Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Jolliegirl schreef:Adam en eva? god?
. musiqolog schreef:Om even terug te komen op mijn intussen veel geciteerde vragen waarom we geen mensen opeten, berijden of aan de lijn meenemen: dat waren uiteraard retorische vragen. Iemand vroeg waarom we niet met mensen fokken zoals met paarden, en dit was mijn antwoord: omdat er wel meer dingen als onethisch gelden wanneer je ze met mensen doet. Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk, zoals mensen met de Papoea's en met de Andesvliegramp al terecht aangaven.
Ik weet niet zeker of iedereen dit heeft gesnapt, vandaar.

miss_lizje schreef:Hoeveel je wel of niet van de maan ziet hangt af van de hoeveelheid zon die er op valt. Door de elipsvormige baan. De rechte kant van de maan ontstaat door dat de maan dus rond/bolvromig is. Als je lijnen zou tekenen die licht voor stellen krijg je dat het licht nooit veder kan komen dan precies de helft van de bol in het laatste kwartier en eerste kwartier (de standen van de maan ten omzichte van de zon is dat) De rest wat dus niet geraakt voor door die lijnen valt in schaduw.
De fases van de maan:
[ Afbeelding ]
Dit is een voorbeeld van die lijnen tekenen. Je ziet dat voorbij de breedste punten er schaduwvorming is. Dit voorbeeld zou je ook kunnen toepassen voor de zon en maan.
[ Afbeelding ]
SienenIvo schreef:Denken dieren echt zoals wij denken?
Denken hun bv. ook wat rijd dat baasje slecht of heeft dat mens een dikke nek?
Fritsie123 schreef:Ik was net tijdens het eten aan het kijken naar m'n konijntje (liep rond op de mat) en vroeg me af... Wat zou zo'n beestje in godsnaam denken..?
(the emptybox
)vuurneon schreef:SienenIvo schreef:Denken dieren echt zoals wij denken?
Nee; als voorbeeld: paarden hebben een uitzonderlijk klein brein voor zo'n groot dier en ze beschikken niet over de hogere cognitieve functies zoals de mens. Dus ze kunnen gewoon simpelweg niet denken zoals wij dat kunnen. Het blijft vrij basaal wat dat betreft
vuurneon schreef:Nee; als voorbeeld: paarden hebben een uitzonderlijk klein brein voor zo'n groot dier en ze beschikken niet over de hogere cognitieve functies zoals de mens. Dus ze kunnen gewoon simpelweg niet denken zoals wij dat kunnen. Het blijft vrij basaal wat dat betreft
musiqolog schreef:vuurneon schreef:Nee; als voorbeeld: paarden hebben een uitzonderlijk klein brein voor zo'n groot dier en ze beschikken niet over de hogere cognitieve functies zoals de mens. Dus ze kunnen gewoon simpelweg niet denken zoals wij dat kunnen. Het blijft vrij basaal wat dat betreft
Nou, "uitzonderlijk klein" is ook wat overdreven. Een stuk kleiner dan mensen, zeker in verhouding, dat wel.

Romyv schreef:vuurneon schreef:[qute="SienenIvo"]
Denken dieren echt zoals wij denken?
[/qute]
Nee; als voorbeeld: paarden hebben een uitzonderlijk klein brein voor zo'n groot dier en ze beschikken niet over de hogere cognitieve functies zoals de mens. Dus ze kunnen gewoon simpelweg niet denken zoals wij dat kunnen. Het blijft vrij basaal wat dat betreft
klopt. Plus: beesten hebben geen reflectie he, ze herkennen zichzelf bv niet in een spiegelbeeld (kleine kinderen ook niet, komt pas wanneer de hersenen verder ontwikkeld zijn). De gedachtes die je noemt komen voort uit reflectie
Mizora schreef:Romyv schreef:
klopt. Plus: beesten hebben geen reflectie he, ze herkennen zichzelf bv niet in een spiegelbeeld (kleine kinderen ook niet, komt pas wanneer de hersenen verder ontwikkeld zijn). De gedachtes die je noemt komen voort uit reflectie
Dat is niet helemaal waar, de meeste dieren hebben geen zelfherkenning maar toch ook een hoop dieren ook wel. Getest door de dieren een vlekje te geven en daarna in de spiegel te laten kijken. Degene die zichzelf herkende ging naar hun eigen stip terwijl de andere interesse hadden in de stip in de spiegel.
Jolandaa_ schreef:waarom mensen zo ziek zijn om een moeder zwaan te vermoorden met een hamer en glas, en haar mannetje en 4 eieren achter moet laten.. inmiddels is papa zwaan gevangen en eieren worden geprobeerd te redden. Gezien zwanen monogaam zijn vind ik 't dubbel triest
troi schreef:Hoe leg ik mijn vijf jarige zoon uit hoe er mensen geboren konden worden als er eerst geen mensen waren (citaat van het joch zelf). Ik loop al een week mijn hersenen te breken maar weet echt niet hoe ik dit inzichtelijk maak voor hem.. Hield het eerst maar op 'dat heet evolutie en dan onstaan ze gewoon', maar ken het joch die vraag komt binnenkort nog een keer en dan verwacht hij wat beters..