DoretteK schreef:Hi allemaal! Niet perse een raar verhaal, maar ik heb via Marktplaats skeelers verkocht en verzonden met DHL. Echter is het pakket kwijt geraakt. Na lang zeuren heb ik eindelijk contact gehad met DHL en ze hebben een onderzoek hiervoor opgestart. Na vijf werkdagen antwoord dat het pakket toch echt kwijt is en dat ik een claim kan indienen. Dat weer gedaan vorige week en moet daar weer binnen vijf werkdagen antwoord op krijgen.
Ik houd de koper netjes op de hoogte als er updates zijn of als ik iets hoor. Nu stuurde ze vorige week dat ze het allemaal te lang vind duren (pakket is 8 april vestuurd) en dat ze graag gewoon haar geld terug wil. Maar ik wacht zelf liever de claim af, gezien ik mijn product kwijt ben en dan ook mijn geld.
Ze heeft zelf voor verzenden met DHL gekozen. Heeft er iemand ervaringen met claims? Hoe groot is de kans dat dit vergoed gaat worden? Ik vind het allemaal lastig, gezien er niet echt regels voor zijn voor zulke dingen. Wel vond ik op internet dat als de koper voor verzenden kiest, het risico voor verzenden dan bij de koper ligt. Maar hoe betrouwbaar dat is weet ik ook weer niet...
Ik zou vooral haar geruststellen. Zet je eens in haar plaats: zij is geld kwijt en heeft nog niks toegeleverd gekregen. Eigenlijk zit zij al in de situatie die jij voor jezelf vreest (skeelers én geld kwijt).
Ik zou de communicatie met haar dus enorm open, eerlijk en begripvol opstellen. Dat je ervan baalt dat het pakket kwijt is en dat je zeker wel het geld wilt terugstorten moest de koop uiteindelijk echt niet doorgaan, maar dat je liever ook eerst de communicatie van DHL zelf afwacht. Verder zou ik ook vaak communiceren, iedere update van DHL, alles wat jij naar DHL stuurt,... met haar delen. Niet dat er een week overgaat voor ze iets van je hoort.
Ik zou haar nu niet voor een ultimatum stellen zoals Gooiske het voorstelt. Zij is op dit moment de meest benadeelde partij. Als ik koper was en ik was én mijn geld kwijt én ik had nog geen skeelers en de verkoper komt op dat moment met "ofwel krijg je nu de helft terug en dan is het klaar ofwel wacht je nog en krijg je alles terug", oeh, dat zou bij mij echt niet in goede aarde vallen.