Het afrijstress en rijles topic 6!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:06

haha doen we! Ik mag morgen weer om half 11, dan zal ik wel laten weten hoe het is afgelopen :+
Wat ik wel vreemd vind, is dat mijn instructrice zei dat ik eind vorig jaar mijn rijbewijs wel zou halen omdat het zo goed ging.. en nu zijn we toch weer 1,5 maand verder en heb m nog steeds niet :Y)

__Marije__

Re: Het afrijstress en rijles topic 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:08

Hmm ja precies en zo sukkel je steeds verder he :P Niet dat ik nu lang aan het sukkelen ben, maar in jouw geval..

Haha straks zegt jouw instructrice dat het idioot is om te vragen en dat ze er zelf wel mee komt en dan durf ik niet meer whaha :+

Kitty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:10

haha maar ik zeg dan lekker dat ik met mijn theorie wel gelijk had om m al aan te vragen terwijl ze zelf zei dat ik beter kon wachten en ik haalde m meteen! :+

Het zal misschien wel schelen dat ik geen TTT doe en dat ze dus wil dat ik extra goed voorbereid mijn examen doe.. Snap ik aan de ene kant wel, maar ik wil zo graag zelf rondrijden in een autotje zonder dat er iemand langs me zit ! :D

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:11

Mja precies :P Ik doe ook geen TTT trouwens :) Hij had wel gezegd van joh ga je theorie maar halen.. dus wat dat betreft.. ach ik ga het gewoon vragen :D Nu alleen nog even bedenken hoe :P

Kitty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:14

Ja dat is wel de vraag.. hoe ga je het bespreken :P Bij mij zal het wel schelen dat mijn instructrice een goede kennis is van ons dus ik kan eigenlijk alles wel met haar bespreken dus daar heb ik wel geluk mee! Ik ga er gewoon voor en we zien wel hoe het afloopt, mijn ouders vinden in ieder geval ook al dat ik af kan rijden dus dat scheelt!

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:16

Ik heb mijn theorie gehaald vandaag in 1 x *\o/*
heb ik die tenminste binnen!!

Kitty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:17

Oh gefeliciteerd! hoeveel fout had je? :)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:17

Gefeliciteerd :D :D

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:20

Gefeliciteerd! :) Heb je die maar weer!

_PatriciaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:21

Gefeliciteerd ;D !!!

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:48

Gefeliciteerd!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:15

Gefeliciteerd met je theorie!
Ik ben nu toevallig ook weer verder gegaan met het maken van samenvatting.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:20

Heb je niet zo'n boek waar per hoofdstuk een samenvatting in staat? Ik zou persoonlijk dat niet zo snel doen, hoewel ik wel altijd heel erg van de samenvattingen was.. maar bij dit soort dingen is het echt oefenen oefenen en nog eens oefenen. Ik heb de theorie een keer helemaal doorgelezen en ben toen examens gaan maken en dan heel goed kijken welke vragen je fout had, maar ook welke je goed hebt en dan nog eens nalezen waarom het dan precies goed was. (of fout ;)) Ik denk dat je daar het meeste van leert, omdat het toch ook een beetje de vraagstelling is. Bijna alle vragen zijn logisch nadenken of algemene verkeersregels, er zitten maar een paar "leer" vragen in.

Uiteraard leert iedereen op een andere manier maar ik denk ik zeg het even, wie weet heb je er wat aan :)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:28

Nee, staat er niet in! Ben er al bijna klaar mee. :) Zijn vooral meer de feiten, wel handig om die op papier te hebben. Ik wil eerste de theorie uit m'n hoofd weten voor ik ga oefenen, dan is een samenvatting wel handig.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:38

brandende vraag, heb donderdag weer mn theorie ;(

k ben alleen behoorlijk door de war en kan t nergens vinden.
je heb verkeersbord C3 en C4 ( die vierkante blauwe borden met de witte pijl ( eenrichtingweg)
dus daar hoef je geen tegenliggers te verwachten, met uitzondering van fietsers of brommers..

dan heb je borden D4 D5 D6 D7, de blauwe ronden borden met de witte pijl, uitleg in theorie boek :
gebod tot volgens van de rijrichting die op het bord staat aangegeven..

Maar kan je hier ook tegenliggers verwachten zoals auto's ?

&

In mn anwb boek staat dat een personen auto met aanhanger oid niet langer mag zijn dan 12 m , en in me veka best boek staat 13 m, wat is nu waar?

wie o wie, Help |(

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 08:47

Verkeersborden C3 en C4 bij eenrichtings borden hoef je geen tegenliggers te verwachten behalve met als uitzondering dan de fietsers/brommers (of de eenrichting nou ook geldt voor bromfietsers ben ik ff kwijt maar dacht dat die wel je tegemoed konden komen evenals de fietsers) :o ;)

En over die borden D4, D5, D6 en D7 ... Nee als het een gebods bord is dan moeten automobilisten de richting van de pijl volgen en kan je geen tegemoet komende auto´s verwachten, je mag namelijk niet tegen de pijl richting in rijden. Fietsers daarintegen zou je eventueel wel tegemoet kunnen komen ;) .

En over die laatste vraag die je vroeg hmm nu maak je mij daar ook in de war van haha :o , maar dacht zo uit mijn blote hoofd dat ie niet langer zou mogen zijn als 13mtr (hopelijk weet iemand anders het exacte antwoord) :o

SamSter schreef:
brandende vraag, heb donderdag weer mn theorie ;(

k ben alleen behoorlijk door de war en kan t nergens vinden.
je heb verkeersbord C3 en C4 ( die vierkante blauwe borden met de witte pijl ( eenrichtingweg)
dus daar hoef je geen tegenliggers te verwachten, met uitzondering van fietsers of brommers..

dan heb je borden D4 D5 D6 D7, de blauwe ronden borden met de witte pijl, uitleg in theorie boek :
gebod tot volgens van de rijrichting die op het bord staat aangegeven..

Maar kan je hier ook tegenliggers verwachten zoals auto's ?

&

In mn anwb boek staat dat een personen auto met aanhanger oid niet langer mag zijn dan 12 m , en in me veka best boek staat 13 m, wat is nu waar?

wie o wie, Help |(

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 08:55

Ik ga vanavond even precies kijken maar bij een blauw rond kán je wel tegenliggers verwachten. Op het moment dat jij een blauw rond bord hebt met een pijl naar rechts, kan het best zijn dat er uit die straat een tegenligger komt en dat jij alleen rechts mag maar de mensen die al op die straat zijn niet..

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:11

Thnx misspromiss ;) , ik zal ook eens op letten op die borden hihi .. Volgens mij ben ik nog niet helemaal wakker :o ...

Maar mensen nu heb ik ook even een vraag :+ ?

Laatst had ik les en naderde ik zeg maar bij ons de zogeheten turbo-rotonde waarvan ik rechts op de baan stond en een vrachtwagen stond links van mij, eenmaal moest ik alleen wel ff wachten omdat ik niks kon aanzien komen door die vrachtwagen maar die ging rijden en dus kon ik ook (na wel gekeken te hebben).

Okay nu komt het: Ik verliet die turbo-rotonde en bleef aan de rechter rijbaan en die vrachtwagen bleef links, ik weet dat je niet rechts voorbij mag gaan maar mijn rechtervoet was lekker enthousiast :+ , dat ik half naast die vrachtwagen zat en mijn instructeur de rem pakte en tegen me zei van ho ho ff inhouden (ivm die vrachtwagen ook beetje slingerde, dit had ik wel gezien maar hij had geen knipper aan om bijv naar rechts te gaan), maar goed ik toen mn instructeur me vertelde van dat bedoelde ik niet zozeer maar meer om het idee dat ik uit zijn dode hoek moest blijven (jaja stom,stom van mij had ik kunnen weten maja heeft vast wel eens meer mensen die zoiets of anders mee maken) :+ . Waarop ik tegen mn instructeur vertelde van OOOOOOOOOOOOOOOOOOOH JAAAAAA goed dat je me het nog ff zei ik zou tegen mn rechter voet zeggen minder enthousiast te wezen :D

Maar goed, nu dus de vraag stel je voor dat ff zo´n situatie andersom zou zijn geweest dat ik op de linkerbaan zat en die vrachtwagen op de rechterbaan zou ik dan ook schuin achter hem moeten blijven ivm die dode hoek of zou ik er dan wel gewoon voorbij mogen rijden ?? Deze vraag speelt nu dus al ff door mijn hoofd heen (natuurlijk bij volgende les zal ik mn instructeur ook nog eens vragen), maar zou het nu ook wel graag willen weten hihi :D Want mag binnenkort dan eindelijk afrijden ...

En heeft iemand een tip eventueel voor me ik ben best wel op het gebied van die vrachtwagens wat angstig dit omdat ze zo groot zijn :o , maar ook door het verleden dat toen m´n moeder me uit school haalde ze een ongeluk kreeg met een vrachtwagen :o .

Alvast bedankt

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:46

Op of vlak voor een rotonde mag je rechts inhalen.. Dus ik denk dat hij inderdaad op de rem trapte in verband met de dode hoek, niet omdat je rechts inhaalde..

in die tweede situatie ligt het echt aan het moment denk ik. Want je mag er dus sowieso voorbij, zelfs rechts maar is het veilig... Vrachtwagens maken meestal een platte hoek, hebben meer ruimten nodig en dan kan het zijn dat hij je afsnijdt, ligt er ook maar net aan hoeveel ruimte er op de rotonde is!

En wat betreft angstig zijn, weet je instructeur dit? Misschien weet hij een manier/ een plek om het op te zoeken, want ik denk dat de enige manier om hier overheen te komen is om te ervaren dat het dus niet zo eng is ;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:02

Zucht ik heb zinds mijn examen gepland stond zoiets gehad van ach dat haal ik wel geen probleem en ik ben totaal niet zenuwachtig geweest.
Maar nu een uur van te vooren beginnen de zenuwen behoorlijk op te komen. ]
Wat nou als ik zak enz.

Hoe zorgen jullie dat jullie van de zenuwen af komen?

Fiemo ik denk dat je angst daarvoor vanzelf weg gaat als je genoeg bij vrachtwagens hebt gereden.
Ik was eerst doods bang voor tunnels maar een paar keer zelf door de tunnel te heben gereden had ik zoiets van hmm dit valt best wel mee.
Ik weet niet hoeveel lessen je hebt gehad en of je ook vaak op de snelweg komt en waar je lest?
Want hier heb je regelmatig dat je de afslag neemt en op de linker baan zit met rechts van je een vrachtwagen en dat er op een gegeven moment ook links van je een vrachtwagen komt.
En als je dat hebt overleeft kun je elke vrachtwagen aan.
Ik weet niet in wat voor auto je lest?
Mijn les auto is redelijk groot voor een lesauto dus dat helpt natuurlijk ook mee mischien heeft hij nog wel een lesauto die hoger is?
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 17-02-10 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:04

Aan andere dingen denken moontje :) En gewoon denken dat het een ''gewone'' les is..

pff ik zeg dit wel lekker makkelijk :') Maar zodra mijn examen in zicht komt zal ik ook super zenuwachtig zijn :=

Dat met die vrachtwagens (en bussen) heb ik ook heel erg! Ook als ze tegenliggend zijn en mij langskomen in een bocht ofzo.. ben dan zo ''bang'' dat ik geplet/afgesneden wordt..

Mn instructeur weet dit en zegt dat je er gewoon zoveel mogelijk langs moet kijken, nu gaat het wel redelijk goed hoor :) maar blijft het wel eng vinden :=

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:10

Gisteren ging het eindelijk goed.

Ik had toen ook x tijd met Tomtom gereden en over de dijken geweest. We hebben ook deel parkeren gedaan en omkeren.

Een vriend van mij kwam ermee op om tijdens auto rijden naar mijn ademhaling proberen te luisteren en wanneer je voor de stoplicht staat dat je de koppeling wel ingedrukt houd maar heelklein beetje omhoog doet (niet zo omhoog die stukje naar voren gaat) en dan weer omlaag. Dit houd je been ontspannen dan hele tijd helemaal omlaag ingedrukt te houden.

Ik hoop jullie er wat aan hebben.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:16

Ik zet hem bij een stoplicht eigenlijk vrijwel altijd in de vrij als ik zie dat er eerst nog anderen mogen. Hand op de pook houden zodat je weet dat je nog wat moet doen, veel fijner!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:19

Wat apart dat mocht ik absoluut niet.
Heeft je instructeur daar nooit wat van gezegd?
Ik moet altijd in zen 1 voet tegen het aangrijppunt en handen aan het stuur zodat je direct weg kunt als het groen wordt.
Anders hou je een snelle/goede verkeersstroom tegen.

Of hebben ze bij jou van die duitsestoplichten?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:25

Neehoor, ik heb het juist gevraagd of dat mocht aangezien mijn spieren vrij snel verzuren, en hij zei dat het zelfs beter is voor de auto, als je maar alert blijft. En ik ben ook echt niet langzamer weg hoor dan anderen.. Snel koppeling in, schakelen naar de eerste versnelling en koppeling weer oplaten komen.. Dat kan allemaal vrij vlot..

wat is een duits stoplicht? :P