Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
IMANDRA schreef:Avalanche81 schreef:Dat heet voortschrijdend inzicht, en is een goed dingzo 'gouden' was die eeuw niet. In feite was het voor heel veel mensen alles behalve dat. Het was alleen een gouden eeuw voor een zeer beperkt aantal mensen. Zeer terecht dus.
Maar waarom de benaming veranderen? Dan leg je toch uit waarom het zo heette en waarom de naam niet klopt? Het is niet voor niets ‘geschiedenis’. Je hoeft echt niet te roepen dat de gouden eeuw ook écht goud was.
Bedoel, we gaan de naamgeving van ‘de middeleeuwen’ of ‘de renaissance’ toch ook niet veranderen, omdat op het moment de naam misschien niet klopt?
Whale schreef:purny schreef:Het feit dat alles moet wijken voor de hedendaagse dingen. Net zoals ik vanmorgen hoorde dat de benaming gouden eeuw ging en gaat verdwijnen...
Ik hoorde er net wat op de radio over, maar was iets te druk bezig met m'n rijles om het te volgen. Net eventjes opgezocht hoe en wat en wat een onzin zeg.
Giolli schreef:Ik heb juist gehoord dat de 2e kamer (?) hier niet mee akkoord gaat en het dus ook niet gaat gebeuren. Het is niet aan musea’s om geschiedenis te herschrijven.
Magrathea schreef:Is er wettelijk vastgelegd hoe de Gouden Eeuw heet dan?En trouwens het lijkt me sterk dat daar op een vrijdag een spoeddebat voor is geweest en er al over gestemd is, zo snel gaan dingen niet die niet nationale crises zijn
Vind het altijd zo speciaal als mensen voortschrijdend inzicht niet kunnen handelenstel je hebt een leuke vriend(in) en komt er na jaren achter dat diegene al die tijd al achter jouw rug om heeft geroddeld, geld van ne heeft gejat en tegen je heeft gelogen. Blijf je dan vrienden omdat het onzin is en dat de rest van de vriendschap wel leuk was?
Mensen die niet willen leren van de geschiedenis, dat is pas erg.
IMANDRA schreef:Cowboy55 schreef:Unpopular Opinion: in de hedendaagse samenleving is ‘ maar wat aanprutsen’ de nieuwe prestatienorm geworden
Kan je die uitleggen?
fransje23 schreef:Weet niet hoe de gesvhiedemislessen tegenwoordig zijn maar in mijn tijd waren er best wat hiaten in de vaderlandse geschiedenis.
Ik leerde meer over de Egyptenaren en Romeinen dan de rol van Nederland in de voormalige koloniën. Zelfs over Indonesië heb ik verdomd weinig geleerd.
Geschiedenisles is gewoon vaak best "gekleurd" , al dan niet bewust.
Cowboy55 schreef:fransje23 schreef:Weet niet hoe de gesvhiedemislessen tegenwoordig zijn maar in mijn tijd waren er best wat hiaten in de vaderlandse geschiedenis.
Ik leerde meer over de Egyptenaren en Romeinen dan de rol van Nederland in de voormalige koloniën. Zelfs over Indonesië heb ik verdomd weinig geleerd.
Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars en is dus per definitie gekleurd.
Cowboy55 schreef:Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars en is dus per definitie gekleurd.
fransje23 schreef:Weet niet hoe de gesvhiedemislessen tegenwoordig zijn maar in mijn tijd waren er best wat hiaten in de vaderlandse geschiedenis.
magda_90 schreef:Avalanche81 schreef:Dat heet voortschrijdend inzicht, en is een goed dingzo 'gouden' was die eeuw niet. In feite was het voor heel veel mensen alles behalve dat. Het was alleen een gouden eeuw voor een zeer beperkt aantal mensen. Zeer terecht dus.
Joh, dat heet geschiedenis. Als je denkt dat de Gouden Eeuw alleen maar om goud ging, mag je wel eens terug naar de geschiedenislessen.
Wat denk je van de tijd dat duizenden vrouwen levend verbrand omdat men dacht dat ze heksen waren. Ook maar vergeten ten voordele van het Christendom?
Magrathea schreef:Is er wettelijk vastgelegd hoe de Gouden Eeuw heet dan?En trouwens het lijkt me sterk dat daar op een vrijdag een spoeddebat voor is geweest en er al over gestemd is, zo snel gaan dingen niet die niet nationale crises zijn
Vind het altijd zo speciaal als mensen voortschrijdend inzicht niet kunnen handelenstel je hebt een leuke vriend(in) en komt er na jaren achter dat diegene al die tijd al achter jouw rug om heeft geroddeld, geld van ne heeft gejat en tegen je heeft gelogen. Blijf je dan vrienden omdat het onzin is en dat de rest van de vriendschap wel leuk was?
Mensen die niet willen leren van de geschiedenis, dat is pas erg.
IMANDRA schreef:Ik heb op de basisschool en middelbare wel over de niet-zo-gouden eeuw geleerd hoor. Ook de negatieve zaken.
Shenavallie schreef:Het zal mij niets verbazen dat dat 'Gouden Eeuw'-geneuzel een PR-stunt is. Net zoals dat indertijd met Negerzoenen was.
magda_90 schreef:Ik heb je reactie gelezen als zijde dat je het ermee eens bent dat de naam gewijzigd moest worden. Vandaar.
Het is, dacht ik, algemeen bekend wat de Gouden Eeuw was, hoeveel bloed ermee gemengd is. Zodoende bedoel ik mijn reactie. Maar er zijn inderdaad mensen die denken dat het de beste eeuw was.
Ik mag hopen dat het een flauwe PR stunt is in ieder geval.