Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:43

Kinke schreef:
RedPassion schreef:
De pandemie wordt veroorzaakt door de manier waarop dieren gehouden en gegeten worden, net als uitbraken van andere zoönoses, maar wees vooral blij dat je een grote vleeseter bent. |o

Goh, heeft nog wel ff geduurd voor de kans gegrepen zou worden hier :D
Want ja jongens, dit virus is ontstaan in de veehouderij }:0 :+

Ik meende nochtans gelezen te hebben dat dit virus in een labo gekweekt is... :o

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:45

soesita schreef:
Nou ja, als het er écht op aan komt, is dat uiteindelijk wel hoe mensen reageren. Zo naief is het niet helemaal. Survival of the fittest geldt ook vaak in de internationale politiek. Dat "samenwerken" en aan elkaar aanpassen van de verschillende landen is volgens mij ook een deel het controleren van de bewegingen van de ander.

Maar dat is nu dus niet het geval. Er wordt wel degelijk overlegd en geprobeerd om iedereen zo goed mogelijk door de pandemie te helpen. Een land zal geen beademingsapparaten aan andere landen gaan uitlenen als het zelf al een tekort heeft, maar dat lijkt me ook niet meer dan logisch. Natuurlijk zal er wel eens halsstarrig nee worden gezegd, maar over het algemeen wordt toch wel geprobeerd om te zoeke naar een passende oplossing voor iedereen.

Het is niet zozeer het controleren van de bewegingen van een ander trouwens, het gaat om het op een hoger niveau brengen van elkaar. Een land doet in het ene geval wat concessies, maar krijgt er in een ander geval wat voor terug. Het is een samenwerking waarbij de onderhandelaars/diplomaten altijd hun eigen land zullen vertegenwoordigen en het beste zullen willen voor hun eigen land, maar ze zullen ook wel eens strategisch instemmen met een maatregel waar ze zelf niet van zullen profiteren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:45

Ik denk dat we allemaal een beetje ver van de natuur af zijn geraakt met onze manier van leven.
Maar om nou te zeggen dat het allemaal de schuld van de vlees-eters is, is mij te kort door de bocht. Maar als jij dat wilt geloven, RedPassion, dan staat je dat vrij.

Destination

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:47

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:48

soesita schreef:
Nou ja, als het er écht op aan komt, is dat uiteindelijk wel hoe mensen reageren. Zo naief is het niet helemaal. Survival of the fittest geldt ook vaak in de internationale politiek. Dat "samenwerken" en aan elkaar aanpassen van de verschillende landen is volgens mij ook een deel het controleren van de bewegingen van de ander.

Dan trek ik het even in het relatieve… Er is nog geen survival of the fittest op dat niveau… Op andere niveaus ook nauwelijks.. Er zijn gewoon heel veel mensen ziek, die allemaal nog steeds geholpen worden. Daarnaast presenteren overheden nog steeds maatregelen die bij hun eigen cultuur passen.

Dat is wat mensen vergeten in het naïeve… Wij zijn geen Duitsers, Duitsers zijn geen Belgen, Belgen zijn geen Fransen.. En toch willen we allemaal naar de buren kijken.

In dit topic bleek wel, hoe noorderlijker het land, hoe meer adviezen en hoe minder maatregelen. En dat werkte net zo goed als het strengere beleid zuidelijker.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:52

Destination schreef:
Een Italiaanse krant is de Belgische minister van gezondheid aan het body-shamen. Ik snap alleen niet wat haar gewicht te maken heeft met de manier van tellen van Corona-doden.

https://www.brusselstimes.com/all-news/ ... -de-block/

Walgelijk zeg… De titel ook gewoon…

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:55

Volgens mij willen "we" alleen naar de buren kijken als in ons straatje past.. althans, dat zie je in de debatten bij de opositie :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:56

soesita schreef:
Destination schreef:
Merkel heeft trouwens in de Duitse Bundestag gesproken net. Ze was heel realistisch en kritisch, ook naar zichzelf toe. Duitsland staat nog maar aan het begin van de crisis, niet aan het einde, zoals sommigen lijken te denken. Daarom is Merkel ook kritisch op de versoepelingen van de maatregelen in enkele Bundesländer. En dan heb je een partij als de AfD die de Duitse aanpak bekritiseert en vindt dat de overheid te veel doet := Mensen zijn nu gewend aan de maatregelen en houden afstand, dus ze kunnen dan ook wel opgeheven worden. Dat vind ik dan wel weer een hele optimistische gedachtengang van de AfD.

Niet optimistisch maar simplistisch. AfD is niet zo van het nadenken over consequeties. ;)
Over heel de lijn vind ik dat Merkel het best goed doet. Ze heeft ook niet de gemakkelijkste situaties te doorstaan: vluchtelingencrisis, coronacrisis. Ze kiest een lijn, legt haar standpunt uit (en dat is toch vaak heel menselijk!) en houdt dan waar het gaat voet bij stuk. Je kan het met haar eens zijn of niet, maar dit vind ik toch echt veel betere eigenschappen voor een politicus dan het naar de mond praten en draaien met de wind van vele anderen.

Dat het gevaarlijk is om nu de coronamaatregelen al te lossen ben ik overigens volledig met haar eens. Je ziet zowel in D als in NL dat de mensen er steeds losser en minder consequent mee omgaan. Het lossen van de maatregelen geeft de boodschap dat dat OK is. Ik vrees dat met de mondmaskerplicht in het openbaar vervoer en de winkels de mensen nog minder afstand van elkaar gaan houden. Je kan alleen maar hopen dat ze hun handen grondig wassen voor en na.

Ik was anti-Merkel vanwege haar vluchtelingenaanpak, maar nu met corona ben ik vol lof!
Ze doet het op dit front goed naar mijn idee. En de Duitse gezondheidszorg blijkt ook het best georganiseerd te zijn van Europa met voldoende capaciteit. Ook lopen ze voor met bepaalde maatregelen zoals de pneumovax voor ouderen/kwetsbaren. Dankzij dat Duitse advies hebben mijn moeder en ik die pneumo op eigen kosten laten zetten enkele weken geleden.

Janine1990

Cer schreef:
Volgens mij willen "we" alleen naar de buren kijken als in ons straatje past.. althans, dat zie je in de debatten bij de opositie :+

Welke oppositie bedoel je nu? :P

Want de oppositie die ik telkens hoor preekt alleen voor eigen parochie… :P

MarlindeRooz

Janine1990 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Misschien even Zondag Met Lubach terugkijken.

Sorry, ik werk gewoon… Maar geef gerust een kleine samenvatting…

Wat doe je op bokt dan als je blijkbaar geen vrije tijd hebt? :+
Maar goed, het komt er op neer dat China al vaker gewaarschuwd is voor het gevaar dat dit soort markten opleveren wat betreft virussen.

Blacky94

Pandora2 schreef:
Komt die spierafbraak niet vooral voor bij mensen die in coma gebracht worden voor beademing ?
Dan gebruik je helemaal niks van spieren meer en gaat het heel snel.

Ja en nee. Dat zie je idd bij mensen die in coma hebben gelegen. Máár dat zie je net zo goed bij mensen die gewoon op een afdeling zijn opgenomen. Welliswaar vaak niet zo extreem als na een IC opname, maar zo uit mijn hoofd gaat het bij ouderen ook al snel om 3% spierafbraak per dag dat ze opgenomen zijn.
Bij ons gebeurt o.a. veel onderzoek naar voeding en beweging en veel patiënten krijgen van ons of van de fysio een bewegingsmeter. Het is voor heel veel mensen toch best wel lastig om aan de 30 minuten bewegen te komen. En dat hoeft echt niet heel intensief te zijn. En dan heb ik het bij dit laatste over de situatie voor corona want bij ons mogen positieve patiënten momenteel niet mobiliseren op de gang tenzij strikt noodzakelijk bevonden door de fysio.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:57

Cer schreef:

Ik wil het eerder de populistische oppositie noemen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:58

MarlindeRooz schreef:
Maar goed, het komt er op neer dat China al vaker gewaarschuwd is voor het gevaar dat dit soort markten opleveren wat betreft virussen.

Scheelt dat ze sinds begin maart ook een verbod op die markten hebben…
Het heeft een poosje geduurd, maar hé, elke stap is er één…

Zal ik zelf bepalen hoe ik mijn werk doe en wat voor werk ik doe?
Tussendoor een berichtje typen is heel wat anders dan een hele uitzending van Lubach kijken. Ik zal niet de enige zijn hier die tegelijk ook aan het werk is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:59

MarlindeRooz schreef:
Janine1990 schreef:

Sorry, ik werk gewoon… Maar geef gerust een kleine samenvatting…

Of ze nu tijd heeft of niet, vind het een beetje stom/lui om te zeggen/impliceren 'kijk deze video maar dan snap je het'. Jij kan prima even een korte samenvatting geven als je het wel hebt gezien, dan hebben andere mensen die hier meelezen er ook baat bij. Bovendien is het sneller om even tussendoor een reactie op bokt te plaatsen vs een video kijken op YouTube oid.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:00

elnienjo schreef:
Ik was anti-Merkel vanwege haar vluchtelingenaanpak, maar nu met corona ben ik vol lof!
Ze doet het op dit front goed naar mijn idee. En de Duitse gezondheidszorg blijkt ook het best georganiseerd te zijn van Europa met voldoende capaciteit. Ook lopen ze voor met bepaalde maatregelen zoals de pneumovax voor ouderen/kwetsbaren. Dankzij dat Duitse advies hebben mijn moeder en ik die pneumo op eigen kosten laten zetten enkele weken geleden.

Welke heb je laten zetten? Het conjugaat vaccin of het polysaccharide vaccin?
En het Duitse gezondheidssysteem lijkt nu beter in tijden van crisis, maar dit is niet altijd het geval in normale tijden. Ik meen zelfs dat Nederland beter uit de bus komt dan Duitsland.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:00

Janine1990 schreef:
Cer schreef:

Welke oppositie bedoel je nu? :P

Want de oppositie die ik telkens hoor preekt alleen voor eigen parochie… :P

Inderdaad de populistische oppositie :j

Maar ook met argumenten dat landen wel of niet bepaalde dingen doen, terwijl dan blijkt dat die landen die dingen juist helemaal niet of wel doen :') maar daar komen ze dan niet meer op terug

Ik probeer alles op zn minst te luisteren en soms s avonds nog terug te kijken.. t geeft over het algemeen wel een beeld over bepaalde politici. Voorheen hield ik me er niet zo heel intensief mee bezig, maar wat een droeftoeters zitten ertussen zeg... :') En sommigen verrassen dan ineens best positief .. Super interessant :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:02

Destination schreef:
Welke heb je laten zetten? Het conjugaat vaccin of het polysaccharide vaccin?
En het Duitse gezondheidssysteem lijkt nu beter in tijden van crisis, maar dit is niet altijd het geval in normale tijden. Ik meen zelfs dat Nederland beter uit de bus komt dan Duitsland.

Pneumovax23

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:05

Ik ben op het moment bij mijn schoonmoeder. Zij wil t (zelfstandig) in een senioren flat, en krijgt allemaal kaartjes van mensen die ze niet kent.

Afbeelding
<3 <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:10

Pandora2 schreef:
Ik meende nochtans gelezen te hebben dat dit virus in een labo gekweekt is...
De Amerikanen hebben China regelmatig gewaarschuwd (met name het lab vlak bij de markt waar de uitbraak van Corona virus geclaimd wordt), dat ze meer veiligheidsmaatregelen moeten nemen. De conservatieven in VS claimen nu dat het niet de markt maar het lab is in Wuhan waar het virus is ontsnapt. In de Franse media is zeer nadrukkelijk gecommuniceerd dat de overheid GEEN ENKELE aanwijzing heeft op dit moment dat het virus een ontsnapt virus is uit het lab. Men vermoedt dat de republikeinen proberen om het volk met fake nieuws te misleiden voor eigen gewin en af te leiden hoe slecht Trump deze crisis aan het managen is.
Integendeel daar het virus daarvoor teveel dierlijke oorsprong lijkt te kennen is ontsnapping uit een lab vrij onwaarschijnlijk. Dus dit lijkt niet waar te zijn!
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/21 ... -een-inte/

Janine1990 schreef:
Ik vind het altijd wat naïef om te denken dat het in dit soort tijden ieder voor zich is.
Ik denk ook dat de landen onderling veel contact hebben. De laatste speech van Macron was in het begin één op één de speech van Mark Rutte. Hij bedankte namelijk de medewerkers uit de zorg (van arts tot schoonmaakster), de medewerkers uit de supermarkten (van verkoper, kassière tot vakkenvuller) en veel anderen.
Er zaten nog meer overeenkomsten in die speech. Helaas voor Macron zijn de mensen in Frankrijk in principe tegen de machthebbers cq regering en is het zeer moeilijk , zelfs in tijden van crisis, om het volk als één man achter je te krijgen. In de Noordelijke landen, is dat wantrouwen vele male minder.

Bodyshaming op welk niveau ook zegt altijd meer van de persoon die dat doet. De minister van gezondheid in België is volgens mij helemaal niet zo verkeerd bezig en het feit dat e obesitas heeft is als het om haar beleid gaat absoluut niet relevant.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:12

RedPassion schreef:
De pandemie wordt veroorzaakt door de manier waarop dieren gehouden en gegeten worden, net als uitbraken van andere zoönoses, maar wees vooral blij dat je een grote vleeseter bent. |o

Onzin, dikke onzin.
Dat ze daarin China een stelletje viespeuken zijn betreft hygiëne op de markten, ook wilde dieren eten, dus niet houden, heeft dat niets te maken met hoe dieren in de veelteelt gehouden worden of gegeten.

Pandora2 schreef:
Ik meende nochtans gelezen te hebben dat dit virus in een labo gekweekt is... :o

En dat is een variant waar ik ook niet van zou schrikken als dat waar is.
Want wel heel toevallig dat het lab, met ook weer eens geen fatsoenlijk nageleefde regels en daarover al diverse waarschuwingen waren, in Wuhan staat.
Maar daar krijgen we de waarheid nooit over te horen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:12

bigone schreef:
Spierafbraak gaat razendsnel, mijn man had altijd van die turbodijen door veel fietsen, zware operatie, week ic waarvan drie dagen slapen en week op verpleegafdeling met fysio en beweging en nog geen spier meer over in zijn lichaam . Zo slap als een vaatdoek, kun je nagaan wat drie weken liggen veroorzaakt. Iets anders maar ook wel beangstigend nieuws. In USA zien artsen zeven keer zoveel 30, 40 jarige gezonde mensen die Corona hebben zonder echt ziek te zijn met beroertes . Worden ze op Corona getest blijken ze allen positief. Dat verdikken en bloedprop verhaal wat al vaker als groot risico voorbij kwam kan dus nogal ingrijpend zijn. Ben benieuwd of dit voor alle landen geld .

Die had ik nog niet gehoord…

Nu moet ik wel zeggen… In Amerika is men niet zo streng op voedings- en genotsmiddelen als hier in Europa.

Mijn zwager heeft bijvoorbeeld dat hele E-smoker verhaal eens uitgezocht, omdat er vanuit Amerika nogal voor werd gewaarschuwd. Hij kwam er achter dat er een bepaald bestanddeel in zit dat verantwoordelijk wordt gehouden voor longkanker, wat in Europa ten strengste verboden is. Tevens ook dat het aantal gevallen van longkanker door een e-smoker in Europa extreem laag is, dan wel gedeeltelijk te herleiden naar verkeerde refill-dingen. Ik weet niet hoe het spul heet.

Of hoe je in Amerika pilletjes kan krijgen voor griepverschijnselen waardoor je zomaar weer fit bent. Buurvrouw kwam daarmee. Die namen dat regelmatig mee als ze in Amerika waren geweest.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:14

_Penotti schreef:
RedPassion schreef:

Onzin, dikke onzin.
Dat ze daarin China een stelletje viespeuken zijn betreft hygiëne op de markten, ook wilde dieren eten, dus niet houden, heeft dat niets te maken met hoe dieren in de veelteelt gehouden worden of gegeten.

Pandora2 schreef:

En dat is een variant waar ik ook niet van zou schrikken als dat waar is.
Want wel heel toevallig dat het lab, met ook weer eens geen fatsoenlijk nageleefde regels en daarover al diverse waarschuwingen waren, in Wuhan staat.
Maar daar krijgen we de waarheid nooit over te horen.

Nouja, Amerika deed geloven dat ze de waarheid wel ff zouden achterhalen. Maar aangezien DC (Toch??) meermaals gewaarschuwd is door Amerikanen die met het instituut samenwerkten… Denk ik dat je gelijk krijgt…

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:17

De Corona blijkt dus toch ook al vanaf half februari in NL te zijn werd op het nieuws gemeld.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:20

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:22

Janine1990 schreef:
Of hoe je in Amerika pilletjes kan krijgen voor griepverschijnselen waardoor je zomaar weer fit bent. Buurvrouw kwam daarmee. Die namen dat regelmatig mee als ze in Amerika waren geweest.

Dat laatste kan ik beamen. Mijn man werd heel verkouden tijdens onze laatste Amerikareis. Corona begon toen net op te spelen, maar voor ons was het duidelijk dat hij echt kou had gevat tijdens een excursie op een open bus. Op advies van een vriendin in Amerika Nyquill gehaald, want je wil gewoon niet verkouden terug in een vliegtuig.

Hij knapte zienderogen op, binnen 24 uur, bizar hoe snel dat ging. En ik ben eerlijk, ik heb ook wat meegenomen voor thuis.