Schulden en het incassotraject

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Y

Re: Schulden en het incassotraject

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:47

Vippie schreef:
juline schreef:
nee hij heeft vrijwel alleen contact met zijn curatese en de bewindvoerder heeft zijn postzaken in handen. het is helemaal verdeeld

mocht dit niet kloppen zou ik dit ook graag weten want er hangt zowiezo al jaren een luchtje aan zijn curatese. al verschillende dingen meegemaakt die niet kloppen

Wat Appel zegt klopt helemaal. Zodra een debiteur het WSNP traject ingaat vervalt zijn curator en neemt de bewindvoeder de lopende zaken over.
Andersom geldt hetzelfde als iemand van wsnp naar faillisement dan neemt de curator alles over. Het is nooit en/en maar altijd of/of.
Overigens kan de bewindvoeder ook curator zijn, ligt eraan wie de rechtbank aanstelt in die functie.

Ik ben bewindvoerder voor WSNP. Ik merk ik mijn werk dat de meeste mensen de begrippen er moeilijk uit elkaar kunnen houden. Ik doe eigenlijk als bewindvoerder. Ik heb contact met de schuldeisers van voor datum WSNP en zorg dat deze op een lijst komen en aan het einde uitbetaald worden. Verder bereken ik ieder half jaar wat mensen moet afdragen aan de boedelrekening (de rekening waarop drie jaar wordt gespaard, daarvan wordt mijn salaris betaald en van wat er overblijft betalen we de schuldeisers) Verder controleer ik periodiek of mensen aan de verplichtingen voldoen, ik houd de rechtbank hiervan op de hoogte. De rechtbank is ook met alles eindverantwoordelijk. Dat is eigenlijk alles wat ik doe. Momenteel heb ik ongeveer 200 mensen in de WSNP zitten.

Van de meeste mensen wordt het inkomen beheerd door een budgetbeheer organisatie. IKk stel dat vaak als extra verplichting. De reden hiervan is dat mensen dan stipt alle vaste lasten betalen (die worden voor hun betaald) en ontstaan er geen nieuwe schulden. Sommige mensen staan ook onder beschermingsbewind, deze mensen hebben geen financieele bevoegdheden meer.

Verder kun je als privepersoon niet failliet zijn en in de WSNP zitten. Wat wel kan is dat je bedrijf (geen eenmanszaak) failliet en je als privepersoon in de WSNP zit.

De WNSP duurt in beginsel drie jaar. Hij kan ook korter duren, als er geen zicht is op verbetering van de financiele situatie. Hij kan ook langer duren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 15:11

Mag ik vragen Sinelia wat voor jou de indicaties zijn om iemand aan te melden voor budgetbeheer?

Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat iemand met oude creditcard schulden uit 2004, geen achterstand in de vaste lasten en gewoon een vaste baan niet in financieel beheer hoeft. Hetzelfde voor iemand waarvan de schulden uit een bedrijf afkomstig zijn en die verder de vaste lasten endergelijke gewoon altijd betaalt.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:24

Apple schreef:
Mag ik vragen Sinelia wat voor jou de indicaties zijn om iemand aan te melden voor budgetbeheer?

Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat iemand met oude creditcard schulden uit 2004, geen achterstand in de vaste lasten en gewoon een vaste baan niet in financieel beheer hoeft. Hetzelfde voor iemand waarvan de schulden uit een bedrijf afkomstig zijn en die verder de vaste lasten endergelijke gewoon altijd betaalt.

Dat hangt af van de aard van de schulden, zij er veel schulden in de vaste lasten. Laten de schulden zien dat mensen koopverslaafd zijn (geven meer uit dan ze hebben). Je kijkt ook naar de oorzaak van de schulden, waarom zijn mensen in deze situatie gekomen.

voorbeeld: stel dat iemand een eenmanszaak heeft gehad en deze over de kop is gegaan, dan is budgetbeheer overdreven en meestal niet nodig, maar iemand die grote achterstanden heeft bij essent, huur en dergelijke verplicht ik het wel.

Tegenwoordig komt bij iedereen via een minnelijk traject en deze stellen het ook verplicht en als ze al budgebeheer hebben, laat ik het meestal zo. Mensen mogen geen nieuwe schulden maken en moeten drie jaar lang van 90 van de bijstandsnorm rondkomen.

Voorbeeld, mensen die op het minimun zitten lossen als alleenstaande 47.60 en als gehuwden 57.12. Hoe meer je verdient hoe meer je moet aflossen. Dat is voor mensen heeft moeilijk. Stel je verdient 1800 en je bent alleen, dan mag je ongeveer tussen de 900 en 1000 euro houden (hangt af van de hoogte van de huur en zorgverzekering). Dat betekent iemand drie jaar lang van de helft van zijn inkomen moet rondkomen, dat is best heftig. Deze mensen adviseer iik als ze aangegeven het moeilijk te vinden wel budgetbeheer, zodat er niet meer uitgaat dan er inkomt. Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor de betaling van de vaste lasten en de boedelbijdrage.

Het is meestal ook meer een gevoel, dan dat je strakke regels heb wanneer wel en wanneer niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 15:47

Hummm, budgetbeheer is niet altijd verplicht in een minnelijk traject, dat hangt inderdaad van de aard van de schulden af.

Mensen die aangeven dat het ze lastig lijkt om rond te komen van het bedrag hebben mi meer aan een budgetteringscursus of extra budgetbegeleiding dan aan inkomensbeheer.

Immers, als je schulden wilt maken dan kun je dat altijd wel, inkomensbeheer of niet. Het gaat vaak om een gedragsverandering.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:58

Ja het gaat zeker om gedragsverandering, maar daar zorg ik niet voor. Het is keihard eigenlijk, mensen moeten van 36 maanden aan alle verplichtingen voldoen, dan krijgen ze een schone lei, doen ze dat niet gaan ze uit de WSNP. Hoe ze dat doen, maakt mij eigenlijk niet uit. Mensen die moeite hebben om rond te komen hebben ook meer aan een cursus en advies en dergelijke, maar een achterstand in de boedel, of andere achterstanden zijn van 90% van de bijstandsnorm bijna niet in te lopen, dus adviseer ik inkomensbeheer om ervoor te zorgen dat de vaste lasten betaald worden. En inderdaad schulden kun je altijd maken, ook als je in inkomensbeheer zit. Eigenlijk is het best wel jammer dat er in de WSNP geen ruimte is voor gedragsverandering, je ziet het vaak dat mensen na de WSNP, weer dezelfde fouten maken.

Bij ons de in regio, drenthe, groningen, stllen de kredietbanken en andere organisaties budgetbeheer tijdend het minnelijk traject wel verplicht. Het staat niet in de richtlijnen idd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 16:00

Regio afhankelijk inderdaad.

Een bewindvoerder WSNP is geen hulpverlener en veel mensen die de WSNP inrollen beseffen dat niet helemaal. Taak van het minnelijke traject is mi mensen ook zo goed mogelijk voorbereiden op de WSNP ook om uitval of recidive te voorkomen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:43

Lovely schreef:
Dit is goed nieuws!
http://www.nrc.nl/binnenland/article205 ... ureaus_aan

Dit doet wel iets aan het onrechtmatige gevoel wat veel mensen hebben over de buitensporig hoge kosten die aan de debiteur opgelegd worden door de incassobureaus.

Bij Radar ging het daar ookal over.

Wat ik wel jammer vond is dat ze bij Radar niet een duidelijk verschil maakten tussen incassobureau's en deurwaarderskantoren.
Ik werk bij een gerechtdeurwaarderskantoor maar sind 3 jaar doen we ook het incassotraject. We voeren de hoofdsom in (wat een facturen openstaad minus de creditnota's), en passen daarop de staffel van de Rechtbank toe. Daarbij komt dan de wettelijke (handels)rente. Verder niets. Ook nemen we nooit administratiekosten of aanmaningskosten van de opdrachtgever mee in de hoofdsom.
Zo heb je gewoon puur het bedrag wat diegene nog heeft openstaan, de rente en ons salaris. Wat overigens gedeeld wordt (de incassokosten) als de debiteur na de eerste aanmaning betaald.

Wat ik erg jammer vind is dat sommige debiteuren hun eigen betaalregeling niet nakomen. Die heb je meerdere keren aan de telefoon gehad en op papier de regeling gezet (350,- in de maand bijv.) en die komen ze ondanks een aanmaning achterstand en telefonischcontact niet na. Bah vind ik dat. Als het niet lukt bel, mail of schrijf dan en laat het ons weten! Want dat werkt wel, als een debiteur contact opneemt en zijn verhaal doet ben ik sneller geneigt akkoord te geven voor een regeling Lachen7

Voor collega's Tong uitsteken : heeft jullie kantoor een kasfunctie? Wij hebben dat wel, heeft zijn voordelen dat mensen cash kunnen betalen maar som is het best eng. Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat een debiteur behoorlijk agressief begon te worden en een collega van me heeft te horen gekregen dat hij 'er wel zou opwachten na werktijd en 'er te pakken zou nemen. Het geeft je behoorlijk de kriebels moet ik zeggen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:37

Debiteuren vinden het vaak lastig om een betaalregeling af te spreken en na te komen. Hebben ze iemand aan de telefoon van een DRW kantoor wil die persoon niet lager dan 100 euro per maand ontvangen. Tsja. Dan moet je als debiteur sterk in je schoenen staan om te kunnen onderhandelen dat het minder moet zijn omdat ze anders de betalingsafspraken niet kunnen nakomen.

Ik zie heel veel mensen die allerlei regelingen hebben afgesproken waarvan ze van te voren al weten dat dit niet gaat lukken, maar zich onder druk gezet voelen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:37

Bij ons ligt het aan de hoofdsom, hoe hoog die is. We gaan in principe niet akkoord met minder dan €100,- behalve als de hoofdsom laag is en als de debiteur kan aantonen wat zijn / haar inkomen is en wat de uitgaven zijn waardoor hij / zij minder dan €100,- kan afdragen.

Ik vind het gewoon jammer dat ze dan niets van zich laten horen. Ik blijf er namelijk niet achter aan bellen en brieven sturen..

Bij welk kantoor werk jij Apple? En voor hoe lang al?

Ik vind het echt hartstikke leuk werk, vooral het kantoor (de collega's en mn baas) is hartstikke tof Ja Komend weekend bedrijfsuitje!
Ik hoop volgend jaar tijdens mn studie bij een GDWkantoor in Leiden te kunnen gaan werken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 23:08

Tsja, altijd blijven communiceren is wat ik altijd probeer mee te geven aan klanten Lachen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:38

waar ik nog steeds tot op de dag van vandaag moeite mee heb is dat er een zeker incassoburo is (Intrum Justitia) niet niet eens intern communiceert. Of de verschillende afdelingen hanteren niet hetzelfde systeem, maar ik word er scheitziek van.
De vorige bewoner: een door politie en justitie gezochte drugscrimineel met een enorme schulden berg achterlatend overal waar hij is geweest heeft het nogal bont gemaakt. ik heb al meerdere keren deurwaarders aan de deur gehad en zelfs een keer politie om 'hem' op te pakken. Dit terwijl ik hem direct keurig uit heb laten schrijven bij de gemeente. Ik ben dus op een gegeven moment zijn post gaan open maken om verdere 'verassingen' te voorkomen. ik ben keurig incassoburo's gaan bellen om te vertellen dat hij er niet meer woont. heb zelfs mijn koop contract een paar X doorgefaxt. zo ook naar intrum Justitia. Echter blijven ze brieven sturen met vreselijke dreigingen. steeds om andere rekeningen die niet zijn betaald door diverse schuldeisers. terwijl zij met 1 simpele druk op de knop kunnen zien bij de gemeente dat die kerel echt al een tijd weg is hier en ik meermalen telefonisch EN schriftelijk heb laten weten dat die rotzak weg is. zucht..... ieder incassoburo weet het nu en alleen Intrum Justitia blijft moeilijk doen. zucht.... ik ben iedere dag nog bang dat ze met deurwaarders mijn zuurverdiende spullen gaan weghalen uit MIJN huis omdat zij HUN huiswerk niet doen.

Zo dat moest ik even kwijt. lang leve het incassotraject bij onschuldige nieuwe bewoners Boos!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:18

Wat een bende daar zeg Nagelbijten / Gniffelen Maar eens melden bij de branche organisatie? > http://www.nvio.nl/
Intrum Justitia staat op de lijst als aangesloten organisatie.

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:58

samantha5 schreef:
Boetes van het CJIB blijven ook bestaan. Dus ook die moet je na je schuldsaneringsregeling nog betalen. Haha!

Hier wilde ik nog even op reageren. Dit is overigens NIET meer van toepassing heb ik van de week op mn werk vernomen.
Mulder-boetes willen ze voor een schuldsanering nog in overweging nemen of ze mee kunnen gaan in de sanering. Echter maken de Strabis-boetes geen kans en zullen die vóór de schuldsanering nog betaald moeten worden anders worden ze niet toegelaten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 00:55

Strabis kan wel mee in de WSNP voor zover ik weet Lachen

Alleen Terwee boetes vallen overal buiten.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:10

Apple schreef:
Incassobureaus doen dat in opdracht van financieringsmaatschappijen. Het incassobureau dat werkt voor de DSB bank doet dat bijvoorbeeld.

Punt met een akte van cessie is dat deze gewoon doorloopt als er beslag is gelegd.

Eigenlijk moet je nooit een akte van cessie tekenen als je zo'n ding voor je neus krijgt. Je kunt hem namelijk ook niet opzeggen, dat kan alleen degene aan wie je de cessie hebt gegeven.

je zal wel moeten tekenen...
anders is het enkeltje deurwaarden en beslaglegging op je loon Knipoog
dan tekenen mensen liever zo'n akte van cessie ..
er zijn genoeg mensen die een gat in hun hand hebben die erg blij zijn dat ze een akte van cessie hebben zodat eindelijk eens een deel van hun schuld-problemen worden verholpen.
[edit] wat toegevoegd
Laatst bijgewerkt door __KELLY op 22-12-08 19:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 19:12

Beter beslag op je loon dan een akte van cessie Lachen Tenminste, als je ook meerdere schulden hebt.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:14

Zeker beter beslag op je loon dan een akte van Cessie. Een akte van Cessie blijft er altijd op tot dat alles betaald. Een schuldregeling maakt dat niet ongedaan, en volgens mij de WSNP ook niet. Ik adviseer mensen altijd nooit een akte van Cessie te tekenen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:16

jaaa maar als dat niet het geval is, beslag op je loon en de bijkomende kosten is ook niet leuk.
Als je meerdere schulden heb is het wel handiger inderdaad ook qua onderverdeling van de schuldeisers.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 19:17

Met een schuldregeling of met de WSNP wordt een beslaglegging opgeheven. Bij een akte van cessie blijft deze bestaan ook als bijvoorbeeld een andere schuldeiser beslag heeft gelegd. Dan zou je dus moeten rondkomen van minder dan de beslagvrije voet.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:20

Volgens mij wordt de WSNP niet uitgesproken als een akte van Cessie hebt, omdat je dan en schuldeisers betaald en de rest niet of niet helemaal.

Gewoon nooit tekenen.!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:20

Sinelia schreef:
Zeker beter beslag op je loon dan een akte van Cessie. Een akte van Cessie blijft er altijd op tot dat alles betaald. Een schuldregeling maakt dat niet ongedaan, en volgens mij de WSNP ook niet. Ik adviseer mensen altijd nooit een akte van Cessie te tekenen.

Jaa maar die lening zou je toch nog af moeten betalen, of je nou hoog, laag, links of rechts spring .. zolang je de WSNP niet in komt moet je alles gewoon betalen ..
dus wat maakt het dan uit dat je een akte van cessie heb totdat de lening is afbetaald of dat je zelf elke keer het moet regelen met als gevolg vooral met mensen die echt een gat in hun hand hebben het maandtermijn gewoon niet kunnen betalen dus alleenmaar verder in de financieele problemen komen. Veel mensen zitten het toch wel wat lekkerder dat ze dat steuntje in hun rug hebben en zo weer wat meer uit de financieele problemen komen.
Sommige mensen zit het echt tussen hun oren vind ik dat ze gewoon geen macht meer hebben op dat deel geld wat eigenlijk zowiezo met of zonder akte van cessie bij wijze van spreken gewoon van de desbetreffende bank is ...

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:23

Apple schreef:
Met een schuldregeling of met de WSNP wordt een beslaglegging opgeheven. Bij een akte van cessie blijft deze bestaan ook als bijvoorbeeld een andere schuldeiser beslag heeft gelegd. Dan zou je dus moeten rondkomen van minder dan de beslagvrije voet.

waarom zou je in dat geval rond moeten komen met een bedrag onder de bvv ?
banken zijn verplicht om niet onder de bvv te zitten met een cessie. Dus hoe moet je dan onder de bvv te recht komen ??

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:24

__KELLY schreef:
Sinelia schreef:

Jaa maar die lening zou je toch nog af moeten betalen, of je nou hoog, laag, links of rechts spring .. zolang je de WSNP niet in komt moet je alles gewoon betalen ..
dus wat maakt het dan uit dat je een akte van cessie heb totdat de lening is afbetaald of dat je zelf elke keer het moet regelen met als gevolg vooral met mensen die echt een gat in hun hand hebben het maandtermijn gewoon niet kunnen betalen dus alleenmaar verder in de financieele problemen komen. Veel mensen zitten het toch wel wat lekkerder dat ze dat steuntje in hun rug hebben en zo weer wat meer uit de financieele problemen komen.
Sommige mensen zit het echt tussen hun oren vind ik dat ze gewoon geen macht meer hebben op dat deel geld wat eigenlijk zowiezo met of zonder akte van cessie bij wijze van spreken gewoon van de desbetreffende bank is ...

Je moet idd wel betalen, maar je kunt beter een betalingsregeling treffen en deze nakomen, dan er een akte aan te grondslag leggen. Stel je heb meer schulden, kan je met een akte van Cessie niet in ee schuldregeling of WSNP komen en stel je omstandigheden veranderen.

Stel je werkt nu en verdient goed en zet in de akte dat je 500 euro kunt aflossen. ALs je werkloos raakt en in de bijstand, moet je dat ook terwijl dat nooit haalbaar is, bij een gewone betalingregeling kun je dat aanpassen en en akte van Cessie wordt ook pas toegepast als je al een hele tijd niet betaald.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 19:28

Ook als je niet in de WSNP zit dan kun je kijken of je een betalingsregeling tegen finale kwijting kunt krijgen.
Daarnaast kun je inderdaad gewone betalingsregelingen enzo altijd naar boven of naar beneden bijstellen na wat overleg, terwijl dat bij een acte van cessie niet zo is.

(wat sinelia dus ook zegt Clown )

Cessies blijken in praktijk gewoon door te lopen, ook als iemand in de WSNP zit (of als er beslag is gelegd door een andere SE). Dan komt iemand inderdaad onder de beslag vrije voet terecht.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:33

Sinelia schreef:
__KELLY schreef:

Je moet idd wel betalen, maar je kunt beter een betalingsregeling treffen en deze nakomen, dan er een akte aan te grondslag leggen. Stel je heb meer schulden, kan je met een akte van Cessie niet in ee schuldregeling of WSNP komen en stel je omstandigheden veranderen.

Stel je werkt nu en verdient goed en zet in de akte dat je 500 euro kunt aflossen. ALs je werkloos raakt en in de bijstand, moet je dat ook terwijl dat nooit haalbaar is, bij een gewone betalingregeling kun je dat aanpassen en en akte van Cessie wordt ook pas toegepast als je al een hele tijd niet betaald.

Een betalingsregeling wordt altijd eerst gedaan voordat die cessie komt, maar er zijn zo ontzettend veel mensen die gewoon niks nakomen. Nou dan komt natuurlijk de volgende stap een cessie, tja dan had je die betalingsregeling maar na kunnen komen maar dat lukt sommige mensen gewoon echt niet. En meestal 8/9 van de 10 keer zijn mensen nog lang niet zo ver om zomaar in de schuldsanering te komen dan moet je het wel heel bont maken dus kunnen mensen een keuze maken: akte van cessie, deurwaarden.. en 96% kiest dan toch voor de akte van cessie en ik vind die keuze eigenlijk als je in het 'begin' stadium van schulden zit toch niet geheel een verkeerde keuze.
En een akte van cessie loopt niet meer door als je een 'nieuwe werkgever heb' je heb nog wel getekend voor dat bedrag maar of die 'werkgever' dat bedrag weer accepteerd dat moet maar weer blijken ... en daarnaast is het UWV ontzettend streng en accepteerd bijna geen cessie's tenzij een klant 100% er mee akkoord gaat dus een akte van 500 euro met een uitkering dat kan denk ik nooit gebeuren