Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Trennie schreef:Even een vraagje: ligt het aan mij of zijn juist de mensen in dit topic die daadwerkelijk een zelfdoding in hun omgeving hebben mee gemaakt, mild gestemd over de keuze van de betreffende persoon en hebben zij juist veel begrip zonder oordeel te vellen? Of verbeeld ik me nu iets?
Nouks schreef:Eyes: ik geloof dat ik verantwoordelijk was voor het invoeren van deze term. Het punt dat ik hiermee duidelijk wilde maken is dat het bij een lichamelijk ziek (hoeft niet eens terminaal) persoon vaak vooral wordt geaccepteerd wanneer diegene er helemaal geen zin meer in heeft, "want leven met ... is zo zwaar", terwijl bij (laat ik het anders omschrijven) geestelijk mindere gesteldheid voornamelijk wordt geroepen dat je "eens niet zo negatief moet denken", "gewoon het positieve van de situatie in moet zien" of meer van dat soort dingen. Wanneer zo iemand zelfmoord pleegt is het egoïstisch "want denk eens aan je nabestaanden en de machinist" en "had dan hulp gezocht", terwijl euthanasie zo'n groot goed is en dat het zo goed is dat het in ons land mogelijk is om.
Hiermee heb ik nooit een vrijbrief willen geven aan "alle psychisch zieken" om zelfmoord te mogen plegen of mensen zonder diagnose die wel ontzettend met zichzelf in de knup zitten willen uitsluiten van het recht om zelfmoord te mogen plegen. Hiermee heb ik puur willen aangeven dat er een wezenlijk verschil is tussen acceptatie en het erkennen van lijden bij lichamelijke troubles en bij "hoofdzaken".
Eyes schreef:Oordeel nooit te snel.
Veroordeel al helemaal niet!
Niemand kent de pijn die in je huist!
Karin schreef:Eyes, ik kan me helemaal vinden in je verhaal. Ik wil jou allereerst heel veel sterkte wensen, voor jou is het allemaal ook nog zo ontzettend vers...
Wat de term 'psychisch ziek' betreft: die term heb ik ook gebruikt. Op de manier zoals Nouks het ook bedoelde. Ik kan me ook goed vinden in de term 'psychisch lijden' maar ook voor mij was het even om het verschil duidelijk te maken tussen lichamelijk lijden en psychisch lijden: het eerste wordt in onze samenleving over het algemeen gemakkelijker geaccepteerd dan het tweede.
geerke schreef:ik word er zo verdrietig van...ik respecteer de keus,maar blijf me afvragen ,is er dan helemaal niets de moeite waard om te blijven leven???het is heel moeilijk om je te verplaatsen in iemand die het gewoon niet meer ziet zitten,als je jezelf nog nooit zo hebt gevoeld(heb mijn zusje verloren door een auto ongeluk,en ben regelmatig in mekaar geramd door mijn ex,dus helemaal over rozen ging het bij mij ook niet...)
ik blijf het zo in en in triest vinden..zeker voor de persoon in kwestie,gewoon nooit gelukkig zijn en je lekker voelen,vreselijk....