Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:15

Hoe leg ik mijn vijf jarige zoon uit hoe er mensen geboren konden worden als er eerst geen mensen waren (citaat van het joch zelf). Ik loop al een week mijn hersenen te breken maar weet echt niet hoe ik dit inzichtelijk maak voor hem.. Hield het eerst maar op 'dat heet evolutie en dan onstaan ze gewoon', maar ken het joch die vraag komt binnenkort nog een keer en dan verwacht hij wat beters..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:30

Adam en eva? god? :P

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:33

Dat mensen erg op apen lijken en dat er vroeger een paar apen waren die steeds meer op mensen gingen lijken. Eerst liepen deze aapjes op handen en voeten, maar ze gingen steeds meer rechtop lopen, zoals een mens. (Dat was handig, want dan hadden ze hun handen vrij.) Iedere keer als er een aapje werd geboren leek die weer wat meer op een mens. (Dat heet evolutie.) Op een gegeven moment werd er dan een aapje geboren die leek zoveel op een mens, dat was eigenlijk helemaal geen aapje meer. Zoiets? Slim kind heb je hoor!

edit: nog een nuttige link: http://static.nos.nl/jeugdjournaal/uitl ... eorie.html
Laatst bijgewerkt door jorretje op 03-04-13 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Fritsie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:45

Ik was net tijdens het eten aan het kijken naar m'n konijntje (liep rond op de mat) en vroeg me af... Wat zou zo'n beestje in godsnaam denken..? :D

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:05

Om even terug te komen op mijn intussen veel geciteerde vragen waarom we geen mensen opeten, berijden of aan de lijn meenemen: dat waren uiteraard retorische vragen. Iemand vroeg waarom we niet met mensen fokken zoals met paarden, en dit was mijn antwoord: omdat er wel meer dingen als onethisch gelden wanneer je ze met mensen doet. Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk, zoals mensen met de Papoea's en met de Andesvliegramp al terecht aangaven.

Ik weet niet zeker of iedereen dit heeft gesnapt, vandaar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:10

Jolliegirl schreef:
Adam en eva? god? :P

We zijn niet bepaald religieus dus helaas die valt af. Hebben het overigens wel eens over god omdat dat op school ook langskomt maar dan probeer ik heel neutraal het uit te leggen als iets waar anderen in geloven. Wil hem daarin zo min mogelijk sturen ook al geloven wij er niet in.

@jorretje: Bedankt voor de link (ga ik doorlezen) en de tip om de link met apen leggen is denk ik een goede maar dan wel zo uit te leggen zonder dat hij denkt dat we apen zijn. Gaat ook weer wat ver anders :-) .

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:35

musiqolog schreef:
Om even terug te komen op mijn intussen veel geciteerde vragen waarom we geen mensen opeten, berijden of aan de lijn meenemen: dat waren uiteraard retorische vragen. Iemand vroeg waarom we niet met mensen fokken zoals met paarden, en dit was mijn antwoord: omdat er wel meer dingen als onethisch gelden wanneer je ze met mensen doet. Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk, zoals mensen met de Papoea's en met de Andesvliegramp al terecht aangaven.

Ik weet niet zeker of iedereen dit heeft gesnapt, vandaar.

Ik bedoelde het enkel als grapje. :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:36

miss_lizje schreef:
Hoeveel je wel of niet van de maan ziet hangt af van de hoeveelheid zon die er op valt. Door de elipsvormige baan. De rechte kant van de maan ontstaat door dat de maan dus rond/bolvromig is. Als je lijnen zou tekenen die licht voor stellen krijg je dat het licht nooit veder kan komen dan precies de helft van de bol in het laatste kwartier en eerste kwartier (de standen van de maan ten omzichte van de zon is dat) De rest wat dus niet geraakt voor door die lijnen valt in schaduw.

De fases van de maan:
[ Afbeelding ]

Dit is een voorbeeld van die lijnen tekenen. Je ziet dat voorbij de breedste punten er schaduwvorming is. Dit voorbeeld zou je ook kunnen toepassen voor de zon en maan.
[ Afbeelding ]

Bedankt, ik snap het :D

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:16

Denken dieren echt zoals wij denken?

Denken hun bv. ook wat rijd dat baasje slecht of heeft dat mens een dikke nek? :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:27

SienenIvo schreef:

Denken hun bv. ook wat rijd dat baasje slecht of heeft dat mens een dikke nek? :+

Nee; als voorbeeld: paarden hebben een uitzonderlijk klein brein voor zo'n groot dier en ze beschikken niet over de hogere cognitieve functies zoals de mens. Dus ze kunnen gewoon simpelweg niet denken zoals wij dat kunnen. Het blijft vrij basaal wat dat betreft :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:31

Fritsie123 schreef:
Ik was net tijdens het eten aan het kijken naar m'n konijntje (liep rond op de mat) en vroeg me af... Wat zou zo'n beestje in godsnaam denken..? :D

denk ik van mn vriend ook regelmatig, als ik het dan vraag is het antwoord " niets" :+ (the emptybox :P)

vuurneon schreef:
SienenIvo schreef:

Nee; als voorbeeld: paarden hebben een uitzonderlijk klein brein voor zo'n groot dier en ze beschikken niet over de hogere cognitieve functies zoals de mens. Dus ze kunnen gewoon simpelweg niet denken zoals wij dat kunnen. Het blijft vrij basaal wat dat betreft :)

klopt. Plus: beesten hebben geen reflectie he, ze herkennen zichzelf bv niet in een spiegelbeeld (kleine kinderen ook niet, komt pas wanneer de hersenen verder ontwikkeld zijn). De gedachtes die je noemt komen voort uit reflectie

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:50

vuurneon schreef:

Nou, "uitzonderlijk klein" is ook wat overdreven. Een stuk kleiner dan mensen, zeker in verhouding, dat wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:58

musiqolog schreef:
vuurneon schreef:

Nou, "uitzonderlijk klein" is ook wat overdreven. Een stuk kleiner dan mensen, zeker in verhouding, dat wel.

Ik had het ook over de verhouding; het brein van een paard is ook erg klein in verhouding tot zijn lichaam :)
Het verschil in de verhouding tussen hersen- en lichaamsgewicht; Bij een paard is dat 1:800, bij een mens 1:50. Dus ja, het brein van een paard is echt erg klein voor zo'n groot lichaam :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:08

Romyv schreef:
vuurneon schreef:
[qute="SienenIvo"]

[/qute]

klopt. Plus: beesten hebben geen reflectie he, ze herkennen zichzelf bv niet in een spiegelbeeld (kleine kinderen ook niet, komt pas wanneer de hersenen verder ontwikkeld zijn). De gedachtes die je noemt komen voort uit reflectie

Dat is niet helemaal waar, de meeste dieren hebben geen zelfherkenning maar toch ook een hoop dieren ook wel. Getest door de dieren een vlekje te geven en daarna in de spiegel te laten kijken. Degene die zichzelf herkende ging naar hun eigen stip terwijl de andere interesse hadden in de stip in de spiegel.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:17

Mizora schreef:
Romyv schreef:

Dat is niet helemaal waar, de meeste dieren hebben geen zelfherkenning maar toch ook een hoop dieren ook wel. Getest door de dieren een vlekje te geven en daarna in de spiegel te laten kijken. Degene die zichzelf herkende ging naar hun eigen stip terwijl de andere interesse hadden in de stip in de spiegel.

Dolfijnen kunnen zichzelf herkennen toch? meen dat ooit ergens gelezen te hebben (:

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:37

Wikipedia zegt (pagina spiegelproef): Dieren die de test met succes hebben afgelegd, zijn chimpansees, orang-oetans, bonobos, dolfijnen[2] (tuimelaars), eksters[3], en Aziatische olifanten[4]. Kinderen slagen pas voor spiegelproef als zij 1.5 tot 2 jaar oud zijn.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:40

Nou.. ik zat toestraks dus op het toilet, dacht ik eraan dat plas bijna altijd geel is (kuch)

Maargoed, mijn vraag is, waarom is je urine geel?

Ik gok zelf door bacterien, maagoed, kan fout zijn :D

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:17

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:21

Ureum, Urobiline en Porfyrine zijn de stoffen die je urine geel maken :)

Ureum -> eiwitstofwisseling
porfyrine -> als het goed is afkomstig van de afbraak van hemoglobine
urobiline -> afbraakproduct van bloed en galvloeistof (bruinig van kleur)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:13

waarom mensen zo ziek zijn om een moeder zwaan te vermoorden met een hamer en glas, en haar mannetje en 4 eieren achter moet laten.. inmiddels is papa zwaan gevangen en eieren worden geprobeerd te redden. Gezien zwanen monogaam zijn vind ik 't dubbel triest ;(

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:17

Jolandaa_ schreef:
waarom mensen zo ziek zijn om een moeder zwaan te vermoorden met een hamer en glas, en haar mannetje en 4 eieren achter moet laten.. inmiddels is papa zwaan gevangen en eieren worden geprobeerd te redden. Gezien zwanen monogaam zijn vind ik 't dubbel triest ;(

omdat er meer idioten los rond lopen dan dat er vast zitten. -O- -O- -O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:20

Waarom zijn de ogen vaak rood bij moeheid?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:28

troi schreef:
Hoe leg ik mijn vijf jarige zoon uit hoe er mensen geboren konden worden als er eerst geen mensen waren (citaat van het joch zelf). Ik loop al een week mijn hersenen te breken maar weet echt niet hoe ik dit inzichtelijk maak voor hem.. Hield het eerst maar op 'dat heet evolutie en dan onstaan ze gewoon', maar ken het joch die vraag komt binnenkort nog een keer en dan verwacht hij wat beters..

misschien kun je dit filmpje vertalen tijdens het kijken:
http://www.youtube.com/watch?v=GhHOjC4oxh8

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:36

vuurneon schreef:

Dan zijn de adertjes in je ogen gevuld met bloed, en daardoor is je oogwit rood.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:44

MamaMiesje schreef:
vuurneon schreef:

Dan zijn de adertjes in je ogen gevuld met bloed, en daardoor is je oogwit rood.

Maar waarom juist bij moeheid? Dat is mijn vraag :)