Icesave

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Icesave

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:48

Sentido, dat klopt. Maar zou het raadzaam zijn voor iedereen om zijn geld op te halen, op persoonlijk vlak? Je kunt dan ook nooit meer lenen of rood staan.

Kiwiko, de hele gezondheidszorg gaat op de schop op managementniveau en ik denk dat thuiszorg als leverende entiteit daar ook effect van mee krijgt. Er zal een shake out komen op kwaliteit, maar ik weet niet hoe dat bij de thuiszorg uit gaat werken.
Knoffer, ja, dat klopt die interesse heb ik, maar ik heb ook van huis uit geleerd hoe je over niches na moet denken en dat heeft mij al beschermd tegen de woekerpolissen en dexiatoestanden. Ik kan daardoor ook niet zo goed begrijpen hoe mensen tijdens een kredietcrisis hun geld durven onder te brengen bij een nichebank zonder staat van dienst, snap ik niet, ben ik te laf voor om zulke risico's te nemen Lachen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:56

Ik snap dat je geen vertrouwen in de bank had. Maar ik heb mijn vertrouwen gebasseerd op het garantiestelsel van IJsland en niet op Icesave zelf. Zou jij een klein Europees land nooit vertrouwen?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:04

Natuurlijk is het niet raadzaam om je geld maar op te gaan halen. Dan dondert gegarandeert alles om, en dan zegt de garantieregeling ook niet zoveel meer. Maar ik ben wel bang dat als de media doorgaat met "enge" berichten en koppen gebruiken, zoals dat de crisis oncontroleerbaar is, dat op een gegeven moment de grote kudde voor pinautomaten gaat staan..
Blinde paniek is heel gevaarlijk in het bankwezen, ik merk het op mijn werk ook. De telefoon staat roodgloeiend, gelukkig kunnen we de meesten gerust stellen.

@Knoffer: ik vind het moeilijk te zeggen. Ijsland is een kleine economie, 2/3e van hun inkomsten komen uit het bankwezen. Ik had er heel goed over na gedacht voor ik daar heen was gegaan.
Ze hadden 1 kleine bank misschien kunnen betalen maar nu lukt het hun gewoon echt niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:14

Sentido, er zijn in de media ook positieve berichten, vanavond is er ook weer een docu over de crisis die niet onheilspellend is. Een paar jaar geleden was er al de docu 'de dag dat de dollar viel' en toen leek het allemaal een vals sprookje, maar nu is het ineens waarheid.

Knoffer ik vind het een vorm van ondoordacht opportunisme om je geld voor een paar tienden rente naar het buitenland te brengen, zonder te weten of het daar wel veilig is. Maar zoals ik al eerder zei, ik geloof niet in niches en gouden bergen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:21

Hoe kun je weten dan of het daar veilig is? Ik had hier ook iets verwacht van DNB.

De rente scheelde bij mij trouwens 2,5% en geen tiende. Als ik al een goede rekening had gehad, was ik niet overgestapt. Bij het zoeken leek Icesave de meeste rente onder de beste voorwaarden te geven. Ik heb uiteraard ook uitgezocht, mede met hulp van de info van DNB of het allemaal veilig was. Ik was gerustgesteld en dacht dat ik een risico van niks liep. Dat in theorie heel IJsland op zijn kont kon gaan, had ik ook wel bedacht, maar ik hield het niet voor mogelijk.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:24

Ik zeg ook niet dat het enkel negatief is, alleen willen mensen zich nog weleens door hun angst laten leiden in plaats van goed na te denken.
Over icesave, tjah leuk dat Bos het geld "terug" heeft gekregen maar dat gaat maar tot ongeveer 20.000E. De rest, grofweg 80/m mag bijbetaald worden door de Nederlandse banken en overheid (?) samen. Ik moet nog even uitpluizen hoe het hier precies zit met betalen.
Vandaar ook dat Heemskerk (Rabobank) niet zo blij was. Hij zei geloof ik in juli al dat Icesave een te groot risico nam en dat dat op de schouders van onder andere Rabobank kwam. Hij werd toen uitgelachen maar nu blijkt dat hij toch wel een beetje gelijk heeft.

Er stond vandaag in de Trouw een stukje, of het nog wel zo redelijk was om spaarders hun geld maar terug te geven. Ze gaan zich tegenwoordig meer en meer als aandeelhouders gedragen. Ik zeg niet dat ik het hier mee eens ben, maar het is wel een punt waar over nagedacht moet worden.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:35

Spaarders bouwen op het garantiestelsel, zou natuurlijk ronduit achterlijk zijn om het dan niet terug te geven Clown Belooft is belooft. En geen garantiestelsel zal het vertrouwen absoluut geen goed doen.

De vergelijking met aandeelhouders vind ik nergens op slaan. Mensen gaan juist sparen omdat het veilig is, anders zou je wel aandelen nemen. Hierbij gaan we (of ik, laat ik voor mezelf spreken) af op de betrouwbaarheid van de toezichthouder/DNB hier. Ik ga niet zelf bepalen of een bank veilig is of niet. Voor dat soort inschattingen vetrouw ik op mensen die er verstand van hebben, namelijk DNB.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:40

Nogmaals, ik zeg niet dat ik het ermee eens ben.
Ik vind het echter wel iets om over na te denken. Als straks al onze eigen Nederlandse banken heel wat terug moeten betalen voor andere (buitenlandse) banken kunnen zij dat ook niet meer trekken. Domino effect dus.
Ik zeg ook absoluut niet dat het garantiestelsel weg moet, maar er moet wel over nagedacht worden hoe om te gaan met (buitenlandse) banken die een te groot risico nemen. Dat risico wordt nu eigenlijk overgenomen door de Nederlandse staat en banken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:42

Toen Van der Hoop failliet ging kwam er ook geen geld uit een garantiestelsel, daar lopen nog zaken over.

Maar wie is er nou zo snugger om tijdens een kredietcrisis in een nichebank te investeren? Dat is zo ongeveer het stomste wat je kan doen. Nederlanders willen altijd maar geld verdienen aan niks en kiezen daarvoor dexia, woekerpolissen en hippe IJslandse bankjes, low invest, high payout m'n neus.

Sentido, voor de Nederlanders wel. Maar wat doen andere landen met de bank die zo rucksichtlos omgaat met het geld van zijn klanten?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:45

Mmh ik geloof toch echt dat het tijd voor een Europees of misschien zelf wereldbeleid over dit soort zaken. Je kunt niet wel wereldwijd zaken willen doen maar dit soort problemen lokaal op lossen. Jammer dat het gewoon weg onmogelijk is voor de meeste landen om hierover te kunnen praten..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:02

Sentido schreef:
Nogmaals, ik zeg niet dat ik het ermee eens ben.
Ik vind het echter wel iets om over na te denken. Als straks al onze eigen Nederlandse banken heel wat terug moeten betalen voor andere (buitenlandse) banken kunnen zij dat ook niet meer trekken. Domino effect dus.
Ik zeg ook absoluut niet dat het garantiestelsel weg moet, maar er moet wel over nagedacht worden hoe om te gaan met (buitenlandse) banken die een te groot risico nemen. Dat risico wordt nu eigenlijk overgenomen door de Nederlandse staat en banken.

DNB moet gewoon zijn werk doen en onbetrouwbare banken met een groot risico niet toelaten.

Lovely schreef:
Maar wie is er nou zo snugger om tijdens een kredietcrisis in een nichebank te investeren? Dat is zo ongeveer het stomste wat je kan doen. Nederlanders willen altijd maar geld verdienen aan niks en kiezen daarvoor dexia, woekerpolissen en hippe IJslandse bankjes, low invest, high payout m'n neus.

Maar wat doet de niche bank Icesave af aan het garantiestelsel van IJsland? Niet zoveel lijkt me. Icesave was klein en als alleen Icesave failliet was gegaan, had het IJslandse garantiestelsel nog gestaan. Dat de bank niche is, zegt toch niets over het garantiestelsel van het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:51

Maar het IJslandse garantiestelsel bleef niet staan en dat is ook niet zo raar omdat IJsland al wat langer in de problemen zit. Daarnaast vind ik het raar om te moeten vertrouwen op een garantiestelsel van een andere land als ik ergens mijn geld heen breng.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:56

True, komt doordat het een bijkantoor was.

Maar jij had zien aankomen dat het zover zou komen met IJsland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 00:11

IJsland staat nu niet bepaald bekend als de aangewezen plek om je geld voordelig heen te sluizen en de economie niet als heel stabiel en welvarend. Verder heb ik er niet zo heel erg op gelet, ik had er geen geld staan. Maar als ik er geld heen had willen sturen, had ik wel wat meer onderzoek gedaan.
Het wachten is nu op Luxemburg en Zurich, je weet wel, maar je 'vroeger' je geld dumpte dat je niet zo gauw nodig had.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 10:04

En vanmorgen zag ik deze mail! Pling Al stond er nog geen geld op mijn rekening Tong uitsteken

Beste Icesave spaarder,
Zoals u inmiddels zult weten, kan Icesave zijn verplichtingen als spaarbank helaas niet langer nakomen, doordat onze moeder Landsbanki ten gevolge van de kredietcrisis in grote financiële problemen is gekomen. Dit betekent dat transacties die vanaf maandagmiddag zijn gedaan, noodgedwongen niet meer zijn doorgevoerd ondanks dat u mogelijk een bevestiging per e-mail heeft ontvangen. Deze transacties zijn dus ook niet van uw Icesave Spaarrekening afgeschreven.

Op de spaartegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. Dit betekent dat de dekking (tot 100.000 euro per persoon per bank) voor een deel (20.887 euro) voor rekening van het IJslandse depositogarantiestelsel komt. De Nederlandsche Bank (DNB) heeft aangekondigd de Nederlandse spaarders bij Icesave te voorzien van een formulier voor 22 oktober 2008 waarmee een aanvraag tot vergoeding van de spaartegoeden kan worden ingediend voor zowel het IJslandse als Nederlandse depositogarantiestelsel.

Wij betreuren zeer wat er is gebeurd en verzekeren u dat de mensen van Icesave Nederland alles in het werk stellen om De Nederlandsche Bank te helpen bij het werk om tot een goede afwikkeling voor alle spaarders te komen. Icesave zal dan ook zo snel mogelijk de benodigde informatie, zoals bijvoorbeeld uw saldo op uw Icesave Spaarrekening, beschikbaar stellen voor het doen van een aanvraag tot vergoeding. De details hieromtrent zullen we u direct communiceren, zodra deze bekend zijn.

Door de problemen van Landsbanki zijn alle activiteiten van Icesave Nederland en Landsbanki dinsdag stilgelegd en zitten alle medewerkers in onzekerheid thuis. Om die reden is de klantenservice dan ook onbereikbaar en zijn wij per mail niet bereikbaar.

Wij zullen u zo goed mogelijk nader blijven informeren.

Het Icesave Nederland team

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:13

Jups, heb de mail ook net gezien!
Wel fijn dat het geregeld is! Lachen
En dan van die rente had ik niet verwacht...
Trouwens, worden de transacties die je die maandag/dinsdag nog hebt gedaan "teruggestort"? Of blijven die ergens in de lucht zweven zeg maar?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:21

Nee die waren niet doorgevoerd als ik het wel heb begrepen.
Zodra we het geld hebben ga ik beginnen met uitgeven Haha!

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:25

Oke, en weet iemand waar je je saldo al kan bekijken?
Had begrepen dat dat al ergens kon?
Ik heb het gedeeltelijk afgeleerd, zet het bij een Nederlandse bank! Vork

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:33

als er nog wat overblijft gaan we het verdelen over 2 nieuwe rekeningen, heb je in ieder geval nog wat als het ergens weer fout gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:53

Wel een beetje rare mail trouwens, vooral dat stukje over de werknemers, dat had wel wat zakelijker gekund Lachen.

Knoffer, ik heb er nog even over nagedacht Haha!. Wat ik gek vind is dat je aangeeft te rekenen op een garantiestelsel van een land waar je eigenlijk niks mee van doen hebt. Volgens mij zit de constructie zo in elkaar dat je geen belasting betaalt in IJsland, maar alleen in NL over de rente via IB. Waarom zou de IJslandse regering dan in moeten springen? Het lijkt mij niet zo vreemd dat daar even een vaccuumsituatie is ontstaan, eigenlijk best logisch.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:07

Omdat ze dat expliciet beloofd hebben. Op de site van Icesave stond hoe het garantiestelsel werkte en dat je dus gedeeltelijk onder het garantiestelsel van IJsland viel. Als ze dat niet gewilt hadden, dan had IJsland niet moeten toestaan dat Icesave zich hier als bijkantoor vestigde, want daardoor is die constructie ontstaan. Als het hier gevestigd was als bank (bv oid opgezet), dan had alles gewoon onder het garantiestelsel van Nederland gevallen.

In vervolg ga ik ook nooit meer mijn centen op een bank zetten waarbij ik afhankelijk ben van een garantiestelsel van een ander land. (Hoewel de vraag is in hoevere je meer op NL kan vertrouwen dan op andere grote(!) Europese welvarende landen. Maar dat is me te ingewikkeld, van NL weet ik het meest en krijg ik nieuws het snelst te horen.)

Ik snap wel wat je bedoelt, maar belofte maakt schuld Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:09

Aha, zo dus. Belofte maakt inderdaad schuld, behalve tijdens financiele crises Haha!.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:12

Idd. IJsland dacht er geloof ik ook makkelijker onderuit te komen Tong uitsteken

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:35

Eerst maar eens zien hoe, wanneer en of nederland het voorgeschoten geld terug gaat krijgen Vork Of is het voorschieten van de baan?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 12:53

Ik heb nu, lekker veilig Tong uitsteken , maar een Spaar Vast Rekening voor 5% afgelsoten bij de Rabobank.
Van de ene kant blij dat de rabo nu toch ook wat meer rente kan geven dan 1,5 maand geleden, toen ik er naar vroeg en ze niks hadden. Van de andere kant toch eigenlijk raar dat het nu opeens WEL allemaal kan.