Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:50

germie schreef:
Banyu schreef:

welke goed spul dan?

wat ik getest heb paar jaar terug kan ik niet meer vinden. Zal eens verder zoeken.

Graag, dankje!

Peperkroket

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:01

Ik was vandaag voor de 100e keer Harry Potter aan het lezen en toen kwam er een vraag bij me op. Er zit een Frans personage in, dat in de NLtalige versie Nederlands spreekt met een Frans accent, evenals een Bulgaars personage met een Bulgaars accent. En toen dacht ik.. hoe doen ze dat dan in de Franse en Bulgaarse vertaling van de boeken? Wordt dat dan gewoon weggelaten?

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:40

Lijkt me niet omdat de school dan alsnog in engeland (schotland?) staat en het zijn ‘buitenlanders’ voor de school, dus met accent?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:45

Van de Franse wiki: 'Voix : « de gorge ». Elle parle avec un accent français assez significatif (Ndt : ce qui n’a pas pu être restitué dans les traductions françaises des livres et de CF/f).'

Nee dus, niet vertaald.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:15

Ik kijk (lekker op tijd) Peaky Blinders en zie ineens dat Tommy rechts afstapt (van zijn paard)... Why? S3E4 geloof ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:49

elnienjo schreef:
Waarom wordt wc-papier in godsnaam bedrukt? Zonde van de inkt lijkt me, wit staat in elke badkamer/wc en nu moeten we het met dat lelijke babyroze/blauw doen.

Volgens mij is dat omdat we tegenwoordig wc papier met meerdere lagen gebruiken. Die laagjes moeten bij elkaar gehouden worden, en dat gebeurd dus met een motiefje. Tevens is dat motiefje ook voor de marketing/ herkenbaarheid van het merk, en met kleur valt dat nou eenmaal meer op. Maar de voornaamste reden is dus om de laagjes bij elkaar te houden.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:08

Janine1990 schreef:
Ik kijk (lekker op tijd) Peaky Blinders en zie ineens dat Tommy rechts afstapt (van zijn paard)... Why? S3E4 geloof ik..

Hij gaat mee met de tijd? :') rechts en linksom op- en afstappen is natuurlijk veel beter voor het paard :))

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:10

Macs schreef:
Janine1990 schreef:

Hij gaat mee met de tijd? :') rechts en linksom op- en afstappen is natuurlijk veel beter voor het paard :))

In de jaren 20? :P

Was mijn eerste gedachte ook, maar in die serie heeft volgens mij elke beweging een betekenis.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:15

Shanna schreef:
elnienjo schreef:
Waarom wordt wc-papier in godsnaam bedrukt? Zonde van de inkt lijkt me, wit staat in elke badkamer/wc en nu moeten we het met dat lelijke babyroze/blauw doen.

Volgens mij is dat omdat we tegenwoordig wc papier met meerdere lagen gebruiken. Die laagjes moeten bij elkaar gehouden worden, en dat gebeurd dus met een motiefje. Tevens is dat motiefje ook voor de marketing/ herkenbaarheid van het merk, en met kleur valt dat nou eenmaal meer op. Maar de voornaamste reden is dus om de laagjes bij elkaar te houden.

Dat klinkt idd wel als 'n plausibele verklaring. Maar dat kunnen ze ook zonder inkt. Een duurdere versie van Edet of Page (met aloe vera) is gewoon wit maar je ziet idd wel dat patroontje waarmee de lagen aan elkaar gehecht zitten. Vind dat persoonlijk wel sjieker (als je bij zoiets banaals als wc papier uberhaupt van sjiek kunt spreken :D ) maar die is een euro ofzo duurder en dat heb ik er dan weer niet voor over.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:18

quote="Janine1990"]
Macs schreef:
Janine1990 schreef:

In de jaren 20? :P

Was mijn eerste gedachte ook, maar in die serie heeft volgens mij elke beweging een betekenis.[/quote]
Oww ja ik ken de serie niet.. :') dus geen idee haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:21

elnienjo schreef:
Shanna schreef:
elnienjo schreef:

Dat klinkt idd wel als 'n plausibele verklaring. Maar dat kunnen ze ook zonder inkt. Een duurdere versie van Edet of Page (met aloe vera) is gewoon wit maar je ziet idd wel dat patroontje waarmee de lagen aan elkaar gehecht zitten. Vind dat persoonlijk wel sjieker (als je bij zoiets banaals als wc papier uberhaupt van sjiek kunt spreken :D ) maar die is een euro ofzo duurder en dat heb ik er dan weer niet voor over.

Het kan inderdaad ook zonder inkt, maar met inkt valt het meer op/ is het herkenbaarder. De duurdere versies pretenderen vaak ook milieu-bewuster te zijn, wat geen kleur natuurlijk meer benadrukt/ bevestigd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:25

Shanna schreef:
Het kan inderdaad ook zonder inkt, maar met inkt valt het meer op/ is het herkenbaarder. De duurdere versies pretenderen vaak ook milieu-bewuster te zijn, wat geen kleur natuurlijk meer benadrukt/ bevestigd.

Volgens mij is het wit maken van wc papier sowieso niet zo milieuvriendelijk. Dat grijze schuurpapier van vroeger was daarvoor volgens mij 't beste }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:33

Dat klopt helemaal :Y)
Enkel-laags ongebleekt en niet verzacht wc papier is qua papierkeuze het meest millieu bewust. Nog zuiniger is het om te spoelen met water, en ik gok dat zelf spoelen met een kopje dan zuiniger is dan die spoelende/ spuitende moderne WC’s :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 01:11

Shanna schreef:
Enkel-laags ongebleekt en niet verzacht wc papier is qua papierkeuze het meest millieu bewust. Nog zuiniger is het om te spoelen met water, en ik gok dat zelf spoelen met een kopje dan zuiniger is dan die spoelende/ spuitende moderne WC’s :+

Zuinigste is gewoon een gerafeld eind touw in een emmer water. Maak je ieder gebruik opnieuw nat en als je lang genoeg met de emmer doet is het waterverbruik per keer best laag.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:39

Of gewoon niet afvegen _O- Hoppaaa

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:42

oomens schreef:
Shanna schreef:

Zuinigste is gewoon een gerafeld eind touw in een emmer water. Maak je ieder gebruik opnieuw nat en als je lang genoeg met de emmer doet is het waterverbruik per keer best laag.

Iewwwww!!!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:20

Ik wil graag een blu-rayspeler aanschaffen maar ik heb geen smart tv. Nu vraag ik me af of ik deze speler dan überhaupt kan gebruiken. Afspelen van blu-rays en dvd's zal ongetwijfeld lukken maar zullen de apps ook werken als je geen smart tv hebt? Zo staat er dat je via Miracast beelden van je mobiele apparaat op de tv kunt afspelen, maar ik ben een beetje bang dat dit alleen van meerwaarde is als je een smart tv hebt.

Edit: (handig als ik de link mee stuur). Het gaat om deze: https://www.coolblue.nl/product/697530/ ... s6700.html

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:41

Jolien87 schreef:
Ik wil graag een blu-rayspeler aanschaffen maar ik heb geen smart tv. Nu vraag ik me af of ik deze speler dan überhaupt kan gebruiken. Afspelen van blu-rays en dvd's zal ongetwijfeld lukken maar zullen de apps ook werken als je geen smart tv hebt? Zo staat er dat je via Miracast beelden van je mobiele apparaat op de tv kunt afspelen, maar ik ben een beetje bang dat dit alleen van meerwaarde is als je een smart tv hebt.

Edit: (handig als ik de link mee stuur). Het gaat om deze: https://www.coolblue.nl/product/697530/ ... s6700.html

Miracast ken ik niet. Maar als dat gelijkend werkt aan een Google Chromecast heb je geen smart tv nodig.

Ik heb ook geen smart tv, maar wel zo’n Chromecast. Ik kan dan idd vanaf mijn smartphone, tablet of computer via de wifi beeld naar de tv sturen. Die maakt contact met de Chromecast.
Is juist ideaal als je geen smart tv hebt. Een smart tv kan het zelf wel van internet halen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:48

Ik weet niet of je een laptop met HDMI aansluiting hebt Jolien (en DVD speler natuurlijk), maar dan is een HDMI kabel en een chromecast samen een stuk goedkoper voor deze doeleinden...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:08

Janine1990 schreef:
Ik weet niet of je een laptop met HDMI aansluiting hebt Jolien (en DVD speler natuurlijk), maar dan is een HDMI kabel en een chromecast samen een stuk goedkoper voor deze doeleinden...

Ja, die heb ik. :j
Ik heb ook zo'n draadloos toetsenbord zodat ik mijn laptop van een afstandje kan besturen.
Maar ik wil hoe dan ook een blu-ray speler omdat ik ook een boel concertregistraties e.d. op blu-ray heb.

Edit: dvd-speler heb ik niet. We hadden hier thuis wel een blu-rayspeler maar die is van mijn ex dus die gaat met hem mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:27

Ah oke, die laptop kan geen bluray afspelen?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:42

Nee. :n

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 20:44

Maar een blueray speler gaat toch ook gewoon via een hdmi kabel? Die van mij iig wel, geen smart tv nodig daarvoor. Wel een beeldscherm dat de kwaliteit van de blueray tot zijn recht weergeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 21:53

Wij hebben een stuk hooi waar een beetje hondsdraf in zit, nu vond ik dit op internet;

Citaat:
Hondsdraf;
De hele plant is giftig, maar wanneer het een paar weken gedroogd is niet meer. Het eten van de plant veroorzaakt een snelle zwakke pols, ademnood, verhoogde temperatuur, zweten, bibberen en duizeligheid en kan bij grote hoeveelheden de dood tot gevolg hebben.

Bron: https://verenigingeigenpaard.nl/kennisb ... e-planten/

Echter kan ik nergens vinden na hoeveel weken ik het veilig kan voeren. Iemand die dat weet?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:54

Shanna, hooi moet sowieso 6 weken liggen voordat je het kan voeren, ik verwacht dat de hondsdraf dan ook niet giftig meer is. Ik denk ook dat ze er wel behoorlijk wat van binnen moeten krijgen voordat ze die klachten vertonen hoor.