Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Toch snap ik dat dan niet. Als je merkt dat je zus(je) in feite gewoon psychisch wordt mishandeld door je moeder, dan doe je er toch wat aan? Ik kan gewoon werkelijk niet geloven dat je broer, zusje en zelfs je vader (!!!) niets doen. Als dat echt zo is - en sorry, ik wil absoluut niet bot overkomen, hoor, en ik vind het echt rot voor je - maar dan denk ik dat ieder van jullie therapie mag krijgen en dat het niet alleen bij je moeder ligt.
Himyar schreef:Waar je moeder mee bezig is, heet geestelijke mishandeling. Ze heeft je vader ook aardig in de tang, helaas gaat het vaak zo dat de ene partner de andere overheerst. Waarschijnlijk heeft ze hem uitgekozen vanwege zijn meegaande karakter. Toch valt het niet goed te praten als de andere ouder niet voor de kinderen op komt. Ook al is hij ook geintimideerd.
Als kind is het heel moeilijk om in deze situatie jezelf te verweren. Ten eerste ben je door je moeder groot gebracht en heeft ze je van jongs af aan al kunnen "hersenspoelen", ten tweede ben je vaak nog erg afhankelijk voor een hoop zaken van je ouders en ben je toch heel bang thuis weg te moeten. Omdat thuis toch thuis is. Dat is een vreselijke situatie om in te zitten. En vaak is de moeder veel meer thuis met de kinderen, terwijl de vader buiten de deur werkt. Heel veel zaken "ontgaan" de vader daarom ook. Als je van huis uit geen of weinig liefde, veiligheid, begrip, inlevingsvermogen, positieve aandacht, interesse, geduld enz. ondervindt als kind, maar juist het tegenover gestelde, dan kan dat ver strekkende gevolgen hebben. In eerste instantie weet je niet beter, want je groeit op in zo'n omgeving. Het geeft vaak wel heel veel stress.
Heel goed dat de huisarts erbij betrokken is. Alleen nu hopen dat er iets constructiefs uit voort komt! Veel van dit soort ouders zijn verzot op macht en zijn erg goed in manipuleren en mensen op het verkeerde been zetten en tegen elkaar uitspelen. Ze zijn vaak heel goed in zelf het slachtoffer uithangen van de mensen die zij juist zelf het leven zuur maken. En kunnen heel schijnheilig, martelaarachtig, "opofferend" en poeslief doen of juist heel venijnig van zich afbijten. En doen alsof ze dingen doen "in het belang van een ander" terwijl er helemaal geen goedaardig idee achter zit. Alleen maar de behoefte iemand anders te pakken of macht uit te oefenen en in het middelpunt van de belangstelling te staan. En vaak krijgen verschillende kinderen, verschillende rollen toe bedeeld. Eentje is het "lievelingetje", een ander is de zondebok/het zwarte schaap. Vaak zijn ze goed in het projecteren van hun eigen (slechte) eigenschappen op een ander.
Nog een "geluk" dat ze bewijzen heeft achter gelaten in de vorm van brieven. De meesten zijn wel zo berekenend ervoor te zorgen dat er niets te bewijzen valt.
Je situatie is er een die vrij geregeld voor komt, helaas. Er is door veel mensen al over geschreven, op internet en in boeken. Iedere situatie is natuurlijk net weer anders, maar het feit blijft dat het om mishandeling gaat. Geestelijke mishandeling/verwaarlozing.
Up_to_Date schreef:Het is een SA dus misschien vergeet ze deze te checken maar lijkt me niet echt logisch..
Jammer dat niemand haar echte Boktnaam weet.
Germatje schreef:mm ja maar niet dat we daar iets verder mee komen
maar ben wel benieuwd eigenlijk!