Nederlands accent?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Re: Nederlands accent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:58

dees_daan schreef:
ik denk een poetsje? een tutsje is een kusje Tong uitsteken

dat bedoel ik, zit niet echt te wachten op een kusje van een willekeurige Hema-dame Haha! Jij???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:01

pretletter17 schreef:
dees_daan schreef:
ik denk een poetsje? een tutsje is een kusje Tong uitsteken

dat bedoel ik, zit niet echt te wachten op een kusje van een willekeurige Hema-dame Haha! Jij???

nee dank je Knipoog dan zijn ze iig wel klantvriendelijk Haha!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:44

Een tuutsje in het Limburgs is een tasje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:54

_Scarlet_ schreef:
Een tuutsje in het Limburgs is een tasje Knipoog

haha wat zullen de friezen daar dan raar opkijken als het personeel vraagt wil je er ook een tuutsje bij?? uhm nee dank je Nors opkijken Nagelbijten / Gniffelen

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 01:06

En een tas is weer een kop/beker. Ja, heel makkelijk Tong uitsteken

Zit me te bedenken wat nou precies het Maastrichtse woord voor kussen was. Volgens mij klinkt dat ook wel erg naar poetsje namelijk Clown

edit: het is pune

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 01:21

Ik praat eigenlijk heel ABN, tenminste dat zeggen de meeste mensen. Tong uitsteken Vind accenten vaak ook erg dommig klinken snel. Bloos

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 01:28

runningkawa schreef:
Moeilijk om het te leren als horende denk ik, ook om het feit dat niet elke dove gebarentaal spreekt.

Mijn schoonmoder is doof en kan enkel liplezen, ze kent geen gebaren taal.
Haar dove broer en zus ook niet. En ook de vrouw van 1 van hen is doof en spreekt ook geen gebarentaal.

ik ben nu bezig om te leren (vlot alleen niet erg Tong uitsteken )
ik ben zelf slechthorend, en ik ken Moonchloe ook persoonlijk Lachen
ik kan bijna alle letters, en het openbaar vervoer, en het aller belangrijkste woord: Bier Haha! Tong uitsteken haha
en wat onzin dingen die ik op de meeting heb geleerd Schijnheilig

ik zou eerst afgelopen zomer met n vriendin (ook SH) cursus nemen, helaas niet van gekomen Boos! hopelijk.. ooit.. Lachen
en MC helpt me ook Lachen

Anoniem

Re: Nedrlands accent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 01:29

Karoliefje_ schreef:
Ik word er KNETTERGEK van.

Ik kom uit Utrecht(Bilthoven, De bilt) en praat beetje met een RRRR. Mensen vonden dat altijd een aanleiding tot lachen, grapjes om maken. Ik ben inderdaad geen Fries. en ik praat gewoon anders. er is helaas niemand die dat accepteren kan. Waaraan ik me mateloos stoor. Ik kreeg altijd te horen. Waar kom jij vandaan. wat praat je bekakt. inmiddels is mijn accent minder geworden dan eerst. Maar mensen moeten maar accepteren dat niet iedereen zoals zij zijn.

Die is inderdaad zooo vervelend.. ik kom uit Hilversum, heb ook een beetje een 'rrrr' en als ik op ponykamp ga in bijv. Brabant of ergens hoger in 't land, iig uit de buurt van 't Gooi en Utrecht, krijg ik dat ook altijd te horen. 'Jeetje wat praat jij bekakt'- of ze gaan zelf m'n 'rrr' na proberen te doen.. ja hallo, zo praat ik nou eenmaal, ik ga toch ook niet in Limburg een beetje het Limbolands belachelijk maken of nadoen.. Nederland heeft gewoon maar één taal.. maar dan wel één met ontzettend veel dialecten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 01:32

deed een jongen bij mij op les ook altijd, kon er wel om lachen (niet zo dat hij het zag hoor) meisje bij mij uit de klas heeft dus ook heel erg een accent, die maakt mijn accent belachelijk, en ik de hare Tong uitsteken ik vind het wel grappig hoe ze praat Ja

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:21

[quote="Muislover"]
Je zegt het niet in een menings vorm Lachen maar alsof het een feit is. Knipoog Dat is het verschil.

En als je vriend Gronings is, dat zegt nog niet over de rest in Groningen en het Noorden.
In Friesland praten ze ook niet 1 vorm van Fries.
Ik ken mensen die praten Fries, maar als ze iemand uit het Noorden van Friesland praten klinkt dat weer géheel anders.

La_Martina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:06

Ik vind accenten wel grappig. Tong uitsteken
Het enige nadeel is dat ik ze altijd zo snel over neem. Nagelbijten / Gniffelen

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:07

dat kan soms ook leuk zijn hoor La_Martina Knipoog

La_Martina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:09

Ja is het ook wel. Tong uitsteken
Ik kwam terug van CSI Twente..nou dat Twentse accent was pas na 4 dagen weer weg. *LOL*

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:15

Ik heb zelf een limburgs accent en daar zitten verschillende soorten dialecten tussendoor.. Me ma komt uit het noorden van limburg en me pa uit het zuiden dus daar heb ik heel veel woorden van opgenomen (dus met andere woorden praat 2 dialecten door elkaar)
Maar ik heb regelmatig contact met mensen uit amsterdam en etc, dus me abn begint steeds iets beter te worden.. Heb er gelukkig niet meer zoveel last van dat als ik abn aan het praten ben dat er limburgse woorden tussen zitten..

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:21

ik woon nu een limburg .. Al die mensen praten hier met een zachte G .. dus als ik zit te praten maken ze mij belachelijk omdat ik een harde G heb , heel wazig maarja, ik kom trouwens uit steenwijk Knipoog .. maar ik kan dus de R niet goed uitspreken, bij mij word dat een z , dus daar zitten ze me ook al de hele tijd mee te pesten, dan denk ik zo ; ja als ik hier woon word ik belachelijk gemaakt om mijn R/G maar als ik weer teug ik steenwijk ga vinden ze me nog steeds raar praten Gestoord ik kan trouwens geen dialect praten wat de rest van mijn klas dus wel doet ..

een beetje raar verteld maarja Knipoog

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:25

Ik heb zelf een beetje een brabant accent, met die zachte G.
Terwijl ik uit Denhaag kom Knipoog
Maar op de basisschool hebben ze daar zo hard op lopen timmeren, moest ik 100 keer schaap, school, schoen zeggen, net zo lang tot het een beetje normaal klonk.

En als ik nu bij familie op bezoek ga (allemaal richting denhaag) dan is het van ; Heeeee mietje, met die zachte Geeeeeeeee van je Haha!

En verdernaja, je hebt altijd wel uitspraken waarvan ik denk dat ze heel normaal zijn, terwijl je ze dan zegt bij mensen uit het noorden/westen dat ze je aankijken van 'waaar heeeb je het over?'
Maar niet allemaal met Gij, en Hullie, en Gullie en weeetikveel wat ze hier nog allemaal meer hebben.

La_Martina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:26

Haha! Vork
Ik heb ook de zachte G,maar omdat ik veel met mensen omga die een harde G hebben..valt het eigenlijk niet eens zo erg op. Tong uitsteken

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:29

haha ik kom uit boxtel KimBalaa en heb die G ook. Verder heb/had ik nooit het gevoel dat ik echt brabants praat. Heb wel brabantse dingen overgenomen als "ons pap" en "ons mam" maar verder alleen de tongval.

Krijg hier in omgeving Utrecht regelmatig naar mn hoofd dat ik brabants klink, maar vind het reuze meevallen hoor. hoor het verschil bij anderen ook nooit zo goed en als ik het hoor vind ik het eigenlijk wel leuk. Iets persoonlijks/aparts, behalve als ze niet te verstaan zijn. Dat vind ik inderdaad onbeschoft tegenover vreemden.

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:31

'pesten'ze je daar dan niet mee Tong uitsteken?
ik moet juist altijd die woorden zeggen waar een r of g in staan omdat ze me dan kunne uitlachen Tong uitsteken ...
mijn familie zegt ook altijd dat ik als een limbo praat Tong uitsteken .. maarja Hun taaltje is ook niet perfect Knipoog .. die hebben zo een kak errrrrrrrrrrr Vork

La_Martina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:34

Volgens veel mensen is de zachte G geil. Sigaar Clown

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:35

hahaha Clown

La_Martina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:35

Hoe ze daarop komen..géen idee. *LOL*

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:36

haha iiss_bruut mij mogen ze wel pesten. Kan wel tegen een stootje Knipoog
Als ze dan ook nog eens zeggen dat ik met mijn hese stem en zachte G geil klink dan zie ik dat maar als compliment Haha!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:37

Ik vind alleen dat de mensen van het journaal geen accent hebben ( Clown ), maar verder heeft ieder zijn eigen manier van praten. Ik zal vast een accent hebben, maar dat hoor ik niet. Gronings vind ik erg grappig klinken, dat is voor mij al heel anders. Fries versta ik absoluut niet.
En dat echte Amsterdamse accent, dat vind ik ook apart klinken. Tong uitsteken

La_Martina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:38

Hahaha mooi meegenomen dan toch. Haha!