Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 08:02

Nou idd..opvoeren mag niet. Dus krijg je daarom een boete, niet omdat je t niet rijdt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:09

[***] schreef:
EskeGirl schreef:
Roze koek spul wordt ook gemaakt van geplette luizen (de kleurstof).

(...) Insecten schijnen heel gezond te zijn. :D

Ja zeker: insecten eten is uitstekend.
;) zo oud als de mensheid, het staat al in de bijbel (Johannes de doper at sprinkhanen).
Ze bevatten veel eiwitten, zonder dat daar al te veel nare dingen aan kleven.
(Gewone biefstuk wordt gevoerd met soya van gekapt regenwoud :( etc.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:21

Finliox schreef:
Wat is een depressie nou echt (iets te veel/te weinig van een stofje in je hersenen?) en hoe wordt dat beïnvloed door je omgeving?

Goede vraag - nou het antwoord nog....!

Biochemisch kun je een gebrek hebben aan hetzij serotonine, hetzij dopamine, hetzij aan cortisol.
(De meeste pillen van de arts werken in op serotonine, maar wel op slordige wijze, de eerste 6 weken voel je je akeliger en stoppen is lastig. Orthomoleculair kan serotonine verhogen veel eleganter.)
(En ook dopamine en cortisolspiegels zijn te beïnvloeden op deze manier, uiteraard na een biochemische diagnose. )

De diagnose "depressie" wordt gesteld op gedrag, idealiter door een klinisch psycholoog. De standaard die hiervoor wordt ge/misbruikt is de dsm. (Diagnostic statistic manual: het was bedoeld, om vast te leggen: "hoe werkt pil/ therapie / combi bij 1000 mensen die voldoen aan kenmerken zus en zo". Dat is nuttig, maar dat je een individueel mens langs de lat van die kenmerken legt en aan de hand daarvan bepaalt of het 'dit of dat is' - dat is slordig. Vandaar: liefst via een klinisch psycholoog. )

Enne: vlak jezelf als ""biochemische fabriek"" niet uit! Door bijvoorbeeld te bewegen, te lachen, met lieve mensen om te gaan maak je andere stoffen aan (... nu ja, iets minder stress/ sombere stoffen, iets meer gelukshormonen, etc.) dan als je baas je treitert, je familie je laat barsten, etc etc etc.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:25

Janneke2 schreef:
(Diagnostic statistic manual: het was bedoeld, om vast te leggen: " hoe werkt pil/ therapie / combi bij 1000 mensen die voldoen aan kenmerken zus en zo".

Is dat zo ja? Dat hebben ze mij bij psychologie er nooit bij verteld :)
Ik heb wel opgepikt dat de Quetelet Index of het BMI een dergelijke misbruikte schaal is. Die is ook eigenlijk alleen gemaakt als waarneming, terwijl mensen het tegenwoordig als een standaard om naar te leven gebruiken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:30

SaskiaKa schreef:
Goed, snap ik. Maar stel dat het een snorfiets betreft die 45 km/u kan, maar je rijdt netjes 25 km/u. Een snorfiets is 9 van de 10 keer gewoon een begrensde bromfiets, dus 45 km/u kan het frame prima aan.
Je rijdt dus netjes de toegestane snelheid, waarom dan toch bekeuren?

.....als het ding 45 kan, moet je een helm op. Doe je dat niet, die helm dragen, ga je op de bon. Los van de vraag hoe hard je reed toen de politie jou zag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:38

Indy_Mouse_9 schreef:
Janneke2 schreef:
(Diagnostic statistic manual: het was bedoeld, om vast te leggen: " hoe werkt pil/ therapie / combi bij 1000 mensen die voldoen aan kenmerken zus en zo".

Is dat zo ja? Dat hebben ze mij bij psychologie er nooit bij verteld :)
Ik heb wel opgepikt dat de Quetelet Index of het BMI een dergelijke misbruikte schaal is. Die is ook eigenlijk alleen gemaakt als waarneming, terwijl mensen het tegenwoordig als een standaard om naar te leven gebruiken.

Ja, daar staat die S nou voor.
Men had ook kunnen kiezen voor een gewoon diagnostisch manual. Met ordentelijke discussies over een diagnose.

(Zo weet ook bijna niemand meer, dat ptss is opgesteld aan de hand van Amerikaanse soldaten die terugkwamen uit de oorlogen in europa, korea en vietnam. Dus: volwassen mensen, meestal man, opgeleid om oorlog te voeren, voorzien van een buddy, en met de troost dat over enige tijd het vliegtuig kan komen om ze back home te brengen waar alles nog intact is. - En we eindeloze discussies hebben, over "complexe ptss": trauma werkt waarschijnlijk heel anders als je kind bent, geen buddy hebt, maar dagelijks te leven hebt met wie jou mishandelt, niemand jou heeft voorbereid en je hoogstens je fantasie hebt om te geloven "dat er een plek is waar het goed is".)

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:19

Om nog even op het eten terug te komen. Ik denk dat je echt niet blij wordt als je weet wat er allemaal in je eten zit/ van gemaakt wordt.

Nog even een vraagje:
Ik voel me al een paar weekjes niet zo lekker.. Nu wil ik eigenlijk naar de dokter maar dan bestaat er een grote kans dat ik weer bloed moet prikken..

Nu vind ik naalden niet zo heel eng (heb paar weken geleden zonder angst etc navelpiercing laten zetten) alleen van het plekje (armholteding) krijg ik echt de kriebels en rillingen.Op je hand kan het ook maar dat doet veel pijn.. Ik heb al een keer aan de dokter gevraagd of ze ook bij je heup/bovenbeen kunnen prikken, heb daar namelijk heel veel duidelijke aders zitten, en die zei dat dat niet mogelijk was. Maar is er dan echt nergens een kliniek oid die op andere plekken prikt? En waarom niet?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:44

Op die plek prikken is het makkelijkst. Ga je op vreemde plekken prikken, iets wat misschien een bloedprikster (hoe noem je eigenlijk zo iemand?) niet vaak/ nooit doet, heb je kans dat het nog veel meer zeer gaat doen. Je ziet de aders daar gewoon het beste, meeste kans op succes. Even op je tanden bijten!! ;)

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:17

In principe denk ik ook dat je in de knieholte kan prikken, die ader ligt ook oppervlakkig en is goed te palperen. Bij je heup of bovenbeen liggen de aders daar te diep voor, dat gaat echt geen lekker gevoel wezen. Maar ja, als je bij iedereen in de knieholte prikt, duurt bloedprikken 3 keer zolang met al dat aan- en uitkleden. :+

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:24

JolisaJ schreef:
In principe denk ik ook dat je in de knieholte kan prikken, die ader ligt ook oppervlakkig en is goed te palperen. Bij je heup of bovenbeen liggen de aders daar te diep voor, dat gaat echt geen lekker gevoel wezen. Maar ja, als je bij iedereen in de knieholte prikt, duurt bloedprikken 3 keer zolang met al dat aan- en uitkleden. :+

en dat lijkt me nu ook echt niet een prettige locatie...

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:28

Riddershow schreef:
JolisaJ schreef:

en dat lijkt me nu ook echt niet een prettige locatie...

Nee, zal wel gevoelig wezen..
En je moet ook nog eens op je buik gaan liggen, kost weer meer ruimte.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:50

JolisaJ schreef:

Ja maar dat is het dus mijn aders liggen bij mijn heup/bovenbeen heel duidelijk zichtbaar stukken beter dan mijn armholte

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:02

Ze moeten wel groot genoeg zijn om flinke druk te geven om het bloed er uit te laten komen he? Volgens mij is dat niet het geval met bloedvaten/aders aan 'de buitenkant' op je heup of bovenbeen.
Ik meen dat er in je lies wel weer dikke aders lopen, maar om daar te prikken om even bloed af te nemen, zijn ook geen grappen :')

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:06

Indy_Mouse_9 schreef:
Ze moeten wel groot genoeg zijn om flinke druk te geven om het bloed er uit te laten komen he? Volgens mij is dat niet het geval met bloedvaten/aders aan 'de buitenkant' op je heup of bovenbeen.
Ik meen dat er in je lies wel weer dikke aders lopen, maar om daar te prikken om even bloed af te nemen, zijn ook geen grappen :')

Iewll echt? In je lies gadverdamme zou dat dan ook in de oksel kunnen? Want even uit mijn geheugen
met een stent gaan ze altijd via de lies maar kan blijkbaar ook via de oksel..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 18:14

Die sproeiers in de weilanden, halen die alleen water uit de sloot? Stopt t dan als de sloot leeg is? Of verkijk ik me op de hoeveelheid water in de sloot?

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:19

Volgens mij word het veelal uit de grond gehaalt..? Of anders iig in deze regio (Oost N-Brabant)

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:20

LisannePruts schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:

Iewll echt? In je lies gadverdamme zou dat dan ook in de oksel kunnen? Want even uit mijn geheugen
met een stent gaan ze altijd via de lies maar kan blijkbaar ook via de oksel..

In je lies loopt ook een grote ader ja. Die kan je vanaf je navel voelen (2 vingertoppen naast je navel plaatsen en dan voel je 'm. In je lies kun je die op een andere manier voelen: als je het uitsteeksel van je heup voelt, ga dan een stukje schuin naar beneden richting je ehm.. onderkant. :+ ). Maar daar wil je echt niet prikken haha.
In je oksel loopt ook een grote ader die je goed kan voelen, maar hoe ondiep die ligt weet ik niet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:23

moonsparkle schreef:
Die sproeiers in de weilanden, halen die alleen water uit de sloot? Stopt t dan als de sloot leeg is? Of verkijk ik me op de hoeveelheid water in de sloot?

Bij mijn weten pompen ze daarvoor grondwater op

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 18:25

Zit er dan altijd en soort leiding naar het grondwater of maken ze een gat met iets zodra het weer warmer en droger word?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:39

Bij ons voor het huis zit een vaste waterput.Heel leuk met warm weer een ronkende waterpomp bijna in je tuin die de akkers om ons besproeien.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:12

Waar zijn onweersbeestjes als het niet onweert? :+

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:31

Wat zijn onweersbeestjes? :o

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:33

Van die kleine zwarte vliegjes

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:51

Ook gewoon in de lucht. := Ik zat vrijdagavond helemaal onder. Yuck! Echt een wolk aan beestjes in de bak. Heb maar kort gereden, gelukkig ging alles van een leien dakje :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:52

claudiadvx schreef:
Van die kleine zwarte vliegjes

Geen vliegjes maar tripsen.