Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:00

Huertecilla schreef:
Al met al illustreert het 10 jarig kind alleen thuis laten ivm werk helemaal perfect het dilemma van de overheid; economie versus risicos.

Ik werk in de zorg hè. En we zitten al krap in de bezetting. En gelukkig heb ik best een heel zelfstandig kind en waar ik gewoon heel trots op ben.

Net gebeld en dit is al dag 6 van quarantaine. Hoe het komt dat we dit zo laat weten geen idee. Morgen wordt ze getest.

Nu is dit voor ons niet meer zo van toepassing, maar Ik heb nog even gevraagd hoe er wordt nagegaan of een kind daadwerkelijk getest is als het na 5 dagen quarantaine op school komt. Vanwege de AVG mogen en kunnen ze dat niet nagaan. Het is dus op basis van vertrouwen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:13

Schemerdier schreef:
Maar als jullie nu al die kinderen afwisselend gaan opvangen, is er toch nog een hoger risico op het verspreiden van corona?

Ik snap eigenlijk niet dat jullie als ouders niet in quarantaine moeten, jullie kinderen zijn hoogrisico contacten...

Basisscholen gaan al in quarantaine bij 1 besmetting in de klas hè? Dat is dus strenger geworden zodat de scholen open kunnen blijven en er juist minder kans op verspreiden is. Er is nooit verplicht dat ouders etc. Dan ook moeten thuis blijven als kind geen klachten heeft. En logisch ook.
Hier moet ik gewoon aan het werk als m’n vriend verkouden is en getest wordt. Kan je ook wat vinden maar risico is best verwaarloosbaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:20

Huertecilla schreef:
bigone schreef:
+:)+ Mocht hij willen. :D

Wat een zelfoverschatting :roll:

Geintjes mogen ook al niet? Of weet je die niet meer te filteren na maanden eenzame opsluiting op de berg.

Shaggy09

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:44

Ik dacht altijd dat Huertecilla een vrouw was. _O-

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:56

Vayo, Echt niet nodig om je te verdedigen ( tegen mensen uit mijn foei lijst :D ).
Elk kind is anders en dan is het ook nog eens een noodgeval. Al kijkt ze voor een keer non stop 8 uur Netflix en eet alleen chips, daar lopen ze ook geen trauma van op ( tenzij ze in haar eentje stranger things gaat kijken dan wel }> )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:04

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd wegens persoonlijke aanval

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:11

Vayo, wat een rotsituatie zeg, je kunt ook niets als zoiets zo laat gemeld wordt. Gelukkig is het goed gegaan en heeft je dochter ook nog een leuke dag ervan kunnen maken.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:13

Krijgen ze niet online les als een klas in quarantaine moet? Dat is dan ook meteen iemand die mee kijkt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:36

Eleeke schreef:
Vayo, Echt niet nodig om je te verdedigen ( tegen mensen uit mijn foei lijst :D ).
Elk kind is anders en dan is het ook nog eens een noodgeval. Al kijkt ze voor een keer non stop 8 uur Netflix en eet alleen chips, daar lopen ze ook geen trauma van op ( tenzij ze in haar eentje stranger things gaat kijken dan wel }> )

Proest :D :')

Miran schreef:
Krijgen ze niet online les als een klas in quarantaine moet? Dat is dan ook meteen iemand die mee kijkt.

Nee, dat starten ze pas na een paar dagen op. Vandaag is de juf ook direct getest en die was negatief gelukkig.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:09

Miran schreef:

Dat gaat niet omdat de ene helft na 5 dagen test en weer naar school kan komen en de andere helft 10 dagen in quarantaine blijft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:44

Er zitten toch wel een hoop praktische bezwaren aan deze maatregel. Nu is de dochter van Vayo 10. Maar wat als je alleenstaande ouder bent en je kinderen zitten in de onderbouw? Of je kinderen gaan naar het speciaal onderwijs?

Ik had gisteren dagdienst, ben ik om kwart over 6 weg. Mijn man met een cruciaal beroep had okm afspraken buiten de deur. Als wij om iets over achten bericht hadden gehad dat onze dochter niet naar school kon had mijn man ook mooi staan te kijken.

Dat zegt verder niks over of het wel of geen nut heeft ( alhoewel, testen is op basis van vertrouwen, of alle ouders hun kind binnen houden weet je niet, de andere gezinsleden mogen wel de deur uit) ik snap wel dat ze iets moesten. Maar of dit nu de meest ideale oplossing is? Als je wil dat het echt effect heeft zul je veel beter moeten zorgen voor randvoorwaarden. Bijvoorbeeld verlof voor werkende ouders ( doorbetaald) opvolging dus check of quarantaine wordt nageleefd, check op testen ja/nee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:52

Ik weet niet hoe het in NL zit maar bij ons is er ook een wet voor zorgplicht (zorgverlof). Als je kind thuis moet blijven en niet voor zichzelf kan zorgen dan ben je gewoon verplicht om voor je kind te zorgen en heeft de werkgever toch heus pech, essentieel beroep of niet. Wel moet je dan proberen binnen X aantal dagen een zinvolle oplossing te zoeken maar als extern bezoek verboden is dan is er dus geen oplossing en moet je dat dus gewoon zelf opvangen.
Bij de Britse variant moet bij ons trouwens sowieso ook het hele gezin thuisblijven.
Echter moet je wel na 5 dagen gaan testen want anders mag het onbetaald worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:34

Dat is hier ook Sizzle, maar er zit wel een max aan zorgverlof.

Maar wat me wel opvalt, weet niet of dat overal zo is, maar de moeders op mijn werk hebben er wel een handje van om altijd zelf thuis te blijven en dat de vader nooit eens kan ‘want die heeft een belangrijk beroep en kan geen afspraken afzeggen’.
Terwijl wij in een cruciaal beroep werken (de partners dan niet) en ook dus afspraken moeten afzeggen :?

Zelf proberen mijn man en ik de lasten over de werkgevers te verdelen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:29

Verdelen over de werkgevers lijkt me ook wel zo eerlijk inderdaad.

Het was niet mijn bedoeling om je jezelf te moeten laten verantwoorden trouwens Vayo, want ik snap dat je geen keus had.
Maar meer om aan te geven dat dit toch ook anders moet kunnen, want je kunt niet ieder kind (ongeacht leeftijd) zomaar alleen thuis laten.
Ik heb wat dat betreft ook makkelijk praten want ik werk vanuit huis, werkgever is zeer coulant en mijn man is huisvader. Dus ik heb nooit opvangproblemen.
Het lijkt me heel naar als je in een spagaat zit door zoiets als dit.

Wij hebben onze kinderen vorige week de hele week thuis gehouden ivm verkoudheid. Testen hebben we niet gedaan, dat zou drama worden. Maar wel 24 uur klachten vrij, toen zat het weekend er nog tussen en vanaf deze week weer naar school gebracht. Ik vraag me af of ouders hun kinderen bij verkoudheisklachten ook wel thuis houden, die hebben kinderen naar mijn idee toch altijd?
Hier op school ook de eerste klas in quarantaine, een leerling in groep 8 positief getest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:49

verootjoo schreef:
Dat is hier ook Sizzle, maar er zit wel een max aan zorgverlof.

Maar wat me wel opvalt, weet niet of dat overal zo is, maar de moeders op mijn werk hebben er wel een handje van om altijd zelf thuis te blijven en dat de vader nooit eens kan ‘want die heeft een belangrijk beroep en kan geen afspraken afzeggen’.
Terwijl wij in een cruciaal beroep werken (de partners dan niet) en ook dus afspraken moeten afzeggen :?

Zelf proberen mijn man en ik de lasten over de werkgevers te verdelen.

Dat doen wij ook zo inderdaad dat we het evenredig verdelen. Maar ik vind niet dat iemand zich nu in deze ingewikkelde situatie zich in 500 bochten moet wringen om iets van eigenlijk niet-legale kinderopvang te regelen want dan hoor je feitelijk gewoon bij die 20% die ondanks quarantaine de regels glashard negeert.
In het geval van de zelfstandige 10 jarige vind ik dat een prima oplossing zo (al is dat bij ons strafbaar onder de 12) maar als je kind jonger is dan is dat nu eenmaal maar even zo.
Dat is geen eerlijk vergelijk met werkschuwe ouders die om iedere snottebel naar huis rennen en ook enorm stigmatiserend voor mensen die juist altijd enorm veel verantwoordelijkheid tonen naar hun werk. Juist zulke harde uitspraken zorgen ervoor dat mensen zoch toch maar gewoon niet aan de regels houden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:04

Ik denk dat er voor een kind van 6 ook wel een andere keuze zou zijn gemaakt, dan had alleen thuis gewoon echt geen optie geweest. En je kan inderdaad zorgverlof opnemen. Ik snap echter wel de tweestrijd die Vayo moet hebben gevoeld. Je voelt toch druk van je werk, of liever gezegd verantwoordelijkheid. Als je je zo kort dag afmeld hebben zij een probleem. Het zal altijd een afweging zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:07

Ja en was ze thuisgebleven dan was er gezeur gekomen dat ze iemands oma of opa in de steek had gelaten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:07

En zeker als je geen vast contract hebt... dan sta je op dat moment echt wel in de split.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:12

DuoPenotti schreef:
En zeker als je geen vast contract hebt... dan sta je op dat moment echt wel in de split.

Geheel off topic, maar nog steeds een bijzonder verhaal:
Ik ben ooit eens weggelopen van een sollicitatie, omdat de zorg voor mijn paarden ter discussie stond. Dat bedrijf had slechte ervaring met paardenmeisjes. Konden niet begrijpen dat als mijn paard 's morgenvroeg ernstig gewond zou zijn ik dat prioriteit zou geven. (paarden aan huis) Toen ik vroeg of ze dan ook niet thuis zou blijven voor een kind met een gat in z'n hoofd gaf ze aan dat haar man dat dan wel zou doen als zij een belangrijke afspraak zou hebben. Nou die man heb ik niet en zelfs ook al dan wil ik nog bij mijn paard zijn in geval van medische nood. :evaw:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:15

haha super van je!
Echt top gedaan! Op zo'n plek met zo'n draak als leidinggevende wil je toch niet werken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:17

Werkgevers kunnen bijzonder zijn. Ik ben ooit ontslagen omdat ik een uitvaart écht bij wou wonen. Formeel geen recht op, maar voor mij -of liever gezegd voor de nabestaanden- wel echt belangrijk.

Ik wist dat het gezeik ging opleveren. Ben toch gegaan. Mijn vrienden gaan voor één of ander sullig bedrijf dat zichzelf belangrijker vindt dan alles, zeg maar.

Maar het begint wel heel erg of-topic te raken. Wat volgens mij het punt is dat Vayo wou maken, is dat corona en de maatregelen daaromheen je in een verschrikkelijk lastige situatie kan brengen.

En dat leek me inderdaad vrij duidelijk uitgelegd. Ben blij dat je het voor nu opgelost hebt kunnen krijgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:43

Jessix schreef:
DuoPenotti schreef:

Geheel off topic, maar nog steeds een bijzonder verhaal:
Ik ben ooit eens weggelopen van een sollicitatie, omdat de zorg voor mijn paarden ter discussie stond. Dat bedrijf had slechte ervaring met paardenmeisjes. Konden niet begrijpen dat als mijn paard 's morgenvroeg ernstig gewond zou zijn ik dat prioriteit zou geven. (paarden aan huis) Toen ik vroeg of ze dan ook niet thuis zou blijven voor een kind met een gat in z'n hoofd gaf ze aan dat haar man dat dan wel zou doen als zij een belangrijke afspraak zou hebben. Nou die man heb ik niet en zelfs ook al dan wil ik nog bij mijn paard zijn in geval van medische nood. :evaw:

O erg. Ik heb ooit een leidinggevende gehad die toen ik zwanger was zei dat het een pre was dat we een paard en een hond hadden. Ergens snapte ik hem wel ( verantwoordelijkheid kunnen nemen, consequent kunnen zijn) maar was een heel ongemakkelijk gesprek :=

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:47

Nou zo dacht ik er dus ook over. Doorgaan met het gesprek had voor mij gewoon geen zin. En ik voel me echt wel verantwoordelijk voor mijn werk hoor. Plan altijd alles zo dat mijn werk er geen last van heeft, maar soms kan het gewoon niet anders... Gelukkig heb ik daar met werkgevers ook nooit geen last mee gehad.

Maar goed, dit was even een zijsprong vanuit het topic. :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:57

Off topic maar het is idd deels de verantwoording richting mijn cliënten. Er was geen vervanging. Daarnaast de situatie waarin ik zit. Scheiding en bezig met hypotheek wat al lastig is met een tijdelijk contract. Ik heb mijn werkgever nodig voor een intentieverklaring ed en die druk voelde ik ook als ik wel zou weigeren.
Maar goed, gelukkig hebben we het nu onderling op kunnen lossen met andere ouders.

Het was ook vooral om te laten zien hoe ineens je in deze situatie kan belanden. Goede leerles. Dus ouders, bedenk van te voren goed hoe je dit opgelost krijgt. Je kunt namelijk ook op een werkdag om 10:00 gebeld worden dat je zsm je kind op moet halen van school.

Ik ben benieuwd naar de test. Aan de telefoon bij het maken van de afspraak gaven ze aan dat het op deze locatie een vriendelijkere test voor kinderen is. Ze gaan minder diep de neus is. Maar een klasgenootje van een paar maanden jonger is net getest en daar gaven ze aan dat ze te oud was voor die test. Ik zou dat wel vervelend vinden als ze dit eerst duidelijk aangeven bij het maken van de afspraak, ik mijn kind gerust stel en het dan toch anders blijkt te zijn. Maar we gaan het zien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:38

Hopelijk valt het mee voor haar. Mijn dochter ziet er nu al tegenop als ze zou moeten. Maar ja, 10 dagen binnen zitten is ook niks. Hebben we bovendien in dec al gedaan toen we echt ziek waren. Hoop dat jouw dochter weer snel lekker naar school kan Vayo.