Hypocriete vleeseters...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Hypocriete vleeseters...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 10:58

Ik ken ouders die elke dag met dettol dweilen... kind loopt hele jaar met verstopte neus en gezwollen ogen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:47

poes schreef:
Tetanus infectie zie ik dan weer als een uitzondering, ...

Ik ook. Ze hebben allemaal een basisvaccinatie tegen tetanus gehad en zijn daar dan minimaal 10 jaar mee gedekt.

Zoonlief heeft ook een paar basisvaccinaties gehad en 'ent' zichzelf verder dagelijks met alle mogelijke dingen hier op de boerderij Haha!
Vanmorgen was ik op de stroberg met afdekplastic bezig en kwam hij helpen. Zonder cap ROFL
Hij won het afdalen met voorsprong; 2,5 meter in één keer.... Go jij! Go jij!
Op zijn billen in een potentieel dodelijke cocktail van rattenuitwerpselen, kippenmest, schapenkeutels en paardenvijgen met scherpe strostengels. het is 100% zeker dat hij geïnfecteerd is met van alles en nog wat. De Malta-koorts is hier endemisch bijvoorbeeld.
Hij loopt hier echter de hele dag rond te stuiteren op blote voeten in open slippers dus krijgt echt nérgens wat van OK dan!
Hij snoept ook vrolijk mee van nog fris uitziende stukjes van oud fruit wat naar de beesten gaat.
Hij moet vaak eerst onder de douche voor hij in bad kan Lovers
Is nooit ziek, nergens allergisch voor en hij smúlt van eigen slacht. Vanmorgen heeft hij geholpen om twee konijnen voor de buurvrouw uit te zoeken. Wij verkopen normaal niet maar die van haar waren door verwilderde honden opgepeuzeld. Sta je in een stofwolk naar konijnen te graaien. Je wil echt niet weten wat je dan inademt. Is echter alleen maar goed voor het afweersysteem van een gezond etend en -levend mens.

We zijn nu in huis bezig met wat renovaties en bij het reparen van scheuren in het trappenhuis kwamen we wat verrassingen tegen. De leuke was een grote (150 x 150 x 45 cm. diep) nis welke dichtgemetseld was. De minder leuke was >100 kilo minstens 30 jaar oude duiven- en rattenuitwerpselen boven het plafond. Dat was nog van riet met gips dus één vieze zooi dus moest er állemaal uit. Twee kuub droge rotzooi kwam van 3-4 meter hoog naar beneden, kuch...
We hebben het bíjna weer strak maar nu met het plafond helemaal bóven de oude rondhouten balken. Wel zo 'mooi'. Ook een stuk frisser Cool
De nis is in ere hersteld. Ga ik mijn ruiterwapens in hangen tegen eigen vachten/huiden.
Enneh.... niemand die ziek wordt hier van de infectie door de wolk schimmels, bacteriën en virussen.
Gezond eten, geen stress, goed werkend afweersysteem Pling

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8VA3URS3.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-37OD6OBO.jpg

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:13

Nog even een leuke http://www.mijnalbum.nl/Foto-UMQ46OAJ.jpg

Verzamel ik een uur of twee te paard verderop bij een natuurlijke zoutlik. Laten drogen, zand eraf borstelen en in brokken in de zoutmolen op tafel, zout met smáák, mmmmmmm..... Lekker stuk eigen varkensvlees wat in de pan geen milimeter kleiner wordt, verse kruiden uit de tuin, natuurzout Kwijl
De kinderen van mijn schoonzus zijn beiden moeilijke eters. Thuis...., hier vréten ze met smaak Knipoog

hc

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:13

hc, het is niet meer leuk, krijg ik wéér honger Kwijl Haha!
poes schreef:
Ik ken ouders die elke dag met dettol dweilen... kind loopt hele jaar met verstopte neus en gezwollen ogen...
hoe moet dat kind zo z'n weerstand opbouwen???

ken ook mensen met kinderen die bijna het hele jaar door met muts en sjaal rondlopen (eten verder wel gezond, zijn niet ingeënt).
die kinderen lopen ook het hele jaar door te snotteren, zijn vaak ziek thuis.
onze jongens hebben vorig schooljaar geen enkele keer een muts of sjaal aangehad, jas open want dicht is vervelend.
de ene is een keertje 3 dagen ziek thuisgebleven, de andere geen enkele dag Knipoog

Huertecilla schreef:
Hij moet vaak eerst onder de douche voor hij in bad kan Lovers
geweldig ROFL

ik geloof dat we wel een beetje offtopic gaan Nagelbijten / Gniffelen

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:58

poes schreef:
Rebati: dat klinkt idd wel heel anders ja.
Ze waren zeker zwaarder dan 5 kilo, je moest al 2 helpers en 1 snijder per varken hebben.
Sja de naam batterijkot, dat heb ik gewoon van daar hoor Clown Dan had je nog het eerste en het tweede vettekot.

Sluizen voor de stal, douchen? Blijkbaar heb ik idd in een heel ander bedrijf gezeten...

Ja daarom.. de werkwijze kan ook daarvan afhangen.. aan jou verhaal merkte ik al dat die boer het niet zo nauw nam.. in mijn ogen de " rotte appels" die het voor de rest verprutsen.. zeer zeer jammer.
Ik wil ook niet zeggen dat iedere varkensboer zo super met hygiene bezig is door te douchen. maar een hygienesluis volgens mij is dat zelfs verplicht.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:04

Mss is België wel heel anders ook? Heb toentertijd met best wat boeren gepraat en het klonk nergens zo anders... is ook alweer enkele jaren terug...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:40

rebati schreef:
maar een hygienesluis volgens mij is dat zelfs verplicht.

Klopt. Verplicht omdat het economisch belang bij het voorkomen van verspreiding erg groot is en de bio-industrie een rampzalig ongezonde manier van dierhouden is.
Dit is een goed voorbeeld van eigenlijk absurde verplichting omdat de consument te goedkoop vlees wil.
Dat is vergelijkbaar met een influenza-entverplichting voor robuust gehouden paarden omdat ándere paarden als kasplantjes leven.
Dat is vergelijkbaar met alleen door een onstmettingsbak naar buiten mogen, ruiter en paard, omdat ándere paarden als kasplantjes leven.

Het hypocriete uit de ts heeft veel meer consequenties dan de hypocrisie ervan op zich gaat. Terwijl de modale consument roept dat een ander hen geen normen op mag leggen, legt die onnadenkende massaconsument de hele samenleving een keurslijf aan normen op. De resulterende regelgeving plaatst de kleine keuterboer buiten de wet omdat op een dergelijk bedrijf niet aan ter bescherming van de bio-industrie opgestelde regels kan worden voldaan.
Het door het kopen van te goedkoop 'vlees' sponsoren/stimuleren van de bio-industrie heeft een hoge prijs.

Ik ga de beesten verzorgen. Grote pret met vooral de varkens. Die lopen bij de stallen binnen de omheining ervan los en dat is echt een feest. Ze willlen óveral met de neus in zitten en lopen met de honden zowat letterlijk op je hielen achter je aan.
Sta je daar 'foei, achteruit, Síííí + knuffel' tegen een zwart varken van 200 kilo ROFL
Ben me er heel bewust van dat Romeo deze winter onder het mes gaat. Beter dit echter dan een anoniempje dat niet genoten heeft van het leven. Beter dat mijn eten míjn pobleem is dan dit af te wentelen op een ander.

hc

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:50

poes schreef:

En maar volhouden dat het hooikoorts is Clown

Net als, ik ken mensen die elke dag hun bed verschonen.. alle lakens, beddengoed, enz.. in de was (!!) en dan schoon en fris nieuwe erop. Matras dagelijks keren.

Zie mezelf al gaan..

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:28

poes schreef:
Mss is België wel heel anders ook? Heb toentertijd met best wat boeren gepraat en het klonk nergens zo anders... is ook alweer enkele jaren terug...

Ja belgie is zeer zeker heel anders..dat wist ik al

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:57

Tja, ik ken mensen die "voor de kerst" een konijn hadden aangeschaft. Ze maakten de "fout" het dier af en toe gezellig in huis te laten lopen. En het kreeg een naam. Nijn overleefde daardoor de kerst, en die erna ook, want hij was veel te lief...
Nijn zou héél oud zijn geworden als hij niet aan een ziekte was overleden op vrij jonge leeftijd.
De varkentjes van Huertecilla zouden bij die mensen vermoedelijk erg oud zijn geworden... Haha!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:22

bij mij ook, de 2 nijntjes lopen gezellig los in de tuin.
ze hebben een hokje, maar kruipen liever in het hondenhok, bij onze 3 jachthonden ROFL

ik krijg het echt niet over mijn hart om een zelf verzorgd dier op mijn bord te krijgen.
ja, ik ben een echt watje, maar vegetariër worden wil ik nu ook weer niet, ik eet veel te graag een lekker stukje vlees Bloos
ipv. de bio-industrie te steunen, koop ik vlees van dieren die wél een waardig leven gekregen hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:52

fojoe schreef:
ik krijg het echt niet over mijn hart om een zelf verzorgd dier op mijn bord te krijgen.

Zie ts Knipoog

Ja, dat ís emotioneel een lastige. Persoonlijk vind ik dat een grote toegevoegde waarde van het niet door een ander onzichtbaar laten doen.

Neem nu paarden.
Bokt is een verzameling van valse emoties. Alles is ´zielug´ maar paarden gaan wel massaal te vroeg naar de slager en ook is eten van (worst)producten met paardenvlees heel normaal. Feitelijk eten die ruiters indirect hun eigen paard.
Voor wie dat niet in één keer snapt: paard naar de ´slager´, op transport naar Italië, in de salami, salami naar NL, ruiter koopt salami in supermarkt.
Dan is het veel humaner voor het paard als je zo flink zou zijn het zelf te slachten en er met de buurvrouw (-man) zelf worst van te draaien.
Indirect gevolg zou zijn dat ruiters minder carrière via paardhoppen zouden maken.
Zelfslacht is dan voor de paarden win-win: óf een humaner slachttraject óf minder slacht Haha!

hc

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:56

Ik ben niet hypocriet: ik eet alles Vork

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:09

ik geef je volledig gelijk, hc!
geen enkel paard van ons is ooit verkocht naar een nieuwe eigenaar.
3 zijn er, om onoplosbare medische problemen waar ze pijn door leden, linea recta naar de slacht gegaan, en daar waren we zelf bij.
eentje kon na een val op zijn veertigste (!) niet meer op transport en is thuis ingeslapen.
wij kopen onze paarden om ze te houden Haha!

inslapen of de slacht maakt voor mij geen verschil, dood is dood.
maar dat éne stapje verder gaan en het vlees zelf opeten ... Huilen
ik weet dat het stom is, maar dat zie ik niet zitten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:51

´Stom´ is een waardeoordeel en uiteraard niet op zijn plaats Knipoog
Wij leven in onze westerse cultuur waarin een taboe rust op het eten van paard én een taboe op het eten van huisdieren.
Díe zijn beiden moeilijk rationeel te onderbouwen.

hc

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:00

poes schreef:
Gisteren reden we met het werk langs een hertenkwekerij (kweken dus voor het vlees). Mijn collega: Wat zonde, die mooie beesten horen in het wild te lopen!

En ik was toch wel verwonderd en een beetje kwaad.

Die herten liepen in prachtige stukken land in groepjes, hebben er vast een prachtleven. Zo'n stukje vlees, daar heb ik geen probleem mee

Ik ken van dichtbij de varkenskwekerijen, kalverkwekerijen en kiekenkoten... Die men moeiteloos elke dag achteloos wegkauwt... die beesten hebben vaak een heel stresserend leventje achter de rug... Maar die zijn niet zielig hoor. Maar dat fiere mooie hert, blakend van gezondheid en vrolijkheid in zijn kudde op het land, daar moet wat aan gedaan worden!

Zucht...

Beseffen we eigenlijk nog wat een dier ondergaat voor ons maaltje?

niks meer op toe te voegen, mooi gezegt, zo denk ik er ook over! zelfde geld voor paarden vlees,

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:40

Veel informatie over veehouderij is te vinden op http://www.boerderij.nl.
Voor de mensen die nog nooit zoiets van binnen hebben gezien wel interessant. Ook informatie over het verdoofd catreren wat voor de Nederlandse markt vanaf deze week is ingevoerd (ongeveer 25% van de dieren blijft in Nederland).

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:53

Ik ga met Poes mee. Liever een stukje hert, paard of lam van een dier dan tenminste nog een leven in de buitenlucht heeft gehad.
Vleesstieren, plofkippen, varkens, ze zien de buitenlucht bijna nooit in hun korte leven. Ik at altijd graag vlees, maar begin me steeds meer te beraden om dit te minderen. Dagje ommelet, dagje milieuvriendelijke vis en zoveel mogelijk scharrelvlees kopen. Ik heb trouwens eens een partij vlees van een thuisslacht kunnen kopen, man oh man, dat was lekker!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:04

Voor veel mensen is "vlees" een substantie die je netjes verpakt in de supermarkt of bij de slager koopt. Op een dag beseffen sommige mensen waar vlees vandaan komt, en omdat we gewend zijn om lief te zijn voor onze huisdieren, en ze niet op te eten, krijgen sommige mensen het op dat moment weleens moeilijk. Haha!
We zijn als de foxterrier die de eigen huiskat geen haar krenkt, en iedere andere kat fanatiek achterna zit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 18:32

Zoals HC het zo mooi zei: vlees groeit niet in die witte plastiek bakjes met folie eroverheen...
Mensen beseffen het niet omdat je ook steeds minder 'dier' in je vlees herkennen kunt.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:32

poes schreef:
Zoals HC het zo mooi zei: vlees groeit niet in die witte plastiek bakjes met folie eroverheen...
Mensen beseffen het niet omdat je ook steeds minder 'dier' in je vlees herkennen kunt.

Thuis benoemen we altijd welk dier we eten opeten (god, dat klinkt wel erg cru Verdrietig ), ik vind het wel belangrijk dat dochterlief weet wat het was en hoe het leefde (zou moeten leven).
Als ik die foto's zie van bijvoorbeeld die varkensbedrijven (gezien mijn achtergrond heb ik daar toch wel speciale interesse voor), schrik ik eerlijk gezegd wel een beetje. Als je kijkt hoe het nu is, zo professioneel, en hoe mijn ouders het tot 20 jaar terug hadden, da's toch wel een wereld van verschil. De bedrijven zijn zo groot, het doet zo kil aan. Maar zoals eerder gezegd, als je als boer een goed belegde boterham wilt eten, dan kun je waarschijnlijk niet anders. 20 jaar geleden begon dat zo ongeveer, de schaalvergroting, mestquota, mijn ouders hebben het niet gered toen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:15

Alet74 schreef:
Maar zoals eerder gezegd, als je als boer een goed belegde boterham wilt eten, dan kun je waarschijnlijk niet anders.

Inderdaad en dat is de consument die dit stuurt.
Die consument kan én zelf anders consumeren én existentiëler leven.

hc

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:14

Ik vraag me af of je dat kan sturen, HC.

Diezelfde consument die gedachtenloos stukken vlees en worst in het karretje inlaadt is in mijn ogen dezelfde consument die het goed vindt dat de groenten bestraald worden, want stel je voor dat je er ziek van wordt.

Het is naar mijn mening dezelfde consument waar jij zo tegen argumenteert als het gaat om zélf nadenken en verkeersveiligheid, te paard of anders, want de verantwoordelijkheid ligt niet meer bij ons, toch.

Het is in mijn ogen dezelfde niet nadenkende consument die zegt: elke Nederlander DNA analyse? Best hoor, ik heb niks te verbergen.

Gewoon, omdat het veel en veel mákkelijker is om maar met de massa mee te gaan en niet teveel na te denken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:28

Iedereen, elke consument, maakt diens eigen keuzes.

Wij zijn hier ook niet als onvrijwillige slachtoffers door Scotty heen geteleporteerd. Wat wij doen is allemaal het gevolg van iegen keuzes en daarheen wérken.

'Ja, maar' = nee, want.
Waar een wil is, is een weg.

Ondertussen bepaalt de modale consument door de (non)keuze voor de makkelijkse weg een set regels welke de bio-industrie steunen en die voor míj een beperking zijn.
Daar zijn wel redenen voor doch geen excuus. Dat is de hypocrisie van de ts.

ELKE individuele consument bepaalt de eigen keuzes ZELF. Die besluit ZELF wel/niet roze in cellofaan te kopen en te doen alsof dat geen dier geweest is. Nogmaals, geen enkel excuus, alleen gemakzucht en hypocrisie.

hc

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:15

mooi gezegd HC!