Boete wegens stakingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Re: Boete wegens stakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:49

Yentl_ schreef:
Oke, dan zit ik netjes in de klas, maak netjes mijn huiswerk, heb mijn boeken bij me, let netjes op. Dan zijn die andere leerlingen aan het mienmutten en dan word daar heeeel de tijd de aandacht aan besteed. Waar blijft dan de instructie voor mij? En dat is de kwaliteit, de leraren moeten strenger worden en op hun punt blijven staan. geen huiswerk? extra strafwerk. geen boeken bij? de les niet in. niet opletten? Vooraan komen zitten. Bij mij op school kan je zooo makkelijk de leraar ompraten d.m.v een lieve glimlach schenken.

Dan moet je die andere leerlingen aanspreken op hun gedrag. En leraren moeten inderdaad strenger optreden. Maar dan krijg je weer zo'n modern fenomeen: als een docent een leerling aanpakt op school, staan 's avonds de ouders op de stoep om verhaal te halen. Als ik op school straf kreeg, kreeg ik het thuis nog een keer zo erg. Clown Ik heb echt diep respect voor de mensen die het op kunnen brengen om nog voor de klas te gaan staan en alles maar pikken. Ongemotiveerde, mondige kinderen, te mondige ouders, allerlei wetgevingen waar ze niks mee kunnen en een constante uitholling van hun taken. Ik moest er niet aan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:50

MissJ verwoord beter wat ik ook bedoelde Ja

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:50

Yentl_ schreef:
Maar jij vroeg hoe ik weet dat de kwaliteit van de school zo slecht is als ik het altijd zo heb gehad Knipoog Je vroeg niks over het aantal lesuren.

Ik reageerde in jouw post over de kwaliteit van de opleidingen. Knipoog

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:52

Yentl_ schreef:
Ik heb ook niet meegestaakt, ik had tussenuur Knipoog
Waarom moet ook alles gesloopt worden?

Er gebeuren vreemde dingen met mensen op het moment dat ze in massa's samenkomen. Lachen En je hebt helaas altijd mensen die uit zijn op rottigheid.

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:54

MissJ schreef:
Yentl_ schreef:
Oke, dan zit ik netjes in de klas, maak netjes mijn huiswerk, heb mijn boeken bij me, let netjes op. Dan zijn die andere leerlingen aan het mienmutten en dan word daar heeeel de tijd de aandacht aan besteed. Waar blijft dan de instructie voor mij? En dat is de kwaliteit, de leraren moeten strenger worden en op hun punt blijven staan. geen huiswerk? extra strafwerk. geen boeken bij? de les niet in. niet opletten? Vooraan komen zitten. Bij mij op school kan je zooo makkelijk de leraar ompraten d.m.v een lieve glimlach schenken.

Dan moet je die andere leerlingen aanspreken op hun gedrag. En leraren moeten inderdaad strenger optreden. Maar dan krijg je weer zo'n modern fenomeen: als een docent een leerling aanpakt op school, staan 's avonds de ouders op de stoep om verhaal te halen. Als ik op school straf kreeg, kreeg ik het thuis nog een keer zo erg. Clown Ik heb echt diep respect voor de mensen die het op kunnen brengen om nog voor de klas te gaan staan en alles maar pikken. Ongemotiveerde, mondige kinderen, te mondige ouders, allerlei wetgevingen waar ze niks mee kunnen en een constante uitholling van hun taken. Ik moest er niet aan denken.

Maar ik ben er toch niet om de leerlingen op hun fouten te wijzen?
Ik heb het al zo vaak geprobeert, en weet je wat de leraar dan tegen mij zegt? Yentl, bemoei je er niet mee, ik regel dit zelf wel Verward
Wat moet ik dan doen? Soms word je er ook echt moedeloos van, tuurlijk, ik ben ook weleens druk in de klas, maar dat is iedereen wel eens. Ik weet wel waar de grens ligt tot tegenstelling van medescholieren.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:56

Yentl_ schreef:
Maar ik ben er toch niet om de leerlingen op hun fouten te wijzen?
Ik heb het al zo vaak geprobeert, en weet je wat de leraar dan tegen mij zegt? Yentl, bemoei je er niet mee, ik regel dit zelf wel Verward
Wat moet ik dan doen? Soms word je er ook echt moedeloos van, tuurlijk, ik ben ook weleens druk in de klas, maar dat is iedereen wel eens. Ik weet wel waar de grens ligt tot tegenstelling van medescholieren.

nee, dat is niet jouw taak. Maar soms luisteren anderen beter naar iemand van hun eigen groep dan naar een docent Lachen Het lijkt mij supervervelend om in zo'n klas te moeten zitten. Ach gut Ik kan alleen maar hopen dat jij het op kan blijven brengen om zo door te gaan en je best te blijven doen. Je zal zien hoeveel voordeel je daar straks bij hebt, als je begint aan een vervolgopleiding of gaat werken.

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:58

Wat ik zo leuk vind aan jullie he! Juliie bekijken het van 2 kanten Ja Knap, de meeste hebben 1 standpunt en wijken daar geen mm van af, mijn complimenten Ja

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:03

_sharona_ schreef:
maar leerplicht en achterlijk lang op school zitten is wel een groot verschil , bij ons zou een 9de uur op school komen dat zou betekenen tot 5 uur op school met in totaal 3 kwartier pauze, nou dat is toch niet normaal Clown

Dat vind ik wel normaal.
Vroeger (jaren 50-60) ben ik van maandag t/m vrijdag naar school gegaan van half negen 's morgens tot kwart voor vier 's middags. Daarna moest ik nog drie tot vier uur huiswerk maken.
Bovendien ging ik ook nog op zaterdag naar school van half negen tot kwart over twaalf. En kon ik in het weekend mijn huiswerk voor maandag maken.
En niemand kwam ook maar op het idee om te protesteren.
Ik heb er niets door geleden en beschik over een grote parate kennis die ik bij het onderwijs van vandaag de dag mis. Hoofdrekenen? Vergeet het maar. Bij examens mogen tegenwoordig boeken en rekenmachientjes worden meegenomen. Belachelijk. In mijn tijd (ja lach maar om opa en verklaar hem maar voor achterlijk) kwam heel veel neer op parate kennis. Koppie gebruiken dus. Daar hoef je vandaag de dag niet meer om te komen. Maar ik kan je wel vertellen dat ik er vandaag de dag nog een hoop aan heb.

Over een ding ben ik het wel eens met de demonstranten. De kwaliteit van het onderwijs van tegenwoordig is behoorlijk bedroevend. Ik geef er geen cent meer voor

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:04

Yentl_ schreef:
Wat ik zo leuk vind aan jullie he! Juliie bekijken het van 2 kanten Ja Knap, de meeste hebben 1 standpunt en wijken daar geen mm van af, mijn complimenten Ja

We vallen best mee Haha! Lachen Ik vind het gewoon dat iedereen goed onderwijs moet hebben. Ja

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:09

Krijg je ook een boete bij de landelinge staking op vrijdag als die door gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:14

MissJ schreef:
Yentl_ schreef:

We vallen best mee Haha! Lachen Ik vind het gewoon dat iedereen goed onderwijs moet hebben. Ja

Dat vind ik ook Ja
Daar wordt voor betaald en dat hoor je ook te krijgen.

Wel vind ik dat leraren gewoon strenger op mogen treden en dan niet op het matje geroepen kunnen worden door ziemel ouders.
Mijn moeder ging niet naar een leraar om te vragen of het terecht was. Had je straf was het wel verdient vond ze. Nu word er over gezeverd door de ouders
En idd als ik vroeger wat uitspookte, dan was de straf thuis groter dan die van school. En wat betekende voor mij die straf..niet naar de paarden. Dus denk maar dat ik braaf was Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:17

Het valt op dat leerlingen geen respect hebben voor leraren(vaak oon
niet voor ouderen enz).
Zoals proffessor Smalhout vaak zegt"de verpaupering is begonnen toen de leerlingen
de leraren bij hun voor naam gingen noemen".
Denk dat deze man daar gelijk mee heeft.
Ook opvallend dat hier in het oosten de cultuur wat respect betreft nog
ietwat ouderwetser is..

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:20

Echwel schreef:
niet voor ouderen enz).
Zoals proffessor Smalhout vaak zegt"de verpaupering is begonnen toen de leerlingen
ietwat ouderwetser is..

Nou, dat mogen wij niet hoor
Bij ons is het gewoon: "mevrouw" of "meneer" Ja

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:23

Wij hebben 2 jaar terug ook een keer gestaakt op onze school, maar dat ging toch heel erg anders en om een hele andere reden..
Wij hadden namelijk geen roosters (een half jaar lang!)
Wij hebben met toestemming van de leraren gestaakt, iedere les die we hadden moesten we ons melden en dan mochten we weer het hele uur buiten de school gaan zitten staken.. Dus wel op school blijvend!
Dat vind ik toch een veel betere manier! Ja

En, nouja.. Dit is nou eenmaal het bedrag dat vastgesteld staat, helaas zullen veel scholieren de boete zelf niet betalen maar hun ouders.. Schandalig...
Maar wel vind ik het een hoge boete!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:28

Haha onze directeur deed bij de eerste staking zelfs mee. Vork
Maar er was gister ook gestaakt bij ons in Oss, ging wel te ver, ze gingen straten blokkeren, dingen vernielen en voor overlast zorgen, nutteloos aangezien de norm nu is versoepeld..

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:40

Ik heb het hele topic doorgelezen, en er zijn een paar dingen die me opvallen:

Een bepaald aantal werkende bokkers hier hebben het blijkbaar heel zwaar, er word alléén maar geklaagd over hoe weinig geld je overhoudt, de mate van vrije tijd en het huishouden. Het gaat nu om de middelbare school, daarna komt studeren en dan werken. Allemaal vrij los van elkaar staande dingen, het gaat niet om hoe zwaar we het later hebben, het gaat om de situatie op dit moment.

Er wordt gesmeten met reacties als: "Ja maar vroeger...." . Vroeger was alles anders, mijn vader moest op zaterdag ook naar school. Nu is dat niet meer zo, dingen veranderen nou eenmaal! Sh*t happens, things change, noem het wat je wilt maar je ontkomt er niet aan. Als er niks was veranderd liepen we nu nog in berenvelletjes rond.

Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat het herrieschoppen niet hoort, en dat het onverstandig is om te gaan staken als de LAKS het afraadt. Bij ons op school kan iedereen de uren die diegene gemist heeft dubbel nablijven. Dezelfde straf als gewoon spijbelen. Ik vindt het een goede regeling, als je iets gedaan hebt wat afgeraden word op die dag, doe je iets fout. Je had gewoon op school moeten zitten, staken wordt vrijdag gedaan en niet op maandag! (ik moet trouwens ook een aantal uur nablijven Clown)

De boete vind ik heel dubbel. Aan de ene kant mocht het niet en is het dus tot op zekere hoogte 'boontje komt om zijn loontje', aan de andere kant denk ik dat leerlingen hier niks van gaan leren. Nablijven vind ik een betere straf, je moet je vrije tijd opgeven en dat vinden leerlingen veel erger dan wat geld. Jongeren hebben genoeg geld tegenwoordig, en echte relschoppers komen (illegaal) wel aan dat geld. Als je echt dingen vernield of vervuild hebt (eieren, wcrollen, vuurwerk), dan lijkt het me logisch dat er boetes of taakstraffen volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:05

runningkawa schreef:
thissi schreef:
Nee, k hoef mijn eigen eten niet te betalen, maar wel m'n eigen kleren/Cadeautjes/Deo/Sportkleren etc. Ja, ik krijg dan wel 50 euro kleedgeld in een maand, maar houdt wel in dat ik de wasmanden leegruim/ de vaatwasser uitruim, m'n kamer schoonhoud etc.

snuf en snif.. Verdrietig

ze krijgt maar 50 euro...enig idee dat dat meer is dan veel mensen over houden per maand?
En ocharm..ze moet de afwasmachine leegruimen en haar eigen zooi opruimen

Nogmaals, ga genieten van je weinig uren op school en je luxe leven....

En dienstplicht, gaan we die ook invoeren voor meiden?
Lijkt me ook wel een goeie Ja

Heb je mij horen zeggen dat ik 50 te weinig vind?!
Ik heb alleen gezegd dat ik dat KRIJG.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:10

Ik heb net eens mijn agenda's gepakt van 4 jaar voorgezet onderwijs.
2 jaar had ik 34 uur les en 2 jaar 36 uur per week.

En nee ik ben niet van het vroegah van op zaterdag les Lachen

En ja, er was nog zeker tijd om paard te rijden, ondanks dat ik een half uur moest fietsen om op school te komen.

Dus nee, ik vind het gestaak om uren niet echt normaal.
Want vroeger werd daar ook niet op gestaakt, waarom nu dan wel?
En ja, vroeger mag je best aanhalen, vooral omdat imo tegenwoordig alles maar als zwaar en zielig wordt gezien Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:13

Echwel schreef:
niet voor ouderen enz).
ietwat ouderwetser is..

Respect voor oudere mensen is idd in onze klas weinig te merken.. Mij is geleerd om altijd U te zeggen als je mensen niet kent, op te staan in openbaar vervoer voor oude mensen/zwangere vrouwen etc.
Om leraren netjes 'Meneer en Mevrouw' te noemen. De rest in de klas noemt ze gewoon; De Jong ofzo. Of brullen keihard; Maar jij! oid tegen een leraar, terwijl dat ook op normale luidheid kon; Maar u. Maargoed, das weer een heel ander verhaal Clown .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:24

Annemijn schreef:
De boete vind ik heel dubbel. Aan de ene kant mocht het niet en is het dus tot op zekere hoogte 'boontje komt om zijn loontje', aan de andere kant denk ik dat leerlingen hier niks van gaan leren. Nablijven vind ik een betere straf, je moet je vrije tijd opgeven en dat vinden leerlingen veel erger dan wat geld.

En dan mogen de leraren extra op de "stoute kinderen" passen? Das pas oneerlijk, zij hebben niks verkeerd gedaan!
Zó simpel hé Verward
Das hún baan zeker? Net zoals de leerlingen zitten te springen om meer lesuren, het zijn toch studenten?! Slim

Niety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:01

Nadat ik een aantal reacties heb doorgelezen wil ik ook in dit topic reageren.
Velen van jullie zegen dat het staken onzin is en dat je gewoon naar school moet. Ik zelf zou heel erg blij zijn als ik ipv 26 lessen, 34 lesuren in de week zou krijgen! Wat extra lessen in profielvakken, maar ook vakken waar ik slecht in ben.

Maar wat doet de sorry dat ik het zeg 'kortzichtige' minister nou:
Ze geeft scholen geld voor slechts 25 lessen per week, maar wil wél scholieren minimaal 34 uur per week op school laten zitten.

Ik moet nu 6 uur (met N&G profiel) nutteloos in een studieruimte op school zitten en andere leerlingen (C&M bijvoorbeeld) wel 10 uur. Omdat er ook geen geld is om extra mensen aan te nemen, zit ik in een overvolle ruimte met 1 toezichthouder die onmogelijk meer dan 100 leerlingen in bedwang kan houden. Terwijl ik bv om twee uur uit ben, moet ik tot 4 uur in een zeer onrustige studieruimte zitten.
Andere scholen blijken creatiever: ze laten leerlingen doosjes vouwen of schoolpleinen opruimen om zo aan de uren te komen!

Ik doe nu 6VWO en heb mijn tijd hard nodig om te studeren. Ik weiger in de studieruimte te gaan zitten waar ik me totaal niet kan concentreren en doe dat altijd thuis.
Om te zeggen dat ik, door in een studieruimte te zitten, een kwalitatief beter onderwijs krijg zeg ik nee!

En dat is waarom ik mee ben gaan staken olv het LAKS. Ik wil verlaging van de uren, die gaan niet van de lestijd af maar van die 'studieuren of bezigheidstherapie-uren'.
Ik wil best wel 34 uur les, maar dan ook echt les en dat betekent dat de minister meer geld voor onderwijs beschikbaar moet stellen.

Het ergste is nog, dat scholen die de norm niet halen daar een fikse boete voor krijgen, wat betekent dat er nog minder geld is om leraren te betalen voor lessen!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:00

Kijk dat vind ik nu een goede reden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:05

Niety schreef:
Nadat ik een aantal reacties heb doorgelezen wil ik ook in dit topic reageren.
Velen van jullie zegen dat het staken onzin is en dat je gewoon naar school moet. Ik zelf zou heel erg blij zijn als ik ipv 26 lessen, 34 lesuren in de week zou krijgen! Wat extra lessen in profielvakken, maar ook vakken waar ik slecht in ben.

Maar wat doet de sorry dat ik het zeg 'kortzichtige' minister nou:
Ze geeft scholen geld voor slechts 25 lessen per week, maar wil wél scholieren minimaal 34 uur per week op school laten zitten.

Ik moet nu 6 uur (met N&G profiel) nutteloos in een studieruimte op school zitten en andere leerlingen (C&M bijvoorbeeld) wel 10 uur. Omdat er ook geen geld is om extra mensen aan te nemen, zit ik in een overvolle ruimte met 1 toezichthouder die onmogelijk meer dan 100 leerlingen in bedwang kan houden. Terwijl ik bv om twee uur uit ben, moet ik tot 4 uur in een zeer onrustige studieruimte zitten.
Andere scholen blijken creatiever: ze laten leerlingen doosjes vouwen of schoolpleinen opruimen om zo aan de uren te komen!

Ik doe nu 6VWO en heb mijn tijd hard nodig om te studeren. Ik weiger in de studieruimte te gaan zitten waar ik me totaal niet kan concentreren en doe dat altijd thuis.
Om te zeggen dat ik, door in een studieruimte te zitten, een kwalitatief beter onderwijs krijg zeg ik nee!

En dat is waarom ik mee ben gaan staken olv het LAKS. Ik wil verlaging van de uren, die gaan niet van de lestijd af maar van die 'studieuren of bezigheidstherapie-uren'.
Ik wil best wel 34 uur les, maar dan ook echt les en dat betekent dat de minister meer geld voor onderwijs beschikbaar moet stellen.

Het ergste is nog, dat scholen die de norm niet halen daar een fikse boete voor krijgen, wat betekent dat er nog minder geld is om leraren te betalen voor lessen!

Of je mag leuk leren kleien 130 minuten per week, is ook zo'n "nuttige" tijdsbesteding om toch nog wat uren op te vullen Ja

Je geeft prima weer wat het probleem is, en laat mensen HIER nou maar eens op reageren in plaats van te roepen dat wij allemaal luie scholieren zijn die niets gewend zijn.

Geef mij maar gerust een uur extra wiskunde en een uur extra natuurkunde in de week, graag zelfs!!

Maar er is nou eenmaal een lerarentekort, weinig geld beschikbaar voor het onderwijs en kennelijk ondanks dat alsnog de drang scholen meer verplichte lesuren te laten draaien.. want dus in de meest bizarre 'opvul-uurtjes' resulteert... en NIET in beter of meer onderwijs. Meer verplichte lesuren is geen slecht idee op zich, maar op dit moment zou het gewoon zijn doel voorbij streven.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:48

De mentaliteit van de leerlingen is heel slecht geworden, dus ik ga ervan uit dat bijna alle oudere die hier reageren dat beeld voor zich hebben.
Maar bij mij op het VWO haal je (iig ik) het echt niet zonder minstens 2 uur per dag te studeren, en als je dan 3 dagen in de week om 5 uur pas thuis bent zit je de hele avond alleen aan schoolwerk. Ik heb nog enorm geluk metmijn rooster, maar er zijn er zat die elke dag tussen 5 en half 6 thuis zijn en dan nog alle studie erbij moeten doen!!
DAT vind ik belachelijk, want in het weekend moet je ook dingen maken voor opdrachten etc. Waar in dan je privéleven? ik ken heel wat mensen die door school moeten stoppen met een sport.
Oja en niet iedereen word gesponsord door pappie en mammie, die moeten er dus ook nog bij werken, weg zaterdag.
Ik ken ook mensen die op VWO zitten bijna elke dag pas om 5 uur thuis zijn doordeweeks nog werken en dan op zaterdag van 8 tot 8 werken. Hoe je dan nog tijd over voor plezier ? nee!
En de uren zijn niet eens veel gezakt, wij maken 32/33 uur per week.
daarbuiten verwacht elk vak elk trimester wel en vreselijk groot PO oid. weer minder vrije tijd.
En denk eens aan ckv, we moeten 10 verslagen inleveren per jaar van een culturele activiteit (en de ckv bonnen worden afgepakt en zie je nooit meer iets van!!) plus nog opdrachten van filmpjes oid in de les. En ik heb nog meer kunstvakken waar je gewoon buiten school veel voor moet doen. En npog andere buitenlesactiviteiten.
Ik zal maar ophouden met alles opnoemen maar reken maar dat je het met dat werken nog niet zo slecht hebt!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:53

Ik baal er ook zo van. Één voordeel is dat ik al 18 ben en daarom geen boete kan krijgen. Mijn rooster klopt van geen kan heb 12 tussenuren en zit dus 12 x 45 minuten helemaal niks te doen. Maar wel van half 9 tot half 5 op school zitten he. Je houdt ook erg weinig tijd meer over voor andere dingen want als je het een beetje zwaar hebt zit je elke dag een aantal uur aan je huiswerk