Rare mensen op marktplaats deel 9!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:26

Exitium schreef:
Daphara schreef:
en ja mensen kunnen een baksteen opsturen, maar hoe vaak komt dat nou voor? Ik heb dat nog niet voorbij zien komen

Ik heb dat hier dit weekend nog voorbij zien komen :+

Yep, bij een kennis van mij. Het verkeerde item ontvangen, verkoper reageert nergens op, kopersbescherming aangesproken. Marktplaats wil dat ze een bewijs van retour overlegt, maar er zijn geen gegevens van verkoper bekend.

Marktplaats betaalt vervolgens verkoper gewoon uit. Dus koper staat met lege handen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 15:33

Tallie1979 schreef:
Exitium schreef:
Ik heb dat hier dit weekend nog voorbij zien komen :+

Yep, bij een kennis van mij. Het verkeerde item ontvangen, verkoper reageert nergens op, kopersbescherming aangesproken. Marktplaats wil dat ze een bewijs van retour overlegt, maar er zijn geen gegevens van verkoper bekend.

Marktplaats betaalt vervolgens verkoper gewoon uit. Dus koper staat met lege handen.

Dat kan niet, want als er een verzendlabel wordt aangemaakt, dan staan de gegevens (adres) van de verkoper ook in de betaling. En kopersbescherming kun je in dat geval gewoon aanspreken als je dat hebt aangevinkt voor de koop. Heb je het niet aangevinkt, dan heb je mogelijk pech.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:36

SweetVanille schreef:
upendo schreef:
Per 2024 moet marktplaats alles doorgeven aan de belastingdienst. Dus alle betaalverzoeken worden opgeteld en doorgegeven.

Sites zoals Marktplaats zijn verplicht de belastingdienst in te lichten als iemand meer dan 30 artikelen verkoopt, of meer dan 2000 euro verdient, via de betaalverzoeken.

Dus als je een zadel of paard verkoopt mag je je verantwoorden?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:38

Zullen er veel paarden verkocht worden via een betaalverzoek?

Maar een zadel. Behalve als je handelt niet snel wint...

Dan krijgt de belastingdienst het wel erg druk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:41

Geen idee, maar dat is dus wel een reden om het niet te gebruiken.
Wat dacht je van fietsen, auto’s enz. Er zijn genoeg artikelen op MP die ruim over de 2000,- gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:46

Klopt, maar denk dat veel van die artikelen opgehaald worden en dan contant afgerekend?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:55

Zolang zulke transacties incidenteel zijn, is er niks aan de hand. Doe je dat meerdere keren per jaar, dan zou het kunnen zijn dat je eventueel misschien niet meer als particulier handelt, maar als zakelijke verkoper en dan wellicht btw/inkomstenbelastingplichtig bent. Voor het gros van ons zal dat niet aan de orde zijn. Nog afgezien van het feit dat er echt niet genoeg capaciteit zal zijn om iedereen te controleren. Zal wel op basis van data gaan en vooraf bepaalde criteria. En dan nog vraag ik me af hoe ze het gaan doen. Denk dat ze eerder grote vissen op het oog hebben.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 16:03

Fitzroy schreef:
Geen idee, maar dat is dus wel een reden om het niet te gebruiken.
Wat dacht je van fietsen, auto’s enz. Er zijn genoeg artikelen op MP die ruim over de 2000,- gaan.

DuoPenotti schreef:
Klopt, maar denk dat veel van die artikelen opgehaald worden en dan contant afgerekend?

Precies, dat soort artikelen (auto's, dure fietsen enz.) worden doorgaans niet opgestuurd en niet betaald via een MP betaalverzoekje. Ik zou als verkoper dat iig niet accepteren, want via MP betaalverzoek staat pas de volgende werkdag (tussen 09:00 - 17:00 uur) op je rekening. Bij dat soort dure zaken wil je het bedrag meteen op de rekening hebben.

Waar het om gaat is de echte handel via MP. Een collega van mij koopt ook partijen producten (vaak pallets van het één of ander) op op en verkoopt dat dan per stuk door door in NL via MP. Nou weet ik van hem dat hij alles netjes opgeeft bij de belastingdienst, maar er zullen er genoeg zijn die dat niet doen en het is prima dat ze die er uit gaan filteren.

De belastingdienst zal ook niet zeuren als je één of twee dure fietsen doorverkoopt via MP, maar als je er 4-5-6 per maand verkoopt....

En acht, mijn hoogste MP verkoopwinst, via MP betaalverzoeken, in 1 jaar was iets van €800, ik kan met niet snel voorstellen dat men, als particuliere verkoper, jaar na jaar aan de €2000 komen via betaalverzoeken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:46

Ik ken genoeg voorbeelden van wel. :)

Zou wel bijzonder zijn, belasting moeten betalen over verkoop van tweedehands spullen.. Waar dus al belasting over betaald is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:52

Volgens mij gaat het alleen om de mensen die veel 2e hands inkopen om met winst te verkopen en dat ze daar mogelijk wat meer op gaan letten. Niet dat je meteen een probleem hebt als je je dure zadel verkoopt.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:49

Bij grotere bedragen kan Marktplaats meer info bij de verkoper opvragen. Zolang je kunt aantonen dat je er geen winst op maakt is er niks aan de hand.
(Dit staat trouwens ook gewoon op diverse sites als men even googlet)

En inderdaad, een duur zadel laat je niet opsturen dus betaal je face to face, zelfde met een paard, elek fiets, e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:30

upendo schreef:
Ik ken genoeg voorbeelden van wel. :)

Zou wel bijzonder zijn, belasting moeten betalen over verkoop van tweedehands spullen.. Waar dus al belasting over betaald is.

Het gaat om winst maken erop.

Dat doen de meeste mensen niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:05

Om te kunnen bewijzen dat iemand winst maakt, moet je kunnen bewijzen waar het voor gekocht is. Dat zal dus zelden de eerste eigenaar zijn (die het nieuw gekocht heeft).

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:32

Ik zou mij er niet heel druk om maken, tenzij je inderdaad veel vergelijkbare items verkoopt waardoor het als handel gezien kan worden.
Maar als je je boekenkast leeg maakt, je kledingkast of je schuur, dan kun je dat gewoon aangeven. Daarnaast wordt dat vaak anders aangeboden dan iemand die het semi-professioneel doet.

Als je een hobby hebt waarbij je regelmatig hetgeen dat je maakt verkoopt, dan kan het geen kwaad om voor jezelf bij te houden wat het je kost (geld/tijd) en wat het je opbrengt. Aan de andere kant, zolang je niet vol continue iets produceert en ook gewoon verder werkt, zou ik mijzelf ook niet druk maken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:36

Daphara schreef:
Tallie1979 schreef:

Dat kan niet, want als er een verzendlabel wordt aangemaakt, dan staan de gegevens (adres) van de verkoper ook in de betaling. En kopersbescherming kun je in dat geval gewoon aanspreken als je dat hebt aangevinkt voor de koop. Heb je het niet aangevinkt, dan heb je mogelijk pech.

Ze kreeg alleen de naam, maar geen adres te zien. En kopersbescherming heeft ze toch echt voor betaald.

Dus er zitten helaas nog wel wat haken en ogen aan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 13:23

Mijn avontuur met de verkoper gaat toch verder. Ze wilde wel compenseren als er iets mis zou gaan met de verzending, als het verzendlabel maar via haar eigen account zou gaan, want ze had geen tijd om postnl met MP te koppelen (hier kwamen we echt niet uit...). Dat is dan altijd maar afwachten, maar het betaalverzoek werd aangeboden met kopersbescherming, dus dat ben ik maar eens gaan uitproberen. Ik weet dat het niet alle zekerheid geeft, maar toch. Het gaat gelukkig niet om een groot bedrag. Maar goed, de verzending loopt niet via MP en blijkbaar moet je dan binnen 7 dagen aangeven of je het artikel hebt ontvangen. De verkoper vroeg al meteen of ik de betaling goed wilde keuren. Ik gaf aan dat ik het pakket niet kan volgen op deze manier, maar dat ik meteen de betaling vrijgeef na ontvangst.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:07

Of ik toch alvast de betaling vrij wil geven, omdat ze 800 euro boete krijgt als de boekhouding niet up to date is. Dat leek me wel heel heftig en zeker niet de bedoeling van deze constructie. Als ze MP de situatie uitlegt en de t&t laat zien, dan hoop ik van harte dat er iets te regelen is. Ik vlieg uiteraard meteen naar de bevestigingsknop als het binnen is. Ze gaf aan geen uitstel te krijgen van de belastingdienst, dus het is een erg nare situatie en een buitengewoon gedoe. Heel lastig allemaal.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:10

800 euro boete van de belastingdienst? Dat is wel een bijzondere voor een boekhouding die niet up to date is. Dat gebeurt zo vaak en valt prima te regelen middels overlopende posten, dat is heel normaal. Hier hangt een luchtje aan…

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:13

Ze probeertje gewoon op te lichten hoor.. Als jij nu de betaling vrij geeft heb je geen poot om op te staan als ze niets verzend.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:15

_Nadia_ schreef:
Ze probeertje gewoon op te lichten hoor.. Als jij nu de betaling vrij geeft heb je geen poot om op te staan als ze niets verzend.

precies... laat haar elders gaan met de smoesjes

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:16

Dat weet ik. Daarom mijn advies om haar vervelende situatie voor te leggen aan Markplaats. Dan weten ze wat voor een buitensporige gevolgen hun kopersbescherming heeft voor sommige verkopers. :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:16

Ik heb hier ook sterk mijn twijfels over...

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:17

Boekhouding niet up to date? Het vierde kwartaal loopt nog hoor. Wat een flauwekul.
Trap er aub niet in

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:21

Het contact geeft mij vanaf het begin al een onderbuikgevoel, maarrr de verkoper heeft naast een aantal 1 ster reviews met 'artikel niet ontvangen' ook goede reviews en de spullen zijn absoluut geen 'oplichtingsmateriaal'. Want voor die paar euro is het veel gedoe.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:22

Maar het account kan ook overgenomen zijn