Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:13

Daarom trek ik altijd lekker door. Lachen

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:14

Dan is het dus helemaal niet zo slecht dat ik lekker doortrek, houdt 'm wakker. Nagelbijten / Gniffelen

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:33

wat ik altijd geleerd heb is 2000 toeren met een diesel en 2500 toeren met een benzine.
Ik heb nu een automaat en let er eigenlik nooit meer op behalve als ik hem in de sport stand zet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:47

Up_to_Date schreef:
Om nog ff op gisteren terug te komen, of je auto wel of niet slomer word als je bijv. bij de 2000 toeren steeds schakelt.
Ik heb het na gevraagd aan me vriend en hij is automonteur.
Het klopt wel degelijk dat je auto slomer word als je hem niet of nauwelijks doortrekt.
Dit komt omdat de computer zich dan aanpast.

Kan echt niet waar zijn... echt allemaal uit de dikke duim Ja
Is ons al meerdere malen verteld Lachen

Grapje Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:53

runningkawa schreef:
Kan echt niet waar zijn... echt allemaal uit de dikke duim Ja
Is ons al meerdere malen verteld Lachen

Grapje Clown

Ah kom op, kap nu effe met dat kinderachtige gedoe. Niet alleen jij overigens, jullie doen allebei ontzettend kinderachtig. Laat maar zitten, ik wil al niet eens meer weten wie er gelijk heeft en jullie komen er toch niet uit. Blijf jij lekker je auto doortrekken omdat ie anders verandert in een opa-autootje, blijft Chiqa haar auto gewoon zuinig rijden. Klaaaaaaarrrrr!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:56

Idd kinderachtig...helemaal mee eens
Ja ook van mij kant..maar flauw word je gewoon wel in zo'n topic Lachen

Maar zal het niet meer doen Lachen

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:16

sflj schreef:
Ik denk eerder dat t andersom is, frankiej! Knipoog
Netjes inrijden betekend lui en olieverbruiken? Gestoord
Ga jij een nieuwe motor maar meteen lekker afraggen hoor! Wordt ie lekker snel van (sneller schroot! Tong uitsteken )

Ik heb er 1 "volgens het boekje" ingereden, die lustte toch wel een liter of 5 olie op 10000 km, vervolgens eentje snel ingereden en die verbruikte al snel geen druppel meer.....
Momenteel heb ik er ook 1 die vlot ingereden is, en daar heb ik zelfs de peilstok nog nooit uitgehad, ga gewoon van beurt tot beurt.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:39

Ik schakel ook altijd vrij snel (athans, dat probeer ik Clown ) omdat mijn ouders zeggen dat het beter is voor de motor, voor de benzine en het milieu.. Hoe langer hij meer toeren draait, hoe slechter. Lachen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:53

IvysToeter schreef:
stomme vraag misschien, maar waarom rijd een auto dan zuiniger als je sneller doorschakelt?
En waarom rijd ie zuiniger als je minder remt?

Omdat de motor in een hogere versnelling (eigenlijk is dat ook een foute benaming. Hij vertraagt nl. alleen maar maar dat wordt misschien te ingewikkeld Knipoog )
Anyway; in een hogere versnelling maakt de motor minder toeren. Omwentelingen. Daardoor verbruikt ie minder brandstof.
Als jij op je fiets op de vlakke weg 20km/u rijdt in de 1e versnelling moet je vreselijk snel trappen, word je eerder moe dan wanneer je m in een (rustiger) 2e of 3e versnelling zet. Krijg je dus minder snel honger! Knipoog

Minder remmen wordt ie niet zuiniger van. Maar als je ver vantevoren het gas al los laat en het licht springt op groen voor je er bent, heb je nog wat snelheid en hoef je niet helemaal vanuit stilstand te beginnen. (wat dus meer energie / kracht en dus brandstof kost)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:55

Up_to_Date schreef:
Om nog ff op gisteren terug te komen, of je auto wel of niet slomer word als je bijv. bij de 2000 toeren steeds schakelt.
Het klopt wel degelijk dat je auto slomer word als je hem niet of nauwelijks doortrekt.

Maar dat heeft niks met de motor te maken. Knipoog
Bovendien als je heel even weer wat sneller doorschakelt ('sportiever' rijdt) past de computer (wel een moderne auto trouwens! Knipoog ) zich ook weer aan en is ie zo vlot als jij wil hoor! Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:57

frankiej schreef:
sflj schreef:
Netjes inrijden betekend lui en olieverbruiken? Gestoord
Ga jij een nieuwe motor maar meteen lekker afraggen hoor! Wordt ie lekker snel van (sneller schroot! Tong uitsteken )

Ik heb er 1 "volgens het boekje" ingereden, die lustte toch wel een liter of 5 olie op 10000 km, vervolgens eentje snel ingereden en die verbruikte al snel geen druppel meer.....
Momenteel heb ik er ook 1 die vlot ingereden is, en daar heb ik zelfs de peilstok nog nooit uitgehad, ga gewoon van beurt tot beurt.

En daaruit concludeer jij dat al die boekjes onzin zijn en je een nieuwe auto maar meteen tot in het rooie kan jagen?
Zou het misschien ook aan die 1e auto hebben kunnen liggen? Tong uitsteken Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:01

benangelique schreef:
ik heb een toyota aygo en rij dus benzine. verbruik is ongeveer 1 op 20.
heb geen toerenteller, dus schakel op gehoor en gevoel. ben een snelle schakelaar en rij dus in de stad ook al vaak in z'n 4.

idem maar dan met een starlet

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:04

Sjaad schreef:
Beste bokkers,

Gisteren had ik met mijn moeder een meningsverschil over het feit wanneer je op moet schakelen tijdens het autorijden.

* Ik schakel altijd zo snel mogelijk en zo veel mogelijk. Dit schijnt zuiniger te rijden en ik heb altijd begrepen dat dit beter is voor de motor.
* Volgens mijn moeder kun je beter langer wachten met opschakelen, omdat je anders te veel roet in je uitlaat krijgt.

Wat is juist? Ik wil er graag iets van leren en misschien willen meer autorijdende bokkers dat ook wel Lachen

Alvast bedankt.

Ik had laatst precies t zelfde met mijn moeder Tong uitsteken
Volgens haar is sneller doorschakelen bij diesel wel zuiniger, maar bij benzine is het weer slechter ofzo volgens haar.
Ik schakel zelf ook redelijk snel door, anders maakt de auto zoveel herrie (A)

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:57

sflj schreef:
Up_to_Date schreef:

Maar dat heeft niks met de motor te maken. Knipoog
Bovendien als je heel even weer wat sneller doorschakelt ('sportiever' rijdt) past de computer (wel een moderne auto trouwens! Knipoog ) zich ook weer aan en is ie zo vlot als jij wil hoor! Knipoog

Maar wél met het rijgedrag. En voor de "autoleek" dus met de motor. Als dit nou het hele misverstand in deze discussie blijkt te zijn Verward De motor zal zelf misschien niet trager kunnen worden, maar wel de aansturende techniek eromheen. En wat krijg je dan? Bij oude auto's kan het sneller of trager worden van de motor blijkbaar wél, afhankelijk van het rijgedrag van de bestuurder. Bij nieuwe auto's niet, maar daar heeft een computer een hoop werk overgenomen. En die is wel te beïnvloeden door de bestuurder.

En niet alleen trager of sneller... in de vorige auto van mijn vriend merkte ik af en toe dat gas- en rempedaal een fractie eerder dan ik van plan was een bepaalde actie ondernamen. Na een kwartier, twintig minuutjes rijden was dat weer over. Net of de boel even naar mijn rijstijl aangepast moest worden. De nieuwe auto heeft daar geen last van, gelukkig, want het was steeds een rare gewaarwording.

M'n Niva is vrij nieuw (2003), maar gelukkig niet al te veel computertechniek. Meer een auto waar de Wegenwacht in geval van nood nog echt iets aan te repareren zou hebben Knipoog En die is gelukkig gewoon vlot, geen idee hoe dat was toen ik 'em net had (of 'ie sneller geworden is).

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:16

Heel simpel, bij 2500 toeren moet ik van mij rij instructeur op schakelen. Dus dat doe ik dan ook braaf.

Ik ben net begonnen met lessen (7 lessen gehad nu) en dus ook leren rijden met het 'nieuwe rijden'.
Maar ik mag niet onder de 1500 toeren komen, dan moet ik terug schakelen. Ook met inhalen of snel op moeten trekken moet ik terug schakelen naar zijn 3 of 4, ligt er aan hoe hard ik ga en in welke versnelling die staat. (Als die in zijn 6 staat geloof ik wel direct terug naar zijn 4 om op te trekken, omdat 5 te weinig kracht heeft?) Weet iemand dit zo??

Met weg rijden van uit stilstand. Dus in zijn 1, bij 10/15km/h, naar zijn 2 schakelen. Dan gas tot 3000 toeren en naar zijn 3. Om zo met het verkeer mee te komen.
Bij 50km wegen, moet ik als ik 50 rij, naar zijn 4 schakelen dan zit ik rond de 2000 toeren. Blijf ik in zijn 3 rijden met 50km zit die rond de 2500.

Ik weet dus niet wat beter is of zo. Alleen dat op schakelen bij 2500 toeren milieu vriendelijker is. Hoe of wat het met optrekken (slomer worden van de auto) zit weet ik echt niet. Heb dan ook alleen nog maar in mijn les auto gereden en op het erf even met onze auto! Knipoog

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:10

Nymphadora schreef:
Volgens mijn rijinstructeur bij de 2500 touren,
En bij het opgaan van de snelweg pas bij 3500 touren.

Dan heeft ie het nieuwe rijden denk ik niet begrepen Bloos Knipoog Tong uitsteken

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:33

Draaikolk schreef:
Nymphadora schreef:
Volgens mijn rijinstructeur bij de 2500 touren,
En bij het opgaan van de snelweg pas bij 3500 touren.

Dan heeft ie het nieuwe rijden denk ik niet begrepen Bloos Knipoog Tong uitsteken

en dan gaat veilighied voor milieu.
je kan in zijn drie veel makkelijker gas geven of je snelheid eruit halen. Dat heb je wel nodig met de snelweg oprijden

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:23

even een toevoeging: en dan schakel je dus in een hoger toerental op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:01

Quir schreef:
(Als die in zijn 6 staat geloof ik wel direct terug naar zijn 4 om op te trekken, omdat 5 te weinig kracht heeft?) Weet iemand dit zo??

Ja dat is wel zo veilig idd, hij zal meer trekkracht hebben en inhalen kan je beter met iets meer temp doen, zo heb ik het ook geleert.

mandymonica schreef:
Als dit nou het hele misverstand in deze discussie blijkt te zijn Verward

Nee hoor dan heb jij de discussie niet grondig doorgelezen Knipoog
Door slijtage wordt een motor niet sneller, eerder trager door compressieverlies....

frankiej schreef:

sflj schreef:

Ik weet wel zeker.....En helemaal geen druppel olie gebruiken moet je niet trots op zijn,
groet kans dat je olie vermengd is met brandstof en condens...Voor het oog niet zichtbaar
en zo lijkt het net of ie geen olie verbruikt.....Oei.
Dat betekend alleen maar meer slijtage.
Dus af en toe even checken kan absoluut geen kwaad.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:02

ik schakel altijd rond de 3000 toeren dus tussen de
1 optrekken
20-30 naar de 2
40-50 naar de 3
60-70 naar de 4
80-90 naar de 5

niet erg zuinig denk ik, maar als ik te vroeg schakel rijd mijn auto niet al te best en maakt ie nogal een kabaal (sportuitlaat) als ik in de ondertoeren ga rijden.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:32

Chiqa schreef:
Ik weet wel zeker.....En helemaal geen druppel olie gebruiken moet je niet trots op zijn,
groet kans dat je olie vermengd is met brandstof en condens...Voor het oog niet zichtbaar
en zo lijkt het net of ie geen olie verbruikt.....Oei.
Dat betekend alleen maar meer slijtage.
Dus af en toe even checken kan absoluut geen kwaad.

een goede motor heeft hier allemaal geen last van. Heb hier ook een bestelbus staan die ooit eens 2 jaar zonder garage of zelfcontrole heeft gereden. Komt bij de garage vanwege verlopen van de apk. "Oja een kleine beurt zal ook wel een keer nodig zijn". Maar nee hoor, olie normaal op peil en nog niet eens vervuild. En deze is toch ook vlot ingereden. Net als met dat banketstaaf van geen aanhanger achter een nieuwe auto hangen. Belangrijkste is om een koude motor rustig te behandelen.

Maar goed sflj, je kunt gelijk krijgen van me hoor, als je daar gelukkig mee bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:42

Frankiej, tuurlijk man wat jij wilt Knipoog Zo spannend is de levensduur van de olie ook weer niet, allemaal geldklopperij.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:23

runningkawa schreef:
Of je wilt een ander stukje weg shadow Tong uitsteken

Ik geloof dat ik een automaat saai zou vinden...en dat ik de rem nogal eens perongeluk te pakken zou hebben Haha!

Ga ik helemaal in mee! Mijn linkerbeen moet dan echt heul hard vastgebonden worden onder mn stoel! En dat schakelen.. het heeft zn scharmes Ja

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:34

superrizzo schreef:
edit :heb helemaal verkeerd getypt

wegrijden in zijn 1
bij 20 in zijn 2
bij 40 in zijn 3
bij 60 in zijn 4
bij 80 in zijn 5

Zo rij ik ook Ja

Mijn vriend mag niet meer in mijn auto rijden, want die rijdt echt als een gozer ( Boos! ). Hij jaagt mijn toetie met gemak tot 80 in z'n 3 en het kost me een halve tank als we even naar stal rijden en terug.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:42

Zoals Superrizzo schrijft rijd ik ook.. Ja
Zo snel mogelijk opschakelen en met 80 in zijn 5 rijd je superzuinig!

Mijn vader zit altijd op me te schelden dat ik niet zo snel moet schakelen.. En ik scheld weer op hem dat ie die auto eens niet zo moet laten brullen met 60 in zijn 3.. Mja, hij heeft zeker nog nooit van 'het nieuwe rijden' gehoord.. Clown