Jullie plan is toch om straks rond de wereld te zeilen of heb ik dat verkeerd onthouden? Blijf je wel in Nederland belastingplichtig dan?
Ik ben niet tegen belasting betalen maar vind het idee voor het nieuwe belastingstelsel niet heel eerlijk. Het is prima om belasting op vermogen te heffen, maar dan in de variant dat het over gerealiseerd vermogen gaat. Zo gaat het ook in een aantal landen om ons heen. Of landen die een regeling hebben waarbij je geen belasting betaalt over beleggingen die je voor de lange termijn vast zet.
De echte grote vermogens die heb je hier niet mee, daar zitten wel adviseurs op die alle geitenkaasverpakking kennen. Maar ik denk dat de mensen die verstandig proberen te leven en na te denken over hun toekomst, en die van hun kinderen als ze die hebben, het meest geraakt worden. AOW en pensioen wordt steeds verder uitgekleed, zeker AOW voor iedereen is onhoudbaar met de vergrijzing.
Dus je moet imo wel zelf iets gaan opbouwen. Ik ben me dan ook gaan verdiepen in het hele Fire gebeuren toen bekend werd dat het pensioen stelsel veranderd. Ik zit in de leeftijdscategorie waarvoor dit het meest nadelig is. Dus probeer ik zelf iets op te bouwen. Maar door deze aangepaste plannen heb ik niet het gevoel dat dat gewaardeerd wordt
Wendy balen dat je minder inkomen hebt en beterschap gewenst! Ik heb alles bij abn zelf beleggen basis, voornamelijk in de fondsen: NT world, NT small cap en NT emerging markets. Destijds uitgezocht dat dat voor mij de goedkoopste optie was. Ik heb nog niet meegemaakt dat de kosten verhoogd werden dus geen tips helaas…

In 2027 stoppen we met werken, dan zijn we echt financieel onafhankelijk (ik zal zelf nog een paar grotere opdrachten aannemen, maar zo min mogelijk), en dan willen we de reis rustig gaan voorbereiden.
geen hoge pieken (of dalen). Wat dan, bij jou?