Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:56

Badeendje schreef:
Misschien een belachelijk idee van mij, maar ik ben jong, ik heb eigenlijk zoiets van, laat me maar corona krijgen, dikke kans dat het gezien mijn leeftijd/fysieke gesteldheid heel erg meevalt. Daarna kan ik meehelpen aan het verzorgen van zieke mensen of mensen met een verminderde weerstand. Het heeft toch geen zin om allemaal maanden in onze huizen te gaan schuilen? Mijn insziens moeten vooral de allerzwaksten gewoon helemaal niet meer buiten komen zodat zij uiteindelijk kunnen meeliften op de groepsimmuniteit.

Dat is precies wat de premier uitgelegd heeft en niemand snapt het

Risicogroep binnenblijven

En de andere mensen sociale contacten vermijden zodat verspreiding vertraagt wordt
Maar geen totale lockdown want dan heb je alsnog een piek daarna

Lockdown alleen als er teveel zieken tegelijk komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:57

raket schreef:
Femke_Tweety schreef:
Ik zie de laatste pagina's weer steeds meer discussie ontstaan op basis van gevoel. Zonder onderbouwing met bronnen.

Ik snap dat het leeft. Ik snap dat mensen er graag over willen praten.

Maar ik zou het persoonlijk heel erg waarderen als het topic weer iets meer richting inhoudelijke discussie mét bronvermelding kan gaan.

Heb jij ook cijfers hoe lang mensen ziek blijven gevonden? Ik knap niet echt op. Maar zou wel ergens een gemiddelde kunnen gebruiken hoe lang ik hier nog lig....

De WHO zegt 2 weken bij milde klachten en 3 tot 6 bij ernstige klachten.
Citaat:
Using available preliminary data, the median time from onset to clinical recovery for mild
cases is approximately 2 weeks and is 3-6 weeks for patients with severe or critical disease.

https://www.who.int/docs/default-source ... report.pdf
Sterkte! :(:)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:57

Als je in NL op de goodwill van mensen nu rekent betreffende social distancing, zonder opgelegde afdwingbare regels (en boetes) van de overheid, krijg je dus die paniekreacties in winkels en je staat er als personeel machteloos tegen. Maatregelen gaan zo door winkels zelf al genomen worden en uiteindelijk krijg je algemeen een strengere manier om ermee om te gaan. Maar dan ben je weer zo veel dagen verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:59

mvdende schreef:
Badeendje schreef:
Misschien een belachelijk idee van mij, maar ik ben jong, ik heb eigenlijk zoiets van, laat me maar corona krijgen, dikke kans dat het gezien mijn leeftijd/fysieke gesteldheid heel erg meevalt. Daarna kan ik meehelpen aan het verzorgen van zieke mensen of mensen met een verminderde weerstand. Het heeft toch geen zin om allemaal maanden in onze huizen te gaan schuilen? Mijn insziens moeten vooral de allerzwaksten gewoon helemaal niet meer buiten komen zodat zij uiteindelijk kunnen meeliften op de groepsimmuniteit.

Zo denk ik er dus ook over.

Liever vandaag besmet en officieel getest dan morgen.

De onzekerheid vind ik nog het meest vervelende, bij ieder pijntje, hoestje of nies: oj, daar gaan we?!

Daarnaast is het door Rutte afgelopen maandag heel erg duidelijk gemaakt dat minimaal 60% van de mensen besmet moet worden, voordat er gedacht kan worden aan groepsimmuniteit.

https://we.tl/t-L0D5xME81z

Zoals ook in dit artikel te lezen valt, is het nu niet de bedoeling om het virus te stoppen, maar om een beperkte hoeveelheid mensen ziek te laten zijn, zodat de zorg niet overbelast raakt.

Hoe spastischer we gaan zijn met bijvoorbeeld een lock down, hoe langer het duurt voordat we weer van dit virus af zijn.

Afstand houden en geen handen schudden is best lang vol te houden. Maar de scholen en restaurants moeten echt wel weer open op 6 april. Maar ik ben bang dat deze hele lente verkloot gaat worden, met alle gevolgen van dien

Je link doet het niet. Krijg een inlogscherm van WeTransfer.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:02

mvdende schreef:
Afstand houden en geen handen schudden is best lang vol te houden. Maar de scholen en restaurants moeten echt wel weer open op 6 april. Maar ik ben bang dat deze hele lente verkloot gaat worden, met alle gevolgen van dien

Hoe bedoel je dat van scholen en restaurants en om welke redenen?
Ik verwacht dat alle maatregelen ook na 6 april van kracht blijven.

Popstra

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:12

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:14

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:14

Popstra schreef:
https://www.facebook.com/21317532537580 ... 253036013/

Hier zie je hoe het leger kisten met overledenen uit de overvolle mortuaria en kerken op haalt in Bergamo.

Pff heftig om te zien.
Je moet nu ook maar werkzaam zijn in het leger - elke nog werkende sector, wat dat betreft natuurlijk.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:21

@Astorga, en dat is het laatste wat ik erover zeg.

Ik vind als je zo'n filmpje plaatst je de draak ermee steekt terwijl je beter zou moeten weten. Tuurlijk snap ik dat je grapjes maakt. En ja dat heet idd coping. Maar wat voor boodschap zend je er mee uit als je zo'n filmpje maakt en dat op je sociale media zet. Dat bedoel ik ermee te zeggen. En ja ik haal erbij dat zij in de zorg werkt omdat ik vind dat je juist dan beter zou moeten weten toch? Het is de boodschap die je uitzend die mij dan stoort. Ik zeg verder niet dat zij haar werk niet goed doet of dat je geen grappen mag maken. En ja ik bied wel mijn excuus aan als ik daarmee onbedoeld een ander heb beledigd want dat was niet mijn bedoeling. En ook haar probeer ik niet aan te vallen want zij is retegoed in haar werk weet ik. Alleen het viel mij tegen dat juist zij zoiets dan plaatst.

Schoonzus word gezien als corona geval, zwager mag gewoon aan het werk en wel de deur uit want heeft geen symptomen....
Dit is dus wat ik niet snap en waarom ik het gevoel heb dat we op een hele hete plaat zitten met de halve maatregelen van nu.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:21

Raket, vriendin van mij is niet officieel getest (geen risico groep en wonend in Brabant) is met haar hele gezin al ruim anderhalve week ziek alle symptomen. Zolang ze geen hele hoge koorts krijgen, of echt te benauwd worden ze ook niet getest, pas bij opname.
Dagelijks belt de ha 1 á 2 keer dag. Maar ook hun knappen tot nu toe ook nog niet op.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:22

Zolang het blijft zoals het nu is kan ik ermee leven. Op stal doet ieder zijn ding en gaat weer naar huis, met hond wandelen maken mensen toch een grotere boog nu om elkaar heen. Vergeleken met begin van de week lijkt het kwartje nu wel meer gevallen.

Mijn broer moest net wat afleveren bij mij, hij heeft het voor de deur gezet en is weer vertrokken. Dat voelt raar, maar is niet anders.

Mijn grootste “angst” is om bij een lockdown niet meer naar mijn paard te kunnen en zo haar bevalling en de eerste tijd van ons veulen te missen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:23

raket schreef:
Thanks femke-tweety.

Marie-Anne heeft inmiddels een link geplaatst!

Hoe gaat het vandaag?
Buiten dat ik me kan voorstellen dat je er wel even klaar mee bent onderhand!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:30

Bedankt voor de link. Tot 6 weken zei de longarts ook.
Ik ben nu 2.5 week ziek en sinds eergisteren word ik zieker.
Nog maar wat geduld hebben. Longen blijven oké.
Zal mijn leidinggevende nog maar wat meer van mijn diensten laten overnemen helaas....

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:36

Ik kijk net uit mijn raam en zie 3 volwassen vrouwen met 7 kinderen aan de wei van mijn paarden. Gelegen langs een fietsroute dus ze mogen daar komen maar gebruik dan als volwassene je verstand en ga niet met een groep van 10 de weg op aub.. kinderen deden wedstrijdje wie het langs 1 voet in de wei (onder de draad door) durfde te houden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:45

raket schreef:
Zal mijn leidinggevende nog maar wat meer van mijn diensten laten overnemen helaas....

Och, wat naar dat het nog niet beter gaat!

Chiren, als je nog meeleest, hoe is het met jou?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:47

Granoek schreef:
Ik kijk net uit mijn raam en zie 3 volwassen vrouwen met 7 kinderen aan de wei van mijn paarden. Gelegen langs een fietsroute dus ze mogen daar komen maar gebruik dan als volwassene je verstand en ga niet met een groep van 10 de weg op aub.. kinderen deden wedstrijdje wie het langs 1 voet in de wei (onder de draad door) durfde te houden??

Gelukkig is het virus neit op paarden overdraagbaar. Maar ik kan ook niet snappen dat er nog zoveel mensen zijn die het gewoon niet zien.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:48

raket schreef:

Ik hoop dat het toch de goeie kant uit draait !

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:50

Een vraag.. door een verhuizing zit mijn huidige huisarts nog 10km verderop. Net buiten de cirkel van huisbezoek. Moet ik me hier zorgen om maken? Ik zit momenteel in een traject waarin het niet handig is om van huisarts te veranderen, vandaar ook dat ik daar nu nog zit.
En nog een vraag die me te binnen schoot.. is het verstandig om helemaal geen nsaid's te gebruiken nu? Ik gebruik dat voor mijn menstruatiepijn die anders niet te harden is..

Sterkte Raket! En alle andere bokkers die ziek zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:51

amber15 schreef:
Een vraag.. door een verhuizing zit mijn huidige huisarts nog 10km verderop. Net buiten de cirkel van huisbezoek. Moet ik me hier zorgen om maken? Ik zit momenteel in een traject waarin het niet handig is om van huisarts te veranderen, vandaar ook dat ik daar nu nog zit.
En nog een vraag die me te binnen schoot.. is het verstandig om helemaal geen nsaid's te gebruiken nu? Ik gebruik dat voor mijn menstruatiepijn die anders niet te harden is..

Waarom zou je geen NSAID's kunnen gebruiken? Door tekorten? Ik ben ook afhankelijk van NSAID's op veel dagen en blijf die gewoon gebruiken.

Over huisbezoek zou ik me geen zorgen maken. In het geval van corona komt de huisarts niet aan huis omdat dat niet veilig is. Als je echt heel benauwd wordt zal je naar het ziekenhuis moeten.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:53

amber15 schreef:

Ik denk dat je dat het beste met je eigen huisarts kan bespreken? Gewoon even bellen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:56

raket schreef:
Femke_Tweety schreef:
Ik zie de laatste pagina's weer steeds meer discussie ontstaan op basis van gevoel. Zonder onderbouwing met bronnen.

Ik snap dat het leeft. Ik snap dat mensen er graag over willen praten.

Maar ik zou het persoonlijk heel erg waarderen als het topic weer iets meer richting inhoudelijke discussie mét bronvermelding kan gaan.

Heb jij ook cijfers hoe lang mensen ziek blijven gevonden? Ik knap niet echt op. Maar zou wel ergens een gemiddelde kunnen gebruiken hoe lang ik hier nog lig....

Mijn huisarts houdt een maand aan minstens als je je echt helemaal rustig houdt en niks doet als je meer klachten hebt dan simpele verkoudheid. En daarna nog even zoveel tijd voor de conditie weer terug is. -O- Gister overleg gehad omdat ik ook keer op keer instort en er nieuwe klachten bijkrijg en nu al morgen drie weken aan het tobben ben. -O-

Was niet echt blij met haar boodschap maar vrees dat ze wel gelijk heeft. Ik ga ervan uit dat ooit alles weer ok komt. :(:)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:56

Emmaa_ schreef:
amber15 schreef:

Waarom zou je geen NSAID's kunnen gebruiken? Door tekorten? Ik ben ook afhankelijk van NSAID's op veel dagen en blijf die gewoon gebruiken.

Over huisbezoek zou ik me geen zorgen maken. In het geval van corona komt de huisarts niet aan huis omdat dat niet veilig is. Als je echt heel benauwd wordt zal je naar het ziekenhuis moeten.

Omdat er berichten zijn dat nsaid's de klachten van corona kunnen verergeren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:01

Emmaa, ibuprofen werd genoemd omdat de gevoeligheid van ACE2-receptoren vergroot, waar het virus zich mogelijk makkelijker aan bindt. Zie https://www.dw.com/en/coronavirus-confu ... a-52824043 voor een redelijk overzicht. Veel onzekerheden, maar als je ibuprofen niet gebruikt op voorschrift en je hebt paracetamol, zou ik op dit moment bij paracetamol blijven.

(Maar tegelijkertijd loop ik tegen het einde van mijn doosje op en heb ik daarna alleen maar APC-tabletten dus met aspirine, dus lastig.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:02

Shadow0 schreef:
Emmaa, ibuprofen werd genoemd omdat de gevoeligheid van ACE2-receptoren vergroot, waar het virus zich mogelijk makkelijker aan bindt. Zie https://www.dw.com/en/coronavirus-confu ... a-52824043 voor een redelijk overzicht. Veel onzekerheden, maar als je ibuprofen niet gebruikt op voorschrift en je hebt paracetamol, zou ik op dit moment bij paracetamol blijven.

(Maar tegelijkertijd loop ik tegen het einde van mijn doosje op en heb ik daarna alleen maar APC-tabletten dus met aspirine, dus lastig.)

Hmm. Geldt dit alleen voor ibuprofen of voor alle NSAID's? Bij mij gaat het om endometriosepijn en paracetamol helpt daar echt totaal niet voor helaas.