Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:06

Binnenkort maar eens kijken om hok te maken frame voor uitloop heb ik al liggen. Heb nog hout zat liggen en ook nog een rol voliere gaas.

Nu alleen nog kijken hoeveel kippen en hoe groot binnenhok moet worden.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 11:09

Orpingtons voldoen ook aan je eisen Marcella. Je kan natuurlijk ook verschillende rassen nemen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:26

Ja had ook al gevonden dat minimaal 3 en beste 4 zou zijn om kippen te houden. Zou ook nog optie zijn kan ik testen wat ik lekker vind.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:46

Afbeelding
Dit als onder basis (links op de foto en niet die met gaas dat zijn kolenbakken geworden). Alleen dan plastic verwijderen en gaas (ook onderkant). Afmetingen ongeveer uit mijn hoofd 1,5 x 0,6 x 0,6 kan namelijk iets groter zijn.
Afbeelding
En vond dit om er bovenop te bouwen. Alleen even kijken of de volledige grote gaat nemen van de bovenkant. Heb ook nog genoeg balken liggen.

De bakken waren ooit gebouw als tijdelijke oplossing voor de kas.
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:02

Overweging 1 : groter = meestal rustiger , overweging 2 : pootbevedering = minder omwoelen. Overweging 3 : eerste voorkeur qua voedsel is de insecten (rijkste voedselbron), dus hoe langer ze loslopen hoe meer risico je groentes lopen. Als je ze in een kippentractor zet en dus juist wil dat ze schoffelen voor je kies je een ander ras dan wanneer je ze zonder teveel toezicht los wil laten lopen als je er toch bezig bent.

In zo'n kippentractor heb je er naast eieren ook hulp van bij het onkruid vrij houden van de lege bedden, zorg wel dat je de tractor makkelijk kan verplaatsen (aanpassen aan maat bedden en let op het gewicht + zwaartepunt ivm stabiliteit bij verplaatsen). Je kippen zijn dan ook veiliger voor roofdieren en ze helpen je waar jij ze nodig hebt.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 12:14

Een verplaatsbaar hok lijkt mij ook een goed idee als je de kippen echt aan het werk wil zetten in je moestuin.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:57

Ik heb Isa Brown en ik vind het geweldige kippen. Het zijn echt kippen met een eigen karakter, best mens gericht en hebben niet heel veel lef, als in, ze gaan niet ver bij hun hok vandaan.

Ik kruis ze met Poule de Bresse, dan krijg je wat stevigere kippen, heel mooi licht bruin en nog goede leggers.

Vandaag de pomp aangezet om de poel aan te vullen, gisteren zijn er 3 druppels gevallen, 20 km verderop ging het wel te keer.

Nu ben ik wel heel blij dat ik Afrikaanse geiten en schapen rassen heb. Die doen het prima bij zulke temperaturen en zijn mooi sober.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:32

Wij gaan een verblijf maken voor varkens. Wij twijfelen wat wijsheid is. 1 zeug die wij elk jaar laten dekken, of jaarlijks 1/2 biggen aan kopen en op kweken. Ook weten wij niet welke afmetingen te nemen. Ik zag hier al foto’s met tegels als bodem voorbij komen. Wat gooi je in de stal? Stro, zaagsel? Wel/geen onbetegelde uitloop en zo ja, ook hier hoe groot?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:06

DeMolenhoek schreef:
Wij gaan een verblijf maken voor varkens. Wij twijfelen wat wijsheid is. 1 zeug die wij elk jaar laten dekken, of jaarlijks 1/2 biggen aan kopen en op kweken. Ook weten wij niet welke afmetingen te nemen. Ik zag hier al foto’s met tegels als bodem voorbij komen. Wat gooi je in de stal? Stro, zaagsel? Wel/geen onbetegelde uitloop en zo ja, ook hier hoe groot?

Nu heb ik zelf geen varkens maar werk wel op een kleine boerderij met varkens (1 zeug, 13 biggen, 1 beer en nog 1 borg van vorig jaar)..
Het hangt ervan af of je het vlees ook wil gaan verkopen op kleine schaal. Wanneer je het vlees wil gaan verkopen kan je het beste een zeug nemen en die telkens laten dekken. Denk ook aan welk ras je wil want als je een "bijzonder" ras hebt verkopen de biggen ook.
Wat ze hier doen is de zeug laten dekken elk jaar, de beertjes gauw castreren en houden voor het vlees en ze kijken met de zeugjes wat verkocht word en de rest houden ze ook voor het vlees.
Ze hebben een nachthok met stro (van eigen land) en dat werkt erg goed. Het is heel makkelijk uit te scheppen en schoon te houden.
Ze hebben hier een klein stukje betegeld in het verblijf van de zeug + biggen (5 x 3 m ongeveer) zodat ze een vaste droge voerplek hebben het hele jaar door. De rest mogen ze lekker omwroeten.
De beer en borg (waar later de borgen van dit jaar weer naartoe gaan) zitten in een soortgelijk verblijf alleen dan iets kleiner.
Als bodembedekking in de nachthokken hebben ze ook nog rubberen matten liggen (die ook in paardenstallen gebruikt worden) zodat de urine etc. rechtstreeks wegloopt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:51

DeMolenhoek schreef:

Ik weet niet wat betere uitbrekers zijn, geiten of varkens, die snuit kan aardig wat hekwerk omhoog drukken. Stuk maken waar ze echt niet uit kunnen, zodat je in geval van nood meteen kan opsluiten ipv tig keer per dag varkens moet drijven (want dat drijven laten ze zich eigenlijk niet). Stuk wat weerbestendig is zowel voor kou/nattigheid als hitte (schaduw) is zeker handig, en dan is een verharding het simpelst.

Hoeveel je er wil hangt ook af van hoeveel je er netjes kan huisvesten (hoeveel ruimte is er voor ze?) en voeren (ze eten nogal wat), kan je dus aan geschikt "afval" komen en mag je dan het vlees nog verkopen? Hoeveel levert de verkoop van levende biggen op t.o.v. voer en dek-kosten? 2 voor het afmesten is het simpelst om mee te beginnen en je hebt er ook maar een deel van het jaar werk en kosten aan. In jouw scenario ben je hoe dan ook afhankelijk van anderen voor dek en of fok, maar die dragen dan ook een groot deel van de risico's qua vruchtbaarheid en sterfte.

Ik zou even goed gaan zitten met een rekenmachine en kijken wat het dichtst bij een positief saldo onder de streep uitkomt. Hobby is dit niet geheel meer en dan zit er een behoorlijk hard plafond aan hoeveel geld er eigenlijk in kan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:51

Kom geen verplaatsbaar hok voor de kippen is niet handig aangezien het frame wat de ren gaat worden. Al behoorlijk wat gewicht is kan dit straks ook niet alleen over de prei planten heen tillen en zal direct opgebouwd worden op de plek waar hij kom te staan. Dit is in verband met warm weer een plek met veel schaduw.

Moet nog even afwachten of ik ze heb, maar mogelijk heb ik al 3 jonge kippen (orpinton) voor een leuke prijs. Moet alleen nog materiaal voor het dak en verbindingshoeken erbij halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:54

Het rekenwerk is uiteraard al gebeurd :) Wij zitten vlakbij een groentenveiling en geraken via daar aan meer dan voldoende afgekeurde groenten en fruit. Verder hebben wij uiteraard ook andere voedselbrone die ruim voorzien zijn. Het is eigenlijk niet echt de bedoeling om vlees te verkopen (tenzij familie die meedeelt in de productiekost ook telt als verkopen)

Eigenlijk is alles al uitgeteld en geregeld, behalve een passend verblijf (kunnen het echt wel ruim genoeg maken) en varkens zelf.

Wou deze foto toch even delen. Wij hebben een schaap dat zo ontzettend lief is. Kun je jou niet voorstellen. Die geniet echt enorm van haar dagelijkse knuffels.

Afbeelding

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 00:06

Ik vind jouw moestuinfoto's altijd geweldig om te zien Marcella, respect voor alle energie die je daarin steekt. Van je kippenplan word ik eerlijk gezegd minder enthousiast. Een 'ren' van ongeveer 1,5 bij 0,6 meter vind ik vanuit het oogpunt van dierenwelzijn echt niet geschikt als (semi)permanent verblijf. Als nachtverblijf kan het prima, maar ik denk dat het niet bevorderlijk is voor je eigen plezier en ontspanning om ze de hele dag of tenminste een groot deel van de dag los te laten lopen. De kipjes los terwijl je in de tuin werkt is een romantisch idee, maar niet realistisch denk ik. Kippen zijn wat dat betreft vrij domme dieren, je kunt ze niet leren om slakken te eten maar van je planten af te blijven. Het is niet om vervelend te doen, maar ik denk dat het niet gaat brengen wat je ervan hoopt of verwacht. "Bezint eer ge begint" zou ik in dit geval willen zeggen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 02:14

HopeMyDay schreef:
DeMolenhoek schreef:

Nu heb ik zelf geen varkens maar werk wel op een kleine boerderij met varkens (1 zeug, 13 biggen, 1 beer en nog 1 borg van vorig jaar)..
Het hangt ervan af of je het vlees ook wil gaan verkopen op kleine schaal. Wanneer je het vlees wil gaan verkopen kan je het beste een zeug nemen en die telkens laten dekken. Denk ook aan welk ras je wil want als je een "bijzonder" ras hebt verkopen de biggen ook.
Wat ze hier doen is de zeug laten dekken elk jaar, de beertjes gauw castreren en houden voor het vlees en ze kijken met de zeugjes wat verkocht word en de rest houden ze ook voor het vlees.
Ze hebben een nachthok met stro (van eigen land) en dat werkt erg goed. Het is heel makkelijk uit te scheppen en schoon te houden.
Ze hebben hier een klein stukje betegeld in het verblijf van de zeug + biggen (5 x 3 m ongeveer) zodat ze een vaste droge voerplek hebben het hele jaar door. De rest mogen ze lekker omwroeten.
De beer en borg (waar later de borgen van dit jaar weer naartoe gaan) zitten in een soortgelijk verblijf alleen dan iets kleiner.
Als bodembedekking in de nachthokken hebben ze ook nog rubberen matten liggen (die ook in paardenstallen gebruikt worden) zodat de urine etc. rechtstreeks wegloopt.

Ik ben wel benieuwd wat jullie allebei een goed formaat voor een verblijf vinden en voor hoeveel varkens/hoe groot?

Wij willen volgend jaar met twee biggen beginnen, dan kunnen we evt kinks uit de kabel halen en als het bevalt later altijd nog een zeug kopen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:04

Zoals al eerder gezegd wegens eenden die nog wel eens invliegen zijn een hoop planten extra afgezet met gaas.
En dat wordt de basis vond het zelf ook klein, maar wat hoekbevestigingen en heb ruim een meter erbij voor uitloop. Heb nog zat balken liggen. Moet ook rekening houden met marters zit ook nog in buiten gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 08:29

Marcella, ik snap dat je heel graag kippen wilt. Maar dit zou ik echt niet doen. Je hebt het over 0,9 vierkante meter voor 3/4 kippen, permanent. Eventueel 1,5 vierkante meter. Dit is vragen achter ziektes. Ik gok dat je zelfs geen eitje gaat kunnen rapen door de stress die de kippen gaan hebben. Ik heb even wat opgezocht en kippen in de scharrelindustrie moeten zelfs een minimum van 4 vierkante meter buitenloop per kip hebben. Naar mijn ervaring zijn legkippen daarbij ook nog een slagje kleiner dan dubbel doel kippen. Ik heb 110/120 vierkante meter. Ik zou hier dus een 25/30 kippen op mogen houden. Geloof mij, dat is echt het absolute maximum. Ik zie het liever zelfs nog minder. Niet elke kip komt met een andere kip overeen en het is voor hun heel fijn om een eigen plekje te hebben.

Plak eens 0.9 vierkante meter af en beeld jou in dat daar dag en nacht 3-4 kippen moeten opzitten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:06

Voor kippen heb je minimaal 1m2/kg kip nodig, met een minimum van 1m2 per kip (voor de hele kleine kriel).

In scharrelstallen zitten ze met 9/m2 (overigens met kippen van 1.8kg gemiddeld), maar in zeer grote stallen. De kunnen dus wel van elkaar wegvluchten, alleen niet alleen dan zitten. En onderdeurtjes sneuvelen gewoon. Die 4m2 bij vrijloop-kippen heeft niets met kipwelzijn te maken, maar puur met de mestwet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:30

Weet uiteindelijk nog niet hoe groot het hok gaat worden zeer waarschijnlijk de totale lengte van de kas en dat is 3 meter. Zijn eerst dingen die ik nog moet controleren. Bijvoorbeeld is de kant stevig genoeg moet deze extra palen om wegschuiven van de platen te voorkomen (staan nu wat rotte palen tussen, maar staan ook nieuwere palen). Grond egaliseren en tegels leggen. Vergunning aanvragen/melden om te mogen bouwen (anders kan ik weer afbreken :') ). En belangrijkste hoe ga ik verankeren dat het niet kan gaan vliegen.

En ook niet onbelangrijk ongedierte proef.

Wil het ook zo bouwen dat het makkelijk in delen te maken is zodat het ook in delen uit elkaar gaat. Als ik namelijk vast contract zou krijgen kan het ook zijn dat ik ga verhuizen en alles gaat mee of word afgevoerd.

Zijn kippen trouwens zo dom dat ze snel de sloot in lopen/vallen. Maar mochten ze niet op tuin mogen dan zou ik ze ook in grasrand kunnen laten lopen. Heb ook gaas vastzitten aan stokken dus een stuk afzetten kan ook zo gebeurt zijn. :j

O ja en kijken heb ik tegels genoeg.

Zouden jullie trouwens licht doorlatende plaat gebruiken als dak of niet.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:42

Mijn kippen vliegen over de sloot heen als ze de kans krijgen :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:53

Sloot van 2/3 meter breed waar hok kom alleen andere kant is maar ongeveer 50 cm (zelf gegraven vroeger).

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:44

Zou geen lichtdoorlatende plaat gebruiken voor het dak, maar gewoon een donkere. Met lichtdoorlatend wordt het al gauw een broeikas.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:48

Was ook bang voor met licht doorlatend. Was wel de bedoeling om bij het lage deel dak randje gaas te maken voor lucht doorlaat en randje dak overheen te laten vallen tegen tocht/in regen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:51

Kippen kunnen zwemmen. Ze doen het niet graag maar bij mijn ouders springen ze gerust de eendenvijver in om te voorkomen dat we ze vangen en zwemmen dan gewoon naar de overkant die toch zo’n 10 meter verderop is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:56

Een probleem hoge kanten dus denk niet dat ze dan zonder hulp eruit komen. Zet in het begin dan wel af tot ze gewend zijn aan mij. :')

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:00

Ik zat net even alles bij te lezen, maar onze kippen mogen bijvoorbeeld alleen in de winter nadat alle groenten uit de moestuin zijn daar scharrelen. Ze vreten namelijk zo ongeveer alles wat in hun bek past, inclusief sla, zaailingen, vruchten etc en ze maken er echt een grote bende van :+

Voor slakken en ongediertje bestrijding etc zou ik sneller (loop)eenden nemen.

Lichtdoorlatende plaat zou ik niet doen, kippen zijn echt niet blij met extreme hitte. Ze hebben bij ons de afgelopen week alleen maar in de schaduw gezeten. Zelfs daar waren ze aan het afzien.

Onze sloot is zeker 4 meter breed. Bij nood of angst gaan ze er zonder nadenken overheen/in.

Wij hebben altijd 2 m2 per kip aangehouden voor de ren. Ook weleens kleiner geprobeerd, maar dan gaan de kippen elkaar vervelen en plukken en ze zitten dan vaak achter elkaar aan. Daar hebben we dus snel verandering in gebracht. Voordat wij de katten hadden liepen ze los over ons erf. Tegenwoordig alleen een paar uur in de namiddag als ik de katten binnen kan houden. Ze hebben namelijk nul respect voor de kippen en gaan er gewoon achteraan. De kippenren die ze nu hebben voldoet aan de 2 m2 per kip, maar we gaan hem volgende maand 2x zo groot maken.