Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:11

Dan kun je toch iedere keer je handen desinfecteren? Of is er een probleem wat ik niet zie?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:14

Astorga schreef:
Dan kun je toch iedere keer je handen desinfecteren? Of is er een probleem wat ik niet zie?

Dan nog gebruik je op een dag hetzelfde mondkapje, was je tussendoor niet je handen en desinfecteren heeft niet het zelfde effect en zet je hem dus eigenlijk te veel op en af.
Er zitten wel erg veel twijfels aan het gebruik zo.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:19

Als je je handen goed desinfecteert, dus met een goed middel en een goede techniek (en natuurlijk zonder handsieraden) dan werkt dat echt tegen corona hoor.
Op de corona-afdeling waar ik werkte is niemand besmet geraakt, terwijl wij omringd waren door kamers met positieve patiënten en wegens schaarste maar 2 mondkapjes per dag mochten gebruiken. Voor en na opdoen/afdoen van het masker handen desinfecteren en masker met de buitenkant naar onderen in een bekken leggen waarbij de elastieken zo min mogelijk contact maken met het masker.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:26

Astorga schreef:
Als je je handen goed desinfecteert, dus met een goed middel en een goede techniek (en natuurlijk zonder handsieraden) dan werkt dat echt tegen corona hoor.
Op de corona-afdeling waar ik werkte is niemand besmet geraakt, terwijl wij omringd waren door kamers met positieve patiënten en wegens schaarste maar 2 mondkapjes per dag mochten gebruiken. Voor en na opdoen/afdoen van het masker handen desinfecteren en masker met de buitenkant naar onderen in een bekken leggen waarbij de elastieken zo min mogelijk contact maken met het masker.

Maar het goed handen ontsmetten. Zoals ik hier las goed nat en dan paar minuten laten drogen etc. En ook wat je zegt over op en af doen daar heb je wel de aandacht voor nodig.
Dat is ook al wel een uitdaging met 32 kinderen voor je neus.
Over de drogen en pijnlijke handen niet gesproken. En ja ik weet het, er bestaat vast beter spul maar een school is niet de eerste die dat krijgt.
Dus we doen zo best mogelijk of het echt effect gaat hebben betwijfel ik.

Ik heb dus vooral meer vertrouwen in het thuis blijven met klachten en de afstand waar mogelijk.
Zoals ik zei kom het gerust is uitproberen op een dag met 8 lesuren achter elkaar, 8 verschillende groepen, 3 verschillende vakken,3 verschillende niveaus. Hartstikke leuk maar normaal al multi tasken tot de Max. En dit is het algehele beeld van collega’s. Voor volledig correct mondkapjes gebruik is de setting niet.
Dat geeft verder niet :) we zijn realistisch, iedereen voelt zich voor nu veilig, verschillende leerlingen en collega’s zijn al thuis (geweest) vanwege een test. Nog niks aan de hand maar we gaan het gewoon zien.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 01-09-20 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:32

Hoe denk je dat dat in een ziekenhuis gaat, qua werkdruk niet de meest gunstige werkplek. Maar het moet en het moet zorgvuldig, dus doe je het. Ik desinfecteer mijn handen soms wel 10x per uur en uiteindelijk went je huid daar echt aan. Fijne handcreme mee en smeren in de pauze werkt ook.
Het fijnste spul vind ik trouwens Sterilium (mocht je wat beters willen voorstellen op school), maar door leveringsproblemen hebben we maandenlang vage alternatieven gehad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:32

lenaa_tje schreef:
Ja maar het kan gewoon niet.

Maar de andere kant is: er gaat een virus rond waar mensen langdurig en ernstig ziek van kunnen worden, en waar ook mensen dood aan gaan.

Wat als iemand in je klas hierdoor straks een ouder verliest?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:33

Astorga schreef:
Hoe denk je dat dat in een ziekenhuis gaat, qua werkdruk niet de meest gunstige werkplek. Maar het moet en het moet zorgvuldig, dus doe je het. Ik desinfecteer mijn handen soms wel 10x per uur en uiteindelijk went je huid daar echt aan. Fijne handcreme mee en smeren in de pauze werkt ook.
Het fijnste spul vind ik trouwens Sterilium (mocht je wat beters willen voorstellen op school), maar door leveringsproblemen hebben we maandenlang vage alternatieven gehad.

Dat zeg ik niet maar jou setting is wel heel anders dan 32 leerlingen in 1 ruimte :)
Die van jou op een bepaalde manier wat verwachten en waar groepsdynamiek, mimiek, houding etc. Heel belangrijk zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:34

Shadow0 schreef:
lenaa_tje schreef:
Ja maar het kan gewoon niet.

Maar de andere kant is: er gaat een virus rond waar mensen langdurig en ernstig ziek van kunnen worden, en waar ook mensen dood aan gaan.

Wat als iemand in je klas hierdoor straks een ouder verliest?

Dan moeten de leerlingen ook een mondkapje op en dat is dus sowieso niet aan de orde.
Zij mogen en hoeven niet.
Het mondkapje hè... niet het verliezen van de ouder.
Maar wij als docenten doen het en dat blijven we ook doen. Maar het perfecte gebruikt is een leuk streven waar we naar toe streven,

Maar daar kan je ook wat van zeggen in het ov (of in het buitenland in de winkel) want daar is het gebruik slechter dan bij ons.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 01-09-20 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:36

Astorga schreef:

Sterilium is fijn inderdaad, dat hebben wij ook in huis, zowel de normale als de Virugard. Konden het gelukkig goedkoop krijgen, maar moet zo langzamerhand nieuwe gaan bestellen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:38

Wauw astorga!

Een prestatie van formaat en een opsteker en motivatie om handprotocol goed vol te houden.
Chapeau voor jullie afdeling.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:40

lenaa_tje schreef:
Dat zeg ik niet maar jou setting is wel heel anders dan 32 leerlingen in 1 ruimte :)

Maar als het dan 'gewoon' niet kan, dan moet je besluiten dat het niet kan. Als het niet kan omdat de onrust te groot is, prima, is ook een reden, maar dan moet het dus anders op school.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:43

1 mondkapje per totaal 33 personen is natuurlijk sowieso niet echt een zinvolle oplossing. Leuk dat dan 1 persoon de anderen beschermt, maar dat valt voor mij onder water naar de zee dragen, ofwel symbool politiek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:44

Dat is het ook. Daarom moet het ook anders, maar in de tussentijd heb ik liever dat we erkennen dat het een probleem is dan dat het gebruikt wordt als reden om dan nog maar wat lakser te worden en zelfs dat ene mondkapje laten bungelen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:44

Shadow0 schreef:
lenaa_tje schreef:

Maar als het dan 'gewoon' niet kan, dan moet je besluiten dat het niet kan. Als het niet kan omdat de onrust te groot is, prima, is ook een reden, maar dan moet het dus anders op school.

Maar jou mening is ook dat zelfstandigheid en meer thuis ook altijd een optie is :)
Dat leerlingen dat werk ook thuis kunnen doen is wel anders gebleken. En in durf te zeggen dat er echt wel goed online les is gegeven.

Ik geef alleen aan dat het perfect mondkapjes gebruik een utopie is. In het buitenland, in het ov en op andere plekken waar je burgers bij elkaar hebt in een niet zorg setting.
Ook niet alle mensen die zorg ontvangen en een mondkapje gebruiken zullen dit goed doen.
Doen wij er alles aan en gaat dat voor nu goed. Ja :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:47

Shadow0 schreef:
Dat is het ook. Daarom moet het ook anders, maar in de tussentijd heb ik liever dat we erkennen dat het een probleem is dan dat het gebruikt wordt als reden om dan nog maar wat lakser te worden en zelfs dat ene mondkapje laten bungelen.

Maar wat vind jij dan van het gebruik in het buitenland waar er zichtbaar ook zo mee omgegaan wordt? Dat ga je gewoon niet voorkomen.

Sizzle schreef:
1 mondkapje per totaal 33 personen is natuurlijk sowieso niet echt een zinvolle oplossing. Leuk dat dan 1 persoon de anderen beschermt, maar dat valt voor mij onder water naar de zee dragen, ofwel symbool politiek.

Het idee is ook dat we leerlingen die het spannend vinden aanmoedigen :+
Dus ja ik doe het braaf. Ook omdat je leerlingen (die geen afstand hoeven houden van elkaar) toch wijst op de bijzondere situatie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:56

Het goede voorbeeld geven is lovenswaardig, dat zeker. Maar om dat nou ten koste te laten gaan van effectiviteit zonder werkelijk nut vind ik twijfelachtig.
Je kunt ook beide doen: erkennen dat het een probleem is en ondertussen jezelf de ergernis besparen. Die verloren energie kun je dan beter steken in het aanzwengelen van nieuwe ideen.
Zolang je niet praat is de kans op besmetting in verhouding klein. Ik begrijp hieruit dat het mondkapje expliciet af gaat juist bij praten. Sorry dat ik het zeg, maar dan is het echt voor de kat.
Hebben jullie nog geen doordichtige mondkapjes geprobeerd? Die bestaan namelijk ook :j

Overigens heb ik zelf nog niets anders gezien als tot 12 jaar: niemand een mondkapje, vanaf 12 jaar iedereen een mondkapje tot 1 september (vandaag) en dan wordt heroverwogen.
Om welke leeftijd gaat het eigenlijk leenaatje?

Ik heb vandaag een ALV afgezegd die ik niet zie zitten en gevraagd of ze ook streamen. Antwoord: goed idee, maar technisch zijn we nog niet zo ver..
..uhhhhhh whut >;) die technologie bestond toch heus al ver voor covid :')

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:58

11-18 maar nee voor de klas af maar dan sta je dus op meer dan 1,5 meter afstand.
Rondlopen door het lokaal en helpen is mondkapje op.
Dus nee hij gaat bij praten dus niet juist af. Hij gaat bij geen afstand houden af. Ik zag dat ze dat op bepaalde scholen in Duitsland waar het eerst volledig verplicht was voor iedereen nu ook zo gaan doen.

Dat is wel bijzonder hoor. Wij streamen ouderavonden zelfs dus als dat kan :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:01

lenaa_tje schreef:
Maar jou mening is ook dat zelfstandigheid en meer thuis ook altijd een optie is :)

Dat was mijn stelling alleen niet :+

Citaat:
En in durf te zeggen dat er echt wel goed online les is gegeven.

Bizar. Hoe lang hebben leerlingen en docenten nou helemaal in de situatie gezeten? 3 maanden en een beetje toch? Hoe denk je dat iedereen dan weet hoe dat werkt?

Ik kan het niet hier terugvinden dus ik zal het wel in een ander topic hebben geschreven, maar onderwijs gebaseerd op zelfwerkzaamheid vereist ook oefening, en goed materiaal, en een goede context. Mijn (eerste) middelbare school werkte toe naar zelfwerkzaamheid, maar een brugklas kreeg niet op dag 1 dezelfde ruimte als klas 4.
Mijn (tweede) middelbare school (een nogal slechte school) moest onder zwaar protest een deel van de methode van de eerste school overnemen... dus dat deden ze zonder interesse in de voorbereiding en jawel, geheel volgens verwachting werkte het niet. Alle vooroordelen bleken dus waar, iets wat ze zelfs enigzins vergenoegd aan de klas vertelden.

We hebben helemaal geen ervaring met fatsoenlijk onderwijs op afstand. Het werd in no-time ingevoerd in een context die er niet op berekend was, tijdens alle zorgen en chaos en stress van een pandemie, door docenten die er geen ervaring mee hebben aan leerlingen die er geen ervaringen mee hebben.

Natuurlijk loopt dat niet meteen goed. Ik denk dat er ontzettend veel gedaan is en dat het gewoon veel te vroeg is om te verwachten dat er al goede manieren zijn.

Maar ik sprak (ook al in dat andere topic) vooral de verbazing uit over hoe het meteen weer moet zoals het altijd was. Geen middenwegen, geen uitproberen, niet eens kijken of er her en der kleinere groepen mogelijk zijn, of je delen kunt veranderen. Nee, net als mijn middelbare schooldocenten: 'zie je wel, werkt niet, kan niet, dus gaan we gewoon weer naar het oude'.
Met teveel leerlingen in te kleine ruimtes, en zelfs niet teveel aandacht aan goede hygiene, want ja, dat kan nou eenmaal niet.

En de langlopende gevolgen... die zien we over een aantal maanden wel ofzo.

Citaat:
Ik geef alleen aan dat het perfect mondkapjes gebruik een utopie is. In het buitenland, in het ov en op andere plekken waar je burgers bij elkaar hebt in een niet zorg setting.

Nou en? Jij bent niet het buitenland, niet het ov, en geen 'andere plekken' maar wel docent op een school. Het doet er echt helemaal niet toe wat ze in het buitenland doen. Er zitten jongeren in de klas die familieleden hebben die kwetsbaar zijn, en die nu door ons lakse beleid mogelijk geconfronteerd worden met een dodelijke ziekte in hun familie. Dat is erg. En in alle eerlijkheid: ik denk dat je dit soort jamaarhunnie's ook niet accepteert als excuus voor gemist huiswerk of toetsen, dus gebruik ze zelf ook niet.

Citaat:
Doen wij er alles aan en gaat dat voor nu goed. Ja :)

Dat weet je toch niet, of het goed gaat? De grotere gevolgen duren een tijd (incubatietijd enzo). Maar ondertussen leg je ook omstandig uit waarom je allerlei dingen niet kunt en dat het best ok is want in het buitenland is ook niet alles perfect... dus voor nu gaat het helemaal niet zo goed, het heeft vooral nog geen levens gekost.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:07

Oh ja hoor.. zo werken wij echt zo als jij beschrijft. Wij werken juist heel erg aan zelfstandigheid, eigen keuzes maken, eigen tijd indelen maar wel met begeleiding.
Ik werk met leerlingen op het allerlaagste niveau die gewoon begeleiding nodig hebben bij het werken.
Contact met de docent maar ook met leerlingen is belangrijk.
Die kleinere groepen zouden wij ontzettend graag zien maar daar is het geld niet voor.
Mijn ideale situatie zou er ook volledig anders uit zien!
Maar je doet het nu, in de realiteit, met weinig richtlijnen van de overheid op de manier die je kan.

Dat heeft niks te maken met stuursheid van docenten. Maar wel met dat wat je krijgt van de overheid. En de vraag van leerlingen en ouders.

Dus ja ben ik het met je eens dat het beter kan 100% is thuis een oplossing? Nee.
Zijn er andere oplossingen? Ja zeker maar zonder geld en mankracht niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:14

lenaa_tje schreef:
Ik werk met leerlingen op het allerlaagste niveau die gewoon begeleiding nodig hebben bij het werken.

Maar je benadrukt ook dat ze met 32 in een klas zitten. Dat lijkt me ook niet helemaal te kloppen dan.

Citaat:
Dat heeft niks te maken met stuursheid van docenten. Maar wel met dat wat je krijgt van de overheid. En de vraag van leerlingen en ouders.

Maar op deze manier houdt iedereen het falen van anderen in stand. Iedereen maakt er maar 'het beste' van, alleen is dat vaak helemaal niet het beste en houdt het juist bijzonder onwerkbare situaties in stand.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:17

Wat er nog bij komt kijken is ook de manier waarop men les heeft leren geven. Ik heb ook ooit leren doceren en dat was eigen vooral gericht op weinig geschreven text, veel intereactie met je publiek en schematisch weergeven met inzet van je lichaamstaal.
Noem me stug en onflexibel, maar na 20 jaar presenteren op basis van een rode draad en interactie kan ik ook echt niet even plots de sprong maken naar gedetailleerd uitwerken en spreken zonder oogcontact. Sterker nog, als ik volledig hoger onderwijs docent zou zijn en dit gaat nog lang duren, dan zou ik wellicht zelfs een andere baan overwegen. Maar gelukkig is dat niet het geval en op het moment heb ik gelukkig weinig tot geen training te geven.

Bij ons is een bootcamp in maart gestart die halverwege over moest op alles online. Dat zijn allemaal beroepservaren mensen maar een groot deel van zowel onderwijsende als luisteraars heeft het als enorm lastig ervaren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:23

@shadow0 tja ... het mag... die aantallen leerlingen. Dit is gewoon een geld kwestie die de overheid heeft bedacht. Kleinere klassen zijn meer docenten :+ en dus meer geld
Nu is mijn basis klas 25 maar dat is nog groot. Rest van het vmbo schommelt tot 33 leerlingen :+

Van havo 5 kan ik er prima 35 hebben.

Puur docent gestuurd lesgeven is eigenlijk de oplossing... dan sta je bij je bord en je leerlingen luisteren. Prima afstand te houden. Goed onderwijs ? Dat betwijfel ik.

Willen we dingen veranderen is er vanuit de overheid meer beleid nodig.
Scholen doen niet voor niks een noodgreep om personeel zelf maar te gaan testen hè. Ze lopen daardoor al vast.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:32

Het is anders, niet perse goed of fout. Ik heb nog altijd diep respect voor de echte black-board docenten die gewoon even alles uit de vuist toveren en je aandacht er 100% bijhouden. Dat kan ik helaas niet, nog ervan afgezien dat niemand mijn hanschrift kan lezen.
Er zijn ook mensen die online en op afstand wel heel goed zijn. Vaak zijn die ook ijzersterk in het voeren van zinvolle telefoongesprekken. Maar ook dat talent is niet iedereen gegeven.

Ik ben zelf heel benieuwd hoe het nieuwe online auditing gaat worden. Met een laptop door de productie lopen, hopen dat de wifi het houdt, dat de kleine lettertjes op de productie orders leesbaar zijn via de camera en ze je nog kunnen horen met een machine op de achtergrond. Je kan geen blik in het rond werpen dus je ziet geen mensen stiekum nog even de afval emmer legen of nog snel wat opschrijven, dus minder kans op spontane findings.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:33

Lenaatje: ik weet het, maar ik zou zoveel liever willen dat men dan herrie maakt om duidelijk te maken dat het echt niet kan. Heel veel kan doorgaan omdat mensen eindeloos goedbedoelend zijn en er 'toch maar wat van proberen te maken.'
Met de beste intenties, maar het maakt ook heel veel ruimte voor het volhouden van slecht beleid.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:36

Nou anders dat is het juiste woord maar als ik spreek voor mijn grootste doelgroep niet haalbaar natuurlijk. (Die afwisseling is op alle niveaus wel een bewezen ding natuurlijk)
Ik heb inderdaad ook respect voor de professoren die je kunnen meetrekken in het verhaal en kunnen laten nadenken.

De afhankelijkheid van de techniek is wel een punt van aandacht inderdaad! Om zo ook kwaliteit te kunnen behouden.