dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

Re: dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:12

Ik heb meestal niet veel moeite met het lezen van posts van dyslectici,
maar WEL met posts zonder hoofdletters, punten en komma's.
(Die lees ik gewoon niet, iedereen gelukkig).

Spellingcontrole in Firefox.
Zal inderdaad erg lastig zijn als de "verbeteringen" die Firefox voorstelt er voor jou hetzelfde uitzien, dus voor wie het wou weten:

https://addons.mozilla.org/nl/firefox/
Woordenboeken
Nederlands (Staat als Dutch onder Norwegian) en dan installeren.

Ziet er zo uit na installatie als je rechts klikt.
Afbeelding

Er staan maar 5 spelfouten in het eerste bericht van de TS .
Allemaal netjes onderstreept.

Er kwamen in dit topic berichten voorbij die veel meer spelfouten bevatten, en toch een heel stuk makkelijker te lezen/begrijpen waren.

Hoofdletters en leestekens toevoegen moet vergeleken met het typen van een bericht toch niet te veel extra moeite zijn?

Hoofdletter aan het begin van een zin, een punt op het eind.
Af en toe een komma op een plek waar je een hap adem neemt als je de zin hardop voorleest
(werkt dat voor dyslectici goed?).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:16

@Highwaykind, Ik zie hierboven op het plaatje van dat programma nu al dat hij anders wel een hele hoop spelfouten al laat zitten. Werkt dus toch niet zo goed!

"dochten" moet dochter zijn.
"wei" moet wij zijn.

enz.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:21

@cayenne dat komt doordat wei een bestaand woord is evenals dochten (denk ik Tong uitsteken )

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:24

En "beoordeel" moet "veroordeel" zijn en "en heb lang geduurd" moet zijn "het heeft lang geduurd". Fouten die een tekst (meer) onleesbaar maken zonder iets met dyslexie te maken te hebben.
Typfouten kunnen voorkomen, zeker bij mensen met dyslexie (ben ik de enige die het mooier vindt staan met -ct- ??). Maar veel oefenen lijkt me toch wel te helpen, en dat maak ik ook op aan reactie's van sommige andere mensen hier die ook dyslexie hebben, en die keurige berichtjes typen. Dus op het moment dat iedereen het maar normaal gaat vinden dat je teksten vól met fouten typt, help je er ook niemand mee.
Laatst bijgewerkt door veerledec op 18-06-07 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:32

Dat heeft met zindsbouw te maken dus ook met dyslexie. Heb altijd raar gevonden dat sommige mensen een oordeel stellen, terwijl de expert er wel juist van overtuigd zijn dat het zo is.

Vb. Tijdje geleden heb ik op bokt in een ander topic over dyslexie te horen gekregen, dat komma's er totaal niets mee te maken hadden. En dat mensen met dyslexie maar een normale zinsbouw moesten hebben.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:33

@Cayenne - ja..en de suggesties die hij voor de foute woorden heeft zijn ook niet altijd even logisch.. Knipoog Maar voor niet-dyslecten werkt het beter denk ik?

Lastigst lezen blijft MSN taal trouwens..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:35

Het laat al een paar fouten zien, ik ga het morgen ook eens proberen. Wist niet eens dat het bestond Lachen

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:59

MacavityL schreef:
Het gebruiken van word of van een spellingschecker zou ik niet confronterend vinden, ik zou het confronterend wanneer mensen mij erop blijven wijzen terwijl ik er (voor een deel!) prima wat aan zou kunnen doen. Als ik problemen zou hebben met rekenen ga ik toch ook niet wat getallen noemen, maar juist een rekenmachine gebruiken?

Over een kort berichtje op bokt (zoals mijn post op de 1e pagina) doe ik al makkelijk 10 - 15 minuten en een woord als "machine" heb ik even opgezocht omdat ik vermoedde dat ik het verkeerd schreef (en dat deed ik dus ook).

Ik ben nu al 11 minuten bezig met een berichtje, maar heb nog niet eens zoveel geschreven. Ik blijf stukken overlezen en zinnen/woorden/tijdsbepalingen verbeteren. Dan te bedenken dat ik niet eens officieel dyslectisch (weer opgezocht) ben.

Ik heb altijd bijzonder veel moeite gehad met het leren van vreemde talen (om een of andere reden Engels juist niet), ik kan de (grammatica) regels wel leren, maar niet toepassen. Ik kan een lijst met woorden (bijv Ned-Duits) prima leren (gewoon stampen), maar als er een woord vervoegd was herkende ik het niet meer en wist dan ook de vertaling niet. Het onbegrip bij sommige leraren was erg groot (ik deed er gewoon niets aan en het zat niet in m'n genen).

Ondanks dat kan ik er soms wel om lachen; tijdens m'n afstudeerscriptie (WO) liet ik een stukje van m'n inleiding lezen aan m'n zusje voordat ik de spellingchecker eroverheen had gehaald- die vroeg zich lachend af waarom ik in hemelsnaam drie keer in een alinea werd met dt moet schrijven..... Ooops, maar ach, ben er toch nog Drs mee geworden!

Nu even een hapje eten, dit stukje heeft me bijna een half uur gekost..

Ontzettend knap stuk dit!!!! een voorbeeld voor veel mensen met dyslectie. En nou wil ik helemaal niet zeggen dat iedereen die dyslectie heeft veroordeeld moet worden tot elke post 100x overlezen, maar als je weet dat je moeite hebt met spellen meot je er nu eenmaal een beetje moeite voor doen. Er is echt geen enkele bokker die valt over een klein typfoutje of omgedraaide woorden. Mijns inziens komen de ergernissen onder veel bokkers vooral voort uit de pubers hier op bokt die een stuk veel te snel, in msn-taal en zonder hoofdletters of leestekens typen en vervolgens roepen dyslexie te hebben, waarna de fouten ineens ook nog veel erger worden.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:06

Esmeralda schreef:
Ik heb nu een zoon die sinds anderhalf jaar weet, ik ben niet dom, ik kan er gewoon niks aan doen. Ik heb een ander kind gekregen. En ook wij gaan door met oefenen, zoekende naar andere methodes, wie weet komt er eens de oplossing

Super dat het papiertje bij hem voor zo'n opluchting heeft gezorgd. Inderdaad hopen dat hij nu een manier vindt wat voor hem het beste werkt. Lachen

Esmeralda schreef:
Maar zolang jij je papiertje niet heb, heb je geen recht van spreken.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb dan wel geen papiertje, maar weet goed zat dat ik meer problemen heb met schrijven dan anderen (de enigste reden waarom ik het woord 'tafel' goed schrijf is omdat ik weet dat ik het altijd foutief met een v schrijf en juist daarom een f moet gebruiken). Ook weet ik dondersgoed dat het bij mij niet eens zo erg is, als ik getest zou zijn geweest, zou er misschien niet eens iets uitgekomen zijn (terwijl ik een kennis heb waarbij volgens mij zelfs de spellingschecker het zou opgeven). Toch vind ik dat ik recht van spreken heb door te zeggen dat mensen die (op een of andere wijze) moeite met schrijven/spellen hebben, hier dan ook extra aandacht aan moeten besteden (inclusief mijzelf).

katiavl schreef:
Ik ga echt geen kwartier aan een bericht zitten, ik doe genoeg mijn best om het twee keer na te lezen.
Het is een ontspanning voor mij, dat mag ook zo blijven.

Als voor jou twee keer lezen voldoende is, waarom niet? Bokt is ook een ontspanning voor mij, maar ik kan me ook er aan irriteren dat wanneer ik zoveel moeite doe om een stuk tekst te schrijven, ik na een half uurtje m'n post overlees en zie dat ik in de eerste zin alsnog een word vergeten ben Haha! Ik denk ook dat het een kwestie van mentaliteit is hoeveel moeite je ervoor wilt doen, hoe je op anderen over wilt komen en wanneer je tevreden bent.

Shadow0 schreef:
Jeetje, MacavityL, dat had ik niet verwacht. Maar het heeft effect Je posts vallen juist op doordat ze altijd verzorgd zijn en goed in elkaar steken, zowel qua spelling als qua inhoud. Ik mag ze graag lezen.

Dank je, daar doe ik dan ook de moeite voor Lachen Jammer genoeg betekent het wel dat discussie er niet echt inzitten, al doe ik in m'n hoofd vaak genoeg mee en heb ik er al plezier aan om ze te volgen.

Over Nerwen d'r vraag: ik heb absoluut geen problemen met het lezen/interperteren van teksten, haal zelfs spelfouten uit boeken Haha! Wel doe ik er soms wat langer over om iets te lezen (maar daarentegen onthou ik het dan wel weer beter- een studieboek hoef ik maar een keer te lezen, al hebben anderen het boek in dezelfde tijd wel drie keer uit). Heb veel meer moeite met mijn eigen teksten te volgen wanneer ik ze schrijf, al helpt het 'even laten rusten' erg goed. Andere problemen zijn uitzonderingen op regels (ik wil bepaalde regels teveel doorvoeren- de f en v regel is vaak dat een f aan het eind van een woord voorkomt "ik schrijf" en een v in het midden van een woord "schrijven"- daarom schrijf ik dus tafel en fotograferen regelmatig fout). Ook nieuwe woorden met minder voorkomende lettervolgorden of waarbij de klank niet duidelijk maakt hoe je het zou spellen geven moeite (vandaar de talen- het engelse woord voor "drop" is een drama al zou ik het nu zo langzamerhand wel moeten weten en mijn beste voorbeeld is nog altijd dat ik afgestudeerd ben en een titel heb die ik niet voluit kan spellen Haha! ).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:19

Tja en toch blijf ik er bij, het is ontzettend vervelend voor de dyslectici onder ons om een half uur over een bericht te doen, maar ik vind het net zo vervelend om een half uur te doen over het lézen van het bericht. Dus dan sla ik het inderdaad over...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:19

Mijn grootste moeilijkheid is zinsbouw, vijand nummer 1.
Wat voor mij een super, mooi, goede zin is, leest een ander het als mengelmoes van woorden. Je ziet het gewoon niet...

Steek het in word en negen van de tien komt het er gewoon uit Lachen
Aan gewerkt heb ik er genoeg zestien jaar, twee maal per week.

Maar goed, al dit voelt zo dom aan soms, welke 21 jarige persoon kan niet het:
- alfabet
- de maanden van het jaar
- het uur lezen
- links rechts onderscheiden

Elke dag oefend mijn moeder het met me, en dan hoor ik vaak "andere rechts Slapen "

Of woorden in je hoofd, die er niet meer uit komen.
Zoals vissen, vork. Je weet ze maar hoe ze er geschreven moeten staan....

Ow en ben pas geleden een blog over leven met dyslexie begonnen, hier is het eerste deel voor wie het leuk vind om eens te lezen.

http://www.alivenotdead.com/30074/viewspace_4312.html

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:35

Links-rechts is iets wat ik prima kan begrijpen. Bij het alfabet en de maanden van het jaar vraag ik me af of je wel de klankreeks kan onthouden / opzeggen? Dus dat het via een omweg toch bereikbaar is?
(Eh, dit is niet om jou tips te geven, of omdat ik je niet geloof, maar om mijn eigen psychologische nieuwsgierigheid te bevredigen Knipoog Ik wil gewoon heel graag weten wat nog wel kan en wat niet, om meer begrip te krijgen. )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:39

Wat bedoel je met klankenreeks Bloos

Ik kan tot mei opzeggen, en dan weet ik de maanden maar staan ze niet waar ze moeten staan, idem voor het alfabet.
Moet je niet verontschuldigen, vragen zijn er om gesteld te worden. Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:45

Nou, gewoon als een rijmpje alle maanden achter elkaar. Zonder dat je nadenkt over de 'betekenis' of dat het losse maanden zijn. (Duidelijk zo? Het is lastig uit te leggen zo via schrift.)

Liedteksten of bijvoorbeeld het letterlijk onthouden van een reclametekst en dergelijke, is dat dan ook lastig?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:47

Liedteksten en reclame teksten zijn ook lastig, maar iets letterlijk uit mijn hoofd leren. Dus studeren heb ik weer geen problemen mee. Ik moet het echt wel letterlijk leren, een paar keer lezen, en het dan kennen kan ik niet.
Nu ik er aan denk is dat eigelijk wel iets dat botst. Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:50

Bedankt voor je reacties! Ik ga daar eens over nadenken Lachen Maar het is nu voorbij kinderbedtijd Knipoog Dromen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:52

Ik kan hier echt kwaad op de mensen worden die zeggen dat iedereen die dyslexie heeft maar even een half uur over een bericht moeten doen.

Ze moeten zich al zo vaak aan passen, en dan ook nog eens op bokt?

Sorry, maar wie zijn hier nu 'lui' dan?

Ik denk toch echt eerder de mensen die het niet goed kunnen lezen.
Die hebben het makkelijk, want die hoeven nooit de hersens te kraken als ze iets typen, de mensen met dyslexie wel.

Dus waarom zouden die dan niet een beetje meer moeite moeten doen om een bericht te begrijpen?

Heb respect, dat doe ik ook, ik ben zelf ook geen dyslect, maar ik doe tenminste wel een beetje moeite om als ik een berichtje niet snap het even een paar keer beter door te lezen zodat ik het daarna wel snap.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 05:33

Mijn zoon (12) heeft een leuke spellingsregel bedacht voor zijn dyslexie, omdat hij geen woordbeeld heeft en geen woorden kan herkennen. Misschien hebben andere dyslecten hier ook iets aan. De regel is zelf bedacht en er zijn veel uitzonderingen, maar het geeft hem weer een klein beetje houvast.

Wanneer gebruik je au en wanneer ou.

au als het pijn doet:
auto (als je overreden wordt)
kauwen ( als je op je vinger kauwt)
kabeljauw (als hij je bijt)
blauw (blauwe plek)

ou als het geen pijn doet:
houden van
mouw
fout

Wanneer gebruik je ij en wanneer ei

ij als het pijn doet
pijn
ijs (tegen je tanden)
lijk

ei als het geen pijn doet
brein
fontein
breien

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:59

janouk schreef:
Mijn zoon (12) heeft een leuke spellingsregel bedacht voor zijn dyslexie, omdat hij geen woordbeeld heeft en geen woorden kan herkennen. Misschien hebben andere dyslecten hier ook iets aan. De regel is zelf bedacht en er zijn veel uitzonderingen, maar het geeft hem weer een klein beetje houvast.

Wanneer gebruik je au en wanneer ou.

au als het pijn doet:
auto (als je overreden wordt)
kauwen ( als je op je vinger kauwt)
kabeljauw (als hij je bijt)
blauw (blauwe plek)

ou als het geen pijn doet:
houden van
mouw
fout

Wanneer gebruik je ij en wanneer ei

ij als het pijn doet
pijn
ijs (tegen je tanden)
lijk

ei als het geen pijn doet
brein
fontein
breien

Ik heb dit aan mijn zoon laten lezen, even uitgeprint, je hoort van me of het werkt. Haha!
Hij heeft dus ook moeite met het maken van ezelsbruggentjes
Het is ook gewoon het korte temijn geheugen wat hem in de steek laat.
Het langere temijn werkt wel, maar dan ook echt lang ( een jaar terug kan hij prima vertellen, maar 4 weken geleden, dat weer niet)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:35

Geen dyslexie, maar ook ik ben per keer vele minuten kwijt aan een reactie die ik post. Ik neem de moeite om mijn post nog een keer over te lezen. Lopende zinnen, geen kwetsende dingen geschreven die een ander makkelijk verkeerd kan opvatten?

Ik klik ook altijd eerst een keer op voorbeeld om het nog eens over te lezen. Eigenlijk verwacht ik wel dat iemand anders ook met zorg zijn berichten samenstelt en daar moeite voor doet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:44

Janouk ik vind het erg slim gevonden van je zoon. OK dan! Een erg bruikbaar lijstje.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:54

katiavl schreef:
Janouk ik vind het erg slim gevonden van je zoon. OK dan! Een erg bruikbaar lijstje.

Nou dat dacht ik dus ook, ik het net laten zien aan zijn leraar
Hij kijkt me aan, loopt naar Dennis zijn dossier en zegt, kijk mevr. Peters
deze methode proberen we al sinds groep 4!!!!! erin te proppen Vork

Hetzelfde geld voor de regel
je schrijft altijd cht bij behalve bij
hij ligt
hij zegt
hij legt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:12

Kan ik geloven, maar het zit in de simpele dingen. Het probleem is je moet ze maar vinden, en aan die manier heb ik nooit gedacht.
Ik heb ook veel problemen bij zij of zei.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:17

katiavl schreef:
Kan ik geloven, maar het zit in de simpele dingen. Het probleem is je moet ze maar vinden, en aan die manier heb ik nooit gedacht.
Ik heb ook veel problemen bij zij of zei.

dat is makelijk op te lossen
zij = vrouwlijk
zei= dat er iets gezegt word

maar het blijft gewoon lastig hoor, heel dat spellings gebeuren

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:36

Nederlands is echt een moeilijke taal met heel veel spellingsregels en nog veel meer uitzonderingen daarop.