Enge driftbui!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke89

Re: Enge driftbui!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:45

@ Mystica: Ik was met 16 kinderen. Alleen kleuters, want daar is het plein speciaal voor. Er was meer begeleiding maar zoals ik al schreef was zij voor het eerst en leek het mij niet verstandig om de kinderen alleen met haar te laten. Hij moest naar het andere plein om zijn beker te ruilen en dan moest hij tussen alle hogere klassen (gr 3t/8) zijn zusje vinden. Op dat plein wordt door groep 8 gevoetbald en die ballen worden hard geschoten dus is het gewoon gevaarlijk.
Het confict kwam heel plotseling. We zaten allemaal gezellig ons broodje te eten en ineens sprong hij op en begon te gillen. Dit gedrag ken ik van hem dus zei dat ik hem zo niet kon verstaan en dat hij even rustig moest praten dan kon ik hem helpen. Maar toen rende hij al weg richting dat andere plein. 2 keer heb ik hem "over kunnen halen" om eerst zijn broodje te eten. Maar bij de 3e keer was hij al bijna door het hek.

@Nouks: De kinderen zijn gewend om buiten de eten, ze weten dat we met mooi weer altijd naar het "kleuter plein" gaan om daar te eten. Ze hebben ook een vaste plek waar hun groep gaat zitten voor hun is het dus even normaal als in het lokaal eten. En op het plein waar wij met de kleuters zitten zijn geen speeltoestellen er is helemaal niets. Pas als iedereen zijn eten op heeft gaan we de speeltoestellen halen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:47

Klopt Nouks Ja Maar heel vaak is dat wel de manier waarop het gebeurd. Vrienden van mij hebben een dochtertje van 4. Het kind houdt er helemaal niet van om aan tafel te moeten zitten eten bijv. Dus ze eet een beetje en gaat dan lopen klieren. Gevolg: Ga naar je kamer! Tja, dat was nou precies haar bedoeling, want daar gaat ze vrolijk zitten spelen Koe

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:49

Volgens mij had het heel simpel opgelost kunnen worden door de "nieuwe" even mee te laten lopen.
Dat was pedagogisch veel meer verantwoord geweest dan de boel te laten escaaleren, zeker omdat je al steeds moeite hebt met dit jochie...
Heb medelijden met het kind, kan hij nog zo lastig zijn, maar zo te lezen kun jij je maar moeilijk in de gedachtengang van een 6-jaige verplaatsen...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:50

@ Nienke: Je hád natuurlijk gewoon de andere begeleidster mee kunnen laten gaan, en zelf bij de anderen kunnen blijven. Dan was er waarschijnlijk niets gebeurd. Dit was echt een totaal onnodige escalatie, en ik kan niet anders als zeggen dat dit jou fout was... Werk jij daar of ben je stagiaire? En de ander? Is die gekwalificeerd?

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:57

ja ik had inderdaad die andee mee kunnen laten lopen, alleen zij kende de hele groep nog niet en dan is het gebruikelijk dat ze de eerste keer alleen "kijken" om de kinderen te leren kennen.
Ik ben daar de stagiaire, alleen doe ik mijn stage in groep 3 en dit over blijven met de kleuters doe ik 1 middag in de week. Die ander is niet gekwalificeerd, dat zijn wij eigenlijk allemaal niet. Heel vaak zijn het moeders die met de kinderen overblijven.

Dat ik mij niet in de gedachtegang van een 4-jarige kan verplaatsen is niet op zijn plaats. Het is al zó vaak goed gegaan en dat jongetje en ik zijn er zo vaak wel uit gekomen. Nu ging het 1 keer mis. En inderdaad het ging goed mis, maar dan nog vind ik het niet helemaal fair om dat te zeggen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:00

Billy, hoe kun je dat nou zeggen als je de TS helemaal niet kent? Wil jij soms zeggen dat jij je wel in de gedachtegang van een kind kan plaatsen? Het gaat een keer mis, moet ze daar op afgerekent worden?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:03

voorals nog is er dus geen consequente aan het gedrag van het kind verbonden en kan hij dus naar hartelust door "etterren "
en neem het hem eens kwalijk ..

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:12

sommige zitten hier wel te zeuren dat het haar schuld is enz.. heb je wel is naar de kinderen van tegenwoordig gekeken??? sorry iedereen weet het hier allemaal zo goed maar hoe zouden jullie zelf reageren in zon situatie??
dat kind komt overal mee weg, als je kind een beetje opgevoed is doet ie zoiest niet dus het is aan de ouders te wijten dat een kind zo is, tis heel sneu maar dit had bij iedereen kunnen gebeuren wat voor diploma's je ook op zak hebt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:18

Anders lees je het topic effe door, Cin_Penotti? Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:19

ongeacht hoe die thuis is
heeft ze er op school wel mee te maken

kind ziet zijn ouders met het eten en dan naar bed

door de hoge kosten vandaag de dag moet dat helaas bij veel gezinnen zo

dus omdat de regereing loopt te blunderen
moeten de kinderen maar boeten en naar speciaal onderwijs

terwijl ze op school geen rede geven om te stoppen met dat gedrag OP SCHOOL ,
wat die thuis doet is aan de ouders
hun probleem

maar als er op school (ook) geen consequenties aan vast zitten
die hij begrijpt
(dus niet van school afsturen hij kan daar de consequenties niet van zien
ivm zijn leeftijd)
waarom zou het dan door lief vragen veranderen ?

helaas is dit de huidige maatschappij
waar we weinig aan kunnen veranderen

maar vroeger mochten en konden we op school toch ook andere dingen dan thuis
elk zijn eigen regels en consequenties
en zolang die maar duidelijk zijn en consequent worden toegepast
blijven er nog maar weinig echte probleem kinderen met al dan niet een aangeboren !
gedragstoornis over

maar ja zal het als leek wel helemaal mis hebben

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:20

Cin_penotti schreef:
sommige zitten hier wel te zeuren dat het haar schuld is enz.. heb je wel is naar de kinderen van tegenwoordig gekeken??? sorry iedereen weet het hier allemaal zo goed maar hoe zouden jullie zelf reageren in zon situatie??
dat kind komt overal mee weg, als je kind een beetje opgevoed is doet ie zoiest niet dus het is aan de ouders te wijten dat een kind zo is, tis heel sneu maar dit had bij iedereen kunnen gebeuren wat voor diploma's je ook op zak hebt

Hoe er gereageerd moest worden, staat een paar berichten boven jou bericht. Als dat gedaan was, was er namelijk helemaal niks gebeurd.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:21

Maar waarom had je de ''nieuwe'' niet met het jongetje de beker op kunnen laten halen?

Jij kent de groep dus daar blijf jij bij dan.

Tja dat het jongetje zich zo gedraagt is ook verre van normaal...

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:23

dan mag iedereen dit toppic wel even goed doorlezen want er worden genoeg verwijten gemaakt het maakt niethoe je op dat momemt gereageerd had want het jongetje had nou eenmaal in zn hoofd dat hij die beker wilde ruilen dus als hij dan zn zin niet krijgt barst de bom

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:24

Wel hoe ze had moeten reageren dus...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:24

Mystica schreef:
Cin_penotti schreef:

Hoe er gereageerd moest worden, staat een paar berichten boven jou bericht. Als dat gedaan was, was er namelijk helemaal niks gebeurd.

Hoe weet jij dat nou Mystic? Je kent het jongentje toch niet? Dan kun je i.m.o. niet zomaar zeggen hoe het had moeten gaan? Natuurlijk was dat een betere oplossing maar wie weet hoe die had gereageerd op het feit dat hij die juf nog niet kende? Kinderen zijn onvoorspelbaar.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:35

Kan idd. Ja Maar was niet zeer waarschijnlijk, aangezien het hem om zijn beker ging, en niet hoe hij die kreeg. Lachen

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:40

Er zijn gewoon kinderen die zomaar door het lint gaan. er is niet voor niets speciaal onderwijs. Uit het verhaal merk ik op dat hij al aan het draaien was, ik zou zelf zeg maar al meteen weten van dit gaat goed of dit gaat fout. steeds toch weg lopen naar het andere plein willen omdat hij zijn beker om wil wisselen, het is voor hem heel belangrijk. Hij weet dat het nu pauze is en dat hij zijn beker wil. Oke kinderen hun zin altijd geven ben ik echt niet voor. Maar zoals dit is wel heel logisch misschien denkt hij ook wel mijn zusje heeft ook het verkeerde bekertje.

Als kinderen iets willen of iets in dr hoofd hebben zouden ze er alles aan doen om het voor elkaar te krijgen (ze moeten nog leren dat iets niet altijd op het moment dat hun willen kan) als je dat merkt kun je het t beste even met een andere juf overleggen of melden. Probeer alleen tegen te gaan om een kind vast te pakken dat kan zo bedreigend zijn voor een kind (Ik weet dat ik als kind ook door het lint ging wanneer iemand mij vastpakte, daar kon ik niks aan doen ik ging helemaal over mijn grenzen heen en wist daarna niet eens meer wat er nou gebeurd was). Ook al is het vastpakken om te waarschuwen of tegen houden doe het niet bij een andermans kind waarvan je niet weet hoe hij of zij reageerd.

Verder probeer een kind op een positieve manier af te leiden als hij of zij aan iets denkt wat even op dat moment niet kan. Ga ergens over praten wat het kind leuk vind (wat wil jij later worden en vraag dan waarom houd het wel simpel dan he)

verder het is nou eenmaal gebeurd en daar leer je wel van. de volgende keer ben je beter op je hoedde. maar om nou gelijk dat kind te weigeren in de overblijfpauze's vind ik wel heel overdreven hoor sorry

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:41

Mystica schreef:

had kunnen ,, evt ook had kunnen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:44

Ik denk dat veel kinderen in het speciaal onderwijs zitten omdat ze niet begrepen worden, hoeveel gedragstherapeute beginnen met een zwaar problematisch kind en hebben na een paar maand het perfect kind (soms op minder lange tijd).
Eens ze in dat speciaal onderwijs zitten komen ze er moeilijk uit naar mijn ondervinding. En heeft weer nadelen voor later

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:48

Wat een makkelijke en vervelende reacties!
"Als' en "waar heb je niet.."
Daar heeft ts lekker wat aan Rolleyes

Dat kind kan er niets aan doen, dat lijkt me wel duidelijk. Wat ik wel vind is dat dit kind in een normale klas waarschijnlijk dus niet te handhaven is en dan moet er iets anders worden gezocht.
Volgens mij heeft ts niets verkeerd gedaan en ik had mij ook zeker niet door een 6 jarige in elkaar laten slaan, lijkt mij prima door hem gewoon van je af te houden en vast te pakken.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:49

nickyu schreef:
Mystica schreef:

had kunnen ,, evt ook had kunnen

Klopt, dat heb ik de hele tijd ook getyped. Knipoog Mijn woordkeuze was even aangepast aan degene waar ik op reageerde.

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:04

Nou ik heb ook diploma spw op zak, dus als mede spw-er mijn reactie...

Ik kom zelf ook weleens in een situatie dat je een kind bij de arm pakt, en dit is dan niet bij de arm pakken en een kwart slag in het rond draaien, maar gewoon bij de arm pakken.
Dit gebeurd gewoon soms, sommige kinderen reageren daar heftig op anderen niet.
Ik denk dat ik in deze situatie het kind ook bij de arm had gepakt, helemaal als het van mij weg loopt. Hoe jong ze zijn ze weten best dat ze bij je moeten blijven, en al helemaal als iets verboden word.
Ik had het dus tegen gehouden en gewaarschuwd dat hij op een stoel moest gaan zitten. En dat dit ook de laatste waarschuwing was. Dat hij anders niet meer buiten mocht (of een "straf" die bij jullie gebruikt word).

Als dit nog niet geholpen had gewoon lekker binnen laten zitten en niet al te druk om maken, het liefst dan gewoon negeren.

Verder vind ik het niet goed dat je dit op internet zet, ook al ben je stagiaire, noem je geen namen, dat hoort gewoon niet. Lekker voor de ouders als ze zoiets zouden lezen, hun kind even op internet beschreven voor weet ik hoeveel anderen...

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:17

Charaz schreef:
Pfoei heb alle reactie's eens doorgelezen.

Kan me levendig voorstellen dat een kind overstuur is als hij de verkeerde beker heeft. Over hoe het vastpakken gegaan is kunnen we denk ik niets zeggen want we waren er niet bij.

Maar ik moet heel eerlijk zeggen, als een stagiaire mijn kind zou vast pakken zou ze dus een huge probleem hebben.

Zelf ben ik ook nooit de makkelijste geweest, heel opstandig en driftig en als je dan al over je toeren bent en vast gepakt wordt kan ik het me levendig in beelden dat zo'n kind over de rooie gaat. Nee dat praat ik niet goed, maar ik kan het me in beelden.

Ik heb overigens een prima opvoeding gehad en mijn ouders zijn absoluut niet flauw.

Jeeemig, wat kunnen ouders hier toch overdreven doen. Vreselijk. Als een kind de stagiaire ongeveer in mekaar ramt, dan mag ze hem niet vastpakken? Hallo, waar is het respect. Opvoeden is aan de ouders, maar als een willekeurig kind helemaal compleet ging flippen enzo (en ik weet dat hij geen stoornissen heeft) zou ik hem ook even laten weten wat respect is. Kom op nou zeg.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:19

afhouden is 1 ding
beetpakken een geheel andere ...

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:25

Heel grof misschien maar ik pak zo een kind ook vast en zet hem op zijn stoel, en als hij dan niet wil, dan kan hij blijven staan waar hij staat zonder van zijn plek af te komen...

En als ouders het allemaal zo vervelend vinden draaien ze maar een dagje mee! Doe het maar eens na, want weet bijna wel zeker dat een heleboel mensen het een onderwijzer niet na zullen doen...