Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DeMolenhoek schreef:Wij gaan een verblijf maken voor varkens. Wij twijfelen wat wijsheid is. 1 zeug die wij elk jaar laten dekken, of jaarlijks 1/2 biggen aan kopen en op kweken. Ook weten wij niet welke afmetingen te nemen. Ik zag hier al foto’s met tegels als bodem voorbij komen. Wat gooi je in de stal? Stro, zaagsel? Wel/geen onbetegelde uitloop en zo ja, ook hier hoe groot?
DeMolenhoek schreef:Wij gaan een verblijf maken voor varkens. Wij twijfelen wat wijsheid is. 1 zeug die wij elk jaar laten dekken, of jaarlijks 1/2 biggen aan kopen en op kweken. Ook weten wij niet welke afmetingen te nemen. Ik zag hier al foto’s met tegels als bodem voorbij komen. Wat gooi je in de stal? Stro, zaagsel? Wel/geen onbetegelde uitloop en zo ja, ook hier hoe groot?
HopeMyDay schreef:DeMolenhoek schreef:Wij gaan een verblijf maken voor varkens. Wij twijfelen wat wijsheid is. 1 zeug die wij elk jaar laten dekken, of jaarlijks 1/2 biggen aan kopen en op kweken. Ook weten wij niet welke afmetingen te nemen. Ik zag hier al foto’s met tegels als bodem voorbij komen. Wat gooi je in de stal? Stro, zaagsel? Wel/geen onbetegelde uitloop en zo ja, ook hier hoe groot?
Nu heb ik zelf geen varkens maar werk wel op een kleine boerderij met varkens (1 zeug, 13 biggen, 1 beer en nog 1 borg van vorig jaar)..
Het hangt ervan af of je het vlees ook wil gaan verkopen op kleine schaal. Wanneer je het vlees wil gaan verkopen kan je het beste een zeug nemen en die telkens laten dekken. Denk ook aan welk ras je wil want als je een "bijzonder" ras hebt verkopen de biggen ook.
Wat ze hier doen is de zeug laten dekken elk jaar, de beertjes gauw castreren en houden voor het vlees en ze kijken met de zeugjes wat verkocht word en de rest houden ze ook voor het vlees.
Ze hebben een nachthok met stro (van eigen land) en dat werkt erg goed. Het is heel makkelijk uit te scheppen en schoon te houden.
Ze hebben hier een klein stukje betegeld in het verblijf van de zeug + biggen (5 x 3 m ongeveer) zodat ze een vaste droge voerplek hebben het hele jaar door. De rest mogen ze lekker omwroeten.
De beer en borg (waar later de borgen van dit jaar weer naartoe gaan) zitten in een soortgelijk verblijf alleen dan iets kleiner.
Als bodembedekking in de nachthokken hebben ze ook nog rubberen matten liggen (die ook in paardenstallen gebruikt worden) zodat de urine etc. rechtstreeks wegloopt.