Rare mensen op marktplaats deel 9!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:14

annepaardoes schreef:
Vandaag een nieuwe show. Al moet ik zeggen dat ik het zelf ook vergeten was. Ben benieuwd of de persoon in kwestie nog reageert op mijn bericht.

Persoon in kwestie had gereageerd. Ze wilde zaterdag langs komen. Vrijdag laat ze weten dat het haar toch niet uit kwam. Daarop een voorstel gedaan dat ik nu toch wel echt een afspraak wilde maken en ik anders verder met de verkoop ging. Dat snapte ze, maar ze wilde toch wel vandaag langs komen. Ik gister laten weten dat dat kon en hoe laat ze wilde langs komen. Toen ik boodschappen aan het doen was gaf ze aan dat ze langs wilde komen. Dus een uurtje later laten weten dat ze welkom was tot half 8. Je raad het al. Ze is niet geweest.

Schuur_

Re: Rare mensen op marktplaats deel 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 07:59

Ik had hier laatst een deel oud ijzer (mazouttank en ketel) voor 50 euro verkocht en die man kwam ook toe met de vraag of ik geen hulp had geregeld voor hem.

Helaas, zoek het maar uit. Na 3x van mij te horen dat er echt geen hulp kwam stapte ineens zijn vrouw met de werkhandschoenen uit. Ik ga zelf mijn rug niet forceren voor zijn deals. Als ik iets groot of zwaar wil halen vraag ik of er hulp is of ik regel het zelf maar ik ga er niet vanuit dat de verkoper dat wel voor me regelt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:43

Stel, je wil iets kopen via Marktplaats, maar op het moment dat je een betaalverzoek via MP vraagt, zegt de verkoper dat 'ie dat niet kent. Wil liever via tikkie. Ik geef uitleg en zeg dat ik betaalverzoek via MP het fijnst vind. Verkoper blaast koop af ivm verhuizing.

Na enkele weken staat het item weer te koop. Ik geef aan alsnog te willen kopen. Deze keer mag de betaling via MP betaalverzoek, maar dan alleen zonder verzendlabel via MP. Dat schijnt namelijk niet te kunnen, want het PostNL account is niet gekoppeld aan het MP account van de verkoper.

Ik heb ook niets gekoppeld, dacht ik. Maar ik kan wel gewoon verzendlabels aanmaken voor PostNL en DHL. Mis ik nou iets? Ik word er achterdochtig van en weet niet of dat terecht is. Het contact is een beetje lastig en het lijkt alsof we volledig langs elkaar heen praten.

*edit: verkoper zegt absoluut geen tijd te hebben om accounts te koppelen en heeft ook het betalingsverzoek ingetrokken. Ik kwam wellicht over als een enorme dramkont. Al had ik wel uitgelegd dat er in het verleden pakketjes zijn kwijtgeraakt en dat ik alleen geld terug kon krijgen als de koop via MP ging inclusief het verzendlabel.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 17:50

_Lorette_ schreef:
Stel, je wil iets kopen via Marktplaats, maar op het moment dat je een betaalverzoek via MP vraagt, zegt de verkoper dat 'ie dat niet kent. Wil liever via tikkie. Ik geef uitleg en zeg dat ik betaalverzoek via MP het fijnst vind. Verkoper blaast koop af ivm verhuizing.

Na enkele weken staat het item weer te koop. Ik geef aan alsnog te willen kopen. Deze keer mag de betaling via MP betaalverzoek, maar dan alleen zonder verzendlabel via MP. Dat schijnt namelijk niet te kunnen, want het PostNL account is niet gekoppeld aan het MP account van de verkoper.

Ik heb ook niets gekoppeld, dacht ik. Maar ik kan wel gewoon verzendlabels aanmaken voor PostNL en DHL. Mis ik nou iets? Ik word er achterdochtig van en weet niet of dat terecht is.

Ik zou ook achterdochtig worden. Je hoeft namelijk helemaal niet jouw Post NL of DHL account te koppelen aan Marktplaats. Als je nou (via een ander account) vraagt of het opgehaald zou kunnen worden, gewoon om te testen of alles wel pluis is. Misschien is het echt een digibeet

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:56

Of het is een oudere man/vrouw die het niet begrijpt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:01

Ik kan alleen verzinnen dat het rekeningnummer niet bekend is bij Marktplaats, zodat het geld niet op de juiste plek terechtkomt. Dat zou wel kunnen, toch?

*edit: nee, wacht, dan zou er ook geen betaalverzoek zonder verzendlabel gestuurd kunnen worden :+

Het is volgens mij gewoon een meid... Ik verwacht geen digibeet. Dan is tikkie al heftig. :P

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:21

Bij MP hoeft niets gekoppelt te worden - tenminste heb ik het niet gedaan... en als je betaalverzoek met verzenden aanmaakt (voor de eerste keer) dan geef je je adres op , die wordt vervolgens opgeslagen en dan altijd ingevuld... verder niets.

Ik had ooit een oudere verkoper, die er niet mee bekend was, dat kan.
Maar korte uitleg via berichten en hoppa (en man in kwestie was 86 :) )

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:33

Ik doe ook niks aan betaalverzoek via mp. En begin er nu helemaal niet meer aan (controle belasting)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:04

StalNollie schreef:
Ik doe ook niks aan betaalverzoek via mp. En begin er nu helemaal niet meer aan (controle belasting)

Dan zou ik bij jou dus nooit kopen en vermoeden hebben van oplichting :=

Je hebt dan ook totaal geen rechten als koper.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:50

Ik doe alleen maar via betaal verzoek mp. Of vinted.
Vind het juist erg fijn zo.
Ook. Meteen een goed print label.

Willen ze anders dan heb ik maar pech en blijf ik met het item zitten.
Maar liever dat dan andere enge links.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:08

Ik vrees dat ik nu het gekke mens van MP ben. Verkoper heeft 3 advertenties van items die apart kunnen maar ook samen een set vormen.
Er staat geen richtprijs bij, alleen bieden.
Volgens MP antwoord de verkoper meestal snel.
Dus ik heb een berichtje gestuurd met daarin een bod voor de hele set.

Omdat het voor mij wel een gok is of de maten goed zijn ben ik scherp gaan zitten.
Ik kan bij Action het halen voor dit geld (de kwaliteit zal dan minder zijn maar voor mij goed genoeg).

Ondertussen enige dagen verder, geen enkele reactie.
Ook niet dat het bod te laag is of een tegenbod.

Wellicht beledigd door mijn bod :o .

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:30

Spenk schreef:
StalNollie schreef:

Dat ligt dan aan jouw kortzichtigheid, zonde!

Ik doe het ook liever gewoon via zo overmaken. Ouderwets zonder gedoe en tussenkomsten van deze of gene.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:40

Ik vind het ideaal, want je hoeft niet bang te zijn voor verkeerde linkjes, het adres staat altijd goed ingevuld, je krijgt de updates over de verzending overzichtelijk in de chat en ik heb al wel eens het aankoopbedrag teruggekregen toen het pakket was kwijtgeraakt. Dat laatste zie ik niet snel gebeuren als service van de verkoper als er geen tussenkomst van MP is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:51

Nou precies dat ja. Ik klik niet op externe linkjes en handmatig overmaken doe ik al helemaal niet aan.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 00:11

StalNollie schreef:

Hoe bedoel je? Heb jij een belastingcontrole gehad of bedoel je dat mp door de belastingdienst gemonitoord wordt?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:02

Per 2024 moet marktplaats alles doorgeven aan de belastingdienst. Dus alle betaalverzoeken worden opgeteld en doorgegeven.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:07

upendo schreef:
Per 2024 moet marktplaats alles doorgeven aan de belastingdienst. Dus alle betaalverzoeken worden opgeteld en doorgegeven.

Sites zoals Marktplaats zijn verplicht de belastingdienst in te lichten als iemand meer dan 30 artikelen verkoopt, of meer dan 2000 euro verdient, via de betaalverzoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:09

En als iemand meerdere verkoopnamen heeft ??

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:24

Spenk schreef:
StalNollie schreef:

Die heb je hoe dan ook niet, want als de verkoper je een baksteen toestuurt en helemaal niet reageert, waardoor jij niks terug kunt sturen, betalen ze de verkoper gewoon uit.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:47

Nou, ik durf het niet aan met mijn verkoper. Contact blijft wat vreemd en er zijn meerdere reviews van 1 ster met 'product niet ontvangen' en een aantal met 'beleefden communiceren'. Ik heb er wel naar gevraagd en de verkoper geeft aan dat het de fout van de bezorgdienst was en dat het haar werd aangerekend, maar dat vind ik lastig... Ik heb zelf helaas ook pakketten die al stilstaan vanaf 24 oktober en waar onderzoeken naar gestart zijn. Ik ben in dat geval de verkoper en ik doe echt mijn best om zo goed mogelijk te helpen. Daar heb ik in het verleden ook geen slechte reviews aan overgehouden.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 08-11-23 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:18

Ik erger me (opnieuw) groen en geel aan mensen die hun afspraken niet nakomen. Met de meest irritante smoezen.

Vorige week nog: ik kan niet autorijden in het donker en het regent. Wellicht had je dan een ander tijdstip moeten afspreken ipv ‘s avonds als het donker is? En ook gewoon pas de volgende dag bericht sturen. Dus ik ga door naar de volgende. Die het heel graag wilde komen ophalen. Dezelfde avond nog. Nou, ze moet nog komen. Ze was het ‘vergeten’. Het is gratis af te halen en ligt al een week op een plek waar je het zo weg kunt pakken. Maar ik ben er klaar mee, gooi het wel in de kliko.

Tijdje geleden had ik een item te koop, na een poos reageerde iemand dat ie het graag wilde hebben, prijs overeengekomen, afspraak gemaakt. Gaat ie een dag later weer over de prijs onderhandelen :') Heb gezegd dat ik dat erg flauw vond en dat we al een prijs af gesproken hadden. Uiteindelijk wel voor die prijs verkocht.

Eigenlijk wil ik niet meer verkopen via marktplaats, maar soms zitten er wel leuke mensen tussen die het weer goed maken voor de prutervaringen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:21

DubbelFun schreef:
En als iemand meerdere verkoopnamen heeft ??

En bankrekeningen? Die niet bekend moeten zijn bij de Belastingdienst maar wel gekoppeld zijn aan dezelfde persoon? Verkoopnamen gaan je dan niet redden......

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:26

Ik verkoop aantoonbaar met verlies, dus ik ben niet bang voor de belastingdienst.

Gratis ophalen is vaak een drama. We hebben wel eens een bank buiten gezet zodat de persoon kon ophalen op het gewenste moment (en wij niet thuis waren), maar degene kwam niet en wij vonden een natgeregende bank bij thuiskomst.

Of dat ze op een willekeurig moment overdag zeggen: ik ben er zo, want combineer het met boodschappen doen, zet maar aan de weg. Maar dan ben ik gewoon op kantoor, 30 km verderop. :P

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 13:11

StalNollie schreef:

SweetVanille schreef:
Spenk schreef:

Dat ligt dan aan jouw kortzichtigheid, zonde!

Ik doe het ook liever gewoon via zo overmaken. Ouderwets zonder gedoe en tussenkomsten van deze of gene.

Kortzichtigheid, pardon?

Is niets kortzichtig aan, mensen worden o.a. via Facebook continu opgelicht met betaalverzoeken en gewoon "ouderwets zonder gedoe" overmaken. Via marktplaats betaalverzoek met verzendlabel is gewoon super betrouwbaar, en ja mensen kunnen een baksteen opsturen, maar hoe vaak komt dat nou voor? Ik heb dat nog niet voorbij zien komen, terwijl je dagelijks berichten leest, hoort en ziet dat mensen via gewone overboeking of tikkie niets ontvangen en geen poot hebben om op te staan.

Die controle van de belastingdienst zou ik me helemaal geen zorgen over maken, je moet nogal verkopen om aan €2000 (via betaalverzoek) te komen op jaarbasis.
Als ik iets persoonlijk op ga halen betaal ik sowieso net zo lief via betaalverzoek. En als iemand aan huis komt om iets op te halen, doe ik de betaling ook met een QR coder Tegenwoordig kun je dus bij een betaalverzoek een QR code op je scherm krijgen, dan hoef je ook geen linkjes te versturen of aan te klikken, gewoon QR (laten) scannen en zo betalen. Beiden krijgen meteen een bevestiging van betaling.

Alleen wat ik verstuur (of opgestuurd krijg) gaat dus via MP betaalverzoek met verzendlabel.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:43

Daphara schreef:
en ja mensen kunnen een baksteen opsturen, maar hoe vaak komt dat nou voor? Ik heb dat nog niet voorbij zien komen

Ik heb dat hier dit weekend nog voorbij zien komen :+