OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:10

OVchipaart: WAARDELOOS!

Ik vergeet ALTIJD om uit te checken, ik kan daar gewoon niet aan wennen. Vréselijk om dan te horen dat je chipkaart blokkeert na 20 keer ofzo en dan moet je betalen? :')

Ik vind het echt bélachelijk, en het spijt me als ik dubbele vragen stel, maar HOE moet ik dat ding activeren? Ik heb een account gemaakt op ovchipkaart.nl maar volgens mijn medestudenten is dit niet genoeg dus WIE heeft zin om mij te vertellen HOE ik dit uitleg?

_-:(

Szan

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:25

Hoe je moet activeren staat heel duidelijk op de website hoor.. Je moet gewoon naar zo'n gele paal toe die bij veel AH's, Primera's etc. staat. Daar stop je dan je chipkaart in en kies je Ophalen Bestelling, en als het goed is is ie dan geactiveerd. Waar die ophaalpunten staan kan je op de website van de ov chipkaart zien :)

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 13:36

Ik heb vandaag mijn tweede tijdelijke kaart gekregen _O-
heb mijn persoonlijke overigens ook al ..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:45

Op verschillende websites staat het inderdaad uitgelegd, en in dit topic nog maar een keertje of 100 :+ Het is inderdaad erg makkelijk en zo gebeurd. Dus misschien iets minder hard roepen, en het gewoon even lezen en proberen? :)

Ik vind het nog steeds wel een prima systeem, het is alleen jammer dat elke instantie en vervoersbedrijf in het begin wat anders riep. Maar dat wordt beter heb ik gemerkt :j

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:31

Vandaag is het zover: de confrontatie met mijn ov-chipkaart.

Ik moet vandaag van Hengelo naar Amsterdam Zuid
Vanaf Amsterdam Zuid moet ik nog een stuk met de metro.

Ter informatie: Ik ben onlangs gestopt met mijn studie. De ov-chipkaart heb ik 20 december gebruikt ivm de poortjes naar en van de metroplatform (maar ik heb hem niet geactiveerd!)
Ik heb de kaart dus nog niet geactiveerd. Ik ga zometeen naar zo'n activeerpaal, maar daar zal ik dan niet mijn OV-abonnement opvragen maar ik zal er zelf geld op moeten zetten.

Als ik straks vertrek. Moet ik dan gewoon een kaartje kopen? Want ik mag het niet meer als een ov-studentenkaart mee gebruiken, maar gewoon op saldo.
De IB-groep kan ik op dit moment niet bereiken, en aangezien hier wel wat mensen zijn die precies weten hoe het zit, schakel ik jullie hulp maar even in.

Ik hoop maar dat jullie mij 'op weg' kunnen helpen, want ik heb echt geen zin in een boete omdat ik het niet begrijp. Trouwens op mijn ov van 2009 reizen is voor mij verboden natuurlijk omdat ik geen student meer ben. Dus dat doe ik sowieso niet.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:01

Gewoon een kaartje kopen als ik jou was voor de trein. Voor de metro zal je wel je chipkaart moeten gebruiken.

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:11

Ook ik ben vandaag vergeten uit te checken (wel ingecheckt dus) in de bus... Met mn studentenabo week.
Wat nu?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:14

Citaat:
Als je tijdens vrij reizen meerdere malen vergeet in- en uit te checken, worden alle producten op je Studenten OV-chipkaart geblokkeerd en kun je niet meer inchecken. Bij een verkoop- en informatiepunt van een van de vervoerders, kun je je studentenreisproduct laten deblokkeren.

Die ene keer zal dus niet zoveel uitmaken. Als 't maar niet te vaak gebeurd.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:05

goed onthouden dus :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:58

Heb 't topic niet doorgelezen :+
Dus deze vraag misschien al gesteld + beantwoord zijn ...
Maar tis een béétjeveel om 81 pagina's door te lezen :o

De vraag :
Ik heb dus ook zo'n 'geweldige' OV-Chipkaart. Gewoon voor doordeweeks, dus niet in't weekend.
Nu moet ik zaterdag met de trein ergens heen. Mijn OV-Chipkaart is al 'geactiveerd'. Nu zal ik er natuurlijk geld op moeten zetten omdat ik in't weekend reis (krijg wel 40% korting).

-Hoe zit dat nou toch met dat in- en uitchecken :+ ? (Je moet je pas ergens doorheen halen ?)
-Al ik van station naar station reis, moet ik dan nog iets van een kaartje kopen ? Of hoe gaat dat in z'n werking ?

- Gezien ik ook nog met de bus moet in't weekend; chip laten zien + kaartje/strip kopen toch ? (Ook weer40% korting ?)

(Vragen gelden dus alleen voor in't weekend te reizen ;) )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-10 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:00

Doordeweeks zoals in het weekend gewoon in en uitchecken.
Doordeweeks kost het je niets, in het weekend kost het je saldo maar dan wel met 40% korting.

Je moet er dus voor zorgen dat er saldo op je chipkaart staat, als je inscant herkent de machine dat je een 40% korting reiziger bent dus word er 40% afgetrokken wanneer je uitcheckt.

Van station naar station met de trein:
- Doordeweeks geen kaartje kopen ook niet inchecken(in de toekomst gaat dat wel gebeuren)maar momenteel niks doen gewoon gebruiken als je papieren OVkaart.
- In het weekend wel gewoon een kaartje uit de automaat trekken met 40% korting.
Als er controle komt in het weekend je kaartje laten zien met OV chipkaart aan conducteur.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:01

Anoniem schreef:
-Hoe zit dat nou toch met dat in- en uitchecken :+ ?
-Al ik van station naar station reis, moet ik dan nog iets van een kaartje kopen ? Of hoe gaat dat in z'n werking ?

In de trein heb je nog geen OV chip, dus dan koop je een kortingskaartje bij de automaat en laat je je ov-pas zien bij de conducteur om te laten zien dat je recht hebt op de korting.

Ik heb vandaag 'het reisproduct' op m'n kaart geladen. De eerst 2 keer kreeg ik een foutmelding, maar ben stoicijns doorgegaan tot het lukte ;) Beetje volharding heeft dus zeker zin :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:03

Ohhh okee, lijkt me vrij duidelijk :j
Dus ik zorg dat er saldo op staat, ik koop een kaartje uit zo'n automaat (krijg dus 40% korting), vervolgens check ik in op m'n beginstatio en check ik weer uit bij m'n eindstation ?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:04

Nu haal je denk ik bus en trein reizen door elkaar:

Busreizen:
- Zorgen dat er saldo op je pasje staat, GEEN strippekaart kopen maar in en uitchecken in de bus(40% gaat er vanzelf af).

Treinreizen:
- 40% korting kaartje kopen uit de automaat, en je hoeft NIET in en uit te checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:05

@ Batje: SteffiiY zegt dat je wel moet in en uit checken ? Maar in jouw post lees ik daar niks over ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:06

SteffiiY schreef:

Busreizen:
- Zorgen dat er saldo op je pasje staat, GEEN strippekaart kopen maar in en uitchecken in de bus(40% gaat er vanzelf af).

Treinreizen:
- 40% korting kaartje kopen uit de automaat, en je hoeft NIET in en uit te checken.

Je kan toch niet in en uitchecken in een bus :+ ?

Jaaa joh, die OV Chipkaart ... Kan er af en toe geen touw aan vast knopen :+

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:07

Anoniem schreef:
@ Batje: SteffiiY zegt dat je wel moet in en uit checken ? Maar in jouw post lees ik daar niks over ?

in de bus moet je altijd in en uitchecken.
in de trein hoef je niet in en uit te checken(over een poosje willen ze dat wel gaan invoeren)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:07

Anoniem schreef:
SteffiiY schreef:

Busreizen:

Treinreizen:

Je kan toch niet in en uitchecken in een bus :+ ?

Jaaa joh, die OV Chipkaart ... Kan er af en toe geen touw aan vast knopen :+

Jawel als je de bus inkomt staat er een paal waar je pasje tegen moet houden en dan ben je ingecheckt.
Bij de uitstapdeuren heb je ook palen staan om uit te checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:10

Echt, tot nu toe vind ik het 3x niks die OV Chipkaart :+

Hmmm okee, dus als ik morgen met de trein ga ;
niet in- en uitchecken, wél een kaartje kopen (+ ik krijg dan 40% korting), (kaartje koop je toch ook gewoon met die Chipkaart als er saldo op staat ?) aan de condecteur m'n kaartje laten zien + chipkaart. Dan is't in orde :) ?

En voor de bus geld dan wel, in en uitchecken. Mijn OV word herkend, ik krijg 40% korting & betaal met m'n OV chip.

Snap ik m :') ?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:12

Jeps je snap t hem :j

Alleen je kunt in de NS automaat voor de trein nog niet je kaartje kopen met je saldo op je Ov chipkaart dat zul je met je Bankpasje moeten doen.

Lilliputter

Als je een OV chipkaart hebt gekregen, maar gestopt bent met de studie en je hebt hem nog niet geactiveerd, dan hoef je er toch niks aan te doen :)?

SteffiiY

Lilliputter schreef:
Als je een OV chipkaart hebt gekregen, maar gestopt bent met de studie en je hebt hem nog niet geactiveerd, dan hoef je er toch niks aan te doen :)?

Als jij geen recht meer hebt op een OV chipkaart zou ik hem niet activeren nee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:14

Bedankt voor de uitleg :j

Ohhh okee, dan houd ik m'n bankpasje bij de hand.

Vind het zo'n vreemd idee dat je in 'n bus moet in-uitchecken he ... Staat er dan serieus ín de bus zo'n ding waar je je pas langs moet halen en er ook een als je eruit gaat ?
Zo moeilijk voor te stellen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:15

Ja klopt :j

Het is even wennen, maar ik vind het ideaal :o

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:15

Dus bij de trein blijft alles gelijk, alleen laat je je ov pasje zien ipv je oude studentenkaart. Je koopt gewoon met geld een kaartje en checkt nergens in of uit.

In de bus, metro en tram check je in en uit. Door de weeks kan dat gratis, in de weekenden betaal je daar een gereduceerd tarief voor en daarom moet je saldo op de kaart hebben.