Beleggers op het forum?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 07:25

Oh dat is top Annemiek, je beste jaar dat klinkt fijn!
Jullie plan is toch om straks rond de wereld te zeilen of heb ik dat verkeerd onthouden? Blijf je wel in Nederland belastingplichtig dan?

Ik ben niet tegen belasting betalen maar vind het idee voor het nieuwe belastingstelsel niet heel eerlijk. Het is prima om belasting op vermogen te heffen, maar dan in de variant dat het over gerealiseerd vermogen gaat. Zo gaat het ook in een aantal landen om ons heen. Of landen die een regeling hebben waarbij je geen belasting betaalt over beleggingen die je voor de lange termijn vast zet.

De echte grote vermogens die heb je hier niet mee, daar zitten wel adviseurs op die alle geitenkaasverpakking kennen. Maar ik denk dat de mensen die verstandig proberen te leven en na te denken over hun toekomst, en die van hun kinderen als ze die hebben, het meest geraakt worden. AOW en pensioen wordt steeds verder uitgekleed, zeker AOW voor iedereen is onhoudbaar met de vergrijzing.

Dus je moet imo wel zelf iets gaan opbouwen. Ik ben me dan ook gaan verdiepen in het hele Fire gebeuren toen bekend werd dat het pensioen stelsel veranderd. Ik zit in de leeftijdscategorie waarvoor dit het meest nadelig is. Dus probeer ik zelf iets op te bouwen. Maar door deze aangepaste plannen heb ik niet het gevoel dat dat gewaardeerd wordt :Y)

Wendy balen dat je minder inkomen hebt en beterschap gewenst! Ik heb alles bij abn zelf beleggen basis, voornamelijk in de fondsen: NT world, NT small cap en NT emerging markets. Destijds uitgezocht dat dat voor mij de goedkoopste optie was. Ik heb nog niet meegemaakt dat de kosten verhoogd werden dus geen tips helaas…

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 08:10

Ik sluit me aan bij jou Montana. Ze roepen aan alle kanten, denk aan je pensioen, begin optijd en nu gaan ze daar misschien veel meer belasting over heffen. Natuurlijk kun je ook overwegen om in pensioenbeleggen te investeren maar het grote nadeel daarvan is, je kan er niet bij tot aan je pensioen.
Als je eerder wil stoppen is het totaal niet interessant. En het zijn idd weer de middeninkomens die het hardste geraakt gaan worden. Ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen.
Iets in de trend van ik heb ook zonnepanelen..., zo een gevoel :7

ik heb al best lang niet meer bijgekocht, best flink gekocht na de korte val na Trump, maar sindsdien staat alles zo mega hoog, dat weerhoud me dan weer. Maar ik boek wel trouw iedere maand naar mijn beleggingsrekening dus daar staat inmiddels een mooi bedrag klaar voor als het wat gaat doen.

8nnemiek

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 08:30

MizzMontana, klopt, we zijn nog steeds van plan om te gaan reizen :j In 2027 stoppen we met werken, dan zijn we echt financieel onafhankelijk (ik zal zelf nog een paar grotere opdrachten aannemen, maar zo min mogelijk), en dan willen we de reis rustig gaan voorbereiden.
We werken dan met een briefadres, en dan blijf je inderdaad belastingplichtig in Nederland. Er veranderen wel wat dingetjes, zo kun je bijvoorbeeld geen gewone zorgverzekering afsluiten, maar wordt dat een internationale zorgverzekering..

Wij gaan er inderdaad ook van uit dat we later geen of nauwelijks pensioen krijgen, dan kan het uiteindelijk alleen maar meevallen :))

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 08:46

Hahaha ik zie nu dat er een autocorrect is gemaakt van geitenpaadjes naar geitenkaasverpakkingen :')

Leonie ik snap het gevoel dat je nu niet in wilt stappen omdat het hoog staat. Zelf doe ik elke maand een vast bedrag zodra mijn salaris er is. Kijk er ook niet naar wat de stand van de beurs is. Gewoon een van de fondsen kopen die ik al heb.

Ik ben wel aan het overwegen om meer dividend fondsen er bij te kopen om straks een inkomen daaruit te hebben zodat ik niet noodzakelijk iets hoef te verkopen als de beurs laag staat.

Annemiek wat een heerlijk vooruitzicht en dat is al best snel ook! Hebben jullie bij de kosten die je straks hebt rekening gehouden met betalen van belasting? Ik ga steeds uit van de 4% SWR, maar misschien moet ik mijn maandelijkse kosten straks hoger inschatten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:23

Haha, die autocorrect was me niet eens opgevallen :')

Wij richten ons ook wat meer op hoogdividend bedrijven de laatste jaren inderdaad, super fijn om een soort van stabiele inkomstenbron te hebben!

We hebben inderdaad ook rekening gehouden met hogere kosten voor de belasting.
Maar als we niet meer werken dan kun je gebruik maken van de algemene heffingskorting als het goed is, en daarmee krijg je dan tot ruim €3300 korting op de belasting volgens mij. Maar hoe dat exact werkt moeten we nog uitzoeken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:49

Mijn doel is ook om vervroegd met pensioen te gaan, dat hangt in ons geval helaas ook samen met onze woonsituatie. Wij huren, hebben de overwaarde van ons huis in aandelen gezet en halen daar een mooi maandelijks rendement uit.
Maar stel we kunnen ons huurcontract niet verlengen en we vinden geen ander huurhuis, dan zullen we toch iets moeten kopen en dat is hier heel duur, dan zullen we de overwaarde in een huis moeten stoppen en dus de aandelen verkopen. Is dus allemaal erg onzeker, maar zolang het zo gaat als nu zijn wij blij :j

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:45

Jojoot heb bij jullie ook zo :=

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 19:38

ETF’s staan mooi in het groen :) geen hoge pieken (of dalen). Wat dan, bij jou?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:19

Volgens mij gaat alles nu flink op en neer inderdaad :j
Ik zie het vooral aan de typische bedrijven die het goed doen in slechte tijden zoals het goudmijnbedrijf en flow traders. Die schieten alle kanten op :))

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 15:56

Overal is alles nog dik in de plus maar, maar de ene dag sta ik een paar procent in de plus en de andere dag een paar procent in de min.

Ben wel toe aan een (lichte) crash om weer bij te kopen. Nu staat alles op alltime high.