Vippie schreef:juline schreef:nee hij heeft vrijwel alleen contact met zijn curatese en de bewindvoerder heeft zijn postzaken in handen. het is helemaal verdeeld
mocht dit niet kloppen zou ik dit ook graag weten want er hangt zowiezo al jaren een luchtje aan zijn curatese. al verschillende dingen meegemaakt die niet kloppen
Wat Appel zegt klopt helemaal. Zodra een debiteur het WSNP traject ingaat vervalt zijn curator en neemt de bewindvoeder de lopende zaken over.
Andersom geldt hetzelfde als iemand van wsnp naar faillisement dan neemt de curator alles over. Het is nooit en/en maar altijd of/of.
Overigens kan de bewindvoeder ook curator zijn, ligt eraan wie de rechtbank aanstelt in die functie.
Ik ben bewindvoerder voor WSNP. Ik merk ik mijn werk dat de meeste mensen de begrippen er moeilijk uit elkaar kunnen houden. Ik doe eigenlijk als bewindvoerder. Ik heb contact met de schuldeisers van voor datum WSNP en zorg dat deze op een lijst komen en aan het einde uitbetaald worden. Verder bereken ik ieder half jaar wat mensen moet afdragen aan de boedelrekening (de rekening waarop drie jaar wordt gespaard, daarvan wordt mijn salaris betaald en van wat er overblijft betalen we de schuldeisers) Verder controleer ik periodiek of mensen aan de verplichtingen voldoen, ik houd de rechtbank hiervan op de hoogte. De rechtbank is ook met alles eindverantwoordelijk. Dat is eigenlijk alles wat ik doe. Momenteel heb ik ongeveer 200 mensen in de WSNP zitten.
Van de meeste mensen wordt het inkomen beheerd door een budgetbeheer organisatie. IKk stel dat vaak als extra verplichting. De reden hiervan is dat mensen dan stipt alle vaste lasten betalen (die worden voor hun betaald) en ontstaan er geen nieuwe schulden. Sommige mensen staan ook onder beschermingsbewind, deze mensen hebben geen financieele bevoegdheden meer.
Verder kun je als privepersoon niet failliet zijn en in de WSNP zitten. Wat wel kan is dat je bedrijf (geen eenmanszaak) failliet en je als privepersoon in de WSNP zit.
De WNSP duurt in beginsel drie jaar. Hij kan ook korter duren, als er geen zicht is op verbetering van de financiele situatie. Hij kan ook langer duren.
7
: heeft jullie kantoor een kasfunctie? Wij hebben dat wel, heeft zijn voordelen dat mensen cash kunnen betalen maar som is het best eng. Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat een debiteur behoorlijk agressief begon te worden en een collega van me heeft te horen gekregen dat hij 'er wel zou opwachten na werktijd en 'er te pakken zou nemen. Het geeft je behoorlijk de kriebels moet ik zeggen...
Komend weekend bedrijfsuitje!
Maar eens melden bij de branche organisatie? > 

)