Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:41

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:42

bigone schreef:
Vayo misschien met een paar andere ouders, zoals van die meiden die bij je dochter waren proberen om een oppas te vinden die eventueel alla minuut kan komen. Betalen met z’n drieën , eventueel een student die er alleen zit te werken en vooral zelf al Corona heeft gehad. Het is het proberen waard .

Ik ben nu pas net thuis en idd aan het appen met wat ouders. Het idee is een appgroepje te maken met diverse ouders. En dan kijken of we elke dag van de week ingedekt krijgen, zodat we op elkaars kinderen kunnen passen.
Het lijkt alleen best moeilijk, want een deel van de ouders werkt thuis dus heeft geen opvangprobleem maar wilt ook geen andere kinderen opvangen. En maandag en donderdag zijn best een populaire werkdagen. De ouders van de kinderen die hier zaten zitten ook beide in de zorg. Eén is alleenstaand en werkt fulltime, de andere dezelfde dagen als ik. 5 van de 7 dagen zijn min of meer ingedekt mocht dit nog eens voorkomen.

Een oppas van buitenaf mag niet en dat ga ik ook niet doen. Dan moet die misschien wel in quarantaine mocht mijn dochter positief blijken. Wel had ik een bekende op 5 min. hiervandaan direct ingelicht vanochtend. Mijn dochter had zijn nummer en kon altijd bellen in geval van nood. En ze heeft mij met regelmaat een appje gestuurd. In geval van nood was ik afhankelijk van welke client in max. 20 min thuis geweest.

Idd dit was mijn keuze ook totaal niet. Vond het behoorlijk rottig om zo 5 minuten voor werktijd voor het blok gezet te worden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:42

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:44

Maar als jullie nu al die kinderen afwisselend gaan opvangen, is er toch nog een hoger risico op het verspreiden van corona?

Ik snap eigenlijk niet dat jullie als ouders niet in quarantaine moeten, jullie kinderen zijn hoogrisico contacten...
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 11-03-21 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:45

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:46

Huertecilla schreef:
MarlindeRooz schreef:
Mag iemand toch zelf weten of ze iemand van 10 alleen thuis laat?

Mwah.

https://www.online-opvoedhulp.nl/kind-a ... -leeftijd/

Bah, wat misselijk :#

Schemerdier, omdat ze 1 cirkel pakken, net als altijd.
Als jij in contact bent geweest met iemand met corona moet jij ook in quarantaine. Maar jou huisgenoten en/of jou contacten hoeven dat pas als jij ook positief bent.

Dus dat geldt voor kinderen precies hetzelfde.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:48

Huertecilla schreef:
MarlindeRooz schreef:
Mag iemand toch zelf weten of ze iemand van 10 alleen thuis laat?

Mwah.

https://www.online-opvoedhulp.nl/kind-a ... -leeftijd/

Dit is behoorlijk opgedrongen overmacht he!!!! Het is niet dat ik vind dat mijn kind best even thuis kan blijven. Ik baalde hier ook behoorlijk van. Ik zit helaas in een situatie waarin ik niet kan weigeren om te gaan werken en daarmee mijn werk op het spel zetten. En met mij hebben meerdere mensen dezelfde keuze gemaakt. Ik had iemand op 5 min. afstand die er kon zijn in geval van nood. Ze had contact met mij via whatsapp. En ik ben tussendoor even snel 2 keer binnen kunnen wippen om te kijken of het allemaal oké ging.

Het is wat het is en we zijn echt aan het kijken hoe we het de volgende keer beter kunnen regelen. Ik had ook mijn kind naar school kunnen laten fietsen en daarna mijn telefoon niet opnemen en op die manier pas mijn kind na een paar uur ophalen. Ik heb nu wel mijn verantwoordelijkheid genomen in heel het corona en quarantaine gedoe.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:49

secricible schreef:
Als jij in contact bent geweest met iemand met corona moet jij ook in quarantaine. Maar jou huisgenoten en/of jou contacten hoeven dat pas als jij ook positief bent.

Bijzonder :=

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:51

En het is goed gegaan Vayo. Als je maar bereikbaar bent en iemand of zelf in de buurt bent mocht het nodig zijn dan is het toch goed. Ga jezelf nu niet verantwoorden hoor. Je zat gewoon in een lastige situatie, hebt het zo opgelost en dat is goed gegaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:51

Schemerdier schreef:
secricible schreef:

Bijzonder :=

Hoezo? Dat is toch al vanaf het begin zo? Waarom zou dat nu bij kinderen anders zijn?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:54

Schemerdier schreef:
Maar als jullie nu al die kinderen afwisselend gaan opvangen, is er toch nog een hoger risico op het verspreiden van corona?

Ik snap eigenlijk niet dat jullie als ouders niet in quarantaine moeten, jullie kinderen zijn hoogrisico contacten...

Klopt als blijkt dat bijv. mijn kind wel besmet is, maar het klasgenootje waar ze heen mag niet. Maar het voelt nog als verantwoord, omdat ze toch al heel de week samen hebben gezeten. En ze moeten allemaal in quarantaine. 10 dagen zonder test of testen op dag 5.

Maar dergelijk jonge kinderen alleen thuis laten gaat ook niet. Zolang ik niet officieel in quarantaine hoef, verwacht mijn baas dat ik kom werken. Daarbij ben ik juist op dit moment afhankelijk van mijn werk en inkomen.

Oppas regelen mag niet en voelt dan ook niet goed. Elkaars kinderen opvangen voelt in alle mogelijkheden dan nog als de meest verantwoorde optie. Het overviel ons vanochtend en de moeders waar ik even contact mee kon leggen moesten ook werken (zorg) en zaten met hetzelfde probleem.

Ik heb de GGD nog gebeld, omdat ik op het punt stond naar clienten te gaan. Wij hoeven niet in quarantaine. Dat hoeft pas als mijn dochter op dag 5 positief test of als ze koorts krijgt of benauwd wordt (ook als ze niet getest is en we niet weten of ze positief is).

Jessix schreef:
En het is goed gegaan Vayo. Als je maar bereikbaar bent en iemand of zelf in de buurt bent mocht het nodig zijn dan is het toch goed. Ga jezelf nu niet verantwoorden hoor. Je zat gewoon in een lastige situatie, hebt het zo opgelost en dat is goed gegaan.

Je hebt gelijk! Mijn vrijwillige keuze was het ook niet. De situatie is er ook naar om dan voorzichtig te zijn en de quarantaineregels te volgen (geen mensen van buitenaf op visite, ook geen oppas). Ben blij denk ik dan dat we het serieus nemen en niet grof de regels aan onze laars lappen.

Ik ga me verder ook niet meer verantwoorden. Het was meer om aan te geven hoe onverwacht je ineens in zo´n ongemakkelijke situatie kunt belanden. Ik denk dat de andere 2 moeders zich rotter voelen, omdat hun kind tegen de afspraak in naar mijn huis zijn gekomen. En ook hun keuze om te (moeten!!!) werken snap ik. We zijn nu bezig met een noodopvang schema met een paar ouders uit de klas.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 11-03-21 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:58

Een kind van 10 jaar moet je toch uit kunnen leggen dat ze geen bezoek mag uitnodigen vanwege de quarantaine en de potentiële besmettingsrisicos voor jullie gezin?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:04

MarlindeRooz schreef:
Ja een online blog is natuurlijk dé handleiding voor opvoeden.

en Bokt is???

Punt is het wettelijk perspectief.
De tabel geeft een pespectief wat niet uit de lucht komt vallen.

Jij roept dat het mag. Op basis waarvan?

Tja en dan kunnen dames die het niet met de tabel uiteraard over míj heen vallen doch ik deel beargumenteerde informatie met notal bene een wetsuitleg erbij als perspectief.
Graag gedaan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:07

elnienjo schreef:
Een kind van 10 jaar moet je toch uit kunnen leggen dat ze geen bezoek mag uitnodigen vanwege de quarantaine en de potentiële besmettingsrisicos voor jullie gezin?

Zij heeft helemaal geen bezoek uitgenodigd. Deze klasgenootjes stonden ineens aan de deur en heeft ze toen binnengelaten. Wij wonen wat buitenaf en voor hen was het ruim 10 min fietsen. Daarna heeft ze de deur weer dicht gedaan zoals afgesproken. Ik vind dit prima en maak me daar het allerminst druk om. Ik heb ook gezegd dat ze ze dan maar daar moest houden en ik hun ouders in zou seinen. Besef ook even dat die kinderen ineens horen dat ze niet naar school mogen en thuis moeten blijven. Daarnaast is mijn dochter best bang geweest corona te kunnen krijgen en mijn ouders en onze hond te besmetten. Ik ga haar niet lastig vallen met ´potentiele besmettingsrisico´s´. Ik houd haar thuis tot nader bericht, maar ik houd nu ook geen afstand van haar en het vriendinnetje dat nog hier is. Ook als ze positief is ga ik geen afstand van haar houden.

Ach en deze kinderen zitten de hele week al bij elkaar in de klas. Sterker nog, in een nieuwe dergelijke situaties brengen we de kinderen bij elkaar onder om zo te kunnen gaan werken.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 11-03-21 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:08

Huertecilla schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja een online blog is natuurlijk dé handleiding voor opvoeden.

en Bokt is???

Punt is het wettelijk perspectief.
De tabel geeft een pespectief wat niet uit de lucht komt vallen.

Jij roept dat het mag. Op basis waarvan?

Tja en dan kunnen dames die het niet met de tabel uiteraard over míj heen vallen doch ik deel beargumenteerde informatie met notal bene een wetsuitleg erbij als perspectief.
Graag gedaan.

Wetsuitleg? Wat bedoel je daarmee? Je deelt een blog met opvoedkundige tips...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:08

Een ouder mag zelf bepalen hoe lang hij een kind thuis laat. Daar is wettelijk niks over gezegd. Een pedagoog is ook maar een pedagoog. En vaak zijn modellen en schema's gebaseerd op ideale situatie waarin je kind thuis laten een keuze is. Niet iets wat je overkomt zoals hier.

Je post raakt zoals gebruikelijk kant noch wal. Geen dank.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:12

MarlindeRooz schreef:
Een ouder mag zelf bepalen hoe lang hij een kind thuis laat. Daar is wettelijk niks over gezegd. Een pedagoog is ook maar een pedagoog. En vaak zijn modellen en schema's gebaseerd op ideale situatie waarin je kind thuis laten een keuze is. Niet iets wat je overkomt zoals hier.

Ja maar wij dames vallen natuurlijk graag over hem heen! :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:14

En geloof me ik ben echt iemand die zou zeggen "tja dat is het risico van een kind nemen". Maar tijdens een pandemie en terwijl je zelf in de zorg werkt (=belangrijk). Dan denk ik dat een kind een dagje alleen thuis laten echt niet schade toe gaat brengen. :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:16

Ik werk in de jeugdzorg en vind de keuze in dit geval echt niet zo spannend. Overmacht. Tussentijds gecontroleerd en iemand in de buurt bij geval van nood. Ik denk dat het gezin het wel te boven komt. ;)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:17

Ach laten we er nou geen opvoed topic van maken. Mijn alleenstaande moeder die nou eenmaal de kost moest verdienen om mij een dak boven het hoofd te geven en te kunnen voeren heeft me zo vaak alleen thuis gelaten op die leeftijd en ik leef nog steeds. Ik heb niemand vermoord en ook het huis niet in de fik gezet. Ik ben er hooguit een beetje cynisch van geworden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:34

MarlindeRooz schreef:
En geloof me ik ben echt iemand die zou zeggen "tja dat is het risico van een kind nemen". Maar tijdens een pandemie en terwijl je zelf in de zorg werkt (=belangrijk). Dan denk ik dat een kind een dagje alleen thuis laten echt niet schade toe gaat brengen. :P

Nou inderdaad! Ik heb bij een ziek kind altijd mijn ouders achter de hand die op kunnen passen zodat ik gewoon kan werken. Maar nu is dat gewoon niet verantwoord. Als ik mijn moeder wel op had laten passen, was dat weer niet goed geweest.

We hebben het beste ervan gemaakt. Ik heb corona gerelateerd mijn verantwoording genomen. Het huis staat nog :+ Ik ga me verder niet meer verantwoorden. Ik wilde alleen laten zien van ´tjee wat kan het onhandig zijn als plots een hele klas thuis moet blijven en je zelf in de zorg werkt´. Ik heb daar nu al spijt van :')

Haha Jessix, gelukkig geen rood vinkje achter mijn naam :'). Inderdaad meerdere keren per uur whatsapp contact, tussentijds even kort langs huis en iemand op 5 min. afstand standby voor nood. In een uiterst geval van nood hebben we ook een hoop gepensioneerden mensen hier in de straat wonen, waar ze heen had kunnen lopen.

Ik houd er over op. Dit is een corona topic en ik denk zo dat ik het op dat vlak netjes gedaan heb. Mijn dochter heeft een gezellige dag achter de rug en komt dit vast snel te boven :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:41

Helemaal top van je hoor
Het zijn momenteel allemaal keuzes die je moet maken

Beste stuurlui en wal was het toch

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:46

Jessix schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ja maar wij dames vallen natuurlijk graag over hem heen! :')

+:)+ Mocht hij willen. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:48

Al met al illustreert het 10 jarig kind alleen thuis laten ivm werk helemaal perfect het dilemma van de overheid; economie versus risicos.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:51

bigone schreef:
+:)+ Mocht hij willen. :D

Wat een zelfoverschatting :roll: