Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Heino schreef:Nou heb die film bekeken maar tis alleen maar waziger geworden... Man wordt gestoken door een kwal, raakt in coma, gaat "dood" en ontmoet God en komt weer op aarde.
Hemel werd afgebeeld met lammetjes, groene weides en zon. En toen dacht ik, wat nou als je een hekel aan warmte hebt? Of aan lammetjes? Of hooikoorts hebt? Oftewel, hoe kan er een universele hemel bestaan als mensen zo verschillend zijn?
christel1857 schreef:EDIT: Wanneer god het boek geschreven zou hebben, waarom heeft hij het er dan niet meteen goed neer gezet. Want het is en blijft theoretisch fout natuurlijk.
beantsje schreef:christel1857 schreef:EDIT: Wanneer god het boek geschreven zou hebben, waarom heeft hij het er dan niet meteen goed neer gezet. Want het is en blijft theoretisch fout natuurlijk.
God heeft de bijbel niet geschreven, dat hebben mensen gedaan, die geïnspireerd zijn door God.
Dat is een wezenlijk verschil bijv. met hoe de Islam tegen de Koran aankijkt; die is letterlijk gedicteerd.
Gevolg is, dat je best wat 'persoonlijke tintjes' ziet. Zo staat er op de ene plek dat het niet goed is voor een mens om alleen te blijven en op een andere plek dat je maar beter vrijgezel kunt blijven, als je dat op kunt brengen.
Belangrijk is daarom dat je de bijbel als geheel blijft zien. Juist door deze samenstelling is het gevaar groot, dat je de bijbelversen die jou goed uitkomen, eruit tilt en daarmee jouw betoog onderbouwt. (ik bedoel hier niemand persoonlijk mee!).
Over het wetenschappelijk gehalte kunnen we kort zijn. De bijbel is geen wetenschappelijk boek. Als je alles letterlijk neemt, loop je vast. Zo staat er in de bijbel dat een haas en een klipdas een herkauwer is. Dacht het niet...
christel1857 schreef:Vraag aan een willekeurige christen wie de bijbel heeft geschreven, en het antwoord is God. Welliswaar via profeten etc, maar de bijbel is het woord van god. Anders had het wel een "collectie van een aantal mensen die hetzelfde idee over het leven en de dood hebben" geheten. Het is het woord van god, waarom? Dat staat in de bijbel. Ik vind dit zelf een kromme redenatie, maar dat ff terzijde. Punt is dat mijn vraag dus niet zo raar is als in eerste instantie wordt gedacht. Want waarom heeft God het fout laten opschrijven?
beantsje schreef:christel1857 schreef:Vraag aan een willekeurige christen wie de bijbel heeft geschreven, en het antwoord is God. Welliswaar via profeten etc, maar de bijbel is het woord van god. Anders had het wel een "collectie van een aantal mensen die hetzelfde idee over het leven en de dood hebben" geheten. Het is het woord van god, waarom? Dat staat in de bijbel. Ik vind dit zelf een kromme redenatie, maar dat ff terzijde. Punt is dat mijn vraag dus niet zo raar is als in eerste instantie wordt gedacht. Want waarom heeft God het fout laten opschrijven?
ja zeker is het het woord van God, ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen. Maar God heeft het niet fout opgeschreven.
Overigens is de bijbel inderdaad een collectie boeken en niet één boek. Met hele verschillende stijlen, in hele verschillende genres. Met verschillende accenten. Het bevat geschiedschrijving, wetgeving, verhalen, poëzie, correspondentie, parabels.
Het is echt niet letterlijk gedicteerd. Er is overigsn geen christen die dat beweert.
Zooist schreef:Ow, daar heb ik ook een hele cd serie van Moll.
Die mag je wel eens lenen. Gooi ik hem wel voor je af op HCK![]()
Sommige zaken moet je niet op zichzelfstaand lezen denk ik.
Maar serieus, ik kijk er naar uit!
Ik geloof inderdaad dat het OT (de wet) vervangen is door de genade in het NT (het sterven en de opstanding van Jezus)
Citaat:Exodus
20:3 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
20:4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
20:5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
blokje schreef:Ik Geloof.
Ik ben Gereformeerd opgevoed, en heb zelf 2 jaar geleden belijdenis gedaan.
Dit jaar ga ik trouwen, netjes zoals het hoort, eerst trouwen dan samenwonen etc.
Ik trouw eerst omdat ik geloof dat God dat van mij vraagt.
Verder ga ik elke zondag twee keer naar de kerk en geloof elk woord wat in de bijbel te vinden is.
Ik leef voor God, en straks leef ik samen met mijn vriend/man voor God.
Het geloof is nummer 1 in mijn leven al het andere, ja zelfs mijn vriend, komt daarna.
Ik geloof dat God ons de bijbel heeft gegeven, en alle boekdelen zijn geschreven door mensen.
Die mensen kregen alle dingen die in de bijbel moeten door van God.
Ik wil best wat vragen beantwoorden maar ook ik ben mens dus kan dingen verkeerd uitleggen terwijl het officieel anders is.
En op mijn verhalen mogen best vragen etc komen, maar ik als je het alleen doet om God af te kraken dan heb ik liever niet dat er geantwoord wordt op mijn geschreven stukken.
Ook zal ik niet antwoorden wanneer Gods naam gelasterd zal worden.
Verder sta ik mega open hoor
Zooist schreef:Citaat:Exodus
20:3 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
20:4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
20:5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
Ik geloof niet dat God zichzelf tegenspreekt.
In het OT gaat het over de wet en het naleven van de wet (lees het laatste vers van het OT maar eens)
In het NT gaat het erover dat Jezus gestorven is voor onze zonden (overtreden van die wet) en dat de genade gekomen is (lees het laatste vers van het NT maar eens)
Maar dat is maar net wat je gelooft. Veel kerken en daarbij aangeloten gelovigen geloven nog wel in de wet of ook in de genade of alleen in de genade.
Moll schreef:als de mens dus geen andere goden mogen eren, hoe zit het dan met Jezus?
nog het kruis, of het kruis met jezus?
Zooist schreef:Een eenvoudige uitleg over drie-eenheid met hulp van mamswaarbij zij kon verwoorden wat ik bedoelde!
De mens is geschapen naar het beeld van God (Gen. 1 : 25). Hij zei: Laat ons mensen maken naar ons beeld.
Een mens heeft een lichaam, een ziel en een geest.
De goddelijke drie-eenheid is als volgt:
Het lichaam is Jezus, die mens geworden is.
De ziel - bestaande uit: gevoelens-gedachten- is God de Vader
de geest is de Heilige Geest.
Een wat diepere uitleg:
Een niet gelovig mens wordt geleid door de ziel: Wat denk ik, wat voel ik, wat heb ik meegemaakt? (gevoelens-emoties-ervaringen)
Dat is ontstaan door de zondeval, want voor die tijd werd de mens geleid door zijn geest.
De juiste volgorde naar Gods orde was dan ook: naar geest, ziel en lichaam.
Door de zonde werd het: naar lichaam, ziel en geest.
Als een mens in Jezus gaat geloven, komt de Heilige Geest in hem.
De Heilige Geest gaat samen met de geest van de mens zijn leven besturen, zoals God oorspronkelijk bedoeld had.
Dan is het niet meer: wat denk ik en wat voel ik, maar dan is de vraag: Wat zegt (God) de bijbel - het woord van God- hierover?
Dan is Gods oorspronkelijke volgorde hersteld.
De bijbel zegt dat de Heilige Geest het onderpand is van het eeuwige leven.
Dat eeuwige leven begint dus nu al en zet zich voort na het sterven van het lichaam.
De ziel ontvangt dan in de hemel een nieuw lichaam.
Ik hoop dat dit duidelijk is.
En nogmaals: het boek: de uitnodiging geeft in een goed leesbaar verhaal uitstekend weer hoe het dan samenwerkt. De link heb ik hierboven al ergens vermeld.
Moll schreef:en dat god zich zelf niet tegen zou spreken, prima echter, in het nieuwe testament predikt jezus de ander wang toe te keren aan de vijhand, in het oude testament is zal god zich vreken op zijn vijhanden