Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:33

Overigens gaat dit topic niet over de strijd hoe je moet opvoeden, maar tips voor de TS en dan kan zij zien wat het beste bij haar past .. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:34

En volgens velen is dat een baby van 13 maanden een tik geven. Ik vraag me af met welk resultaat Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:36

Ik meende altijd dat jij goed topics las Faye

WCF heeft het al eens gezegt
een lichte schrik reactie

Net als bij een paard dat niet aan het been is, pas op!
Daarom heeft het ook niks te maken met mishandelen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:38

Nee zeggen kan ook afdoende zijn als 'schrikreactie' als je het duidelijk & overtuigend genoeg zegt. En daarmee bedoel ik niet op te harde toon 'schreeuwen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:40

Dat kan Ja
En als dat helpt zou ik daar zeker weten nooit een tik op de vingertjes bij geven.

Maar niet elk kind is hetzelfde.
En sommige kijken je echt aan van...jah?
En dan kan een tik na eerst nee wel ineens zoiets zijn van...opes...ze meent het. Vaak trekken ze dan ook een pruillip zo van...nouhou, betrapt...ships..kan niet doorgaan Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:41

runningkawa schreef:
Maar niet elk kind is hetzelfde.
En sommige kijken je echt aan van...jah?
En dan kan een tik na eerst nee wel ineens zoiets zijn van...opes...ze meent het. Vaak trekken ze dan ook een pruillip zo van...nouhou, betrapt...ships..kan niet doorgaan Lachen

Sommige doen dat ook als je ze een tik(je) geeft. En dan? Harder slaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:41

Het gaat hier om een kind van 13 maanden........
ongelooflijk deze discussie Rolleyes

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:43

Als een ouder duidelijk & consequent is in het grenzen stellen (en dan wel rekening houdende met de leeftijd & 't karakter van een kind), valt het meestal wel mee met die moeilijke kindjes is mijn ervaring.

@Faye, inderdaad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:43

Faye: waar... Maar goed, het kind wordt vanzelf ouder en dan worden de vragen over hoe grenzen te stellen wel steeds relevanter, omdat een kind ze dan ook meer kan begrijpen en zijn eigen gedrag kan sturen. Dus als we nu alvast beginnen... hebben we over een jaar of wat een paar mooie antwoorden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:45

Dat is duidelijk shadow: een tik en als dat niet helpt wat harder slaan, anders krijg je een ettertje Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:46

Over zwart/wit zien gesproken...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:54

Ik wil de vraag wel serieuzer stellen hoor. Stel... over een jaar doet het dochtertje van Urielle het weer... ze is dan inmiddels op een leeftijd dat het al wat meer zin heeft om niet alleen te sturen maar ook te corrigeren.
En ze reageert niet op een tik, omdat ze helemaal die schrikreactie niet vertoont, of omdat ze juist door de schrik zich afsluit van dat soort dingen. (Dat kan soms: die kinderen sluiten zich af en worden alleen maar bozer en bozer. Gebeurt bij paarden ook wel eens, als je die een tik geeft raken ze dusdanig boos / in paniek dat ze alleen maar feller in verzet gaan.)

En dan? Wat zou je dan nog kunnen doen? 't Is best nuttig om daar vantevoren al eens bij stil te staan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:57

Als je op tijd consenquent geweest bent, zal de kans klein zijn dat het zich herhaalt. Althans, dat begrijp ik uit dit topic?

Op het moment dat een kind voor rede vatbaar is, zou ik zeker een uitleg geven. Maar die vooral niet te ingewikkeld maken (wat ik soms wel es zie/hoor in mijn omgeving). Kinderen denken nu eenmaal niet zoals volwassenen (gelukkig niet zeg) en je moet de boel wel begrijpelijk houden...
Maar ja, dat is de mening van een leek (die overigens zeer gewaardeerd wordt als kinderoppas Clown )

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:59

Ik ga me niet in de wel/niet tik discussie mengen (want ik heb zelf nog geen kinderen dus dan telt mijn mening niet Tong uitsteken ), maar ik ben wel benieuwd wat de ouders doen als het kind bijt/slaat, ze negeren het gedrag en het herhaalt zich weer.
Eigenlijk: hoe lang ga je door met herhalen van negeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:02

Als mijn dochter beet, ging ze op de trap. Dat hoef je maar een paar keer te herhalen, toen was ze wel al ruim twee.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:05

Ik denk dat goed opvoeden niks met wel of niet pedagogisch tikken te maken heeft. Als je een goede ouder bent, met een goede consequente opvoeding en voldoende liefde en aandacht voor je kind, dan kan het helemaal geen kwaad om op een gepast moment een pedagogische tik uit te delen.

Ben je toch al een slechte ouder (weinig aandacht voor het kind enz.), dan helpt pedagogisch praten met je kind toch niet meer.

Een opvoeding bestaat uit veel meer dan wel of niet een pedagogische tik uitdelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:05

De "pedagogische" tik bestaat niet, er is namelijk niks pedagogisch aan.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:09

faye schreef:
Gek, ik ken niemand die zo met de kinderen om gaat. Ik vind slaan absoluut not done, en het is ook niet nodig. Heb je bij je paard altijd een zweep nodig om consequent te kunnen zijn?

Je lijkt me een heel lief persoon. Maar ik weet wel bijna zeker dat je als jouw paard je bijt je gewoon een mep terug geeft, en niet vriendelijk zijn tanden uit jouw bovenarm peutert en zegt foei mag je nooit weer doen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:15

Een paard is iets anders dan een kind. Een paard is heel iets anders dan een mens. Een paard is absoluut anders dan een baby van 13 maanden.
De pedagogische tik bestaat gewoon niet, het wordt gebruikt als ouders geen andere middelen meer tot hun beschikking hebben. En dat is dus je eigen tekortkomingen afreageren op je kind. In een dergelijke situatie kun je je dus afvragen wie er eigenlijk gecorrigeerd moet worden, het kind, of de ouder?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:18

faye schreef:
De "pedagogische" tik bestaat niet, er is namelijk niks pedagogisch aan.

`
Prima, noem je het lekker zoals jij wil. Corigerende tik, pets, gewoon tikje. We weten allemaal prima wat ik ermee bedoel, dus laten we niet flauw doen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:26

Als ik mensen hier zie schrijven slaan is een teken van onmacht is het net alsof ik een kennis hoor praten.
En die beweerde altijd om het hartst ik sla mijn kinderen niet, maar niets is minder waar. <Hij doet het nu wel, helaas is het nu aan de late kant want zijn drie kinderen zijn ook etterbakjes, die nergens naar luisteren en doen waar ze zin in hebben. Nu slaat hij ze wel, ze hebben een strafstoel en een strafhoekje op de trap. >Maar de ettertjes staan van de trap op en lopen naar hun slaapkamer en gaan daar spelen of rotzooi trappen.
En hij die zei nooit te slaan deelt nu ferme tikken uit, en de kindertjes luisteren niet meer naar nee, niet naar discussie niet, niet naar een tik voor de billen. Die werden ook zo opgevoed als sommigen hier vertellen.
Die drie zijn dus 4, 5 en 6 en nu al verpest.

>De mijne is 4,5 en die heeft dus drie maal in haar leven een tik gehad, moeders wil is wet en ze luistert op het woord. We hebben ook discussies en ze probeert me ook uit. En ja als ik zeg nu houd je op met zeuren dan moet ze ook ophouden.
Ik ken ook een verhaal van een andere kennis die dreigde altijd met als jij dit dan doe ik dat totdat het kind zei ach mamma houd nu toch op je dreigt alleen maar.

Ik heb het me goed in de oren geknoopt. Mijn opvoeding is hard, maar ik krijg nog ieder moment een dikke knuffel een kus en een neusje en tegen iedereen die het horen wil zegt zij mijn mamma ik vind je lief. Terwijl die van mijn kennis mama een schop verkopen en zeggen je bent een stomme stomme mama poedersuiker.
Fijn het resultaat van de te vrije opvoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:26

Ik weet prima wat je ermee bedoelt, maar het blijft feit dat ouders zich daaraan vergrijpen als ze geen andere middelen meer hebben of weten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:46

Kafue: je voorbeelden zijn niet echt goed gekozen. Het belangrijkste bij opvoeden is namelijk duidelijk en consequent zijn, en als ik de verhalen zo lees, is daar niet echt sprake van. Dus wat wil je ermee laten zien?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:52

Dus volgens sommige hier heb ik een uitzonderlijk kind als hij luisterd naar 'nee' hij mag dan 11 maanden zijn, maar weet al prima wat nee betekend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:53

Charaz: hoe kom je aan die conclusie?