Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:02

Ik vind het juist goed om te lezen dat de keuze om wel of niet te rijden bij de bestuurders ligt van de supermarktbusjes.

Ja, er zijn mensen die echt erop aangewezen zijn.
En dan is het jammer dat er niet gereden word.
Maar er zullen vele zijn die niet de ervaring hebben en dat kan gewoon verkeerd aflopen.
En dat moet niet.

Er zijn genoeg vrachtwagen chauffeurs die nu ook de weg niet op willen.
En er zijn er genoeg die wel de weg op willen/kunnen en dit ook doen.
Het is even roeien met de riemen die we hebben.

TessaxQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:05

Ik heb op Amazon.nl iets besteld, nu blijkt het dat het uit Engeland wordt geleverd terwijl dat nergens stond aangegeven anders had ik het waarschijnlijk ook niet besteld. Hoe groot is nu de kans dat ik invoerrechten enzv moet gaan betalen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 13:37

TessaxQuincy schreef:
Ik heb op Amazon.nl iets besteld, nu blijkt het dat het uit Engeland wordt geleverd terwijl dat nergens stond aangegeven anders had ik het waarschijnlijk ook niet besteld. Hoe groot is nu de kans dat ik invoerrechten enzv moet gaan betalen?

Als het bedrijf het niet mee neemt in de berekening en dus voor je betaald moet je het inderdaad vanuit de UK voldoen.

MarlindeRooz schreef:
Maar ik snap ook dat het voor veel oude mensen etc belangrijk is om eten te krijgen. Al zou je toch zelf voorbereidingen kunnen treffen als je weet dat dit weer komt. Vroeger bezorgden ze ook niet overal maar boodschappen.

Vroeger had je op elke hoek een bakker of kruidenier. Die zijn allemaal weg door de grote supermarkten, maar mensen hoefden toen (iig in de steden) niet zo ver te lopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:43

En de SRV wagen.
Geen idee of die ooit niet kwam door slecht weer.
Die had brood en melk en wat meer gangbaar spul.
Die kwam hier elke week langs in het buitengebied. Maar denk ook wel de kern?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:50

Uitgekookt (bedrijf dat kant en klare maaltijden bezorgd bij o.a. ouderen) heeft in ieder geval al aangegeven vandaag wel te rijden, dat het hooguit langer duurt voordat de bezorger er is.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:55

Ik denk ook dat oudere mensen/ mensen vroeger veel meer gewend waren om voorraad te hebben.

Kelder vol met weckpotten, gedroogde peulvruchten, rijst eventueel, aardappelen voor een halve winter etc.

Dat is zeker in de steden echt niet meer denk ik.

Zelf heb ik altijd vrij veel droog spul op voorraad.
Niet het allerlekkerste misschien zonder vers spul, maar indien nodig is het lang uit te houden met bijvoorbeeld rijst en gedroogde linzen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 14:17

Mijn vaste bezorg moment van Ah is dinsdag, maar die heb ik gister geannuleerd. Ga wel
zelf lopen voor wat ik echt nodig heb, maar laat een bezorger nu niet hier komen.

TessaxQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 14:50

c_alsemgeest schreef:
TessaxQuincy schreef:

Als het bedrijf het niet mee neemt in de berekening en dus voor je betaald moet je het inderdaad vanuit de UK voldoen.

Het is een Kindle, maar de verkoper zelf was Amazon. Daarom had ik niet verwacht dat het vanuit de UK kwam. Staat letterlijk nergens. Er staat bij DPD wel dit, dus misschien dat Amazon het wel gewoon betaald heeft?
Afbeelding

Nja hoop dat ik uiteindelijk niks hoef te betalen, zou wel heel banketstaaf zijn als ik vooraf niks weet. :\

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:44

Wij zouden donderdag naar een voorstelling gaan, op een heel eindje rijden weg, richting waar meer sneeuw ligt. Adviezen zijn om niet te reizen, gaat ook bijna niet.

Wat doe je dan met je tickets? De organisatie geeft geen geld terug..ben je dat geld dan gewoon kwijt? (alternatief is TicketSwap)

Wij gaan niet, het geld zijn we toch al kwijt, maar ik vroeg me af hoe zoiets werkt, is dat gewoon een kwestie van pech?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 15:58

TessaxQuincy schreef:
Het is een Kindle, maar de verkoper zelf was Amazon. Daarom had ik niet verwacht dat het vanuit de UK kwam. Staat letterlijk nergens. Er staat bij DPD wel dit, dus misschien dat Amazon het wel gewoon betaald heeft?
[ Afbeelding ]

Nja hoop dat ik uiteindelijk niks hoef te betalen, zou wel heel banketstaaf zijn als ik vooraf niks weet. :

Dan is het ws vanuit de verkoper betaald als ik dat dpd verslag zo zie.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:46

Cer schreef:
Wij zouden donderdag naar een voorstelling gaan, op een heel eindje rijden weg, richting waar meer sneeuw ligt. Adviezen zijn om niet te reizen, gaat ook bijna niet.

Wat doe je dan met je tickets? De organisatie geeft geen geld terug..ben je dat geld dan gewoon kwijt? (alternatief is TicketSwap)

Wij gaan niet, het geld zijn we toch al kwijt, maar ik vroeg me af hoe zoiets werkt, is dat gewoon een kwestie van pech?

Als je een reis/annuleringsverzekering hebt kan het daar wellicht onder vallen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 17:28

Mijn Ah bestelling van morgen is geannuleerd trouwens. Wel echt irritant. :o

Nu maar naar de waardeloze supermarkt hier in het dorp. :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 17:28

Blijkbaar waren ze gewild, binnen 30sec verkocht en iemand anders heeft er nu plezier van..

Reisverzekering, oh ja wellicht kan dat :)

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:44

Ik vind het alleen maar goed dat bedrijven stoppen met bezorgen. Het is toch van de zotten dat bezorgers zich maar dood moeten rijden omdat mensen niet vooruit kunnen plannen en per se NU iets moeten hebben :n
Hulpdiensten vind ik hierbij van een heel andere orde. Dat is niet planbaar, boodschappen doen wel.

kosseh schreef:
Zijn er naast Sunnycars nog verhuurwebsites die ook all risc auto verhuren? Vind Sunnycars altijd top werken en snel reageren, maar die is voor de komende vakantie in IJsland wel erg duur. 100+ euro per dag.

Ik ben toevallig bezig met een vakantie naar IJsland boeken via een reisbureau. Zij zeggen dat de banden en onderkant van de auto nooit verzekerd zijn daar. Misschien iets om rekening mee te houden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:47

Ik vind het ook terecht dat ze niet komen. Alleen had ik dit vorige week al besteld. Toen wist ik niet dat het zo zou sneeuwen. :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 19:55

Same, ik heb voor morgen een jumbo bestelling staan die ik vorige week heb ingepland, toen gaf Weeronline nog aan dat het de hele week droog zou zijn. Er is nog niks afgezegd maar ik zou het ook terecht vinden en niet erg vinden.

Weet iemand hoe het zit met hulpdiensten in dit soort weer, zoals ambulances, brandweer, politie. Worden die wagens nog speciaal uitgerust met andere banden of iets in die richting zodat zij overal kunnen komen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:05

Nope. Die hebben in principe in de winter wel echte winterbanden (al wisselt dat per rav, ambu hier in elk geval wel), maar verder moeten ze het doen met wat ze hebben. En heel veel extra rijvaardigheid trainingen, uiteraard.
En er wordt hier extra gestrooid en als eerste geveegd en dergelijke van en naar hun post naar de doorgaande weg.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:10

Telpeva schreef:
Same, ik heb voor morgen een jumbo bestelling staan die ik vorige week heb ingepland, toen gaf Weeronline nog aan dat het de hele week droog zou zijn. Er is nog niks afgezegd maar ik zou het ook terecht vinden en niet erg vinden.

Weet iemand hoe het zit met hulpdiensten in dit soort weer, zoals ambulances, brandweer, politie. Worden die wagens nog speciaal uitgerust met andere banden of iets in die richting zodat zij overal kunnen komen?

Ik zag toevallig in de krant vandaag dat die een soort van kettingen hebben die ze met een druk op een knop kunnen gebruiken, die kettingen roteren onder de wielen.
Wel een ideale uitvinding!

https://www.ad.nl/auto/waarom-deze-myst ... a6daa1714/

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:11

Haha, ik zie net dat we bijna tegelijk hetzelfde gepost hebben :D

Lalidan schreef:
Nope. Die hebben in principe in de winter wel echte winterbanden (al wisselt dat per rav, ambu hier in elk geval wel), maar verder moeten ze het doen met wat ze hebben. En heel veel extra rijvaardigheid trainingen, uiteraard.
En er wordt hier extra gestrooid en als eerste geveegd en dergelijke van en naar hun post naar de doorgaande weg.

Ik heb bij een aantal (grotere) hulpdienst voertuigen wel eens sneeuwketting-automaten zien hangen. (VBG Onspot - https://www.onspot.com/en-GB/)

Uiteraard is dat geen vervanger voor echte sneeuwkettingen, maar ook in NL bij gek weer met slecht begaanbare / ijsplaat terreinen kunnen die dingen nut hebben weet ik uit eigen ervaring met een vrachtwagen waar het ook onder hing.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:15

Nou dat zouden ze ook onder personenwagens moeten doen, lijkt me wel ideaal voor als je verrast wordt door gladheid.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:15

Wat gaaf dat dat kan!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:26

Wat een slim idee.
Bedankt voor het delen. Vind zoiets altijd erg interessant.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:41

chanicha schreef:
Nou dat zouden ze ook onder personenwagens moeten doen, lijkt me wel ideaal voor als je verrast wordt door gladheid.

Onder een personenwagen is niet zo heel veel ruimte beschikbaar om het systeem in niet-gebruikte toestand op te bergen, en de versie die ik zelf gezien heb werkte op perslucht wat de meeste auto's ook niet beschikbaar hebben. Helaas :)

Maar het is inderdaad heerlijk om beschikbaar te hebben: je kunt ze tijdens het rijden in/uit klappen, dus je hoeft ook niet eerst te stoppen (max toegestane snelheid met die dingen actief is ongeveer 50km/uur)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:23

Maandag komen bouwvakkers onze complete benedenverdieping slopen/strippen en nu vraag ik me af of het gebruikelijk is dat we koffie en thee voor ze zetten?
Onze waterkoker en koffiezetapparaat staan er dan niet meer want ze slopen natuurlijk ook de keuken eruit, dus ik vraag me af hoe dat nou moet? :=
Ik wil ze natuurlijk wel te vriend houden, want ze moeten hier ruim 6 weken aan de gang.. -O-

Ik wil wel zorgen voor iets van stroopwafels en gevulde koeken etc, maar koffie/thee gaat echt lastig worden..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:54

Koffie, thee, koek. Een gebakken eitje of zoiets wordt zeer op prijs gesteld (bij voorbeeld op vrijdag ). Ik zet ook altijd een fles cola en sinas neer.