Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:38

Ik zat met mijn vriend een broodje te eten bij de bakkerij/lunchroom. Mijn vriend verslikte zich in z'n broodje en liep een beetje paars aan. Ik ging aan de juffrouw een bekertje water vragen, maar die kreeg ik niet. Ik moest een flesje water kopen. _-:(

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:43

Alsof het hun gaat helpen om geen geld te geven omdat dat hun drugsverslaving zou 'sponseren'.. := Dan zoeken ze het heus wel ergens anders hoor.
Als je echt wilt helpen zorg je ervoor dat deze drugsverslaafde mensen ergens naar een afkickkliniek kunnen en hun leven terug op rit kunnen krijgen. Of zoals net hierboven doneer je aan doelen die daklozen helpen.

Zou mij persoonlijk geen barst kunnen schelen of iemand nu eten of drugs koopt met het gekregen geld, dakloos zijn is al moeilijk genoeg en dan vind ik niet dat je kan oordelen over de manier waarop deze persoon zijn problemen probeert te verdringen. Persoonlijk vind ik het erg dat deze mensen daar altijd om veroordeeld worden, natuurlijk is overmatig druggebruik slecht en misschien zijn ze daardoor zelfs wel op straat terecht gekomen, maar als je al eenmaal zo diep zit is het niet gemakkelijk om er terug uit te komen.

Heb ook al vaak genoeg dingen gehoord dat mensen iets kopen voor daklozen en ze dan op hun tenen getrapt zijn dat deze persoon het niet wilt aannemen. Zo kocht iemand ooit een hele zak hondenvoer voor de hond van de dakloze, maar die wou dit niet aannemen. Kan je natuurlijk denken; wat een respectloze zak, hij heeft zijn hond alleen maar voor het geld. (Zo dacht de persoon in kwestie er alleszins over.)
Zonder er even bij stil te staan dat een dakloze die zware zak brokken ook de ganse dag mee moet sleuren, dat is niet zo simpel. Als dakloze wil je net zo weinig mogelijk rommel met je meenemen.

Natuurlijk zit er wel een verschil tussen als een dakloze dit gewoon vriendelijk afwijst of je helemaal begint af te blaffen.

Cookies; dat is best wel erg, maar water drinken zal niet helpen als iemand paars aanloopt vrees ik.. Maar zo te lezen is het gelukkig wel goedgekomen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:49

Dakloos of niet, een verslaafde sponsor ik niet en zeker niet door die geld te geven.
Bekenden met verslavingsproblematiek weten dat ze altijd welkom zijn, dat ik wil helpen met hulp zoeken indien gewenst maar dat ik ze geen alcohol/drugs/boodschappengeld geef en dat ze ook geen alcohol/drugs mijn huis in mogen brengen.
Vinden ze niet altijd leuk maar ze snappen het wel als ik uitleg waarom.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:53

Ik wil soms nog wel eens een straatkrant kopen. Als ik een boterham / appel over heb krijgen ze die. Willen ze dat niet? Jammer en loop ik door.

Ik geef gewoon geen geld en in Rotterdam mogen ze ook niet bedelen. Worden ze voor opgepakt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:24

Ik heb toevallig vandaag op straat wel geld gegeven toen daarom werd gevraagd. Heb ook wel eens iemand meegenomen de plaatselijke winkel die op de kleintjes let in om die persoon zelf wat te eten en te drinken uit te laten zoeken. Ik hoop altijd maar dat als ik eens in mindere omstandigheden kom, dat mensen dan ook iets voor me willen doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:32

watchthesky schreef:
Daarom geef ik gewoon niets, poes. :)
Ik doneer wel eens aan goede doelen die mensen van de straat helpen, maar ik geef nooit zomaar geld ‘op de man af’ zeg maar. Ik wil ze graag helpen, maar niet van de regen in de drup...

Ook jaren om die reden niet gegeven. Nog steeds weinig hoor. Doneer wel royaal aan goede doelen jaarlijks. Daarna een tijdje idd eten gekocht. Maar toen vond ik plots dat het al erg genoeg is. Als ze verslaafd zijn helpt die ene croissant ook niet. En ze zijn niet allemaal verslaafd. En hey, ja ik geef geld (dat is iets heel anders dan betalen), en geven is geven, niet bepalen. Die mensen hebben niets, gewoon niets. De keuze wat ze dan met die euro gaan doen, dat geef ik ze graag. Want nogmaals: als ze verslaafd zijn, vinden ze toch wel spul.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:35

Je wilt niet weten hoeveel mensen bij elkaar bedelen hoor. Ik kende een vaste bedelaar ( hij is al een paar jaar geleden overleden inmiddels) en die had “ gewoon” een kamer waar hij sliep. Zag er expres uit als een zwerver ( en rook ook zo...) leefde op bier, nam wel een broodje aan en sigaretten.

Hij betaalde zijn kamer van het geld dat hij bij elkaar bedelde.

En als hij opgepakt werd omdat bedelen nou eenmaal verboden is en de boetes teveel waren voor justitie om open te laten staan ging hij een tijdje naar “ hotel traliezit”
Zijn eigen woorden

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 00:04

Ja en dan?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:14

poes schreef:
watchthesky schreef:
Daarom geef ik gewoon niets, poes. :)
Ik doneer wel eens aan goede doelen die mensen van de straat helpen, maar ik geef nooit zomaar geld ‘op de man af’ zeg maar. Ik wil ze graag helpen, maar niet van de regen in de drup...

Ook jaren om die reden niet gegeven. Nog steeds weinig hoor. Doneer wel royaal aan goede doelen jaarlijks. Daarna een tijdje idd eten gekocht. Maar toen vond ik plots dat het al erg genoeg is. Als ze verslaafd zijn helpt die ene croissant ook niet. En ze zijn niet allemaal verslaafd. En hey, ja ik geef geld (dat is iets heel anders dan betalen), en geven is geven, niet bepalen. Die mensen hebben niets, gewoon niets. De keuze wat ze dan met die euro gaan doen, dat geef ik ze graag. Want nogmaals: als ze verslaafd zijn, vinden ze toch wel spul.

Heel simpel: als iemand mij vraagt om 'een paar euro om wat te eten te kopen', dan hoort dat geld niet gebruikt te worden voor de nachtopvang/drugs/de Roemeense bendeleider, maar om wat te eten van te kopen. Wil iemand wel graag mijn geld voor iets anders gebruiken? Dat kan, maar dan moet je bij het bedelen niet vermelden dat het voor eten is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:27

poes schreef:
Ja en dan?

Het ging er toch om dat sommige geld geven om ze zelf die keuze te laten maken? Nou dan vertel ik eens de andere kant.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:46

Ineke2 schreef:
Ik wil soms nog wel eens een straatkrant kopen. Als ik een boterham / appel over heb krijgen ze die. Willen ze dat niet? Jammer en loop ik door.

Ik geef gewoon geen geld en in Rotterdam mogen ze ook niet bedelen. Worden ze voor opgepakt.

Ik ben te gierig om de straatkrant van de dame bij ons in de buurt te kopen. Ze staat de helft van de tijd in een voor mij onbekende taal in een iPhone te banketstaaf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:53

Sommige mensen zouden weer terug willen naar de tijd van de horigen en lijfeigenen?
Van mij krijgen ze over het algemeen geld of niks. (In de trein niks in elk geval.) Als ze daar drank of drugs van willen kopen, of een huis van willen huren, of op vakantie gaan, of een telefoonrekening van willen betalen of wat dan ook: dan moeten ze dat vooral doen. Ik heb geen enkele behoefte om ze mijn wil op te leggen. Als ik het geld wil geven dan geef ik het, en als ik het niet wil dan niet, en verder zeg ik vriendelijk hoi.

Overigens heb ik ook wel eens druiven gegeven maar niet in plaats van geld - ze waren in de bonus en had 1 bakje over. Die kon ik weggeven en de straatkrantverkoopster was de eerste die ik het aanbood, en die wilde ze wel :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:58

Niet van iedereen koop ik hem nee. Er was er altijd 1 die stond bij de Bijenkorf zingend en deed de deur voor je open enzo.
Als ik er eens langs kwam dan kocht ik wel bij hem.

Maar mensen briefjes of instrument in de trein of iets nee die krijgen niks.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:03

watchthesky schreef:
Die wc-borstel _O-
Dan heb je wel lef, dat je dat op die lijst zet.
Ons vorige huurhuis had een speciale houder met een borstel erin, die mocht er niet af want “dat is design” :+
Die hebben wij nooit aangeraakt, we hadden er gewoon zo’n ding van een euro naast staan...

Beetje smetvrees? Alsof je met je handen aan de borstel moet komen en aflikken ofzo. Heb vergelijkbare situatie meegemaakt. Borstel in grote emmer met water en chloor gezet(steel en al) paar uur laten staan, afgespoeld en fris en bruikbaar. Houder uiteraard ook even schoongemaakt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:20

Ineke2 schreef:
Niet van iedereen koop ik hem nee. Er was er altijd 1 die stond bij de Bijenkorf zingend en deed de deur voor je open enzo.

Maak me blij maak me blij,
Koop een krantje bij mijjjj *\o/* :D
Dat zingt ie altijd als ik hem tegen kom, ik vind het een leuke vent!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:25

Paar jaar geleden waren we ergens op vakantie, we zagen een dakloze er waren mensen die hem geld gaven Mijn broertje dacht ook lief te zijn. Die gaf hem 5 cent. Even later zaten we te eten en zagen we die zelfde man in een onwijs dure auto rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:33

5 cent??? Dat meen je niet?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:38

Telpeva schreef:
Ineke2 schreef:

Maak me blij maak me blij,
Koop een krantje bij mijjjj *\o/* :D
Dat zingt ie altijd als ik hem tegen kom, ik vind het een leuke vent!

De “ echte” die dat altijd zong is pas overleden... heel item op Rijnmond over geweest. ;(

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:43

Dat vind ik dan weer gierig, 5ct geven. Geef dan niets, da's minder denigrerend, denk ik zo.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:45

Anthea schreef:

Broertje was nog jong.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:59

Anthea schreef:

Joh je weet toch niet hoe oud dat broertje is? Als het van zijn zakgeld is, is het toch lief

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:01

Anthea schreef:

Wie t kleine niet eert....

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:04

Nee echt leeft die straatkrantverkoper niet meer -O- -O- -O- wist ik niet... ik liep altijd expres naar de bijenkorf voor hem.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:05

Telpeva schreef:
Nee echt leeft die straatkrantverkoper niet meer -O- -O- -O- wist ik niet... ik liep altijd expres naar de bijenkorf voor hem.

Nee is inderdaad een heel item over geweest. -O-

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:05

Shadow0 schreef:
Overigens heb ik ook wel eens druiven gegeven maar niet in plaats van geld - ze waren in de bonus en had 1 bakje over. Die kon ik weggeven en de straatkrantverkoopster was de eerste die ik het aanbood, en die wilde ze wel :)

Ik ben een paar jaar geleden eens een middagje mee geweest met een groep mensen die straatkranten brachten bij dakloze. Best wat mensen gesproken toen. Wat me toen bij is gebleven dat best veel mensen ze brood of water/koffie geven. Maar dat ze soms ook wel eens iets anders willen. Ze komen juist vaak fruit en groente tekort. Zeker fruit is duur en mensen geven het ook niet weg.