Stellen die scheiden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Stellen die scheiden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:54

danneke80 schreef:
KiWiKo schreef:
mijn ouders hadden nooit moeten trouwen..... PUNT mijn kinderjaren zijn dan ook alles behlave vrolijk geweest, er was altijd een gespannen sfeer in huis......... toen de kinderen groot waren zijn mijn ouders gescheiden, hadden ze 15 jaar eerder moeten doen......

dit verhaal gaat helaas ook voor mij op.
Ik denk dat het mij meer schade had gedaan als mijn ouders bij elkaar waren gebleven dan dt ze waren gescheiden (mijn ouders zijn gescheiden toen ik 13 was)

helaas werkte bij mij ook de stiefouderrelatie niet super.
Ik ben overigens wel blij dat er geen derden in het spel waren destijds. Dat was bij de ouders van mijn vriend wel zo, en die scheiding is veel beroerder gelopen dan die van mijn ouders.

Jij had echt niks met je stiefmams he? Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:00

Shadow0 schreef:
detour schreef:
Shadow0, mijn tip was trouwens goed bedoeld.

Ik waardeer je meedenken.
Maar toch ben ik nieuwsgierig: hoe oud denk je nou dat ik ben? En hoe oud zou ik moeten zijn voor ik mee mag praten?

Oei, wat trek je een snelle conclusie. Knipoog mee mag babbelen? Alsof iemand jou zou kunnen remmen? Knipoog

Ik vind je steeds vrij theoretisch babbelen, zeg maar, alsof dergelijke heftige dingen niet echt op je eigen pad zijn geweest. Daarom schat ik je rond de 19 in.
Vandaar mijn suggestie. Haha! Was echt goed bedoeld want je doet je best om correct mee te doen, toch? Knipoog
Heb zelf als stiefmams veel gehad aan buro jeugdzorg omdat ik wilde leren zo goed mogelijk om te gaan met mijn stiefdochter en de dingen er om heen. Ik was ent bij mijnv vriend en haar mams had kanker. Hoe ik dat het beste kon opvangen wist ik niet. Daar is nl geen gebruiksaanwijzing voor, zoals ik al schreef, stranden er nl 2/3 van dit soort relaties binnen 2 jaar. Daarbij kwam er een dermate heftige ziekte om de hoek verschijnen dat kindlief vreeste voor de dood van haar moeder en ik vanuit een prille relatie ineens de verantwoordelijkheid zou gaan dragen, wij woonden nl vrij snel samen.

Ik heb geweldig veel steun gehad aan de tips aldaar, ook is er interessante literatuur. Haha!
Ik ben er nl onbevangen in gestapt maar dergelijke situaties zijn praktisch gezien en qua leed veel complexer dan je denkt, vandaar.
Pling

En probeer me eens te vertrouwen, ik bijt niet en heb het beste met je voor. Pling

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:03

Op de foto's in de profiel lijk je trouwens ouder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:12

De kinderlijn gaat wel redelijk van het onderwerp....

Wanneer een kinderwens een onderdeel is van de relatie dan is dat een essentieel element wat een stuk verantwoordelijkheid mbt de duurzaamheid toévoegt.
De relatie krijgt dan namelijk óók de rol als ouder en niet alleen die tussen de twee partners.

Kinderen hebben vooral stabiliteit nodig. Wat Kim de veilige haven noemt.
Dat is een consequentie van een kinderwens. In tegenstelling tot de relatie met je partner is dat aspect niet onderhandelbaar en wel een verantwoordelijkheid. Eigenlijk de allerzwaarste verantwoordelijkheid welke je hebt. Nota bene een verantwoordelijkheid waar je (uitzonderingen uitgesloten) voor kíest. Kinderen hebben geen keuze, zijn een resultaat van joúw keuze.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:14

Kinderen hebben geen keuze, zijn een resultaat van joúw keuze.

En dat maakt hen afhankelijk van hoe jij hen grootbrengt en van hoe de veilige thuishaven goed kan functioneren.
Daarin gaan helaas teveel mensen keihard onderuit.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:17

tis ook niet makkelijk, kinderen opvoeden.. en als je relatie dan ook nog niets meer word.. is dat heel moeilijk. Mijn ouders willen er ook alles aan doen om mij gelukkig te maken, maar dat is op het moment erg moeilijk als je grote voorbeeldteam zelfs uit elkaar gaat..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:19

Nee, ik vind het ook niet makkelijk hoor, pinuts.
maar ik heb wel eens het idee dat sommigen er te makkelijk over denken. Leuzen van oduers als:"begin er niet aan", "Ik heb er teveel".. Erg toch?..
Alsof die kids daar verantwoordelijk voor zijn...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:20

jah sommige ouders zijn makkelijker dan de andere, in scheiden, en in het opvoedden van kinderen.. maar daarom is dat geen groot gedeelte. Ik ben blij dat mensen nu sneller de keuze kunnen maken dat ze kunnen scheidden.. dat is altijd beter dan geruzie thuis

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:21

Eigenlijk is voorkomen beter dan genezen.
Misschien dat men wat beter na zou kunnen denken voor men aan kids begint?..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:22

pff, hoe kun je weten dan als je kids hebt, je relatie dan daarna bijv na 5 jaar kapot gaat, omdat je man vreemdgaat, of het simpelweg niet meer loopt? Ik snap wel dat die dingen gebeuren.. tis triest, en natuurlijk moet je goed nadenken over kinderen.. maar mensen nemen tegenwoordig al laat kinderen..

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:24

Shadow0 schreef:
[***] schreef:
Het is nooit goed, maar zoals eerder genoemd: Er op een volwassen manier over praten en eruit komen kan, volgens mij, voor de kinderen al een stuk beter zijn. Dan ruziën en uit elkaar, bats BOEM.

En op een volwassen manier erover praten en samen besluiten dat je samen niet verder wilt? Niet bats BOEM, niet ruziend, maar in goed onderling overleg?

Dat bedoelde ik Knipoog Eruit komen kan uit elkaar gaan of nog willen proberen. Maar uit elkaar gaan kan op 2 manieren: goedschiks of kwaadschiks zeg maar Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:24

Shadow0 schreef:
En ergens geloof ik niet dat ik moeite doe om een relatie in stand te houden of nieuw leven in te blazen. Maar wat ik wel doe, is moeite doen om zowel naar mijzelf als naar de ander zo open, eerlijk, liefdevol mogelijk te zijn. De relatie is daar dan wel het gevolg van. Maar het zou mijn erkenning van de ander zijn waar ik moeite voor doe, en niet de relatie als abstract op zichzelf staand doel.

(Het is wat abstract verwoord, maar begrijp je een beetje welke kant ik op wil?)

Het is idd wat abstract verwoord. Maar ik denk wel dat ik het begrijp. Ik zie de relatie ook niet als doel, maar als iets waar je in het verleden blijkbaar wél plezier van/in hebt gehad, dus is er toch 'iets' of er is 'iets' geweest dat blijkbaar de moeite waard was. Is 'het gevoel' op de achtergrond geraakt, misschien kan het door wat kleine aanpassingen terugkomen, misschien ook niet. Op iets minder hecht niveau: een vriendschap die je op de middelbare school hebt gehad, je bent elkaar tijdens je studie uit het oog verloren, maar je komt elkaar weer tegen op je 30e en je blijkt toch nog steeds genoeg met elkaar te delen om de vriendschap nieuw leven in te blazen. Misschien werkt het, misschien werkt het niet, maar dat weet je pas als je het hebt geprobeerd. Zeggen dat het geen zin meer heeft omdat het 'toen ook niet (meer) werkte' is natuurlijk de makkelijkste weg. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:26

pinuts schreef:
pff, hoe kun je weten dan als je kids hebt, je relatie dan daarna bijv na 5 jaar kapot gaat, omdat je man vreemdgaat, of het simpelweg niet meer loopt? Ik snap wel dat die dingen gebeuren.. tis triest, en natuurlijk moet je goed nadenken over kinderen.. maar mensen nemen tegenwoordig al laat kinderen..

da's ook weer waar, misschien eerst eens kijken of hun relatie stabiel genoeg is, kijken wat het hebben van een kind inhoudt, waar de normen en waarden liggern, gewoon veel beuwster kiezen, bezinnen eer men gaat beginnen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:26

pinuts schreef:

Het zou allemaal zó makkelijk zijn als we in de toekomst konden kijken. Dat zou het leven wel meteen een heel stuk minder leuk en spannend maken. Lachen

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:27

Vroeger was het zeldzaam als je ouders gescheiden waren. Tegenwoordig kan je zeggen dat het zeldzaam is als je ouders nog bij elkaar zijn.
Je hoort het inderdaar steeds vaker en gaat ook allemaal heel makkelijk en soms om niks.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:27

idd, je weet niet hoe het loopt.. En uiteindelijk is het voor het kind echt beter om gescheiden ouders te hebben dan ouders die niet van elkaar houden en elkaar de kop inslaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:30

detour schreef:
En of nu een of twee mensen het kind grootbrengen, twee mannen, twee vrouwen, getrouwd of niet, ik denk dat dat niet zo veel uitmaakt voor het kind. Knipoog

..of drie of meer....
Als het maar een stabiele en open situatie is welke uitgelegd kan worden.
Uiteindelijk is Homo sapiens een groépsdier en is de levenswijze in grotere familieverbanden een belangrijke factor in het evolutionaire succes geweest.
Met name voor de kinderen garandeerde dit een veel meer continuïteit.
Het beperkte gezinsmodel is van héél recente oorsprong.

Wanneer je er objectief over nadenkt en de beperkingen van buitenaf in onze westerse samenleving wegdenkt, dan heeft een groter gezin nog steeds heel veel voordelen.
Dat het in onze maatschappij door die druk van buiten en de opvoeding van ons allemaal erg moeilijk te realiseren is, maakt het nog geen 'wet'.

hc

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:37

er is een tijd geweest dat er volop mee geexperimenteerd werd met andere vormen van samenleven. Communes etc.
Volgens mij bestaan die bijna niet meer. Zal wel een reden hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:39

detour schreef:
Eigenlijk is voorkomen beter dan genezen.
Misschien dat men wat beter na zou kunnen denken voor men aan kids begint?..

Voordat men aan een duurzame relatie begint!
Duurzaamheid vraagt betrokkenheid, investering, bínding.

Dat houdt een risico in. Toen mij vrouw verongelukte hield mijn leven op. Dat ging NIET door, want de helft was dood en een half leven is geen leven, dat loopt leeg.
Het heeft veel moeite gekost een nieuw leven te beginnen. Wat in het geheel geen moeite koste was in dat leven opnieuw in een duurzame relatie te investeren.

Voor míj is de emotionele en geestelijke diepgang met een partner een kwaliteitsvoorwaarde in mijn leven. Daarbij heb ik het geschenk van een kind gekregen en dat is een stuk lichamelijke gezamelijke betrokkenheid in onze relatie. Iets wat ondeelbaar is Pling

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:41

danneke80 schreef:
er is een tijd geweest dat er volop mee geexperimenteerd werd met andere vormen van samenleven. Communes etc.

Dat denk ik ook. Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:43

Dan quote ik mezelf weer:

Karin schreef:
Een betekenisvolle relatie komt idd niet uit de lucht vallen. Je moet die ene persoon maar net tegenkomen. En tja, anders maar 'met minder' genoegen nemen. Knipoog

Voor jou vind ik het heel fijn dat je weer iemand bent tegengekomen met wie je een betekenisvolle relatie hebt kunnen opbouwen, HC. Maar dit is IMO niet iets wat je kunt plannen of forceren - je komt zo iemand tegen of je komt zo iemand niet tegen, of je er nou bewust naar op zoek gaat of niet. Het is iig niet iets wat op afroep of op bestelling komt. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:44

danneke80 schreef:

Klopt.
Dat heet 'bestuur', grip door de overheid.
De bestuurders hebben er belang bij dat de samenleving zo georganiseerd mogelijk verloopt. Het gezinsmodel is het makkelijkste te volgen en.... belasting van te innen Haha!

Dat is ooit begonnen met het belang van mánnen om hun materiële erfenis naar hun eigen nazaten veilig te stellen. Dáárvoor was kuisheid van de vrouw ineens een noodzaak Pling

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:45

Zo iets is idd niet vanzelfsprekend, er zijn niet voor niks tig datingssites in het leven geroepen en zoveel mensen alleen en treurig.

Kennelijk wordt je als je oduer wordt voorzichtiger, kritischer, sceptischer en is het prachtig als je zo iemand tegenkomt maar het is absoluut geen vanzelfsprekendheid.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:48

Huertecilla schreef:
Klopt.
Dat heet 'bestuur', grip door de overheid.
De bestuurders hebben er belang bij dat de samenleving zo georganiseerd mogelijk verloopt. Het gezinsmodel is het makkelijkste te volgen en.... belasting van te innen Haha!

kennelijk ben ik erg blond oid
maar op welke manier heeft de overheid de communes dan om zeep geholpen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:50

Over het opgroeien in een 'grootfamilie' om het maar even zo te noemen: de eerste vier jaren van mijn leven woonde mijn oma bij ons in. Het hoe en waarom daarvan is niet zo van belang, het was gewoon zo en het ging prima zo. Mijn vader zat toen nog op de grote vaart en was regelmatig een paar maanden weg, mijn moeder ging hem dan wel eens een paar weken opzoeken. Doordat mijn oma bij ons in huis woonde werd ik min of meer ook door haar 'opgevoed' en als mijn ouders allebei een tijdje weg waren helemaal.

Ben ik daardoor 'hechting' met mijn ouders misgelopen waar mijn zusjes allebei wél gelegenheid voor hadden in hun eerste levensjaren? Misschien, misschien niet. Ik kan wel zeggen dat ik met mijn oma een heel sterke band had en dat ik voor mijn gevoel prima een warm nest heb gehad in de jaren voordat mijn vader aan de wal ging werken, ook als mijn ouders er niet waren. Of ik nou één, twee of drie 'ouders' om me heen had, ik heb er naar mijn weten nooit problemen mee gehad. Maar mijn ouders zijn regelmatig 'ontaard' genoemd omdat ze mij 'aan mijn lot overlieten'. Mijn oma was echter een prima lot hoor. Haha!