Ergernis in het verkeer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:45

Ik zat vorige week achter zo’n verhuur-Dafje dat nog geen 30 reed terwijl je daar 80 mag. Doodeng zulke mensen.
Motoren die door het dorp heen wheelies maken en zodra ze het dorp uit zijn gierend wegsjezen. Gelukkig zijn onze paarden inmiddels heel wat gewend en verdraaien ze nu alleen nog een oor, maar toen ze er net waren scheurden ze om de haverklap naar de andere kant van de wei.
Toeristen op solexen die alleen maar heel erg hard kunnen brullen, gillen, krijsen en schreeuwen zodra ze gaan rijden. De route loopt langs ons huis, dus we krijgen zo’n tien van die groepen per dag te verduren. Ze rijden ook steevast verkeerd, dus bij ons voor moet er dan weer geremd en gedraaid worden, wat ook nooit zonder helse herrie kan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:06

corinep schreef:
Zoals remsignalen geven of expres langzamer blijven rijden zodat ze er niet langs kunnen bij bumperkleven. Zorg enkel alleen maar voor meer potentieel gevaar. Wil het gedrag niet goedpraten maar je weer nooit waarom iemand iets doet, voor t zelfde geval ligt zn kind in het ziekenhuis ofzo en heeft daarom haast.

Ah ja, dan mag je inderdaad wel bumperkleven....
Nee, flikker op, lekker uit mijn bumper blijven. Wat ik heel prima vind (en dat gebeurt bijvoorbeeld in Duitsland) is, als je echt met grote snelheid aan komt rijden, even seinen met je lichten. Geen probleem. Dan maak ik ruimte (als ik naar rechts kan).
Bumperkleven is 100% nee.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:21

Goof schreef:
corinep schreef:
Zoals remsignalen geven of expres langzamer blijven rijden zodat ze er niet langs kunnen bij bumperkleven. Zorg enkel alleen maar voor meer potentieel gevaar. Wil het gedrag niet goedpraten maar je weer nooit waarom iemand iets doet, voor t zelfde geval ligt zn kind in het ziekenhuis ofzo en heeft daarom haast.

Ah ja, dan mag je inderdaad wel bumperkleven....
Nee, flikker op, lekker uit mijn bumper blijven. Wat ik heel prima vind (en dat gebeurt bijvoorbeeld in Duitsland) is, als je echt met grote snelheid aan komt rijden, even seinen met je lichten. Geen probleem. Dan maak ik ruimte (als ik naar rechts kan).
Bumperkleven is 100% nee.

Ik zeg toch niet dat bumperkleven ok is?

Je kan 100x beter even gas geven en diegene erlangs laten dan gaan remmen of expres langzaam blijven rijden. Die dingen mogen ook niet namelijk en zorgen dat de gevaarlijke situatie langer in stand blijft! Daardoor roep je expres nog meer agressie op dus vind je dan net zo fout als de bumperklever. Je veroorzaakt meer gevaar voor iedereen op die manier.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:23

Haast hoort gewoon niet thuis in het verkeer. Dat gedram om maar (te) hard te willen rijden. Jezelf en weggebruikers in gevaar brengen omdat je zo nodig 23 seconden eerder op je bestemming wil zijn. Geen goed woord voor over. Als iedereen gewoon wat relaxter achter het stuur zou zitten, zou het imo veel (bijna) ongelukken schelen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:29

Maar gas geven bij een bumperklever is compleet zinloos? Diegene zal namelijk net zo goed gas bijgeven en op dezelfde afstand blijven. De enige juist oplossing is gewoon doorrijden zoals je bezig was en zo snel mogelijk naar rechts gaan indien mogelijk. En als dat niet mogelijk is, dan gewoon blijven rijden. Niks gas bijgeven of remmen.

corinep

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:31

Als je wat gas bijgeeft kan je meestal eerder naar rechts...

Ik ben het helemaal met jullie eens hoor, alleen de mensen die voor eigen rechter gaan spelen en de situatie alleen maar gevaarlijker maken of langer laten duren erger ik mij harder aan...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:32

Vandaag een poedersuiker in een Toyota op linkerbaan inhalen, prima, maar zodra er ruimte was rechts nog steeds links plakken met 95 km per uur en ondanks mijn herhaaldelijke knipperlicht naar links gewoon links blijven rijden. Daarna opeens gas geven alsof die wakker is geschrokken maar nog steeds links blijven rijden :+ moest er gelukkig van af, maar dat soort mensen zijn irritant

Gas geven bij bumperkleven is niet zinloos want het gaat er om dat je inhaalt en weer naar rechts gaat toch? Ben je zo van die bumperklever af. Ik heb ook wel eens bumperklevers en ik rijd ook flink door, die laat ik met alle liefde voor, maken sowieso de baan mooi vrij voor mij :+ daarbij kunnen het ook overheidsvoertuigen zijn alleen dan onherkenbaar, mogen pas hun blauwe lichten aanzetten met toestemming en dit kan even duren. Had ook zo een bmw in m’n reet, lekker voor laten gaan, ging bij voorgaande auto’s ook duwen en kleven en pas bij de 3e auto zette hij zijn blauwe lichten aan. Gewoon auto’s lekker voor laten gaan, wat is het probleem?

Ik kan ook wel eens in iemand zijn kont komen, vooral als iemand tergend langzaam op de linkerbaan rijd (90 waar je 100 mag en gewoon met minimaal verschil inhalen). Maar dit doe ik enkel als de weg voor die auto en naast die auto vrij is. Als er een rij auto’s voor is blijf ik rustig in de trein rijden.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:37

Ik ben laatst vergeten om een filmpje van mijn dashcam te halen, helaas :+

Maar de situatie was een kruispunt met stoplichten, 4 baans. 1 voor links, 2 rechtdoor en 1 rechtsaf. Ik sta helemaal links, naast mij staat een vrachtwagen op de linkerbaan voor rechtdoor. Ik krijg groen en trek op. Zie ik naast mij die vrachtwagen ook optrekken! Door rood. Terwijl er op dat moment tegenovergesteld verkeer aan komt dat afslaat. Hij moest vol in de ankers om niet een bestelbusje plat te rijden :wow:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:37

corinep schreef:

Voorheen wel, maar nu alles in Nl max 100 is en steeds meer mensen op cc rond tuffen rijden ze zo kort op elkaar dat je er steeds slechter tussen kunt. Mensen lijken ook steeds meer gewoon op 1 baan te blijven tuffen ipv rechts te houden, dus 'er even voorbij en weer invoegen' zit er gewoon niet altijd snel in.

Maar ben het ermee eens hoor. Ik geef vaak net even wat gas bij zodat de doorstroom van het verkeer vlotter verloopt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:40

Dat de snelheid 100 is betekent niet dat je er niet van mag afwijken als dit de verkeersveiligheid bevorderd? Denk bijvoorbeeld aan in een dode hoek hangen. Op 100 traject controle heb je zoveel speling voordat je een bekeuring krijgt...

Net trouwens op 2 baans 80km weg een ambulance die er door moest, mensen reageren echt laat joh, en ik rijd met knoeperharde muziek en zag hem al van ver aankomen :+ maar ik houd m’n spiegels dan ook in de gate.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 16-06-21 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:40

corinep schreef:

Ik ben het helemaal met jullie eens hoor, alleen de mensen die voor eigen rechter gaan spelen en de situatie alleen maar gevaarlijker maken of langer laten duren erger ik mij harder aan...

Maar waarom zou ik gas bij moeten geven omdat er een aso achter me zit die zijn rijbewijs bij een pakje boter heeft gekregen?

Ik geef altijd gas bij als ik iemand inhaal, of er nou iemand achter me zit of niet. Ik ga alleen niet nog eens extra gas geven als er iemand loopt te bumperkleven. Ben je mal. Heeft niks met voor eigen rechter spelen te maken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:43

__Sannne schreef:
corinep schreef:

Maar waarom zou ik gas bij moeten geven omdat er een aso achter me zit die zijn rijbewijs bij een pakje boter heeft gekregen?

Ik geef altijd gas bij als ik iemand inhaal, of er nou iemand achter me zit of niet. Ik ga alleen niet nog eens extra gas geven als er iemand loopt te bumperkleven. Ben je mal. Heeft niks met voor eigen rechter spelen te maken.

Omdat jij niet weet waarom een voertuig plakt? Zoals ik hierboven al vermelde kan het ook om een overheidsvoertuig gaan, of zoals iemand anders aanhaalde dat iemand met spoed naar het ziekenhuis moet of noem maar op. Wat is de moeite om iets harder te rijden en naar rechts te schuiven? Betekend overigens niet dat je 130 bij 100 niet rijden hoor :+ dat gaat wel wat ver. Maar gaan de vrachtwagens 90 wat je inhaalt, doe dat dan met 105 km minimaal als het een 100 km weg is

Ik reed vandaag wat hard met het slechtste excuus ever, ik moest zo ontzettend nodig naar de wc, kreeg opeens buikloop ofzo, borrelen, branden, buikpijn... ik wist niet hoe snel ik naar huis moest. Als ik bekeuring zou krijgen zou ik die ook gewoon accepteren hoor, is mijn verantwoordelijkheid, maar wou geen stoel die onder de poep zat :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:48

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:49

Ik geef liever (met mate) gas bij zodat ik sneller naar rechts ben en voor mijn gevoel eerder weer in een veilige positie bevind. Heb namelijk meestal de hond en of partner mee, gaat ook om hun veiligheid. Overigens alleen wanneer het kan, geen rare taferelen.

Heb laatst een ongeluk weten te voorkomen omdat iemand ging inhalen terwijl er een tegenligger kwam en die had hij over het hoofd gezien. Toen begin hij te twijfelen toen hij naast me reed, waardoor de situatie nog gevaarlijker werd en uiteindelijk heeft hij hem toch ingzet en echt met een nihiele lengte over, had hij ingehaald. Gelukkig dashcam dus heb het gefilmd en opgeslagen. Daarna heb ik even met groot licht geseind omdat hij dus een hele hoop ellende had kunnen veroorzaken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:50

Hanafubuki schreef:
Die speling op de trajectcontrole is trouwens ehm.. niet zo heel groot. 108 op de teller met cruise control leverde mij toch echt een prent op.

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/h ... correcties

Ik rijd 110-111 op m’n teller en 104-105 op mijn dashcam en krijg nooit een prent, rijd altijd harder dan de rest.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:53

Rennie89 schreef:
__Sannne schreef:

Omdat jij niet weet waarom een voertuig plakt? Zoals ik hierboven al vermelde kan het ook om een overheidsvoertuig gaan, of zoals iemand anders aanhaalde dat iemand met spoed naar het ziekenhuis moet of noem maar op. Wat is de moeite om iets harder te rijden en naar rechts te schuiven? Betekend overigens niet dat je 130 bij 100 niet rijden hoor :+ dat gaat wel wat ver. Maar gaan de vrachtwagens 90 wat je inhaalt, doe dat dan met 105 km minimaal als het een 100 km weg is

Ik reed vandaag wat hard met het slechtste excuus ever, ik moest zo ontzettend nodig naar de wc, kreeg opeens buikloop ofzo, borrelen, branden, buikpijn... ik wist niet hoe snel ik naar huis moest. Als ik bekeuring zou krijgen zou ik die ook gewoon accepteren hoor, is mijn verantwoordelijkheid, maar wou geen stoel die onder de poep zat :+

Als je mijn bericht goed had gelezen, had je kunnen lezen dat ik altijd gas bij geef als ik iemand inhaal. Ik ga alleen niet nog eens extra gas bijgeven omdat er iemand loopt te bumperkleven. Komt er blauw licht aan geef ik uiteraard wel nog eens extra gas bij, maar echt niet voor idioten die vinden dat hun haast belangrijker is dan de veiligheid van andere weggebruikers.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:04

Ghostattack schreef:
Maar gas geven bij een bumperklever is compleet zinloos? Diegene zal namelijk net zo goed gas bijgeven en op dezelfde afstand blijven. De enige juist oplossing is gewoon doorrijden zoals je bezig was en zo snel mogelijk naar rechts gaan indien mogelijk. En als dat niet mogelijk is, dan gewoon blijven rijden. Niks gas bijgeven of remmen.

Inderdaad. Anders rijd je straks allebei 150 op een 80 weg (als het aan sommige bumperklevers ligt).

Ik ga soms wel langzamer rijden (niet veel), als desituatie onoverzichtelijk is en ik weet dat er kans is dat ik een noodstop moet maken om bijvoorbeeld wild te ontwijken. Als ik de bumperklever voor kan laten, doe ik dat overigens liever. Maar dat is niet altijd te doen. Als ik dan weet dat de kans op stoppen er in zit, dan heb ik geen zin in iemand tegen de auto aan of een aanrijding aan de voorkant met een zwijn, dus dan liever wat 'slack' inbouwen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:12

Sanne zoals ik al aangaf kan het wel even duren voor een overheidsvoertuig zijn blauwe lichten aan mag zetten :) ik heb geen idee wat je onder gas bijgeven verstaat, vandaar mijn reactie. Genoeg die met 5 km verschil inhalen ;)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:24

Is het echt nood dan gaat dat blauw licht snel genoeg aan hoor, maar goed. :') Voor de ene kleine kans dat er eens een niet-opvallend overheidsvoertuig achter mij zit die aan het wachten is op toestemming voor blauw licht, ga ik mij niet laten opjagen door elke idioot die denkt dat de snelheidslimiet niet voor hen geldt. Inhalen doe ik meestal met 110-115 wanneer 100 de max is. Genoeg gas bij imo. Mochten er dan mensen achter mij gaan bumperkleven die zichzelf en hun "haast" zo belangrijk vinden, is dat toch echt hun eigen pakkie aan.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:38

Maar 110/115 als je 100 mag is toch prima?

Mijn post ging over eigen rechter spelen door remsignalen te geven of extra lang links blijven rijden zodat de plakker er niet langs kan... Of middelvingers opsteken :+ Daar lok je alleen maar meer agressie mee uit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:42

Bij een bumperkleven even je ruiten sproeien. Vaak worden ze daar ook niet blij van }>

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:48

Fietsers die net naast je auto fietsen ook niet, kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Vooral ook niet als de sproeierafstelling niet 100% is... Kreeg die ruitensproeiervloeistof in mijn gezicht. Gelukkig draag ik een bril, dus niet in mijn ogen, maar toch... Niet leuk...

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:49

Nee dat moet je bij vervelende motorrijders doen. Wees alleen niet verbaasd als je spiegel eraf getrapt wordt...

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:55

Vandaag iemand op de turbo-rotonde met de richtingaanwijzer naar rechts aan, maar er vervolgens niet af gaan. Daarna druk handen gebaren maken omdat hij bijna 2 auto's in zijn zijkant had.... :evaw:

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 19:03

corinep schreef:
Maar 110/115 als je 100 mag is toch prima?

Mijn post ging over eigen rechter spelen door remsignalen te geven of extra lang links blijven rijden zodat de plakker er niet langs kan... Of middelvingers opsteken :+ Daar lok je alleen maar meer agressie mee uit.

Maar als niemand ze wijst op fouten, zullen ze ook nooit weten dat ze überhaupt fout zitten. Ja een deel zal het blijven doen, een ander deel is zich er niet van bewust.

Edit: als jij een dierbare naast je hebt, of achterin, en er rijdt een prutser daadwerkelijk bijna in je achterkant, alsin, een halve meter. Ga je dat echt negeren? Ook als dat de veiligheid van je dierbare in gevaar komt door zo'n mafklapper? Dat je nooit een hand omhoog steekt uit emotie?