Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:24

Oh LadyMadonna, wat lief !
Ik heb pas ook nog een kaartje naar de buurvrouw van mn moeder gestuurd, omdat ze steeds boodschappen voor haar doet, ook zo lief :j

Zijn die amerikaanse medicijnen niet gewoon NiQuil? Ik heb dat ook wel eens mee laten nemen omdat amerikaanse vrienden daar zo'n fan van waren, maar ik vond t niet zo werken..
wat mijzelf in de USA opviel was dat de groenten en fruit zo lang goed bleef :') het glom je echt tegemoed in de schappen en na een week zag het er nog precies hetzelfde uit.. dat redt mijn fruit hier niet hoor :')

Het amerikaanse nieuws verder.. ik ben heel blij dat ik daar niet woon. Nu ook die protesten om de zgn lockdowns op te heffen die aangemoedigd worden door Trump.. lijkt me heel chaotisch daar nu op bepaalde plekken .. :n

BigOne

Geen verrassing dat het virus hier al eerder was, is al heel snel aangetoond door het testen van het medisch personeel in Brabant . Als de eerste echt de eerste was geweest hadden we nu niet in deze situatie gezeten. En die eerste heeft het hier , tijdens carnaval opgelopen.

Astorga

_Penotti schreef:
RedPassion schreef:
De pandemie wordt veroorzaakt door de manier waarop dieren gehouden en gegeten worden, net als uitbraken van andere zoönoses, maar wees vooral blij dat je een grote vleeseter bent. |o

Onzin, dikke onzin.
Dat ze daarin China een stelletje viespeuken zijn betreft hygiëne op de markten, ook wilde dieren eten, dus niet houden, heeft dat niets te maken met hoe dieren in de veelteelt gehouden worden of gegeten.

Toch valt het mij op dat de meeste mensen waarbij we MRSA ontdekken een link hebben met veeteelt.
Kan ook haast niet anders als ik zie hoe er daar nog steeds met inzet van AB wordt omgegaan.
Dus ook in NL zijn er veeteelt gerelateerde resistente infecties.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:25

Cer schreef:
Oh LadyMadonna, wat lief !
Ik heb pas ook nog een kaartje naar de buurvrouw van mn moeder gestuurd, omdat ze steeds boodschappen voor haar doet, ook zo lief :j

Zijn die amerikaanse medicijnen niet gewoon NiQuil? Ik heb dat ook wel eens mee laten nemen omdat amerikaanse vrienden daar zo'n fan van waren, maar ik vond t niet zo werken..
wat mijzelf in de USA opviel was dat de groenten en fruit zo lang goed bleef :') het glom je echt tegemoed in de schappen en na een week zag het er nog precies hetzelfde uit.. dat redt mijn fruit hier niet hoor :')

Het amerikaanse nieuws verder.. ik ben heel blij dat ik daar niet woon. Nu ook die protesten om de zgn lockdowns op te heffen die aangemoedigd worden door Trump.. lijkt me heel chaotisch daar nu op bepaalde plekken .. :n

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn Duitse appeltjes ook verdacht lang goed blijven := Soms vergeet ik gewoonn wanneer ik ze ook alweer gekocht had, zo goed zien ze er nog uit na een paar dagen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:26

Destination schreef:
Nog een 'bewijs' dat er wel degelijk op EU niveau overlegd wordt:
https://nos.nl/artikel/2331444-regering ... raten.html

Eerst kijken wat gedaan moet worden om de economieën er weer bovenop te helpen, daarna kan er over geld gepraat worden, aldus Rutte.

Europa is voor veel mensen sowieso onbegrijpbaar en te ver weg. Best logisch het schort nog wel eens aan duidelijke informatie. Ook politici (sommige en niet allemaal) vervreemden nogal van hun land.

Wij doen mee aan een project voor scholen over Europa. Helemaal niet om een pro Europa gedachte te kweken (al verdenk ik sommigen wel dat ze dat wel willen) maar wel om ze laten kennismaken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:28

Popstra schreef:
De Corona blijkt dus toch ook al vanaf half februari in NL te zijn werd op het nieuws gemeld.

Ja, viel wel te verwachten toch?

Gezien we daarna dus nog zeker een maand zonder enige voorschriften/maatregelen hebben geleefd, vind ik dat nog best wel heel positief… Maar het verklaart tegelijk ook waarom het in het zuiden zo is rondgegaan…

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:29

Ik vind het heel vervelend dat er hier nu ook al complot theorien rondgaan. Ook al zijn dat nog de minst ernstige.

Het virus heeft genetische code in zich die voorkomt bij vleermuis en gordeldier. Op de markten van China worden deze verhandeld en in zulke slechte omstandigheden dat er mogelijkheden zijn tot overspringen.
Absoluut onvergelijkbaar met onze veehouderij.
Ondanks dat , komen er ook door onze manier van veehouden wel eens ziektes de wereld in : gekke koeienziekte, Qkoorts, vogelgriep etc.

Zou het in theorie uit een lab kunnen komen : ja dat kan. maar voor dit moment is de meest waarschijnlijk optie de Wuhan markt.

Volgens mij leert iedereen heel veel en zal er veel voortschrijdend inzicht ontstaan en kan het dus nog best anders zijn. Dus open zijn voor andere opties is natuurlijk prima.

Maar ik waak erg voor complot theoriën daar zijn er al genoeg van en ik hoop dat hier daar vandaan kunnen blijven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:31

Astorga schreef:
Toch valt het mij op dat de meeste mensen waarbij we MRSA ontdekken een link hebben met veeteelt.
Kan ook haast niet anders als ik zie hoe er daar nog steeds met inzet van AB wordt omgegaan.
Dus ook in NL zijn er veeteelt gerelateerde resistente infecties.

MRSA is een bacterie, geen virus...
Een AB-resistente bacterie…

Gezien de ontdekking van de AB en de enorm hoge productie is het niet heel gek… gelukkig is het antibioticagebruik de afgelopen jaren drastisch gedaald in de veeteelt.
Helaas doet de humane geneeskunde nog niet zo lekker mee.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:31

lenaa_tje schreef:
Destination schreef:
Nog een 'bewijs' dat er wel degelijk op EU niveau overlegd wordt:
https://nos.nl/artikel/2331444-regering ... raten.html

Eerst kijken wat gedaan moet worden om de economieën er weer bovenop te helpen, daarna kan er over geld gepraat worden, aldus Rutte.

Europa is voor veel mensen sowieso onbegrijpbaar en te ver weg. Best logisch het schort nog wel eens aan duidelijke informatie. Ook politici (sommige en niet allemaal) vervreemden nogal van hun land.

Wij doen mee aan een project voor scholen over Europa. Helemaal niet om een pro Europa gedachte te kweken (al verdenk ik sommigen wel dat ze dat wel willen) maar wel om ze laten kennismaken.

Mwah, de meeste politici vervreemden niet en dat geldt ook voor degenen die op de permanente vertegenwoordiging werken. Er is nauw contact met de politieke partijen in Nederland (in het geval van politici), de mensen van de permanente vertegenwoordiging werken vaak ook een paar keer per maand op het ministerie in Den Haag en er komen experts over vanuit Den Haag. Verder zijn er ook vrij veel evenementen/bijeenkomsten van Nederlanders, bijvoorbeeld bij verkiezingsuitslagen of Koningsdag.

Maar ik ben het met je eens dat de informatie over 'Brussel' inderdaad beter kan. Je leert het eigenlijk pas kennen als je er midden in zit.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:33

MoniqueT schreef:
Dat laatste kan ik beamen. Mijn man werd heel verkouden tijdens onze laatste Amerikareis. Corona begon toen net op te spelen, maar voor ons was het duidelijk dat hij echt kou had gevat tijdens een excursie op een open bus. Op advies van een vriendin in Amerika Nyquill gehaald, want je wil gewoon niet verkouden terug in een vliegtuig.

Hij knapte zienderogen op, binnen 24 uur, bizar hoe snel dat ging. En ik ben eerlijk, ik heb ook wat meegenomen voor thuis.

Ja Nyquill. Ik ben ook geregeld in de VS en laatste keer extreem hoesten, helpt geweldig, maar ik voel meer er zo ontzettend raar van als ik dat gebruikt. Alsof ik mezelf vol met alcohol en drug heb gestopt. En dan nog beroerd ook.

Janine1990

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:34

Aah, allemaal Amerika kenners hier, ik ben er dus totaal niet mee bekend… Meer van het uitzieken en eventueel een paracetamolletje.

Maar de reactie van jou, Eleeke, vind ik wel eng... Als in: Dat kan toch niet oké zijn?

Vorig jaar zelf allergische reacties en heftige bijwerkingen gehad op antibiotica die ik helemaal niet had mogen hebben. Met een soort hallucinatie… En dat is echt NIET fijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:36

@Destination dat weet ik maar in de laatste lezing die wij kregen waren overduidelijk niet alle partijen aanwezig. Ook als wij als school contact zoeken met Europarlementariërs dan kan dat niet met alle partijen. Ook informatie kunnen wij niet opvragen bij alle partijen ondanks dat Brussel dat wel met dit project verwacht. (Staat een flinke subsidie op)
Dat bedoel ik met het vervreemden. Ze zijn bezig met hun ding daar maar vergeten de situatie hier aan communicatie schort het nogal. Dat speelt ook nogal een rol bij de mensen die Europa sceptisch zijn en logisch het gaat over jou maar je weet er niks van.

En voor probeer maar eens aan ‘gewone’ mensen in Max. 5 minuten uit te leggen hoe het orgaan Europa nou eigenlijk werkt. Is ook best ongrijpbaar.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:51

Eleeke schreef:
Ja Nyquill. Ik ben ook geregeld in de VS en laatste keer extreem hoesten, helpt geweldig, maar ik voel meer er zo ontzettend raar van als ik dat gebruikt. Alsof ik mezelf vol met alcohol en drug heb gestopt. En dan nog beroerd ook.

In Nyquill zit antihistamine, in de PM versie voor ´s nachts tenminste. Ik kan er ook niet tegen, één pilletje genomen en ik ben de hele dag duf geweest. Maar ik heb datzelfde effect van elke gemiddelde hooikoortspil. De antihistamine maakt duf en daardoor slaap je inderdaad prima op Nyquill, maar als je er gevoelig voor bent, tikt het flink aan.

Ik neem het dus niet meer, tenzij ik echt flink griep zou krijgen, laat me dan maar slapen. Mijn man was er erg blij mee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:53

Maar met antihistamine is het wel zo dat als je dat vaker/langer neemt je er niet meer zo slaperig van wordt. Ik heb soms met stress netelroos uitbraken. Dan neem ik zo'n pilletje... na de eerste paar dagen val ik niet meer in slaap haha.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:54

MarlindeRooz schreef:
Maar met antihistamine is het wel zo dat als je dat vaker/langer neemt je er niet meer zo slaperig van wordt. Ik heb soms met stress netelroos uitbraken. Dan neem ik zo'n pilletje... na de eerste paar dagen val ik niet meer in slaap haha.

Klopt. Ik heb nu al 2 weken cetrizine nodig voor berkenhooikoorts en in het begin was ik zo duf de hele dag en sliep fantastisch, maar slaap inmiddels weer onrustig.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:57

Ik word ook nog depri van die pilletjes, dus heb inmiddels wat alternatieven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:10

pien_2010 schreef:
Sizzle hoe gaat het bij jullie in Zwitserland? Volg je het nieuws ook nog in Nederland of alleen bij jullie?

Het is bij ons redelijk beperkt gebleven. Enkele regio’s hadden het druk (Basel, Tessin, Geneve) maar in de overige Kantons veel lege afdelingen.
De IC capaciteit was op landelijk niveau op geen enkel moment in gevaar. Er werden ook nog patienten uit Frankrijk genomen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:17

Trump zet volledig in op productie van wattenstaafjes, kondigt dit groots aan. "We hebben er straks zoveel dat je niet meer weet wat je er mee moet." (lees in Caps Lock)

RIVM zet berichtje op twitter: Mnah, in verband met tekort wattenstaafjes voor neusswabs maken we ze nu met een 3D printer. Hier is een foto.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:19

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:

Klopt. Ik heb nu al 2 weken cetrizine nodig voor berkenhooikoorts en in het begin was ik zo duf de hele dag en sliep fantastisch, maar slaap inmiddels weer onrustig.

Dan wil het wel eens helpen om Levocetrizine te gaan gebruiken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:23

Ik vond het geruststellend dat behalve bij twee personeelsleden buiten de zorg, geen enkele besmetting is geconstateerd bij artsen, schoonmakers, verpleegkundigen, bij geen enkel persoon die op afdeling met patiënten komt, is vastgesteld.
In het ziekenhuis waar mijn vader is gestorven.

Hun verklaren, het kwam later naar het noorden.
Wij waren daardoor voorbereid en we weten welke protocollen en maatregelen we moeten volgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:39

Kinke schreef:
RedPassion schreef:
De pandemie wordt veroorzaakt door de manier waarop dieren gehouden en gegeten worden, net als uitbraken van andere zoönoses, maar wees vooral blij dat je een grote vleeseter bent. |o

Goh, heeft nog wel ff geduurd voor de kans gegrepen zou worden hier :D
Want ja jongens, dit virus is ontstaan in de veehouderij }:0 :+

Er zijn erg veel redenen om geen of weinig vlees te eten en dat is NIET de schuld van de boeren.
(Wel van onder andere het landbouwbeleid.)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:42

Janine1990 schreef:
Popstra schreef:
De Corona blijkt dus toch ook al vanaf half februari in NL te zijn werd op het nieuws gemeld.

Ja, viel wel te verwachten toch?

Gezien we daarna dus nog zeker een maand zonder enige voorschriften/maatregelen hebben geleefd, vind ik dat nog best wel heel positief… Maar het verklaart tegelijk ook waarom het in het zuiden zo is rondgegaan…

Ja ik vind het ook heel positief.
Dat het in het zuiden zo heeft huis gehouden komt puur door de carnaval en de mensen dus zo dicht op elkaar liepen te feesten.
De mensen die op wintersport in Oosterijk waren idemdito, ook lekker de Drukke kroeg in voor apresski.

Wat mij op het op het volgende brengt. Dat is drukke gelegenheden vermijden. Incl openbaar vervoer en vliegtuigen. Voor de rest mag het van mij wel wat soepeler met de maatregels.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:47

Ik slik al jaren maanden achtereen anti histamine. Ik word daar niet slaperig van. Wel van de hooikoorts zelf, als er veel pollen in de lucht zijn.

Wat ik wel bijzonder vind idd is het aantal besmettingen van zorgpersoneel. Afgaande op wat ik uit andere landen had gehoord had ik dat hier veel erger verwacht. In Italië bijvoorbeeld had personeel toch ook beschermingsmiddelen? Waarom dan daar veel meer besmettingen onder artsen en verpleegkundigen. Ligt dat echt zo ver uiteen met hier of lijkt dat maar zo?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:55

SusanH schreef:
Ik slik al jaren maanden achtereen anti histamine. Ik word daar niet slaperig van. Wel van de hooikoorts zelf, als er veel pollen in de lucht zijn.

Wat ik wel bijzonder vind idd is het aantal besmettingen van zorgpersoneel. Afgaande op wat ik uit andere landen had gehoord had ik dat hier veel erger verwacht. In Italië bijvoorbeeld had personeel toch ook beschermingsmiddelen? Waarom dan daar veel meer besmettingen onder artsen en verpleegkundigen. Ligt dat echt zo ver uiteen met hier of lijkt dat maar zo?

IN Italie en specifiek de stad Bergamo en omstreken is één patient enkele keren onderzocht en weer weggestuurd. En die bleek toch corona te hebben dus enkele keren contact met medici, onbeschermd. En Als je ziet wat de verspreiding doet zullen er die eerste tijd veel mensen en besmet zijn en het werd niet onderkend. Dan gaat het als een razend vuurtje, alleen al de dood van veel artsen, huisartsen en verplegend personeel is iets wat daar ook van in het verlengde ligt. In Nederland liepen er ook besmette personen rond maar een week verschil, als die eerste patient niet zou zijn getest, dan hadden we hier ook een nog veel ernstigere uitbraak.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:55

rien10 schreef:
Ik denk dat we allemaal een beetje ver van de natuur af zijn geraakt met onze manier van leven.
Maar om nou te zeggen dat het allemaal de schuld van de vlees-eters is, is mij te kort door de bocht. Maar als jij dat wilt geloven, RedPassion, dan staat je dat vrij.

Volgens mij is dit ook te kort door de bocht, al is het Chinese menu waarschijnlijk wel debet aan de verschillende epidemieën die daar zijn begonnen.
Dus graag tja, 'als alle Chinezen vegetariërs waren, dan zag de wereld er nu heel anders uit'.

En de eiwitten zijn verschrikkelijk ongelijk verdeeld in de wereld, maar dat mensen in het eiwitrijke Nederland vlees zouden moeten eten om aan te sterken is kolder.