Is er zoiets als "minderbedeelde mensen met een paard"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Is er zoiets als "minderbedeelde mensen met een paard"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:05

Kun je ook niet via zn dagopvang vragen naar informatie over een PGB? Een PGB hoeft namelijk niet te betekenen dat je andere mensen in dienst neemt, maar kan ook betekenen dat je jezelf in dienst neemt. Heb je in elk geval meer te besteden dan nu.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:05

de instanties zijn vreselijk.............. bijna schandalig..

maargoed er is een weg

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:06

Iedere gemeente heeft toch een zorgloket? Daar word je doorgaans prima geholpen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:07

vind je??? zijn de meningen betreffende de WMO nogal over verdeeld

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:08

ja ik heb er ook wel via dagopvang over gepraat, maar het is net alsof iedereen alleen een klein stukje van het geheel bespreekt,
dus dan alleen het logeren, of alleen de ondersteunende begeleiding..
het zou mooi zijn als iemand precies vertelde wat er bestaat, en hoe je dat aanpakt.
ipv dat je zelf mag raden, en men je dan verteld hoe je dat ene stukje regeld..
zo wordt het gewoon erg chaotisch allemaal..

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:12

Marigold schreef:
ja ik heb er ook wel via dagopvang over gepraat, maar het is net alsof iedereen alleen een klein stukje van het geheel bespreekt,

Daarom moet je dus bij het zorgloket zijn in je gemeente. Nu is dat hier in Winterswijk prima geregeld heb ik gehoord. Ook in de gemeente bij mijn moeder. Dus ik ken eigenlijk geen slechte voorbeelden. Maar ik weet niet of je het al geprobeerd hebt in je gemeente? Anders een raadslid aanspreken van de PvdA. Die weten vaak alles over de zorg van gehandicapten en minderbedeelden (dat horen ze tenminste te weten gezien hun verkiezingsprogramma Knipoog )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:18

zorgloket wil je niet zijn............ gewoon een pgb aanvragen.... zorgloket zal je dat altijd ontraden, want zorgloket werkt voor de gemeente en die wil graag dat jij als hulpbehoevende burger afhankelijk ben van......

met een PGB ben je zelfstandig en mag je het zelf uitmaken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:24

de hele pgb gebeuren is idd erg verwarrend
(heb het zelf ook een tijdje mogen ontvangen)
ik vermoed dat een maatschappelijk werker de aangewezen persoon is , deze weet meer ins en outs over het geheel
je kan iig een aantal dingen in natura krijgen (denkt bv aan lift om kind uit bed te tillen bv zo heb ik nu ook mijn rolstoel gekregen )
de wetgeving is behoorlijk aangescherpt maar een pgb in geld ivm persoonlijke zorg
maar denk dat je wel een par uur per week kan krijgen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:26

voor je kind kan je geen zorg krijgen Nick........ kind is gezond.

het enige waar je zorg voor kunt krijgen is voor de dingen die JIJ niet meer kan

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:31

KiWiKo schreef:
zorgloket wil je niet zijn............ gewoon een pgb aanvragen.... zorgloket zal je dat altijd ontraden, want zorgloket werkt voor de gemeente en die wil graag dat jij als hulpbehoevende burger afhankelijk ben van......

met een PGB ben je zelfstandig en mag je het zelf uitmaken

En door wie wordt de PGB verstrekt? Echt wel door de gemeente hoor.

Het zal in jouw gemeente inderdaad niet zo goed gaan maar bij ons wordt je door het zorgloket wel degelijk een pgb aangeboden. Alleen kun je dus kiezen of je gebruik wilt maken van de door de gemeente ingehuurde instanties of dat je zelf het pgb beheert.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:37

KiWiKo schreef:
voor je kind kan je geen zorg krijgen Nick........ kind is gezond.

het enige waar je zorg voor kunt krijgen is voor de dingen die JIJ niet meer kan

klopt dus KIND kan pgb krijgen Knipoog
dacht dat in gevallen als bij marigold (daar waar ik het over heb)
het wel mogelijk is om zorg te krijgen
de pgb gaat dan wel opnaam van het kind maar als beheerder/ouder/voogd
bepaal je of je het uitbesteed of zelf zorg verleent

ikzelf al word ik slechter heb GEEN recht op pgb op de dingen die ik niet meer kan
ben getrouwd ..heb man .. het is zo krom tegenwoordig stukje verderop heeft vrouw nek gebroken
4 kinderen waarvan 1 van paar maanden oud kreeg dus ook geen thuiszorg ..want ze heeft een man.. maar genoeg daarover

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:39

het gaat wel erg off topic nu he, hier..

maar in reactie op bovenstaande,
een nieuwe rolstoel bijvoorbeeld, moet ik aanvragen bij de gemeente,
ze vragen geloof ik wel of ik dat in natura wil of uit pgb, of zit ik er nu naast..
ik weet het ook niet zeker, in elk geval, rolstoel wordt geregeld door gemeente.
en ook andere hulpmiddelen.
tillift voor in en uit bed wordt door fysio afgeraden, hij moet zelfstandig worden, zelf transfers leren maken, is lichamelijk niet gehandicapt genoeg voor tillift..

pgb aanvragen, ja maar bij wie?
de MEE komt met een heel ingewikkeld verhaal wat lang niet alles omvattend is,
en gewoon maar de SIZ bellen voor alle info.. volgens mij behandelen die alleen maar aanvragen, dus op dat moment moet je al weten wat je wilt aanvragen.
een zorgloket ga ik nu dus echt opzoeken ja,
mijn vriend werkt ook in de zorg, dus die helpt me er nu gelukkig ook mee.
het is een ingewikkeld gebeuren, volgens mij omdat men hoopt dat je zo goedkoop mogelijk blijft in je zorgaanvraag..
volgens mij is de kortste klap een lijstje maken van alles waarin de verzorging afwijkt van de verzorging van een normaal ontwikkelend kind, en dan uitvinden in hoeverre daar hulp voor bestaat, en waar dat dan aangevraagd moet worden..

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:41

De vraag van de TS was mensen met een inkomen van kleiner dan 700 euro. Daarom snap ik niet dat iedereen zich gelijk persoonlijk aangesproken voelt.

Ook wij zelf vallen onder de besproken categorieen maar zitten op lange na niet onder de 700 euro. Ik voel me helemaal niet aangesproken ook niet omdat een deel van ons inkomen uit een uitkering bestaat en mijn man MS heeft dus 100 % afgekeurd is.
Iedereen weet voor zichzelf hoe zijn persoonlijke situatie is en wij persoonlijk worden er nooit op aangevallen behalve door een jaloers persoon die niet precies weet hoe de vork in de steel zit.
Dat zijn meestal mensen die zelf maar net rond kunnen komen en ook niets aan hun situatie doen om die proberen te verbeteren. Een andere WAO'er zal nooit zo slecht oordelen over ons omdat ze weten dat er dan echt wel wat aan de hand is.

Voor mij geld dat die groep die chronisch werkeloos is omdat ze niet willen werken en daarom op kosten van de staat of gemeente leven, niet moet gaan zeuren als ze zich geen paard kunnen veroorloven. De groep die daar dus buiten valt, tijdelijk of door omstandigheden in de bijstand of erger, hoeft zich dus niet aangesproken te voelen maar doen dat dus juist wel ???
Zieke mensen gun ik het van harte om paard te kunnen rijden of te vertroetelen of wat ze maar willen. Die kunnen ten alle tijden bij mij prive terecht maar er zijn ook speciale maneges voor indien je niemand in de buurt kent.

Bij een TOTAAL inkomen van onder de 700 euro zoals de TS zegt vind ik het onverantwoord en zeer egoistisch om dan een paard aan te schaffen met de reden: maar mijn paard is mijn leven. Totaal misplaatste dierenliefde want je kunt een paard dan niet geven wat het verdiend. Zo lang het goed gaat misschien wel, maar er hoeft maar iets te gebeuren en je paard kan het schudden. Fijn dat jouw hele leven dan om je paard draait maar is dit eerlijk ten opzichte van het paard ?

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:42

Ik werk 24 uur per week en verdien echt slecht. Ik krijg nog een uitkering van het CWI maar dat is nog geen €100,-. Toch heb ik een paard, motor en woon ik alleen. Ik kan niet rondkomen en soms moet ik helaas de huur (is gelukkig aan mijn ouders) een maand overslaan....Ik kan geen bijstand aanvragen omdat je niet permanent mag wonen in een chalet. Zodra de gemeente Putten het wel toestaat dan laat ik het huisje op mijn naam zetten en ga ik kijken wat ik dan kan krijgen. Ik reken er niet op, het enige wat ik kan bedenken om rond te komen (en dat denkt/hoopt mijn moeder ook) dat ik een leuke relatie krijg, 2 verdieners is toch altijd wat gunstiger dan alleenstaand maar ik wil niet alleen maar om die reden een vriend gaan zoeken....

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:45

PGB wordt verstrekt door het Zorgkantoor. Met een indicatie van het CIZ kun je een PGB krijgen. Het CIZ beoordeelt óf en zo ja hoevéél je kunt krijgen. Je kunt het aanvragen op naam van je kind. Er komt wel wat administratief werk voor je bij: je moet alles verantwoorden waar het geld aan is besteed.

Hulpmiddelen vallen niet onder een CIZ-indicatie, maar onder de WMO. De meeste gemeentes laten de WMO-beoordeling echter doen door het CIZ, bij gebrek aan inhoudelijke kennis over indiceren. Dat maakt het extra verwarrend, omdat de aanvraag naar de gemeente moet (en het besluit dus ook op gemeente-briefpapier), maar als je naar de gemeente belt hoe lang het nog duurt, wordt gezegd dat het is uitbesteed aan het CIZ Knipoog
De zorgloketten van de gemeente zijn dus ook gelinkt aan het CIZ. Zij kunnen eenvoudige aanvragen (thuiszorg met niet teveel haken en ogen) aannemen door een computersysteem dat ze door de vragen heenleidt. Blijkt aan het eind van die vragenlijst dat het te gecompliceerd is, wordt de aanvraag alsnog doorgestuurd naar het CIZ en vervolgens verdwijn je daar in de molen Scheve mond
Gemeente Winterswijk is geloof ik inderdaad de enige die alles zelf doet dit district van het CIZ Knipoog

Zorgkantoor
CIZ

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:50

denk dat als je in die situatie zit en nog GEEN paard hebt
je beter en je paard beter af is om er niet aan te beginnen

maar als je het paard al hebt en dan in die situatie komt is de vraag ..zit je er lang of kort in (iets wat niet altijd te voorspellen is ) en waar is de grens dat je m weg doet
iedereen hoopt (lijkt mij) dat de nieuwe geld arme situatie tijdelijk is ..

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:54

AnjaKos schreef:
Ik werk 24 uur per week en verdien echt slecht. Ik krijg nog een uitkering van het CWI maar dat is nog geen €100,-. Toch heb ik een paard, motor en woon ik alleen. Ik kan niet rondkomen en soms moet ik helaas de huur (is gelukkig aan mijn ouders) een maand overslaan....Ik kan geen bijstand aanvragen omdat je niet permanent mag wonen in een chalet. Zodra de gemeente Putten het wel toestaat dan laat ik het huisje op mijn naam zetten en ga ik kijken wat ik dan kan krijgen. Ik reken er niet op, het enige wat ik kan bedenken om rond te komen (en dat denkt/hoopt mijn moeder ook) dat ik een leuke relatie krijg, 2 verdieners is toch altijd wat gunstiger dan alleenstaand maar ik wil niet alleen maar om die reden een vriend gaan zoeken....

Ach Anja toch, ook jou gun ik alles van harte hoor. Ik zie dat je in een stacaravan woont en dat is niet verkeerd bedoeld. Zoals je schrijft in de profiel, het is met recht een paradijsje.
Maar al mag je er straks wonen, de wielen kunnen zo onder je vandaan gezaagd worden op ieder moment. In heel NL zijn ze landelijk bezig om dit nml. te verbieden want eerlijk gezegd wie wil er niet zo wonen als jij ? Ik wel hoor, ja nu even niet meer, wij hebben het anders opgelost en zijn geemigreerd. Maar zo woon je mooi en goedkoop toch ?
Dus ik hou mijn hart vast voor als je mooie paardje ziek word. Misschien heb jij je ouders als back-up of je kunt tenminste nog iets doen om je inkomen op te schroeven, meer werken, cursussen of opleidingen doen en misschien een rijkere man tegen het lijf lopen. Maar je moet het allemaal wel zelf doen. Wat doe jij als je paard morgen een zware operatie moet ondergaan met revalidatie van zeg maar zo'n 3000 euro ? Een lening krijg je niet met jouw inkomen ben ik bang....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:59

nickyu schreef:
denk dat als je in die situatie zit en nog GEEN paard hebt
je beter en je paard beter af is om er niet aan te beginnen

maar als je het paard al hebt en dan in die situatie komt is de vraag ..zit je er lang of kort in (iets wat niet altijd te voorspellen is ) en waar is de grens dat je m weg doet
iedereen hoopt (lijkt mij) dat de nieuwe geld arme situatie tijdelijk is ..

Dat bedoel ik ook Nicky, als je al in de situatie zit en dan gaat aanschaffen is ronduit onverantwoord om het netjes te zeggen.

Maar we kunnen eigenlijk allemaal iedere dag in die situatie terecht komen met paard. Je kunt je baan kwijt raken of ziek worden. Ik denk dat wij beiden dat juist heel goed beseffen. En dan moet je zelf je keuzes maken. Kan het wel kan het niet, kan het beter worden of niet of hoe lang gaat dat duren, is het nog eerlijk ten opzichte van je paard of niet. En ook dat is allemaal niet makkelijk en niet over 1 kam te scheren.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:23

natasja50 schreef:
Iedere gemeente heeft toch een zorgloket? Daar word je doorgaans prima geholpen.

nou, hier niet hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:23

TS start een hekel onderwerp en voorts zien we haar niet meer in de discussie. Sigaar

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:25

ja idd... maar ik denk dat ze haar antwoord wel al heeft;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:39

AnjaKos schreef:

Dan snap ik echt niet dat jij een paard hebt Verward
en je laat je ouders dan soms je huur betalen? vind ik om te schamen zo schandalig
maar goed,keus van je ouders,mijn ma had allang gezegd : "doe die knol maar de deur uit"
ik vind dit typisch een geval van de misplaatste dierenliefde die hierboven elders ook al genoemd is
want nou heb ik ook mijn paardje destijds in de kliniek gehad....nou had ik de mazzel met een peperdure verzekering die dus even 7000 euro vergoedde....maar waar wil je dat bedrag van gaan betalen als het bij jou gebeurd? dan maar slachten omdat jij het niet kan payen... Verward

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 14:48

Perrokai schreef:
De vraag van de TS was mensen met een inkomen van kleiner dan 700 euro. Daarom snap ik niet dat iedereen zich gelijk persoonlijk aangesproken voelt.

Bij een TOTAAL inkomen van onder de 700 euro zoals de TS zegt vind ik het onverantwoord en zeer egoistisch om dan een paard aan te schaffen met de reden: maar mijn paard is mijn leven. Totaal misplaatste dierenliefde want je kunt een paard dan niet geven wat het verdiend. Zo lang het goed gaat misschien wel, maar er hoeft maar iets te gebeuren en je paard kan het schudden. Fijn dat jouw hele leven dan om je paard draait maar is dit eerlijk ten opzichte van het paard ?

Excuus, even in uw post geknipt Lachen

Dit is o.a. wat ik wilde aankaarten, "zeer misplaatste dierenliefde". Een paard houden met een zeer gering inkomen valt hier in mijn ogen ook onder, maar ieder heeft natuurlijk het recht om een eigen mening te vormen wat dit onderwerp betreft. "Droog brood vreten om maar een paard te kunnen bekostigen" vind ikzelf niet iets om trots op te zijn, dit is zeer destructief.

russel schreef:
TS start een hekel onderwerp en voorts zien we haar niet meer in de discussie. Sigaar

Slapen Slapen Slapen
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 11-11-07 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:51

O, daar ben je.

Jij mag vinden dat droog brood vreten om je paard te bekostingen destructief is, maar dat vind jij dan toch alleen maar? Jij hebt kennelijk meer behoefte aan luxe, nou dan doe jij dat toch lekker zo als jij dat wilt?

Ik denk dat je nu aan de instelling van iemands willen van het leven komt en dat is niet aan jouw.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:53

Of iemand droog brood wil eten om maar een paard te kunnen hebben, is aan die persoon zelf. Ik zou er ook niet voor kiezen, maar ze zijn er genoeg. Als het dier er niet onder lijdt, vind ik dat niet zo'n drama. Maar als je zó op het randje leeft, kun je erop wachten dat er op een dag ook geen geld meer is voor iets dat het paard nodig heeft en dan is het ook meteen goed mis...