geloof en discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:11

Het was al bekend dat er over iedereen geroddeld wordt in dat toic
Elke keer weer over een ander
Hoe kinderachtig kan het zijn... Verdrietig

ravellie , jammer dat je daardoor weg gaat Ja

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:12

runningkawa schreef:
Het was al bekend dat er over iedereen geroddeld wordt in dat toic
Elke keer weer over een ander
Hoe kinderachtig kan het zijn... Verdrietig

ravellie , jammer dat je daardoor weg gaat Ja

Vind het ook jammer.

En volgens mij mag je idd niet in topics andere topics bespreken. Laat staan belachelijk maken. Vind dat ook echt heel laag.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:15

tita schreef:
dus als ik jou goed begrijp dan mag je alleen reageren als je vragen heb?????????????????????????

IK weet genoeg van het geloof af hoor daar niet van.
Dit is een discussie over het geloof als ik vragen heb dan ga ik wel naar de kerk en aangezien die kerk geen zinnig antwoord kan geven is voor mij de kous af gedaan.

Maar niemand ga hier mij vertellen of ik wel of niet mag reageren

Waarom voel je je zo aangevallen?
Nee ik wil alleen de discussie over dat andere topic stopzetten omdat dat geen enkele zin heeft. Als jij erover door wil zagen, doe dat dan in het topic zelf Haha! hebben jullie weer wat roddelstof.
Dus als iemand jou geen zinnig antwoord kan geven op je vragen kan hij wegwezen? Dan hou je toch geen vrienden meer over zou je denken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:19

Alles leuk en wel, geloof en religie.
Maar ik blijf bij mezelf.
Er is heus niet 1 waar geloof. Iedereen vind zijn eigen geloof DE goede.
maar je gaat me echt niet vertellen dat alle christenen etc volgens de bijbelleer het eeuwige leven naast jezus krijgen en alle boedhisten, ongelovige etc niet.

Daarom.. hecht ik er niet zo veel waarde aan.
Ben heus niet bang omdat ik niet geloof, ik niet bid, niet naar de kerk ga en etc voor eeuwig doodga.

Zal me een leuke wezen.. God: nou meneer u heeft uw hele leven Allah gediend en etc, helaas pindakaas dat is niet de goede, had u maar in mij geloofd en in de bijbel in bijv christelijke vorm. Of juist.. nou meneer potverdorie u heeft de bijbel gelezen. U had de Koran moeten naleven! ( of.. u heeft perfect geleefd.. u heeft alleen nooit de kerk bezocht, of nooit gebeden.. doei! )

Ik denk idd ook niet dat geloof te discusieren valt. Iedereen heeft een eigen waarheid.
Boeiend.
Als je maar niet alles opdringt aan anderen. Hou het lekker bij jezelf zonder al die poespas.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 26-02-07 12:22, in het totaal 3 keer bewerkt

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:20

Geloof, kunnen wij daarover disscussieren?
Ik laat gewoon iedereen geloven wat die wil geloven en bemoei me er voor de rest niet mee.
Er zijn dingen die ik absoluut normaal vindt en er gewoon bij vindt horen. Sommige mensen proberen bij mij dingen aan te gooien en komen met de bijbel en de kerk als het bewijs.
Als hun het als bewijs zien nou goed dan, voor mij is het geen bewijs om me in iets helemaal verder te verdiepen en ervan mijn keuzes door te laten beinvloeden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:22

ik voel me niet aangevallen maar ik vind dat mensen uit bepaalde kerken behoorlijk hypocriet zijn en voor mij een goede reden om niet meer in zo'n kerk te komen.

Op mijn vraag die ik eerder stelde of ik niet in de hemel kom omdat ik niet naar de kerk ga en niet bid is ja geantwoord.

Dat kan niet want iemand die zijn hele leven slecht is en 50 jaar levenslang heeft en zich tot het geloof bekeerd komt in de hemel??????
Iemand die hele leven goed is geweest maar niet gelovig is die komt dan maar in de hel

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:26

Wil je nu dat ik iets antwoord wat in je straatje past of juist niet? Er werd je een duidelijk antwoord gegeven, met toelichting. Als dat niet bij jou past, dan is dat aan jou.
In jouw ogen kan dat hypocriet zijn, maar binnen het geloof is dat waarheid.

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:34

Kijk en dat is nou het typische achterbakse van de meeste gelovigen,
neuzen in andermans posten om te kijken of je maar iets kan vinden om met je vingertje te wijzen.

In ons topic wordt niet geroddeld over dit topic.
Helaas andersom wel.

Al voordat dit topic geopend was, werd er voor jullie jammer, al cynisch gereageerd in ons topic op de kerk en het geloof.
Omdat @kat dit topic heeft geopend is er voor mij geen reden, me nu anders te gaan gedragen in m'n eigen huiskamertje.
Zou zeggen lees lekker mee en geniet.

Het geloof heeft mij al 23 'beep'jaren uit mijn leven gekost,
ja, daar wordt je als je ogen dan werkelijk geopend worden, wel heel cynisch van.

Maar ja gelukkig heeft God meer geduld met mensen, dan jullie. anders was ik allang tot de hel verdoemd
Kan ik jullie ook niet kwalijk nemen jullie zijn tenslotte onvolmaakt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:35

Binnen jullie geloof. Binnen elk geloof is iets waarheid.
Wat is dan de waarde van een waarheid van een geloof?
Dan kan alles toch waarheid zijn?
Het maakt als je het zo bekijkt inprincipe niets uit wat je gelooft en daar geloof ik dan weer in Knipoog.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 26-02-07 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:35

maar ja welk geloof is dan het goede?
Dat weet niemand er is maar een hemel.

Ik kan niks met het antwoord nee maar dat mensen zo blijven praten dat stoort me.....jij komt niet in de hemel want...

Zo een collega van mij anti-christ trouwde met zeer gelovig meisje....zij kwam in de hel volgens de kerk.
Paar jaar later nog getrouwd kregen een kindje en moest gedoopt worden collega vond het goed als de dominee maar niet het woordje gods vrezend zou gebruiken.
Dat was afgesproken en dominee vond het geen probleem

Wat gebeurde er: het woord werd maar liefst 3x uitgesproken en op de baby moest zeer goed opgelet worden want hij had een hele slecht onchristelijk vader.

Paar jaar later gescheiden en wat blijkt...................zij komt weer in de hemel.
Van dit soort praktijken zakt mijn broek af Lips are sealed

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:36

wie weet zijn er 200 hemels?
Maakt me allemaal niets uit!

Laat je broek lekker afzakken joh, die mensen kiezen ervoor om zo te leven en met zulke praktijken en uitspraken om te gaan en te leven.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:38

och in dit geval zal er vast eentje zijn voor niet gelovige die zich goed gedragen hebben.

ik heb het geprobeerd gelovig zijn maar dat lukt me niet met al die hypocriete kerken en hun gedachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:46

ravellie schreef:
katiavl schreef:
Mensen zijn gewoon geschapen door de soep, hetzelfde wat de miller proef gedaan heeft Lachen
Maakt voor mij nog het meeste zin Lachen

Maar als god alles geschapen heeft, hoe komen de mensen van andere religies dan.
Want godsdienst is één van de "jongste religies"

Door de soep?
Ik krijg steeds meer medelijden met jou om heel eerlijk te zijn Bloos

En jammer dat er hier ook mensen zijn die steeds maar brullen dat de Bijbel een sprookjesboek is,
Ik veroordeel hen toch ook niet?

De bijbel is samengesteld als boek voor het volk. Het heeft heel lang geduurd eer de gewone man door de elite in staat is gesteld te mogen leren lezen en schrijven. De kerk is een heel machtig orgaan. Vroeger had je ook nog de bischoppen die een heel grote vinger in de pap hadden. Het hele hedendaagse geloof is een overlevering zoals de geestelijke hoge heren het gezien hadden als lering voor het volk. Vele geschriften zijn niet voor allen ter inzage geweest. Iedereen weet dat er oude geschriften zijn die niet in de bijbel verwerkt zijn, wellicht een totaal andere draai aan het bijbelse verhaal zouden geven. Wat te denken van de oude bibliotheken in Rome, die oude geheime bibliotheek die maar voor een select groepje toegankelijk was en afgebrand is jaren geleden?

De RK heeft een machtige rol gespeeld in de middeleeuwen en een vorming gegeven bij het gewone volk die nog steeds wordt nagelopen. Vernieuwingen hebben nooit plaatsgevonden in de bijbel, maar vondsten en ontdekkingen die een vernieuwing/verandering kunnen teweegbrengen zijn er talloos.

De bijbel is een samengesteld boek en niet door god samengesteld, maar door geestelijken die middels de gebiedende lering het volk in het gareel kon houden en onderdrukken, alles uit naam van de bijbel, god.

Kruistochten worden uit naam van god gevoerd met de bijbel in 1 hand. Nog steeds wordt er bloed vergoten uit naam van god/allah.

Mochten alle geschriften openbaar gemaakt worden en wetenschappers, geschiedgeleerden de teksten ontleden, krijgen we een andere bijbel en ik denk dat pauselijk bestel daar niet blij mee zal zijn.

Uit naam van God heeft Rome een rol gespeeld tijdens de nazitijd en zo zal er altijd wat zijn. In deze wereld door mensen beheerst draait alles om macht, het spelen van een god. Geloof wordt daarbij als leidraad gegeven.

Iemand die denkt een "goed" mens te zijn en zich daarop beroept om een plekje in de hemel te bespreken, zal nog een vieze pijp te roken krijgen. Goedzijn is een subjectief gegeven, wie bepaald? Dan die hemel, verzonnen door mensen, een mooi middel om mensen bang te maken en te chanteren.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:46

Ik geloof (ik weet ) in het paranormale .. daarom is het mijn hobby om mensen te helpen en verder te laten komen met hun dieren. Ik doe met mijn geloof (of hoe je het ook wilt noemen ) tenminste iets echt goeds voor mensen. enb daar ben ik trots op .. Ik geloof niet in een god oid .. alleen in mezelf .. Ik ben mijn eigen god.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:48

ik geloof in respect en een ander behandelen zoals je zelf behandelt wilt worden. Dat ten eerste..

Ik geloof niet in de christelijke god of allah.

Ik geloof in de wereld, het omniversum, de kosmos. In de energie die in alles en iedereen zit. Dat alles met elkaar in verbinding staat en dat het 'goddelijke of licht' in iedereen zit.

In mijn geloof ben je zelf verantwoordelijk voor je leven en hoe je je pad bewandelt. Zonder goed bestaat geen slecht, zonder ongeluk geen geluk... Dus er gebeuren ook dingen in het leven die je niet leuk vindt.. die je wellicht niet hebt verdient.. maar wanneer verdien je iets? Voor mij is het leven 1 grote prachtige leerschool met mooie momenten en hele harde lessen soms waarvan je geen idee hebt dat het een les is.. of waarom je die les krijgt..

moeder aarde is mijn 'kerk' en de natuur is waar ik in geloof.
ik heb respect voor ieder levend wezen en laat mensen in hun waarde betreft andere geloven.. het zou zo fijn zijn als iedereen dit eens deed.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:49

Citaat:
Iemand die denkt een "goed" mens te zijn en zich daarop beroept om een plekje in de hemel te bespreken, zal nog een vieze pijp te roken krijgen. Goedzijn is een subjectief gegeven, wie bepaald? Dan die hemel, verzonnen door mensen, een mooi middel om mensen bang te maken en te chanteren.

daar kan ik me wel in vinden en dat is ook ooit wat een katholieke dominee tegen mij heeft gezegd.......

Hannanas

Wie kan mij helpen...

KijkRussel, een hee goed stukje geschreven,
Maar wat gelovige dan zeggen.....

In de bijbel is een rode draad te vinden.
He is in totaal door max ( 60 toch? ) priesters geschreven en allemaal spreken ze elkaar niet tegen en etc.
Dat is de heilge geest die altijd aanwezig is en de bijbel is door de heilige geest geschreven door middel van die priesters.

Tsjah... Iemand daar iets over te zeggen?

Ik denk eerder van ja het zal allemaal wel, maar in mijn ogen is dit niet echt een verklaring, bewijs.

En Vjelko, Ik ben het helemaal met je eens!

( kennen jullie de zevende dag adventisten? )
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 26-02-07 12:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

tita schreef:
maar ja welk geloof is dan het goede?
Dat weet niemand er is maar een hemel.

Ik kan niks met het antwoord nee maar dat mensen zo blijven praten dat stoort me.....jij komt niet in de hemel want...

Zo een collega van mij anti-christ trouwde met zeer gelovig meisje....zij kwam in de hel volgens de kerk.
Paar jaar later nog getrouwd kregen een kindje en moest gedoopt worden collega vond het goed als de dominee maar niet het woordje gods vrezend zou gebruiken.
Dat was afgesproken en dominee vond het geen probleem

Wat gebeurde er: het woord werd maar liefst 3x uitgesproken en op de baby moest zeer goed opgelet worden want hij had een hele slecht onchristelijk vader.

Paar jaar later gescheiden en wat blijkt...................zij komt weer in de hemel.
Van dit soort praktijken zakt mijn broek af Lips are sealed

Ik snap niet wat je bedoelt. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:51

@russel: wat jij plaatst ben ik het mee eens. er zijn veel mensen die de bijbel vanaf het begin hebben gebruikt voor hun eigen voordeel. mensen draaien nu eenmaal graag de feiten zo om dat het in hun straatje past.. (niet alleen de bijbel wordt hiervoor gebruikt)

maar er zijn ook heel veel mensen die in de bijbel en god geloven die dit niet doen en proberen hun leven zo goed mogelijk te leven en hun medemens bij te staan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:52

Vjellko schreef:
ik geloof in respect en een ander behandelen zoals je zelf behandelt wilt worden. Dat ten eerste..

Ik geloof niet in de christelijke god of allah.

Ik geloof in de wereld, het omniversum, de kosmos. In de energie die in alles en iedereen zit. Dat alles met elkaar in verbinding staat en dat het 'goddelijke of licht' in iedereen zit.

In mijn geloof ben je zelf verantwoordelijk voor je leven en hoe je je pad bewandelt. Zonder goed bestaat geen slecht, zonder ongeluk geen geluk... Dus er gebeuren ook dingen in het leven die je niet leuk vindt.. die je wellicht niet hebt verdient.. maar wanneer verdien je iets? Voor mij is het leven 1 grote prachtige leerschool met mooie momenten en hele harde lessen soms waarvan je geen idee hebt dat het een les is.. of waarom je die les krijgt..

moeder aarde is mijn 'kerk' en de natuur is waar ik in geloof.
ik heb respect voor ieder levend wezen en laat mensen in hun waarde betreft andere geloven.. het zou zo fijn zijn als iedereen dit eens deed.

Super omschreven Ja
dat is ook wat ik geloof Ja

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:53

nou je hebt diverse geloven en iedereen zegt er is maar een hemel.

katholiek en protestant gaan niet samen dan heb je diverse refomatorisch geloven (vrijgemaakt niet vrijgemaakt enz enz) en islam evangelische geloven.

Alle geloven vinden hun eigen geloof het beste en allemaal zeggen ze er is maar een hemel.
Stel ik leef als moslim en gedraag me volgens de koran....ga dood wie zeg dat ik in de hemel komt wie zeg dat dat het juiste geloof is geweest.

En verhaal is een verhaal waargebeurd om ff aan te geven hoe raar sommige kerken kunnen zijn

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:54

christelijke mensen mogen schijnbaar volgens de bijbel ook appels uit de boomgaard jatten en opeten .. zolang het maar niet voor de verkoop is mag je dus bij wijze van een hele boomgaard leeg roven .... ookal zoiets raars ... tja .. Ik ben geen voorstander van dat soort geloven .. doe mij maar hekserij en hocuspocus ^^ en paranormale dingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:54

Daarom spreek ik ook van een hiernamaals
Want ikd enk dus dat we idd allemaal bij elkaar uit komen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:55

Hannanas schreef:
Wie kan mij helpen...

KijkRussel, een hee goed stukje geschreven,
Maar wat gelovige dan zeggen.....

In de bijbel is een rode draad te vinden.
He is in totaal door max ( 60 toch? ) priesters geschreven en allemaal spreken ze elkaar niet tegen en etc.
Dat is de heilge geest die altijd aanwezig is en de bijbel is door de heilige geest geschreven door middel van die priesters.

Tsjah... Iemand daar iets over te zeggen?

Ik denk eerder van ja het zal allemaal wel, maar in mijn ogen is dit niet echt een verklaring, bewijs.

Die priesters hadden toen der tijd een hele grote macht, hadden macht over leven en dood. Het volk was dom, had ziektes, honger en werden als slaven gebruikt. Alle passages die elkaar eventueel zouden kunnen tegenspreken zijn er tussen uit gehaald. Het boek had een doel. Toen der tijd was men bijgelovig, kan mij voorstellen als natuurverschijnselen gezien werden als demonische krachten of goddelijke willen. Een dom, hongerig, moordlustig menselijke vorm van toen is wijs te maken wat je maar wilt en wie niet horen wil moet voelen, martelingen uit naam van god was als eten en drinken.

De kerk had zijn volgelingen, kon gebieden uitbreiden, hadden toegang tot de schatten van de gebieden, kon zich verrijken, leefde in weelde en de gewone man kon binnen stadpoorten leven, veilig voor rovers en wilde dieren maar tot op zekere hoogte. Macht daar draaide het om. Rome dateert al voor de geboorte van christus, pas veel later zijn de heidenen die uit verschillende volken bestonden moedwillig bekeerd tot het christendom, toen begonnen de kruistochten en de RK was oppermachtig, de bisschop was zelfs machtiger dat koningen en keizers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:56

shadowflower schreef:
christelijke mensen mogen schijnbaar volgens de bijbel ook appels uit de boomgaard jatten en opeten .. zolang het maar niet voor de verkoop is mag je dus bij wijze van een hele boomgaard leeg roven .... ookal zoiets raars ... tja .. Ik ben geen voorstander van dat soort geloven .. doe mij maar hekserij en hocuspocus ^^ en paranormale dingen

hekserij en hocuspocus in 1 zin word ik niet echt blij van... Nors opkijken

en daarnaast vind ik dit echt een extreem rare bevooroordeelde post die werkelijk nergens op slaat Gestoord