Samenwonen, wie betaald de hypotheek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mistic

Re: Samenwonen, wie betaald de hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:25

Aimee schreef:
Opleiding zegt niets Kanzi... mijn moeder is dr. drs. ing. en toch echt jarenlang alleenstaande bijstandsmoeder geweest.

Dan vraag ik me eerlijk gezegd af wat je moeder toendertijd gedaan heeft.
Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder is lerares op een basisschool. Leuk salaris, maar zeker niet zo hoog als iemand als jouw moeder zou krijgen.
Mijn moeder heeft nooit in de bijstand gezeten. En ik kan nou niet zeggen dat mijn "vader" nou zo lief is geweest om alles netjes te betalen. We hebben van hem nooit een cent gekregen.

Ergens is er in jullie situatie dan toch echt goed fout gegaan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:44

Tessebes schreef:
Klinkt mij als onzin in de oren. Zolang op papier niets geregeld is en het huis volledig op iemands naam staat, dan kun je wel de hele hypotheek betalen, maar dan is het nog steeds niet jouw huis.

Iemand noemde hier ook dat wat je aan hypotheek betaalt afbetalen van eigendom is. Je betaalt toch een rente deel, dat heeft niets met afbetalen te maken. Ik vind het nog steeds niet meer dan normaal dat als je samen woont, ookal is het in het huis van een ander, je toch ook je financiele steentje bijdraagt en hoe je dat onderling regelt, dat moet ieder voor zich uit maken.

Dan ben jij heel simpel gewoon niet goed op de hoogte.

Wij hebben dit geïnformeerd bij de hyptheker. Stel de hyptheek van mijn vriend is 400 euro en ik maak elke maand 100 euro over MET DUIDELIJKE VERMELDING dat het om de hypotheek gaat, dan is bij verkoop van het huis een kwart van de winst van mij en dat kan ik dan ook hard maken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:44

Mistic schreef:
Dan vraag ik me eerlijk gezegd af wat je moeder toendertijd gedaan heeft.
Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder is lerares op een basisschool. Leuk salaris, maar zeker niet zo hoog als iemand als jouw moeder zou krijgen.
Mijn moeder heeft nooit in de bijstand gezeten. En ik kan nou niet zeggen dat mijn "vader" nou zo lief is geweest om alles netjes te betalen. We hebben van hem nooit een cent gekregen.

Ergens is er in jullie situatie dan toch echt goed fout gegaan.

Wat een vooroordeel zeg....

In feite gaat er in elke scheiding (zeker waar kinderen in het spel zijn) iets goed fout. Houd dat soort woorden lekker voor je.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:22

Als je er geen reactie op wilt, dan had je het niet moeten plaatsen. Je stelt jouw situatie op als feit dat alle (of bijna alle) vrouwen na scheiding in de bijstand terecht komen. Nou heb ik veel scheidingen meegemaakt in mijn omgeving waarbij kinderen betrokken waren, inclusief de scheiding van mijn ouders, en ik ken geen alleenstaande moeders die door scheiding in de bijstand terecht zijn gekomen.

Het is naar dat het bij jullie gebeurd is, maar dat houdt niet in dat het altijd zo is.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:27

sorry dat ik hier op reageer, maar mistic ik vind jou reactie getuigen van te snel beoordelen.
Beetje makkelijk van achter het scherm.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:32

Aimee stelt alleen dat opleiding er in sommige gevallen gewoon helemaal niks toe doet (aangezien Kanzi zegt dat ze HBO is opgeleidt en het dus wel kan redden), die zegt nérgens dat alle vrouwen na een scheiding in de bijstand komen hoor Verward ?! Misschien wat beter lezen voortaan, want ik vind de reactie van jou, Mistic, zéér onsympathiek richting Aimee (en dan heb ik me nog zacht uitgedrukt Bloos ....).

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:54

HBO opleiding is beslist geen garantie dat je nooit in de bijstand zult komen. Ten eerste is de ene richting meer werk te vinden dan in de andere.
Ten tweede als je hbo hebt gedaan en vervolgens 15 jaar thuis hebt gezeten om voor kinderen te zorgen gaan werkgevers er al gauw vanuit dat je opleiding verouderd is, je kennis wel weggezakt zal zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:58

Beetje offtopic maar ik ben het wel met aimee eens als je zoveel titels heb, dan hoef je niet thuis te zitten.

We weten niet wat de oorzaak was van bijstandsmoeder maar met zoveel papiertjes hoeft het niet ..
Ik snap aimee wel.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:05

Is misschien een verontrustende gedachte maar met zoveel papiertjes kan het dus ook. Werkgevers zitten niet te wachten op verouderde kennis.
Voor de meer eenvoudige banen zijn ze dan weer bang dat je niet gemotiveerd genoeg bent.

Waar komt toch dat beeld vandaan dat er alleen mensen zonder opleiding die niet willen werken in de bijstand zitten.

In de bijstand zitten naast dat soort mensen die er ook zeker zijn. ook mensen die dolgraag aan de slag willen en zeker wel allerlei opleidingen hebben.

Overigens geloof ik er helemaal niets van dat als je meebetaald aan de hypotheek automatisch recht hebt op een gedeelte van het huis. Lijkt mij niet voor niets dat bij notaris/ kadaster beschreven staat wie de eigenaar van het huis en de hypotheeknemer is. Als het zo zou zijn dat je automatisch een gedeelte van de winst zou krijgen als je meebetaald en dus automatisch voor een gedeelte eigenaar wordt zou je dus ook bij verkoop met verllies met een schuld op gezadeld zitten. Zouden ze automatisch ook bij jou geld kunnen vorderen als de eigenaar de hypotheek niet meer zou betalen.

Nou dat alles lijkt mij toch niet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:07

Idd, mensen die een goede opleiding hebben gehad maar die wel al 15 jaar niet meer in praktijk hebben gebracht zijn vaak te duur voor een 'makkelijker' baantje en de kennis is verouderd voor een baan op hun niveau. Dan moet er eerst nog bijscholing aan te pas komen wat voor de werkgever het makkelijker maakt om een jong iemand aan te nemen die goedkoper is en weet waar het over gaat, die zijn makkelijker te vormen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:49

Maar als je een goede opleiding hebt gedaan, daarna een goede baan hebt gevonden en gewoon blijft werken, waarom zou je dan in de bijstand moeten komen bij een scheiding?
Sorry, dat snap ik niet.

Kies je er voor om te stoppen met werken en je vakkennis niet bij te houden, dan loop je een risico.
Kom je hierdoor bij een scheiding in de bijstand terecht, dan is dit wel het gevolg van de keuzes die je zelf hebt gemaakt. Ik kies er dan ook voor om te blijven werken, zoals heel veel vrouwen tegenwoordig.
(Al is herintreden in de gezondheidszorg meestal niet zo'n probleem.)

Aimee stelt dat alle vrouwen die hun financiëen niet gescheiden houden afhankelijk van hun partner zijn.
En dat is nou eenmaal niet zo, dat staat los van elkaar.
Van de alles-delers in dit topic hebben de meeste gewoon een baan, en die hoeven bij een eventuele scheiding dan ook geen beroep te doen op een bijstandsuitkering.

edit; Lindsey, dat is een goed punt van die hypotheek.
Zou inderdaad niet logisch zijn.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:54

mijn zwanger is vorig jaar gepromoveert voor docteranders in de bioligie, en heeft ook alle titels die je je maar kunt verzinnen, maar zit toch echt al een jaar zonder werk..Ze willen heb gewoon weg niet hebben omdat hij te hoog opgeleid is...

solliciteren doet hij overal in nederland echter komt niet aan bak...
in het buitenland is het geen probleem voor hem en word hij gewoon aangeschreven met het verzoek naar frankrijk Amerika heen te komen echter, wil hij graag in nederland blijven...
en nu zit hij echt in de bijstand...

Het vervelend van zijn gekozen vak (bioloog zijn), is dat bedrijven die hem dan gaan inhuren voor een bepaald onderzoek, hiervoor subsidie kunnen aanvragen bij de overheid, echter die sibsudies zijn een schijntje van wat ze hem betalen "moeten"...

vooroordeel of niet, het kan dus echt wel dat een hoog opgeleide in de bijstand zit...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:07

OT: Je kunt niet promoveren naar doctorandus in de biologie, doctorandus betekent namelijk letterlijk dat je nog niet bent gepromoveerd, misschien bedoel je naar doctor.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:10

Sim0ne schreef:
OT: Je kunt niet promoveren naar doctorandus in de biologie, doctorandus betekent namelijk letterlijk dat je nog niet bent gepromoveerd, misschien bedoel je naar doctor.

Als je doelt naar mijn post....
ik heb er eerlijk gezegd helemaal geen snars verstand van Haha! Clown , ik weet alleen dat hij net gepromoveert is en zijn artikel gepubliceerd wordt...

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:21

Aimee schreef:
Overigens TS....

Als jij AANTOONBAAR een aandeel van de hypotheek betaald, is dat aandeel in het huis ook van jou!

diegeen die bij de notaris heeft getekend voor de leveringsakte, is de eigenaar van de woning, en diegeen die heeft getekend voor de hypotheekakte is schuldenaar bij de desbetreffende hypotheeknemer (bank). Dus denk niet dat je automatisch eigenaar wordt van de woning wanneer je mee betaald voor de hypotheek! Al betaal je jarenlang trouw mee aan de hypotheek en je gaat onverhoops uit elkaar dan is je vriend nog steeds de eigenaar van de woning en kun jij nergens geen aanspraak opmaken! Een samenleefcontract alsmede een testament is zeker daarnaast aan te raden (mits niet gehuwd in gemeenschap van goederen). Knipoog

PS: teken nooit alleen voor een hypotheeksakte maar teken altijd voor beide akten(levering+hypotheekakte).