Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:49

Niet heel handig nu, maar stiekem wel jaloers dat die van jou trouw om 18 uur op stok gaan. Die van ons moeten opgesloten worden i.v.m. de roofdieren, maar die gaan sinds de zon later ondergaat pas tussen 21 en 22 uur naar binnen.

Hier gelukkig ook alles goed gegaan met de beesten. Zowel bij de kippen als de cavia's geen verliezen (en bij de paarden, honden en schapen ook niet).

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:49

Hier veel schaduw en water, dus geen probleem.
Ik was vanmorgen 3 van de 4 kalfjes kwijt, na even zoeken had ik ze gevonden.
Stonden ze in de poel tussen het riet de boel kaal te vreten :')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:50

Hier gaat het tot noch toe ook nog wel oké. Duidelijk dat ze moeite hebben, maar alles leeft nog en lijkt wanneer het 's avonds/'s ochtends wat koeler is ook nog fit genoeg te zijn.

De (nog steeds broedende) kalkoen met kuikens gisteren wel verhuist naar binnen, dat was niet meer te doen. Als de eieren die ze onder de kont heeft dat niet overleven is het jammer maar helaas.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:14

Hier gaat ook alles oké, maar ik durf nog niet te vroeg te juigen.
Kippen hijgen, schapen staan te pompen. Ze hebben allemaal schaduw en voldoende water, maar het is pittig.

Onze grondwaterpomp draait momenteel ook volle dagen. In januari flink wat bomen en struiken geplant en die moeten we nu wel in leven zien te houden.

Djoena

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:45

Hier (nog) niks bezweken door de hitte gelukkig. Balen zeg dat het bij jullie anders is :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:46

Hier is het ook abnormaal hoor. Schaduw, fris water, frisse groenten en fruit maar het is bakken. Zitten ook in het warmste gedeelte van het land.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 17:15

DeMolenhoek schreef:
Hier is het ook abnormaal hoor. Schaduw, fris water, frisse groenten en fruit maar het is bakken. Zitten ook in het warmste gedeelte van het land.

Hier ook, gister zaten we goed over de 40 graden heen...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 17:56

Och, het is hier rond de 15 graden momenteel... :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:14

Het was hier gisteren in de tuin 48 graden. Ik heb wel al de hele week lege colaflessen met water gevuld en in de vriezer gegooid. Als het water bevroren is, krijgen de kippen en konijnen in de ochtend, middag en avond verse flessen ijs. Daar maken ze veel gebruik van om af te koelen.

Verder krijgen de kippen in de ochtend en avond de sproeiers op het kippenhok en de ren. Vooral de kuikens gaan er echt lekker onderdoor om af te koelen.

Afbeelding
Gisteren in de ochtend -O-
Laatst bijgewerkt door Djoena op 26-07-19 18:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:18

Kuggur schreef:
Och, het is hier rond de 15 graden momenteel... :D

Daar zou ik nu een moord voor doen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:19

Regen *\o/*

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:24

Stuur je ook een beetje regen onze kant op?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:55

Hier komt nog geen regen :n

Geniet er maar van :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:00

Doen we! Bespaart mij ook direct een uur werk om alles water te geven. Temperatuur is op 2 uur tijd gezakt van 39 naar 20 :brr:

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 20:14

Moonfight schreef:
Balen Molenhoek! Hier al 9 kippen waaronder mijn 2 fokhanen. Schapen heb ik opgehokt met een ventilator erop, lijkt goed te werken.

Oooh echt? Wat balen zeg :/ Lijkt me heel naar zo je dieren verliezen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 20:42

Veriye schreef:
Stuur je ook een beetje regen onze kant op?

Als ik zo kunnen, gráág. We staan letterlijk al weken in de startblokken om te hooien, en het blijft steeds maar weer regenen, vanmorgen een stortbui gehad....

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 21:43

Och daar kun je het niet gebruiken inderdaad.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 09:44

Okay nu krijg van kippen handelaar dat de New Hampshire en Bielefelder ook geschikt zouden zijn. Heb er geen enkel verstand van dus ze kunnen mij alles wijsmaken.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 09:48

Kom maar door met die regen. Hier in de achterhoek is het zoooo droog. Maar wij vissen weer achter net net.

Ik heb eieren ingemaakt met het recept wat hier laatst stond. Alleen gingen ze na een paar dagen gas ontwikkelen en roken intens naar zweetsokken. Iemand die weet wat er mis is gegaan?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:04

Zweetsokei. :') Klinkt echt fantastisch. :P

Marcella schreef:
Okay nu krijg van kippen handelaar dat de New Hampshire en Bielefelder ook geschikt zouden zijn. Heb er geen enkel verstand van dus ze kunnen mij alles wijsmaken.

Die beide ken ik zelf niet, maar de naam Bielefelder komt wel vaker langs als productiekip. :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:10

Moonfight schreef:
Kom maar door met die regen. Hier in de achterhoek is het zoooo droog. Maar wij vissen weer achter net net.

Ik heb eieren ingemaakt met het recept wat hier laatst stond. Alleen gingen ze na een paar dagen gas ontwikkelen en roken intens naar zweetsokken. Iemand die weet wat er mis is gegaan?

Heb je het op azijn basis gedaan? Of het andere recept die voorbij was gekomen?

Ik heb vorige week 60 eieren (10 potten) ingemaakt op de azijn manier en 3 potten zijn daarna weer opengesprongen. Mijn oma was toevallig hier toen ik het ontdekte en die zei toen dat de potten te warm waren geworden door het weer en dat ik beter de eieren in kon maken als het weer onder de 25 graden zou zijn buiten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:11

Marcella schreef:

Ik koop eigenlijk gewoon wat er in de buurt aangeboden wordt (marktplaats). Kippenpagina er naast voor de rasbeschrijving en klaar.

Wyandotte is ook zo'n dubbeldoelkip trouwens en hier in de buurt in elk geval zat aanbod. Je kan nl wel een specifiek ras willen, maar als je die niet kan vinden kom je nog nergens.

Maar als je moet slachten, ook een enkel voor de eieren gefokt ras is te eten, het is echter net als met een al langer aan de leg kip eerder voor de stoofschotel/soep dan braadkip uit de oven. En daarmee is dat vlees/dubbeldoelras verhaal weer een stuk minder relevant geworden. Aangezien in jouw geval het slachten een achter de hand optie is voor gezondheidsproblemen bij jouw en/of winter, zou ik eerder de focus leggen op de eieren.

Wil je echt goed leggende, rustige kippen zijn de standaard isa brown productie legkippen een optie, al weet ik niet of als je dat via iets als red een legkip doet die jouw opeten na het tuinseizoen zullen accepteren.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 10:26

Djoena schreef:
Moonfight schreef:

Heb je het op azijn basis gedaan? Of het andere recept die voorbij was gekomen?

Ik heb vorige week 60 eieren (10 potten) ingemaakt op de azijn manier en 3 potten zijn daarna weer opengesprongen. Mijn oma was toevallig hier toen ik het ontdekte en die zei toen dat de potten te warm waren geworden door het weer en dat ik beter de eieren in kon maken als het weer onder de 25 graden zou zijn buiten.

Die hier laatst voorbijkwam, was ook met azijn. Ik vermoed ook dat de warmte een rol speelt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:54

Het is de bedoeling voornamelijk voor de lente, zomer en herfst (misschien tot half herfst) kippen te hebben. In de winter in ieder geval geen kippen aangezien ik dan ook minder op de moestuin ben. Gaat er mij ook om dat het vlees hierna nog wel lekker ook is om te eten, maar de eieren ook.

Moeten daarbij geen vliegers zijn vanwege met aan 1 kant laag gaas. Makkelijk weer hok in te krijgen zijn na het rondscharrelen. En dus gewoon makkelijke dieren zijn. Maar waar ik eerst van lekkere eitjes kan genieten om daarna van het vlees te genieten hou wel van een lekkere kippenpoot uit de oven. :9

Het zijn trouwens ook beide dubbeldoel rassen.

Nou deze zit op ongeveer 13 km van mijn huis vandaan dus ook nog interessant. Daarna kom ik op 27 km of verder.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:55

Isa Brown zou ik niet persee aanraden... Staan niet bekend als de meest rustige kippen. Die zijn echt gefokt voor de kooi industrie. In andere omgeving doen ze het niet zo best.
Ga dan gewoon voor een Barnevelder. Daarbij, elke kip legt eieren. Ik heb een ras wat meer gefokt is op vlees, maar alsnog heb ik al vanaf december elke dag een ei van elke kip. Dus heel eerlijk kun je gewoon elke kip nemen die je graag wilt.
Als je gaat over vlees, dan zou ik van de door jou genoemde rassen gaan voor de New Hampshire.