Niety schreef:Nadat ik een aantal reacties heb doorgelezen wil ik ook in dit topic reageren.
Velen van jullie zegen dat het staken onzin is en dat je gewoon naar school moet. Ik zelf zou heel erg blij zijn als ik ipv 26 lessen, 34 lesuren in de week zou krijgen! Wat extra lessen in profielvakken, maar ook vakken waar ik slecht in ben.
Maar wat doet de sorry dat ik het zeg 'kortzichtige' minister nou:
Ze geeft scholen geld voor slechts 25 lessen per week, maar wil wél scholieren minimaal 34 uur per week op school laten zitten.
Ik moet nu 6 uur (met N&G profiel) nutteloos in een studieruimte op school zitten en andere leerlingen (C&M bijvoorbeeld) wel 10 uur. Omdat er ook geen geld is om extra mensen aan te nemen, zit ik in een overvolle ruimte met 1 toezichthouder die onmogelijk meer dan 100 leerlingen in bedwang kan houden. Terwijl ik bv om twee uur uit ben, moet ik tot 4 uur in een zeer onrustige studieruimte zitten.
Andere scholen blijken creatiever: ze laten leerlingen doosjes vouwen of schoolpleinen opruimen om zo aan de uren te komen!
Ik doe nu 6VWO en heb mijn tijd hard nodig om te studeren. Ik weiger in de studieruimte te gaan zitten waar ik me totaal niet kan concentreren en doe dat altijd thuis.
Om te zeggen dat ik, door in een studieruimte te zitten, een kwalitatief beter onderwijs krijg zeg ik nee!
En dat is waarom ik mee ben gaan staken olv het LAKS. Ik wil verlaging van de uren, die gaan niet van de lestijd af maar van die 'studieuren of bezigheidstherapie-uren'.
Ik wil best wel 34 uur les, maar dan ook echt les en dat betekent dat de minister meer geld voor onderwijs beschikbaar moet stellen.
Het ergste is nog, dat scholen die de norm niet halen daar een fikse boete voor krijgen, wat betekent dat er nog minder geld is om leraren te betalen voor lessen!
Of je mag leuk leren kleien 130 minuten per week, is ook zo'n "nuttige" tijdsbesteding om toch nog wat uren op te vullen 
Je geeft prima weer wat het probleem is, en laat mensen HIER nou maar eens op reageren in plaats van te roepen dat wij allemaal luie scholieren zijn die niets gewend zijn.
Geef mij maar gerust een uur extra wiskunde en een uur extra natuurkunde in de week, graag zelfs!!
Maar er is nou eenmaal een lerarentekort, weinig geld beschikbaar voor het onderwijs en kennelijk ondanks dat alsnog de drang scholen meer verplichte lesuren te laten draaien.. want dus in de meest bizarre 'opvul-uurtjes' resulteert... en NIET in beter of meer onderwijs. Meer verplichte lesuren is geen slecht idee op zich, maar op dit moment zou het gewoon zijn doel voorbij streven.