Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:04

Laatst bijgewerkt door BigOne op 19-03-20 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:05

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:07

bigone schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5245473 ... nsive-care

Dit is ook realiteit, ik had stellig het idee dat de meeste doden op de IC waren gevallen, dat blijken er 4 van de 58 te zijn. Dit is in Italië ondenkbaar.

dat werd eerder ook aangehaald idd, en zal meespelen in het feit dat er minder belasting op de IC komt. Daarom is het ook zo belangrijk dat ieder land naar zijn eigen bevolking en cijfers kijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:08

bigone schreef:
Janinevv schreef:
De boel te blussen ? Niet goed omschreven want dan is het alsnog onder controle houden dat vuurtje ! Want als we lockdown gaan moet dat tot er een vaccin is en dat duurt nog erg lang...

En die mensen in Italië ? Dood ongelukkig wil je de straat op slaan ze je gewoon in elkaar .. honden die hun behoeftes in huis moeten doen.

Heb je het verslag gelezen dat ik postte ? De werkelijk heid op plekken in Italië is anders .

Misschien moet je even een link plaatsen bij je verslag. Dat geldt voor iedereen. Want zoals je hierboven ziet wordt er zoveel geroepen wat niet blijkt te kloppen. Ik wil weten wie dat verslag dan doet in Italië voor ik het geloof.

Loretta

bigone schreef:

Dit is ook realiteit, ik had stellig het idee dat de meeste doden op de IC waren gevallen, dat blijken er 4 van de 58 te zijn. Dit is in Italië ondenkbaar.

Ik vind zo of zo dat Nederland een verschrikkelijk hoog sterftepercentage heeft in verhouding met het aantal bevestigde gevallen.

Karl66

Babootje schreef:
knollentuin schreef:
Er wordt telkens gemeld, zo gauw de lock down eraf gaat kan je op de eerste besmettingen wachten, dan moet je de lockdown erop laten tot er een vaccin is

Dat klopt voor een deel. Het klopt dat na de lockdown het virus nog steeds niet helemaal weg is.
Maar het is sterk verminderd. Er zit een gat in de ketting van besmettingen waardoor je de controle weer terug kunt krijgen op het virus. Maar dan moet wel iedereen met symptomen en al diens contacten worden getest. Die zullen dan langer in quarantaine moeten. Op die manier dooft het virus uit.
Het aantal geïnfecteerden zal minder zijn dan nu omdat er minder besmettingen hebben kunnen plaatsvinden.
Waardoor de druk op de zorg ook vermindert.

Hier maak je een denkfout. Elk virus heeft een bepaalde besmettingsfactor, de R0 die je vaak hoort. Stel dat die voor het Coronavirus 2 is. Dan heb je 1 eerste besmettingsgevaar, die er 2 besmet. Die 2 besmetten er 4, die 4 besmetten er 8 etc. Op het moment dat je de lockdown opheft en virus waart nog rond, dan verspreidt het weer net zo hard en heb je binnen de kortste keren weer een nieuwe piek. Op het moment dat je social distancing toepast, wat we nu in Nederland doen, dan breng je die besmettingsfactor omlaag. Daardoor verspreidt het virus zich langzamer en blijft het beheersbaar. En omdat het virus echt niet spontaan verdwijnt, heeft social distancing veel meer zin omdat het veel langer vol te houden is. En dat er dan een keer drie collega's te dicht bij elkaar staan en een glas wijn drinken, is dat niet zo relevant. Want het is acceptabel dat het virus zich blijft verspreiden. Zolang je verspreidingssnelheid maar voldoende omlaag gebracht wordt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:10

Loretta schreef:
bigone schreef:

Ik vind zo of zo dat Nederland een verschrikkelijk hoog sterftepercentage heeft in verhouding met het aantal bevestigde gevallen.

dat valt wel mee, Nederland test vrijwel alleen de ernstige gevallen. Milde gevallen wordt gewoon opgeroepen om thuis te blijven en worden niet getest. Dan is het logisch dat het sterftecijfer hoger ligt, dan wanneer je iedereen met milde griepklachten zou testen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:14

Astorga schreef:
lovee schreef:
En in Italië gaan eigenlijk bijna alle mensen naar de ic... Hier niet.

Ik heb hier al eerder over geschreven, maar toen ging daar niemand op in. Kijk anders ff mijn berichten hier terug.

Edit quote ingevoegd:
Astorga schreef:
Ik weet niet hoe de IC-cultuur in China is, maar als je daarin Italië en Nederland vergelijkt is er een levensgroot verschil tussen die twee landen. In Nederland is het normaal om te bespreken wanneer iemand er oud of zwak is of IC-opname wel echt een meerwaarde heeft en uiteindelijk bijdraagt aan kwaliteit van leven. In Italië is dat geen onderwerp van gesprek en wordt er doorbehandeld tot de laatste ademteug. Dat vraagt enorm veel van de IC-capaciteit en maakt dat percentages niet vergelijkbaar zijn.

Mijn bron is de mening van experts, die laag staat als level of evidence. Had er paar dagen geleden heel gesprek over met collega's. O.a. een collega uit Polen, waar de behandelcultuur grote overeenkomsten heeft met die van Italië. Toen ze daar nog werkte was dat voor haar normaal en stond ze niet stil bij zinnige zorg. Ondertussen is haar mening veranderd omdat ze weet dat het nu ook anders en waardiger kan.

Thnx voor de uitleg.
Ik was niet degene die er om vroeg (ik vond het an sich al logisch), maar verheldering is altijd goed in een topic als dit!

En ik denk dat zo'n cultureel verschil inderdaad veel uit kan maken. Voor beleid, voor capaciteit etcetera.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:15

Misschien een belachelijk idee van mij, maar ik ben jong, ik heb eigenlijk zoiets van, laat me maar corona krijgen, dikke kans dat het gezien mijn leeftijd/fysieke gesteldheid heel erg meevalt. Daarna kan ik meehelpen aan het verzorgen van zieke mensen of mensen met een verminderde weerstand. Het heeft toch geen zin om allemaal maanden in onze huizen te gaan schuilen? Mijn insziens moeten vooral de allerzwaksten gewoon helemaal niet meer buiten komen zodat zij uiteindelijk kunnen meeliften op de groepsimmuniteit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:18

Badeendje schreef:
Misschien een belachelijk idee van mij, maar ik ben jong, ik heb eigenlijk zoiets van, laat me maar corona krijgen, dikke kans dat het gezien mijn leeftijd/fysieke gesteldheid heel erg meevalt. Daarna kan ik meehelpen aan het verzorgen van zieke mensen of mensen met een verminderde weerstand. Het heeft toch geen zin om allemaal maanden in onze huizen te gaan schuilen? Mijn insziens moeten vooral de allerzwaksten gewoon helemaal niet meer buiten komen zodat zij uiteindelijk kunnen meeliften op de groepsimmuniteit.

Dit virus is best weerbarstig. Het geeft geen garanties, dus je kan beter voorkomen dat je het oploopt. Er zijn ook jongeren die heel ernstig ziek worden. Het is je eigen besluit, maar wel iets om in overweging te nemen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:19

bigone schreef:

Dit is ook realiteit, ik had stellig het idee dat de meeste doden op de IC waren gevallen, dat blijken er 14 van de 58 te zijn. Dit is in Italië ondenkbaar.

De realiteit is ook dat de meesten onderliggende gezondheidsproblemen hadden. Ook zonder carona sterven er dagelijks mensen.
En inderdaad kan een cliënt kiezen om bepaalde behandelingen niet meer te doen. Dat ligt in Italië politiek en ethisch héél anders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:19

Badeendje schreef:

Het vervelende is juist omdat jij jong bent en misschien heel weinig last hebt waardoor je niet door hebt dat je besmet bent je juist wel anderen besmet. Ik denk er ook zo over maar het is zonder afweertest niet vast te stellen of je het gehad hebt of niet. Van het beperken van contacten.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 19-03-20 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:20

Popstra schreef:
ik Heb begrepen dat in Italië de honden in huis nu hun behoefte doen...

Heb je een bron?

Ik heb contact met (Nederlandse) huisdiereigenaren in Spanje en Frankrijk.

Daar wordt hond uitlaten, buiten, toegestaan.

Je kunt wel aangesproken worden. Het moet functioneel uitlaten zijn, ik heb van mensen in Spanje gehoord dat ze, als ze verder dan ongeveer 500 meter van huis zijn, teruggestuurd worden.

De Spaanse Campos zijn uitgestrekte gebieden waar zelden iemand komt.

Een van de mensen die daar woont dacht dat uitlaten voor haar makkelijk zou blijven.
(Is het natuurlijk ook nog, relatief gezien)
Maar zelfs daar waren 'motorcontroles'.

Dit zijn berichten uit eerste hand.
Verder geen explicietere bronvermelding mogelijk.

Edit, ik zie dat hier in het topic inmiddels ook iemand gereageerd heeft die zélf in Spanje woont.
(Palmera)
Nog beter, dan heeft iedereen hier een eerstelijns-ervarings-bron.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:22

Badeendje schreef:

Een deel van de zieke jongeren heeft ook extra zorg nodig. Op het moment dat teveel jongeren dit denken, krijg je alsnog een overbelasting van de gezondheidszorg.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:24

Loretta schreef:

Dat is vooral te wijten aan het feit dat veel ouderen in verzorgingstehuizen al een niet behandelen verklaring hebben. Die komen dus uberhaupt niet op de IC.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:31

bigone schreef:
Badeendje schreef:

Het vervelende is juist omdat jij jong bent en misschien heel weinig last hebt waardoor je niet door hebt dat je besmet bent je juist wel anderen besmet. Ik denk er ook zo over maar het is zonder afweertest niet vast te stellen of je het gehad hebt of niet. Van het beperken van contacten.

Daarnaast is het ook niet zeker dat je resistent bent tegen het virus als je het eenmaal hebt gehad. En ook als je er niet ziek van wordt, kan je het nog wel overdragen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:31

Ik zie de laatste pagina's weer steeds meer discussie ontstaan op basis van gevoel. Zonder onderbouwing met bronnen.

Ik snap dat het leeft. Ik snap dat mensen er graag over willen praten.

Maar ik zou het persoonlijk heel erg waarderen als het topic weer iets meer richting inhoudelijke discussie mét bronvermelding kan gaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:35

Ugh. #frustratie

Ik werk dus in een supermarkt. En ik maak me weinig druk om het virus zelf, maar neem wel de maatregelen serieus. Dat is het minste wat je kan doen toch? Dus, afstand houden, handen wassen en geen lichamelijk contact.

Hoe ontzettend onbeschoft zijn dan de klanten die je half aan de kant duwen/ over je heen hangen om een product uit de schappen te pakken? Vraag even of je erbij mag, dan stap ik aan de kant...
Sowieso zou je dat al moeten doen, maar nu helemaal natuurlijk.

Het lijkt wel alsof er een hoop mensen hun fatsoen thuis laten als ze gaan boodschappen doen -O-

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:44

Karl66 schreef:
Hier maak je een denkfout. Elk virus heeft een bepaalde besmettingsfactor, de R0 die je vaak hoort. Stel dat die voor het Coronavirus 2 is. Dan heb je 1 eerste besmettingsgevaar, die er 2 besmet. Die 2 besmetten er 4, die 4 besmetten er 8 etc. Op het moment dat je de lockdown opheft en virus waart nog rond, dan verspreidt het weer net zo hard en heb je binnen de kortste keren weer een nieuwe piek. Op het moment dat je social distancing toepast, wat we nu in Nederland doen, dan breng je die besmettingsfactor omlaag. Daardoor verspreidt het virus zich langzamer en blijft het beheersbaar. En omdat het virus echt niet spontaan verdwijnt, heeft social distancing veel meer zin omdat het veel langer vol te houden is. En dat er dan een keer drie collega's te dicht bij elkaar staan en een glas wijn drinken, is dat niet zo relevant. Want het is acceptabel dat het virus zich blijft verspreiden. Zolang je verspreidingssnelheid maar voldoende omlaag gebracht wordt.

Ik quote hem even, omdat dit echt de kern is voor waarom een lockdown alleen maar nadelen heeft zo lang de zorg niet is overbelast. _/-\o_

Femke_Tweety schreef:
Ik zie de laatste pagina's weer steeds meer discussie ontstaan op basis van gevoel. Zonder onderbouwing met bronnen.

Maar ik zou het persoonlijk heel erg waarderen als het topic weer iets meer richting inhoudelijke discussie mét bronvermelding kan gaan.

Eens!

Edit: over de lockdown:

Rutte schreef:
,,Een echte lockdown is: iedereen blijft thuis, niemand werkt meer, de fabrieken gaan dicht, je mag alleen met een briefje naar buiten.’’ Zo’n situatie zou één of twee jaar kunnen duren. ,,Dat zal niemand accepteren.’’

Stel je voor dat je een jaar thuis opgesloten zit? Zulke strenge maatregelen? Niemand werkt meer, dus de overheid moet zorgen dat iedereen genoeg te eten heeft terwijl er amper inkomsten zijn voor het land. Waar betalen we het van? Hoe zorgen we dat iedereen dan genoeg heeft?

Het is gewoon niet te doen, zo'n complete lockdown.

https://www.ad.nl/politiek/coronavirus- ... ~abf819ed/

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:49

Marjo schreef:
Ugh. #frustratie

Ik werk dus in een supermarkt. En ik maak me weinig druk om het virus zelf, maar neem wel de maatregelen serieus. Dat is het minste wat je kan doen toch? Dus, afstand houden, handen wassen en geen lichamelijk contact.

Hoe ontzettend onbeschoft zijn dan de klanten die je half aan de kant duwen/ over je heen hangen om een product uit de schappen te pakken? Vraag even of je erbij mag, dan stap ik aan de kant...

Het lijkt wel alsof er een hoop mensen hun fatsoen thuis laten als ze gaan boodschappen doen -O-

Om die reden mijd ik op het moment winkels als de pest. Sommige mensen heb totaal geen respect. -O- 8)7

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:50

Marjo schreef:
Ugh. #frustratie

NOS post net dit bericht over Rutte:

NOS schreef:
Premier Rutte bezoekt supermarkt

Premier Rutte heeft vanochtend een bezoek gebracht aan een grote supermarkt in Den Haag. Namens de vakkenvullers van supermarkten deed hij een oproep om ook bij hen anderhalve meter afstand te houden. De vakkenvullers vertelden Rutte dat zij veel last hebben van winkelende mensen die heel dicht bij hen in de buurt komen en zelfs over hen heen gaan hangen om boodschappen te pakken.
Laatst bijgewerkt door secricible op 19-03-20 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:50

Femke_Tweety schreef:

Heb jij ook cijfers hoe lang mensen ziek blijven gevonden? Ik knap niet echt op. Maar zou wel ergens een gemiddelde kunnen gebruiken hoe lang ik hier nog lig....

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:53

raket schreef:
Femke_Tweety schreef:

Heb jij ook cijfers hoe lang mensen ziek blijven gevonden? Ik knap niet echt op. Maar zou wel ergens een gemiddelde kunnen gebruiken hoe lang ik hier nog lig....

Ik ga voor je kijken.

Ik denk dat ik in mijn eigen lijst bronnen inmiddels wel een artikel hierover heb. Ik ga even neuzen.

Volgens mij is het verloop wel énorm divers bij verschillende mensen.

Maar ik ga op zoek!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:54

Badeendje schreef:

Zo denk ik er dus ook over.

Liever vandaag besmet en officieel getest dan morgen.

De onzekerheid vind ik nog het meest vervelende, bij ieder pijntje, hoestje of nies: oj, daar gaan we?!

Daarnaast is het door Rutte afgelopen maandag heel erg duidelijk gemaakt dat minimaal 60% van de mensen besmet moet worden, voordat er gedacht kan worden aan groepsimmuniteit.

https://we.tl/t-L0D5xME81z

Zoals ook in dit artikel te lezen valt, is het nu niet de bedoeling om het virus te stoppen, maar om een beperkte hoeveelheid mensen ziek te laten zijn, zodat de zorg niet overbelast raakt.

Hoe spastischer we gaan zijn met bijvoorbeeld een lock down, hoe langer het duurt voordat we weer van dit virus af zijn.

Afstand houden en geen handen schudden is best lang vol te houden. Maar de scholen en restaurants moeten echt wel weer open op 6 april. Maar ik ben bang dat deze hele lente verkloot gaat worden, met alle gevolgen van dien

raket

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:55

Thanks femke-tweety.