Spellen en vouten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Re: Spellen en vouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:04

hartstikke Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:39

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:17

fixture schreef:
volgensmij heb ik niet zo vaak spelfouten Tong uitsteken

O nee, hier staat er al eentje.

fixture schreef:
haha in hem, leuke plaatsnaam Tong uitsteken

En nummer 2 hebben we hier. Vork

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:18

Haha! hihihihi

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:36

Het woord 'overnieuw', mag dat wel of niet? Ik dacht van niet, maar het staat wel in de Van Dale.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:38

Er staat wel bij dat het "informeel" is. Het is een beetje een ingeburgerde contaminatie, officiëel kan het natuurlijk nog steeds niet. Je doet iets opnieuw of over.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:42

MoonChloe schreef:
hartstikke Lachen

haha had ik het toch goed Haha!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:43

Misser schreef:
Het woord 'overnieuw', mag dat wel of niet? Ik dacht van niet, maar het staat wel in de Van Dale.

Het is officieel een contaminatie, je doet iets over of je doet het opnieuw, maar het kan best zijn dat het in de VD staat omdat het vaak gebruikt wordt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 01:26

bterlaan schreef:
En wat beteft de moderne basisscholen, als ik zie dat de
meeste PABOers die toch op de basisscholen lesgeven, in hun laatste opleidingsjaar nog niet eens kunnen spellen (kennen d, dt enz. niet) en niet kunnen hoofdrekenen, dan denk ik niet, dat dat een maatstaf kan zijn voor correcte taal.

Gelukkig kunnen de meeste Pabo studenten wel gewoon spellen en rekenen. Persoonlijk vind ik wel dat een student daar geen 2 jaar over zou moeten mogen doen. Voor je naar de Pabo gaat zouden ze die toetsen al moeten doen. Toets niet gehaald? Dan op zomercursus (of zo) en anders niet op de Pabo. Daar mogen ze echt strenger in worden. Eerst was dat ook zo. Je maakte toetsen in de zomervakantie (of al daarvoor, dat weet ik niet meer) en als je er een niet haalde, moest je bijles nemen en de toets weer over doen.

Gelukkig kan ik zeggen, dat ik al die toetsen in 1x had. (inmiddels alweer 10 jaar geleden...)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 01:29

Opgezocht in Wikipedia:

Het Nederlands kent voor de onvoltooid verleden tijd van regelmatige werkwoorden twee uitgangen: -de en -te. De eerste uitgang vinden we bijvoorbeeld terug in krabde (van krabben), de tweede in maakte (van maken). Taalkundig gezien wordt de uitgang -te gebruikt bij werkwoorden waarvan de stam eindigt op een stemloze medeklinker. Dat zijn de plofklanken /p/, /t/ en /k/ en de wrijfklanken /f/, /s/ en /ch/. Dit zijn precies de medeklinkers in 't kofschip.

Hoewel de x niet in 't kofschip zit, krijgen werkwoorden met een x aan het eind van de stam in de onvoltooid verleden tijd toch de uitgang -te. De verleden tijd van het werkwoord faxen is dus faxte. Bij het toepassen van 't kofschip moet worden gekeken naar de laatste klank van de stam, niet naar de laatste letter. De x staat voor ks; de stemloze s, die wel in 't kofschip zit, geeft de doorslag. Voor dit soort gevallen wordt 't kofschip wel eens verlengd tot 't ex-kofschip.

Het gaat dus toch alleen om de klanken --> dus wel ch i.p.v. c-h.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:05

Citaat:
Overigens is 'als bedrijf zijnde' een contaminatie

Dat bedoelde ik er dus mee, officieel gezien was dit inderdaad ooit een contaminatie, maar is nu een staande uitdrukking, dus wel correct Haha!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:08

Volgens de Taaladviesdienst is het nog steeds een contaminatie. Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat het een staande uitdrukking is en dus correct?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:16

Het verschil tussen ligt en licht is ook erg moeilijk

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:23

Nouks schreef:

"Karakter", maar op het moment dat je het op zijn Engels gaat schrijven is het met een C. Wel met twee C's dan, overigens. "Character". Dus charakter is wel dubbelop fout. Lachen

Of twee keer half goed. Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:27

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:29

bterlaan schreef:
Enne... is de moderne versie van het kofschip niet xtc-koffieshop? Duivel Alleen werkt datniet met een werkwoord waarvan de stam op ch eindigt. LACH!

Bij mij met Nederlands is het 't kofschip-x.
-x is het anker. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:30

Ik heb dat nooit via die regeltjes van dat kofschip gedaan. Want juist als ik er over na ga denken doe ik het fout.
Ik doe het gewoon altijd al automatisch goed. Maar vraag me niet waarom het zo is, want dat weet ik dan niet. Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:32

bterlaan schreef:
Enne... is de moderne versie van het kofschip niet xtc-koffieshop? Duivel Alleen werkt datniet met een werkwoord waarvan de stam op ch eindigt. LACH!

Had ik dit toch bijna over het hoofd gezien... het mag dan niet helemaal perfect zijn (tenslotte is het eigenlijk ook een coffeeshop Lachen ) maar hij is eigenlijk te mooi om niet te gebruiken OK dan!

Roossje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:32

Wuis schreef:
Ik heb dat nooit via die regeltjes van dat kofschip gedaan. Want juist als ik er over na ga denken doe ik het fout.
Ik doe het gewoon altijd al automatisch goed. Maar vraag me niet waarom het zo is, want dat weet ik dan niet. Knipoog

haha idd zo heb ik het ook altijd! Vork

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:44

Ik had laatst een discussie met een collega over de juiste spelwijze van een woord. En ik wist bijna zeker dat ik het goed had (mijn gevoel was inmiddels al bevestigd door het Genootschap van de Taal) maar hij was het er niet mee eens, want als hij het woord zoals hij dacht dat het goed was, op google ingaf, kreeg hij toch 5436 resultaten!

En dat doet mij echt pijn, als Neerlandicus zijnde, dat Google tegenwoordig moet bepalen hoe iets geschreven wordt.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:46

JustBepr0ud schreef:
MoonChloe schreef:
hartstikke Lachen

haha had ik het toch goed Haha!

Ik was er serieus waar van overtuigd (?) dat het hardstikke was. Schrijf het áltijd zo.. Bloos

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:47

Shadow0 schreef:
bterlaan schreef:

Had ik dit toch bijna over het hoofd gezien... het mag dan niet helemaal perfect zijn (tenslotte is het eigenlijk ook een coffeeshop Lachen ) maar hij is eigenlijk te mooi om niet te gebruiken OK dan!

Briljant Haha!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:50

4EverHobbes schreef:
Ik had laatst een discussie met een collega over de juiste spelwijze van een woord. En ik wist bijna zeker dat ik het goed had (mijn gevoel was inmiddels al bevestigd door het Genootschap van de Taal) maar hij was het er niet mee eens, want als hij het woord zoals hij dacht dat het goed was, op google ingaf, kreeg hij toch 5436 resultaten!

En dat doet mij echt pijn, als Neerlandicus zijnde, dat Google tegenwoordig moet bepalen hoe iets geschreven wordt.

Moet je de juiste vorm even invoeren, meer resultaten denk ik Haha! Haha!
(zeg hem eens dat hij dan www.vandale.nl moet gebruiken)

imd schreef:
Ik was er serieus waar van overtuigd (?) dat het hardstikke was. Schrijf het áltijd zo.. Bloos

www.vandale.nl zegt:

U hebt gezocht op hardstikke:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:00

4EverHobbes schreef:

Ik vind het ook verdrietig dat Google steeds vaker als maatstaf voor de spelling wordt aangehouden. Scheve mond

Hey psssst... zie de link naar de Taaladviesdienst hierboven, je gebruikt een contaminatie. Knipoog

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:02

bterlaan schreef:
Enne... is de moderne versie van het kofschip niet xtc-koffieshop?

Deze variant is ook nog veel beter te 'verkopen' aan pubers. In h3 kwamen ze er voor de vakantie zelf mee aan Haha!.