Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:53

Nouks schreef:
Haha! Ja, inderdaad. Is in het Engels ook zo leuk met lay, lie enzo.

Ja, of slecht Nederlands schrijven en dan heel stoer op het Engels overstappen Haha! (edit: wat dan dus nog dramatischer is)

Ik lag, euh, lach er meestal wel hart, euh, hard om, maar ik zech, zeg er bijna nooid, nooit iets fan, van Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:54

Pff Haha!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 00:57

Kijk, we hebben allemaal onze sterke en zwakke kanten en zijn niet allemaal taalkunstenaars in woord en geschrift en ook ons opleidings en intelligentieniveau is niet allemaal gelijk. Maar ik vind dat je van mensen die studeren of een behoorlijke baan hebben als bijvoorbeeld accountant of noem maar iets op waar je toch verder dan de Havo voor door hebt moeten leren mag verwachten dat die toch nagenoeg foutloos kunnen schrijven. Maar als je moeders van een gezin met kinderen "me paardje" of "men paardje" ziet schrijven dan vraag ik me af of die kinderen later hun moeder gaan verbeteren of ook niet verder komen, want moeder geeft het voorbeeld en het niveau aan.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:12

Perrokai schreef:
Maar als je moeders van een gezin met kinderen "me paardje" of "men paardje" ziet schrijven dan vraag ik me af of die kinderen later hun moeder gaan verbeteren of ook niet verder komen, want moeder geeft het voorbeeld en het niveau aan.

Maar dit zal altijd zo blijven. Je blijft toch vaak hangen in het milieu waarin je geboren bent en hieruit krijg je - zeker in het begin van je leven - het meeste mee.
Overigens, ik las gisteren een artikel over een vrouw in Starstyle: "....,29, promovendus, deed het gymnasium met twee vingers in haar neus terwijl haar familie de Tokkies nog het een en ander kon leren. Hoe ze het lef had om boeken te lezen...Was de TV soms niet goed genoeg?" Het is dus wel mogelijk!
Ander voorbeeld: de ouders van mijn echtgenoot praten redelijk plat...hijzelf spreekt voortreffelijk ABN.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:13

Hier nog iemand die zich stoort aan die rare taalfouten maar moet bekennen dat ik mezelf ook wel eens betrap op rare spellingen Bloos!
Bv. 'zei' als ik 'zij' bedoel. Soms lijk ik wel dyslectisch en als ik de dingen dan later teruglees schrik ik van wat er staat omdat ik zou zweren dat er iets anders stond ten tijde van dat ik het schreef.

Misschien een van dyslectie-epidemie ofzo? Clown

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:18

Perrokai schreef:
Kijk, we hebben allemaal onze sterke en zwakke kanten en zijn niet allemaal taalkunstenaars in woord en geschrift en ook ons opleidings en intelligentieniveau is niet allemaal gelijk. Maar ik vind dat je van mensen die studeren of een behoorlijke baan hebben als bijvoorbeeld accountant of noem maar iets op waar je toch verder dan de Havo voor door hebt moeten leren mag verwachten dat die toch nagenoeg foutloos kunnen schrijven. Maar als je moeders van een gezin met kinderen "me paardje" of "men paardje" ziet schrijven dan vraag ik me af of die kinderen later hun moeder gaan verbeteren of ook niet verder komen, want moeder geeft het voorbeeld en het niveau aan.

Iedereen moet gewoon zo min mogelijk taalfouten maken. Gooi anders je tekst even door Word.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 17:48

Ja maar ook de tokkies hebben leerplicht dus die hebben ook iets geleerd. Mijn man is Brabander en begon op een bepaalde leeftijd een eigen bedrijf. Daar kwam hij veel "import" tegen die hem niet verstonden, dus heeft hij even snel heel zijn dialect omgegooid en is ABN gaan praten anders had hij er niet gekomen. En ik vind het ook niet erg als iemand een foutje maakt als het moeilijk was dat doe ik zelf ook vast wel. Maar ik vind het wel erg triest als een accountant "me(n) paardje" schrijft.
Dan hoeft hij mijn boekhouding niet te doen en ben ik gelijk het vertrouwen kwijt......

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:05

@Perrokai:
Ik denk dat je wat de Tokkies betreft op mij doelt. En zo ja, dan heb je het niet helemaal begrepen. De dame in kwestie kwam uit een nog asocialere familie dan de beruchte Tokkies. Het heeft niets te maken met het feit of de Tokkies wel of niet naar school zijn geweest...
En wat heb je liever: dat je accountant fantastisch is met cijfers....of fantastisch met letters? Knipoog. Ik ben heel goed in taal, maar ik zal jouw boekhouding toch maar niet doen. Neemt natuurlijk niet weg dat de basis goed moet zijn!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:08

Ik vind grammatica bij elke taal lastig, dus ook met nederlands. Daarom vergeet ik vaak of er een t of een dt achter een woord moet komen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:47

Ik was net in een topic aan het lezen waar ik dit tegenkwam:

"Het gaat gelukkig beter met de hond tot nu toe niets gebeurt en hij gedraagt zig netjes.
Ik kijk zeker uit na het onderzoek van de dierenarts (één dag zecht natuurlijk niets...)".

Deze studente studeert aan een AOC Terra Clown

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:48

@Flicka: ik zal wel oud zijn, maar wat is een AOC Terra?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:57

Dat staat in haar profiel: studente aan het AOC Terra Lachen Volgens mij een algemeen opleidingscentrum van het Terracollege. Ik weet niet of het vergelijkbaar is met een ROC. Ik denk eigenlijk dat het een "studente" is van de vroegere LTS of LEAO. Daarmee wil ik niets tekort doen aan de mensen die destijds die opleiding gevolgd hebben!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:05

Oké, maar dat is dus een vrij lage opleiding. Bij het woord student moet ik altijd denken aan een HBO- of universitaire opleiding.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:32

ZIJ noemt zich student, ik neem het alleen maar over. Had het woord eigenlijk ook tussen aanhalingstekens moeten zetten Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 02:22

dorothea schreef:
@Perrokai:
Ik denk dat je wat de Tokkies betreft op mij doelt. En zo ja, dan heb je het niet helemaal begrepen. De dame in kwestie kwam uit een nog asocialere familie dan de beruchte Tokkies. Het heeft niets te maken met het feit of de Tokkies wel of niet naar school zijn geweest...
En wat heb je liever: dat je accountant fantastisch is met cijfers....of fantastisch met letters? Knipoog. Ik ben heel goed in taal, maar ik zal jouw boekhouding toch maar niet doen. Neemt natuurlijk niet weg dat de basis goed moet zijn!

Ik bedoelde daar alleen maar mee dat als je als tokkie geboren wordt je ook naar school moet en de kans krijgt iets te leren en dus niet perse de tokkietraditie hoeft voort te zetten zoals in jouw voorbeeld van die dame ! Enorm goed toch ?
En sorry hoor maar als mijn accountant zijn nederlandse taal niet kan beheersen terwijl dat helemaal niet zo moeilijk is, wie zegt dat hij dan wel heeft opgelet bij zijn studie op cijfermatig gebied?
Hij schrijft ook in mijn naam brieven aan de belastingdienst waar hij dan op zet "me client vraagt om uitstel, bla bla bla" ?
Ja zo werkt dat in mijn hoofd. Als er een bedrijf mij iets wil leveren wat zegt al jaren ervaring te hebben en vervolgens vraagt: wil je met factule of zonder factule ?
Tja dan slaan bij mij de twijfels toe!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 02:41

Oeh, interessant topic! Haha!

Ik denk dat de schrijftaal 'me' i.p.v. 'm'n' niet eens als schrijftaal gezien mag worden, ik vind dit een grove fout. Ik ben van mening dat iedere Nederlander zijn taal in woord en geschrift dient te kennen, foutloos! Tuurlijk heb je weleens een woord waarbij je denkt 'staat raar, klopt dit wel' of dat je het achteraf naleest en je je moet schamen. Overkomt de besten Clown

Grammatica is iets wat al heel jong wordt geleerd, in groep 3 gaan ze al met de grammatica aan de gang. Nu weet ik niet hoe de inhoud van de Nederlandse lessen op de middelbare scholen vandaag de dag is, maar in mijn tijd (ben ook net 8,5 jaar van de MAVO af) werden zulke fouten niet geaccepteerd.

En idd zoals de TS ook al aangeeft, mijn vertrouwen gaat op een bepaald gebied weg in zo'n persoon. Als ik ergens op een website kom die vol staat met fouten, dan krab ik me achter m'n oor. Komt dan meteen een heel stuk minder geloofwaardig over!

*Hoopt dat ze geen enorme fouten heeft gemaakt Clown*

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 02:43

Nog even een toevoeging: ik vind dialecten weer iets heel anders dan grammatica fouten. Ik kan onwijs plat Utrechts praten en ga dan ook over van 'kan' naar 'ken', terwijl ik dit nooit zal zeggen als ik ABN spreek (op het werk, bij mensen die ik niet al te goed ken, etc). Dialect praat ik dus echt alleen bij mensen die me kunnen volgen op het moment dat ik plat ga (figuurlijk) en die het zelf ook spreken.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 04:14

Quellian schreef:
Nog even een toevoeging: ik vind dialecten weer iets heel anders dan
grammatica fouten. Ik kan onwijs plat Utrechts praten en ga dan ook over van 'kan' naar 'ken', terwijl ik dit nooit zal zeggen als ik ABN spreek (op het werk, bij mensen die ik niet al te goed ken, etc). Dialect praat ik dus echt alleen bij mensen die me kunnen volgen op het moment dat ik plat ga (figuurlijk) en die het zelf ook spreken.

Grammaticafouten Clown
Sorry, flauw.

Ik ben het overigens helemaal met je eens. Dialect is heel wat anders, zolang deze mensen hun schrijftaal maar in ABN doen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 04:18

Oef, shoot! Clown

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 04:19

Nagelbijten / Gniffelen

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 08:50

tis maar waar je je druk om gaat maken Vork
het is toch leesbaar Nors opkijken

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:03

Iris_ schreef:

Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Onderzoek heeft uitgewezen dat het niet uitmaakt hoe je de woorden schrijft, zolang je de eerste en de laatste letter maar op de juiste plaats zet... Knipoog

Dit stond volgens mij o.a. in de Quest.
** gaat het opzoeken om het vanavond hier te plaatsen**

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:39

Iris_ schreef:

Ach heb liever dat mensen zich hier druk om maken dan over de zoveelste slof en over het zoveelste paar sporen Knipoog.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:09

Hier nog een die zich nogal stoort aan grove spelfouten.

Grammaticafouten kán ik in inkomen, juist omdat ik zelf ook HEEL slecht ben met -d's en -dt's.. Maar ik kom hier op bokt ZO vaak woorden als fotograVeren en begraVenis tegen, mensen die stelselmatig de F door de V vervangen, of de Z door de S, de IJ door de EI..
Daar kan ik dus niet zo goed tegen.

Of de kwestie GROTER ALS JOUW...
Ik heb telkens de neiging om flink aan het verbeteren te slaan Knipoog
Groter DAN JIJ
EN NOOIT jouw.. Tong uitsteken

Hahahaha kan me daar zo lekker nijdig over maken Tong uitsteken

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:54

dorothea schreef:
Iris_ schreef:

Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Onderzoek heeft uitgewezen dat het niet uitmaakt hoe je de woorden schrijft, zolang je de eerste en de laatste letter maar op de juiste plaats zet... Knipoog

Dit stond volgens mij o.a. in de Quest.
** gaat het opzoeken om het vanavond hier te plaatsen**

http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundantie

Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vrdlooge de lretets in een wrood saatn, het einge wat bergnijlak is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de lrtetes mgoen wklirueilg gaspletat wdoren en je knut vneglvoers gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.