Vraagje aan Jehovagetuigen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

07_Calimero

Re: Vraagje aan Jehovagetuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:46

xKatleentjex schreef:
Kom op jongens verpest het nu niet door van die belachelijke sneren naar elkaar te geven, als je iets te verdedigen hebt of tegen te spreken, doe het met fatsoenlijke argumenten in plaats van gewoon iemand op de kast proberen te jagen waar daar heeft niemand iets aan (dat is dat stukje van respect hebben) .

Voor mij is het helder en heb mn punt gemaakt (en zegt weer genoeg). Ik ben het met je eens wat je zegt Katleentje en tevens de TS-r. Knipoog

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:47

NaNi schreef:
Volgens mij gaan we wel een beetje offtopic.. Ging dit niet over jehova's getuigen Knipoog

Om dan maar terug te gaan Haha! .

Wat is nu eigenlijk het verschil dat Jehova-getuigen onderscheidt van alle andere vormen van (christelijk) geloof? Ze hebben een andere vorm van bijbel, maar wat staat er dan in?

Ik vind die geen bloed geven toch maar een eng idee hoor. Niet voor jezelf, moet je zelf weten. Maar wat als een kind van een jehova-getuige een zwaar ongeluk krijgt en bloed nodig heeft? Mag een arts eigenlijk de ouders 'buiten spel' zetten en het leven van het kind redden?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:54

Nee dat mag hij niet. Jammer voor het kind, maar blijft de keus van de ouders.

maarloesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:54

Hier komen ze altijd op zondag morgen..
Ze zijn al een tijdje niet meer geweest dus zullen ze binnenkort wel weer komen Sigaar
Wij doen de deur nooit los ROFL

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:55

Nou ja, die vriendin van mij die dus JG is, die wilde dolgraag de verpleging in, en die zat écht met dat hele bloedtransfusiesverhaal, want hoe kon ze nou iemand anders iets aandoen waar ze zelf helemaal niet achter stond??

En dan beperkt je geloof je dromen.. Dat was toen ook heel lastig voor haar!

Volgens mij (ik ben echter vérre van een deskundige) staat er in elke (westerse) bijbel zo'n beetje hetzelfde. Het christendom en het Jodendom enzo heeft allemaal dezelfde oorsprong, en het JG is volgens mij gewoon een afsplitsing van het christendom..

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:57

Mystica schreef:
Hebben jullie wel enig idee wat het doel is van langs de deuren gaan? Scheve mond (naast het moeten) Zij zijn er van overtuigd dat de wereld echt vergaat, en dat alleen zij overblijven. God is mooi en alles wat hij geschapen heeft ook. God heeft ook mensen geschapen, ook ongelovigen dus, en die moeten beschermd worden. Ze willen de mensen redden, niet de wereld overnemen ofzo, en over die commisie, wat een misselijke opmerking zeg Nagelbijten / Gniffelen
Ik ontken echt niet dat ze soms verschrikkelijk vervelend zijn, of dat ze te ver gaan, maar om het nou geweldig te vinden dat iemand dat zo iemand zijn vingers breekt tussen de deur? Scheve mond Misschien moet iedereen dat maar gaan doen, want zo iemand zo ik niet eens meer willen redden als ik een Jehova was Clown

Ook het stukje over het geld vragen voor het pensioen van de pastoor, heeft hier bar weinig mee te maken, zoals je zelf al zei, waren dat Katholieken, want dat zijn de enigen die een pastoor hebben Haha! En Katholieken gaan normaal gesproken niet langs de deuren om hun geloof te verkondigen. Volgens hen dien je dat namelijk voor jezelf te houden en loop je er niet mee te koop Knipoog

Ik was niet van plan om me te mengen in deze discussie, maar Mystica, je verwoordt wat ik al die tijd al dacht... die mensen komen niet om je te pesten, maar juist uit liefde...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:58

De meesten hebben dan nog een apart 'boek' naast de bijbel de mormonen hebben nog Het boek van Mormon en nog eentje die me even ontschiet.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:01

Jehova's hebben de Nieuwe-Wereldvertaling. Maar dat is hun bijbel. Is ook geinspireerd op de bijbel en is ook eigenlijk een vertaling van de bijbel.. dacht ik

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:02

Blue_Eyes schreef:
Mystica schreef:
Hebben jullie wel enig idee wat het doel is van langs de deuren gaan? Scheve mond (naast het moeten) Zij zijn er van overtuigd dat de wereld echt vergaat, en dat alleen zij overblijven. God is mooi en alles wat hij geschapen heeft ook. God heeft ook mensen geschapen, ook ongelovigen dus, en die moeten beschermd worden. Ze willen de mensen redden, niet de wereld overnemen ofzo, en over die commisie, wat een misselijke opmerking zeg Nagelbijten / Gniffelen
Ik ontken echt niet dat ze soms verschrikkelijk vervelend zijn, of dat ze te ver gaan, maar om het nou geweldig te vinden dat iemand dat zo iemand zijn vingers breekt tussen de deur? Scheve mond Misschien moet iedereen dat maar gaan doen, want zo iemand zo ik niet eens meer willen redden als ik een Jehova was Clown

Ook het stukje over het geld vragen voor het pensioen van de pastoor, heeft hier bar weinig mee te maken, zoals je zelf al zei, waren dat Katholieken, want dat zijn de enigen die een pastoor hebben Haha! En Katholieken gaan normaal gesproken niet langs de deuren om hun geloof te verkondigen. Volgens hen dien je dat namelijk voor jezelf te houden en loop je er niet mee te koop Knipoog

Ik was niet van plan om me te mengen in deze discussie, maar Mystica, je verwoordt wat ik al die tijd al dacht... die mensen komen niet om je te pesten, maar juist uit liefde...

Kan wel wezen, maar dat maakt het niet minder vervelend als ze steeds terug blijven komen! Zou wat zijn als alle geloven dit zouden gaan doen.... Ook al is het dan uit liefde! Niet alleen de motivatie is belangrijk, de daad op zich ook.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:05

oensan schreef:
Jezus, zoals in de bijbel staat, ging ook van huis tot huis en daarom prediken de JG ook op deze manier. Opdringen mag nooit niet zeker niet. Maar jouw opvatting van de heilige geest vind ik persoonlijk klinkklare onzin, maar gelukkig mag iedereen zijn eigen mening hebben. Er zijn zat vaak op dat moment labiele mensen die zich op een moeilijk moment in hun leven richten op religies. Of mensen die opgroeien in een geloof dan is het geen eigen keus of openstaan voor de zg. heilige geest, dat is het gewoon je opvoeding, maar goed zo zie ik het.

Dat vind ik dus geen fraaie uitspraak. Hoezo labiele mensen of je bent ermee opgevoed? Wil je een babbeltje met mij komen maken? Want ik ben zo stabiel als iets en ik ben niet met geloven opgevoed.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:05

Blue_Eyes schreef:
maar juist uit liefde...

Nogmaals: heel fijn maar als iedere religie mij uit liefde aan mijn deur komt staan om te bekeren dan kan ik mijn deur dichtmetsen. Daarnaast is het heel fijn als 1 keer aan me denkt, maar als ik 1 keer duidelijk nee heb gezegd en je blijft maar met je voet tussen de deur dan wordt het ook eens tijd om zelf in te gaan zien dat dit niet de manier is om zieltjes te winnen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:06

poes schreef:
VivaLaVida schreef:
Ja..... maar niet iedereen die gelooft (in wat dan ook) denkt hetzelfde?? Niet iedereen toont onbegrip voor niet-gelovigen?

Dit is de mensheid over een kam scheren.......

Ik weet dat ik gelovigen over 1 kam scheer.

Omdat ik in al die jaren intens contact met gelovigen er nog niet eentje ben tegengekomen die ik wel redelijk of respectvol vond overkomen.

Kom jij ook effe met mij babbelen dan Knipoog Ik ben voor veel dingen uitgemaakt, maar nog nooit voor onredelijk en slechts hoogst zelden voor onrespectvol.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:07

Blue_Eyes, het is al lang gezegd dat deze uitspraak anders bedoelt is dan gelovigen hem interpreteren (het gaat er NIET om dat ALLE gelovigen labiel zijn, het gaat er om dat SOMMIGE labiele mensen zich om de verkeerde redenen richten tot een geloof, en dat is een héél groot verschil).

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:08

Hahaatje schreef:
... Er heeft nog nooit een Christen, Katholiek of Moslim bij mij aan de deur gestaan om zieltjes te winnen, dat zegt wat mij betreft al genoeg.

toen wij pas in't stad woonden, kregen we zo bezoek... de plaatselijke pastoor van de katholieke kerk of we niet eens wilden langsgaan... Clown die is ook nooit meer langsgekomen Haha!

ik trek ze gewoon aan dat volk ROFL

blue eyes, ik spreek niet in naam van oensan, dat kan die zelf goed genoeg he Knipoog maar er zijn zeker en vast bepaalde mensen die meer vatbaar zijn om toe te treden tot sektes of andere vormen van geloof. dat kàn je echt niet ontkennen Knipoog ik spreek dan over mensen die depressief zijn en ineens alleen maar lieve vriendelijke mensen tegenkomen, mensen met een mentale handicap zijn erg genoeg zeer begeerd, mensen in een zeer zwakke sociale positie,.... dat zijn mensen die sneller te overtuigen zijn.
verder heb je nog natuurlijk mensen die erin geboren zijn, die er gewoon zelf van zijn overtuigd of die er zelf voor hebben gekozen,.... Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:09

Blue_Eyes schreef:
oensan schreef:
Jezus, zoals in de bijbel staat, ging ook van huis tot huis en daarom prediken de JG ook op deze manier. Opdringen mag nooit niet zeker niet. Maar jouw opvatting van de heilige geest vind ik persoonlijk klinkklare onzin, maar gelukkig mag iedereen zijn eigen mening hebben. Er zijn zat vaak op dat moment labiele mensen die zich op een moeilijk moment in hun leven richten op religies. Of mensen die opgroeien in een geloof dan is het geen eigen keus of openstaan voor de zg. heilige geest, dat is het gewoon je opvoeding, maar goed zo zie ik het.

Dat vind ik dus geen fraaie uitspraak. Hoezo labiele mensen of je bent ermee opgevoed? Wil je een babbeltje met mij komen maken? Want ik ben zo stabiel als iets en ik ben niet met geloven opgevoed.

Nogmaals, dit is volgens mij helemaal niet zo bedoeld. Ik vat het iig totaal anders op. Volgens mij staat er dat er vaak wel labiele mensen zijn of mensen zijn ermee opgevoed. Er staat niet dat dit voor alle gelovigen zo is!!! Tenminste ik zie het nergens staan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:11

krak schreef:
et voila
Kruistochten --> MACHT, landjepik
Beeldenstorm --> Protest tegen het MACHTSMISBRUIK van de RK kerk op dat moment
Burgeroorlog Noord-Ierland --> Google even? Ging in eerste instantie ook over MACHT en LANDBEZIT
Oorlog tegen Irak --> OLIE?
of heb je graag nog enkele voorbeelden? dan zoek ik nog wel wat verder Knipoog

racisme komt voort uit generalisatie Knipoog dus vandaar zet ik er al maar direct de rem op voordat jullie gaan denken dat ik een racist ben Knipoog
en ik val jou zeker niet aan Knipoog maar het is een zinnetje dat regelmatig uit de mond van mensen die geloven komt als je het niet met ze eens bent Knipoog (is mijn persoonlijke ervaring maar he, voordat ik weer generaliseer Haha! )

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:13

Blue_Eyes schreef:
krak schreef:
et voila
Kruistochten --> MACHT, landjepik
Beeldenstorm --> Protest tegen het MACHTSMISBRUIK van de RK kerk op dat moment
Burgeroorlog Noord-Ierland --> Google even? Ging in eerste instantie ook over MACHT en LANDBEZIT
Oorlog tegen Irak --> OLIE?
of heb je graag nog enkele voorbeelden? dan zoek ik nog wel wat verder Knipoog

racisme komt voort uit generalisatie Knipoog dus vandaar zet ik er al maar direct de rem op voordat jullie gaan denken dat ik een racist ben Knipoog
en ik val jou zeker niet aan Knipoog maar het is een zinnetje dat regelmatig uit de mond van mensen die geloven komt als je het niet met ze eens bent Knipoog (is mijn persoonlijke ervaring maar he, voordat ik weer generaliseer Haha! )

En daar doe jij waar ik geen zin in had Haha!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:14

xKatleentjex schreef:
Sommigen maken daar dan weer van 'geen gelovigen doden' Huilen van het lachen . En andere uitvluchten hoor. Als je iets anders wilt interpreteren dan lukt dat wel. Of zo kunnen de machthebbers het toch aanpraten aan 'het simpele volk op het slagveld'-inderdaad, een beetje 'het doel heiligt de middelen'-visie-.
Er zijn wel meer dingen die niet in de bijbel staan en die de christenen toch braafjes gedaan hebben. Je zonden kunnen AFKOPEN MET GELD? Gestoord .

Was een mooie manier van MACHTSMISBRUIK van het INSTITUUT de RK kerk, maar niet van het geloof op zich...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:16

Dat geld voor de machthebbers die de touwtjes in handen hadden, vele van het gewone volk dat onderweg was op de kruistochten had toch wel als enige doel de heilige stad te bevrijden in de naam van God. etc.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:16

en dus land in te pikken Vork

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:17

Blue_Eyes schreef:
Was een mooie manier van MACHTSMISBRUIK van het INSTITUUT de RK kerk, maar niet van het geloof op zich...

Precies, en met dat machtsmisbruik kan je mensen ertoe aanzetten dingen te doen die eigenlijk niet horen volgens de bijbel, oorlog voeren bijvoorbeeld Knipoog . De bijbel zegt het niet, maar je krijgt er mensen wel zot genoeg voor om te denken dat ze het wel moeten doen in de naam van God (terwijl jij je verdiende grond of centjes met een grote glimlach weer eenns natelt).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:18

over zieltjes winnen gesproken, bedenk me ineens dat de christenen dit ook goed kunnen! (gaat weer even offtopic maar wilde het jullie niet onthouden)
Elk jaar bij waldrock staat de bidgroep van Burgum (friese plaatsje waar het is) kaartjes uit te delen om ons te redden... 2 jaar geleden was het pas echt prachtig, er stonden mensen bij de rij dus kaartjes uit te delen en te zeggen: "bekeer je voor het te laat is! God kan je vergeven! Ga niet naar dit festival dat geinspireerd is door satan met satansmuziek!" Of iets in die geest iig. Heb me kapot gelachen want de headliners waren gelovige bands.... Die lui denken niet na, metal = satanistisch, terwijl dit slechts een hele kleine stroming in de metal is. Beetje dom van ze, ik heb het geprobeerd uit te leggen maar luisteren wordt natuurllijk ook niet gedaan... En als het zo gaat heb ik dus ook echt geen respect voor ze, die kaartjes krijgen ze regelrecht terug in hun gezicht!
(en dit jaar liep ik te zingen: "ik hoef geen hond want de heer is mijn herder.... ")

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:19

xKatleentjex schreef:
Blue_Eyes schreef:

Precies, en met dat machtsmisbruik kan je mensen ertoe aanzetten dingen te doen die eigenlijk niet horen volgens de bijbel, oorlog voeren bijvoorbeeld Knipoog . De bijbel zegt het niet, maar je krijgt er mensen wel zot genoeg voor om te denken dat ze het wel moeten doen in de naam van God (terwijl jij je verdiende grond of centjes met een grote glimlach weer eenns natelt).

ja inderdaad. Zoals in de naam van god 2 torens invliegen, waarbij gezinnen compleet verwoest worden .....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:19

Sow zeg. Ik heb me weer even ergens in gemengd, dat ga ik nu niet verder doen.
@Zwerte en krak: Dat zal wel wezen, dat er mensen zijn die er 'vatbaarder' voor zijn. Maar zoals het vaak overkomt is dat mensen alleen gaan geloven als ze labiel, depressief of verstandelijk gehandicapt zijn - of ze moeten ermee opgevoed zijn. Dat wil ik dus bij deze duidelijk stellen - dat is absoluut niet zo.

En ik had een paar maanden geleden aan mezelf de belofte gedaan om me niet meer te mengen in geloofsdiscussies op Bokt, want dat loopt altijd verkeerd af... dus ik ga maar weer Knipoog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:22

Mystica schreef:
Nee dat mag hij niet. Jammer voor het kind, maar blijft de keus van de ouders.

Vergeet het maar; Dat is zeker wel mogelijk, via rechterlijke weg; heet "tijdelijke ontheffing van de ouderlijke macht". Dit middel wordt zonder aarzelen gebruikt als het om ernstige aandoeningen gaat, en bijvoorbeeld een bloedtransfusie noodzakelijk is.
Zou ook te zot zijn dat ouders op een dergelijke manier over leven of dood van hun kind kunnen beschikken. Dit heeft er overigens in sommige gevallen wel toe geleid dat ouders hun kind niet terug wilden....