Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:14

Ach ze hebben weer eens niks beters te doen, denk ik dan. :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:16

IMANDRA schreef:
Avalanche81 schreef:
Dat heet voortschrijdend inzicht, en is een goed ding :) zo 'gouden' was die eeuw niet. In feite was het voor heel veel mensen alles behalve dat. Het was alleen een gouden eeuw voor een zeer beperkt aantal mensen. Zeer terecht dus.

Maar waarom de benaming veranderen? Dan leg je toch uit waarom het zo heette en waarom de naam niet klopt? Het is niet voor niets ‘geschiedenis’. Je hoeft echt niet te roepen dat de gouden eeuw ook écht goud was.

Bedoel, we gaan de naamgeving van ‘de middeleeuwen’ of ‘de renaissance’ toch ook niet veranderen, omdat op het moment de naam misschien niet klopt?

Eens. Ik vind het echt onzin.. ook de naam hoort bij de geschiedenis.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:16

Shaggy09 schreef:

Laten ze dan naar andere ouderwetse dingen kijken...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:17

purny schreef:
Shaggy09 schreef:

Laten ze dan naar andere ouderwetse dingen kijken...

Zoals het leenstelsel! :D

Nee echt ik vind herbenoemingen zeer onzinnig, of het moet daadwerkelijk iets bijdragen aan de maatschappij.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:31

Whale schreef:
purny schreef:
Het feit dat alles moet wijken voor de hedendaagse dingen. Net zoals ik vanmorgen hoorde dat de benaming gouden eeuw ging en gaat verdwijnen...

Ik hoorde er net wat op de radio over, maar was iets te druk bezig met m'n rijles om het te volgen. Net eventjes opgezocht hoe en wat en wat een onzin zeg.

Ik heb juist gehoord dat de 2e kamer (?) hier niet mee akkoord gaat en het dus ook niet gaat gebeuren. Het is niet aan musea’s om geschiedenis te herschrijven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:59

Is er wettelijk vastgelegd hoe de Gouden Eeuw heet dan? :o? En trouwens het lijkt me sterk dat daar op een vrijdag een spoeddebat voor is geweest en er al over gestemd is, zo snel gaan dingen niet die niet nationale crises zijn

Vind het altijd zo speciaal als mensen voortschrijdend inzicht niet kunnen handelen := stel je hebt een leuke vriend(in) en komt er na jaren achter dat diegene al die tijd al achter jouw rug om heeft geroddeld, geld van ne heeft gejat en tegen je heeft gelogen. Blijf je dan vrienden omdat het onzin is en dat de rest van de vriendschap wel leuk was?
Mensen die niet willen leren van de geschiedenis, dat is pas erg.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:05

Giolli schreef:
Ik heb juist gehoord dat de 2e kamer (?) hier niet mee akkoord gaat en het dus ook niet gaat gebeuren. Het is niet aan musea’s om geschiedenis te herschrijven.

Daar heb ik niks over gelezen, wel dat Rutte het tijdens zijn wekelijkse persconferentie heeft besproken waarin hij zei dat hij het onzin vind, maar dat het Amstedams Museum die keuze natuurlijk wel mag maken om de term niet meer te gebruiken. Het Rijksmuseum blijft de term wel gewoon gebruiken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:35

Magrathea schreef:
Is er wettelijk vastgelegd hoe de Gouden Eeuw heet dan? :o? En trouwens het lijkt me sterk dat daar op een vrijdag een spoeddebat voor is geweest en er al over gestemd is, zo snel gaan dingen niet die niet nationale crises zijn

Vind het altijd zo speciaal als mensen voortschrijdend inzicht niet kunnen handelen := stel je hebt een leuke vriend(in) en komt er na jaren achter dat diegene al die tijd al achter jouw rug om heeft geroddeld, geld van ne heeft gejat en tegen je heeft gelogen. Blijf je dan vrienden omdat het onzin is en dat de rest van de vriendschap wel leuk was?

Hoe heeft jouw voorbeeld betrekking op de situatie en hoe leert men niet van de geschiedenis wanneer ze simpelweg de naam vasthouden die onze generatie niet eens verzinnen heeft maar wel gewoon uitgebreid uitleggen hoe het in die tijd eraan toe ging? Op scholen wordt echt wel besproken waarom het zo genoemd werd en welke slechte zaken er ook waren rond die tijd. Bij mij in ieder geval wel.

Een beter voorbeeld is dat die vriendin al sinds geboorte ‘Lieve’ heet, maar jij er helemaal van op de hoogte was van alles wat ze deed (en er ook bij verteld werd dat dit niet goed was), en nu ineens haar naam veranderd moet omdat haar gedrag niet overeen komt met haar naam.

Edit: oké niet vanaf geboorte, maar de term bestaat wel al ontzettend lang.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:47

Zo'n benaming lijkt me juist een mooie stap naar een stukje reflectie :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:17

Citaat:

Er wordt niets herschreven, een museum heeft alleen voor een andere benaming gekozen.

Wordt dit een nieuwe zwarte pietdiscussie?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:18

Laten we hopen van niet. Ook zwarte piet is van een hele andere orde.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:19

IMANDRA schreef:
Cowboy55 schreef:
Unpopular Opinion: in de hedendaagse samenleving is ‘ maar wat aanprutsen’ de nieuwe prestatienorm geworden

Kan je die uitleggen?

Het lijkt erop alsof steeds meer mensen zich niet meer de moeite doen om iets goed te doen, maar om het vooral ‘snel’ of ‘makkelijk’ of ‘goedkoop’ te doen. Dat het resultaat dan prutswerk is vindt men niet relevant. En als maar genoeg mensen prutswerk afleveren en dat ‘ normaal’ vinden dan is dat de nieuwe norm.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:21

Weet niet hoe de gesvhiedemislessen tegenwoordig zijn maar in mijn tijd waren er best wat hiaten in de vaderlandse geschiedenis.

Ik leerde meer over de Egyptenaren en Romeinen dan de rol van Nederland in de voormalige koloniën. Zelfs over Indonesië heb ik verdomd weinig geleerd.

Geschiedenisles is gewoon vaak best "gekleurd" , al dan niet bewust.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:23

fransje23 schreef:
Weet niet hoe de gesvhiedemislessen tegenwoordig zijn maar in mijn tijd waren er best wat hiaten in de vaderlandse geschiedenis.

Ik leerde meer over de Egyptenaren en Romeinen dan de rol van Nederland in de voormalige koloniën. Zelfs over Indonesië heb ik verdomd weinig geleerd.

Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars en is dus per definitie gekleurd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:26

Cowboy55 schreef:
fransje23 schreef:

Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars en is dus per definitie gekleurd.

Ik heb op de basisschool en middelbare wel over de niet-zo-gouden eeuw geleerd hoor. Ook de negatieve zaken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:32

Cowboy55 schreef:

Ook als de keerzijde bekend is verteld men liever het rooskleurige en goede met een kleine verwijzing of kanttekening.

Wat mij het meest verbaasd is dat mensen niet van hun fouten leren. Ken de geschiedenis, dan ken je de toekomst.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:35

fransje23 schreef:

Bij ons gingen de geschiedenislessen alleen maar over Nederland (basisschool), op het middelbaar heb ik geeneens geschiedenisles gehad :=

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 21:42

Het zal mij niets verbazen dat dat 'Gouden Eeuw'-geneuzel een PR-stunt is. Net zoals dat indertijd met Negerzoenen was.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 22:06

magda_90 schreef:
Avalanche81 schreef:
Dat heet voortschrijdend inzicht, en is een goed ding :) zo 'gouden' was die eeuw niet. In feite was het voor heel veel mensen alles behalve dat. Het was alleen een gouden eeuw voor een zeer beperkt aantal mensen. Zeer terecht dus.

Joh, dat heet geschiedenis. Als je denkt dat de Gouden Eeuw alleen maar om goud ging, mag je wel eens terug naar de geschiedenislessen.

Wat denk je van de tijd dat duizenden vrouwen levend verbrand omdat men dacht dat ze heksen waren. Ook maar vergeten ten voordele van het Christendom?

Wil je me even uitleggen hoe je aan deze conclusies komt? Want dat is echt helemaal geen reactie op wat ik zeg :?

Magrathea schreef:

Voila.

IMANDRA schreef:
Ik heb op de basisschool en middelbare wel over de niet-zo-gouden eeuw geleerd hoor. Ook de negatieve zaken.

Ik ook, daar komt mijn eerdere reactie ook vandaan. Ik vind dat heel goed, om geschiedenis vooral niet uit te wissen, en ervan te leren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 22:48

Shenavallie schreef:
Het zal mij niets verbazen dat dat 'Gouden Eeuw'-geneuzel een PR-stunt is. Net zoals dat indertijd met Negerzoenen was.

En ik maar denken dat ik de meest cynische Bokker was...... :D
Maar nee, dat denk ik niet.....PR technische zelfmoord. Elke Nederlander met een Calimero complex valt over deze club heen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 23:11

Ik vind het belachelijk dat de hele wetgeving rond Stikstofuitstoot (PAS) gebaseerd is op schattingen terwijl er wel mogelijkheden zijn om te meten en zelfs de herkomst te herleiden.

Meten is weten.

Ik snap ook niet dat geen rechter hierop aandringt. Wie eist bewijst, toon maar aan dat schattingen kloppen of juist niet maar meet ze iig correct op.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 23:23

Ik heb je reactie gelezen als zijde dat je het ermee eens bent dat de naam gewijzigd moest worden. Vandaar. Y;(

Het is, dacht ik, algemeen bekend wat de Gouden Eeuw was, hoeveel bloed ermee gemengd is. Zodoende bedoel ik mijn reactie. Maar er zijn inderdaad mensen die denken dat het de beste eeuw was.

Ik mag hopen dat het een flauwe PR stunt is in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 13-09-19 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 23:23

Een die nogal unpolulair is in mijn omgeving zodra ik het zeg :') Ananas is goor imo. In smaak/textuur/geur.... gadver. In multivitamine proef ik alleen de ananas...zo vies.. krijg er rillingen van.

VI of hoe ze nu weer heten vind ik een ontzettend dom programma. Ik vind het ontzettende onsympathieke aanstellerige aandachtsh.... vul zelf maar in.
Maar nu is deze mening vooral unpopulair bij mannen :))

Mensen moeten vanaf hun pensioen regelmatig een strengere controle krijgen of ze nog wel mogen autorijden en daar strenger op selecteren. Een beginnend bestuurder heeft restricties... een ouder ook indien nodig.

In een scheiding moet er meer naar vader gekeken worden en niet alles zo makkelijk gemaakt worden voor de moeder.

Scholen slaan te ver door in hun:dit mag je kind niet mee naar school nemen hype.
Aandacht geven voor gezonde dingen ja. Maar hoe ver sommige het doortrekken is bizar te noemen.

Geen borstvoeding willen geven is dikke prima en niks mis mee.

Zijn er weer een paar.. :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 23:45

magda_90 schreef:
Ik heb je reactie gelezen als zijde dat je het ermee eens bent dat de naam gewijzigd moest worden. Vandaar. Y;(

Het is, dacht ik, algemeen bekend wat de Gouden Eeuw was, hoeveel bloed ermee gemengd is. Zodoende bedoel ik mijn reactie. Maar er zijn inderdaad mensen die denken dat het de beste eeuw was.

Ik mag hopen dat het een flauwe PR stunt is in ieder geval.

Thanks :) ik dacht al, jij bent normaal gezien geen slechte lezer :)

Kan gebeuren :)

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 00:03

Vooral een onpopulaire mening bij Nederlanders, gok ik:
Ik gruwel van het gebruik van het woord "moeders", als het niet als meervoud gebruikt wordt.