Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Up_to_Date schreef:Om nog ff op gisteren terug te komen, of je auto wel of niet slomer word als je bijv. bij de 2000 toeren steeds schakelt.
Ik heb het na gevraagd aan me vriend en hij is automonteur.
Het klopt wel degelijk dat je auto slomer word als je hem niet of nauwelijks doortrekt.
Dit komt omdat de computer zich dan aanpast.


runningkawa schreef:Kan echt niet waar zijn... echt allemaal uit de dikke duim
Is ons al meerdere malen verteld
Grapje

sflj schreef:Ik denk eerder dat t andersom is, frankiej!
Netjes inrijden betekend lui en olieverbruiken?![]()
Ga jij een nieuwe motor maar meteen lekker afraggen hoor! Wordt ie lekker snel van (sneller schroot!)
) omdat mijn ouders zeggen dat het beter is voor de motor, voor de benzine en het milieu.. Hoe langer hij meer toeren draait, hoe slechter.
IvysToeter schreef:stomme vraag misschien, maar waarom rijd een auto dan zuiniger als je sneller doorschakelt?
En waarom rijd ie zuiniger als je minder remt?
)
Up_to_Date schreef:Om nog ff op gisteren terug te komen, of je auto wel of niet slomer word als je bijv. bij de 2000 toeren steeds schakelt.
Ik heb het na gevraagd aan me vriend en hij is automonteur.
Het klopt wel degelijk dat je auto slomer word als je hem niet of nauwelijks doortrekt.
Dit komt omdat de computer zich dan aanpast.

) zich ook weer aan en is ie zo vlot als jij wil hoor!
frankiej schreef:sflj schreef:Ik denk eerder dat t andersom is, frankiej!
Netjes inrijden betekend lui en olieverbruiken?![]()
Ga jij een nieuwe motor maar meteen lekker afraggen hoor! Wordt ie lekker snel van (sneller schroot!)
Ik heb er 1 "volgens het boekje" ingereden, die lustte toch wel een liter of 5 olie op 10000 km, vervolgens eentje snel ingereden en die verbruikte al snel geen druppel meer.....
Momenteel heb ik er ook 1 die vlot ingereden is, en daar heb ik zelfs de peilstok nog nooit uitgehad, ga gewoon van beurt tot beurt.
benangelique schreef:ik heb een toyota aygo en rij dus benzine. verbruik is ongeveer 1 op 20.
heb geen toerenteller, dus schakel op gehoor en gevoel. ben een snelle schakelaar en rij dus in de stad ook al vaak in z'n 4.

Sjaad schreef:Beste bokkers,
Gisteren had ik met mijn moeder een meningsverschil over het feit wanneer je op moet schakelen tijdens het autorijden.
* Ik schakel altijd zo snel mogelijk en zo veel mogelijk. Dit schijnt zuiniger te rijden en ik heb altijd begrepen dat dit beter is voor de motor.
* Volgens mijn moeder kun je beter langer wachten met opschakelen, omdat je anders te veel roet in je uitlaat krijgt.
Wat is juist? Ik wil er graag iets van leren en misschien willen meer autorijdende bokkers dat ook wel
Alvast bedankt.

sflj schreef:Up_to_Date schreef:Om nog ff op gisteren terug te komen, of je auto wel of niet slomer word als je bijv. bij de 2000 toeren steeds schakelt.
Ik heb het na gevraagd aan me vriend en hij is automonteur.
Het klopt wel degelijk dat je auto slomer word als je hem niet of nauwelijks doortrekt.
Dit komt omdat de computer zich dan aanpast.
Maar dat heeft niks met de motor te maken.
Bovendien als je heel even weer wat sneller doorschakelt ('sportiever' rijdt) past de computer (wel een moderne auto trouwens!) zich ook weer aan en is ie zo vlot als jij wil hoor!
De motor zal zelf misschien niet trager kunnen worden, maar wel de aansturende techniek eromheen. En wat krijg je dan? Bij oude auto's kan het sneller of trager worden van de motor blijkbaar wél, afhankelijk van het rijgedrag van de bestuurder. Bij nieuwe auto's niet, maar daar heeft een computer een hoop werk overgenomen. En die is wel te beïnvloeden door de bestuurder.
En die is gelukkig gewoon vlot, geen idee hoe dat was toen ik 'em net had (of 'ie sneller geworden is).
Nymphadora schreef:Volgens mijn rijinstructeur bij de 2500 touren,
En bij het opgaan van de snelweg pas bij 3500 touren.
Draaikolk schreef:Nymphadora schreef:Volgens mijn rijinstructeur bij de 2500 touren,
En bij het opgaan van de snelweg pas bij 3500 touren.
Dan heeft ie het nieuwe rijden denk ik niet begrepen![]()
![]()
Quir schreef:(Als die in zijn 6 staat geloof ik wel direct terug naar zijn 4 om op te trekken, omdat 5 te weinig kracht heeft?) Weet iemand dit zo??
mandymonica schreef:Als dit nou het hele misverstand in deze discussie blijkt te zijn

frankiej schreef:Ik heb er 1 "volgens het boekje" ingereden, die lustte toch wel een liter of 5 olie op 10000 km, vervolgens eentje snel ingereden en die verbruikte al snel geen druppel meer.....
Momenteel heb ik er ook 1 die vlot ingereden is, en daar heb ik zelfs de peilstok nog nooit uitgehad, ga gewoon van beurt tot beurt.
sflj schreef:Ik denk eerder dat t andersom is, frankiej!
Chiqa schreef:Ik weet wel zeker.....En helemaal geen druppel olie gebruiken moet je niet trots op zijn,
groet kans dat je olie vermengd is met brandstof en condens...Voor het oog niet zichtbaar
en zo lijkt het net of ie geen olie verbruikt.....Oei.
Dat betekend alleen maar meer slijtage.
Dus af en toe even checken kan absoluut geen kwaad.
Zo spannend is de levensduur van de olie ook weer niet, allemaal geldklopperij. runningkawa schreef:Of je wilt een ander stukje weg shadow
Ik geloof dat ik een automaat saai zou vinden...en dat ik de rem nogal eens perongeluk te pakken zou hebben
superrizzo schreef:edit :heb helemaal verkeerd getypt
wegrijden in zijn 1
bij 20 in zijn 2
bij 40 in zijn 3
bij 60 in zijn 4
bij 80 in zijn 5

). Hij jaagt mijn toetie met gemak tot 80 in z'n 3 en het kost me een halve tank als we even naar stal rijden en terug. 