jonge moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Re: jonge moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:15

hoi.. nou ik was 24 jaar toen ik zwanger raakte, maar dat is helaas misgegaan.toen ik 26 was ben ik bevallen van mijn eerte kindje en 2,5 jaar later van de 2de.
ik moet zeggen dat ik het nu heerlijk vind ik ben nog relatief jong en heb weer iets meer vrije tijd en kan nu af en toe weer lekker stappen, de kinderen zijn nu 10 en 7 jaar.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:17

Maar Joyce, zou het ook niet een verschil zien in wat jij ziet en wat de rest ziet vanwege de 'club' (om het zo maar even te noemen) waar jij bij zit? Dat de meiden die zich daar hebben gemeld de instelling hebben om vooruit te komen en dat er misschien veel meer andere meiden zijn die er zich geen ene reet voor interesseren en het allemaal wel best vinden?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:23

Roosmarijn schreef:
Maar Joyce, zou het ook niet een verschil zien in wat jij ziet en wat de rest ziet vanwege de 'club' (om het zo maar even te noemen) waar jij bij zit? Dat de meiden die zich daar hebben gemeld de instelling hebben om vooruit te komen en dat er misschien veel meer andere meiden zijn die er zich geen ene reet voor interesseren en het allemaal wel best vinden?

Het zou kunnen, maar die meiden ken ik niet. De meiden die ik wel ken, willen wel werken of leren, maar kunnen het veelal niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:50

Ddees schreef:
Ook heel veel oudere moeders zijn afhankelijk van het inkomen van hun man. Het wil toch niet zeggen dat als je ouder aan kinderen begint dat je dan automatisch een hogere opleiding hebt.

Dat vind ik ook niet verstandig. Maar als je op 16-17-18 al met een pup zit dan wordt het heel moeilijk om aan je eigen toekomst te blijven werken omdat al je energie wordt opgeslokt door je kindje en alles daar omheen

Citaat:
Ik kwam zelf met 19 van school af, had de 4 jarige mbo opleiding succesvol afgesloten. Ik kon gelijk aan het werk, dus voordat ik met 24 jaar moeder werd, had ik al 5 jaar gewerkt en ook momenteel werk ik nog steeds, natuurlijk niet fulltime zoals eerst, maar wel parttime.

Dat is precies wat ik bedoel! Jij hebt 5 jaar je eigen boontjes gedopt en een beetje om je heen kunnen kijken, dat heeft je gevormd. In jou geval was 24 toch een perfecte leeftijd want ik vind het ook niet erg verstandig om na je 35ste aan je eerste kind te gaan denken.

Maar stel nu eens dat het anders was gelopen en dat je je eerste kindje op je 18de had gekregen, ik geloof graag dat je dan net zo veel van je kind zou hebben gehouden als nu op je 24ste. Maar ik dnek ook dat die paar extra jaren mee draaien in de maatschappij jou geestelijk gerijpt hebben waardoor je als moeder je kind meer te bieden hebt.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:59

T is tegenwoordig waar dat ouders veel later aan kids beginnen eerst carriere en dan meer tijd voor de kids Lachen
Ik zelf was er al heel jong bij ,ik kreeg op mn 16de jaar mn eerste miskraam Verward
Daarna kreeg ik op mn 17de jaar een doodgeboren dochter (Tatjana Virginia genaamd)
En daarna ging t nog 2 x mis waarvan ik 1 x een miskraam kreeg van een tweeling ,maar gelukkig bleef er 1 zitten en dat is mn zoon ,,die word nu 18 jaar bijna Lachen
Dus mn eerste kind (wat goed is gegaan) is op mn 19de jaar geboren.
Dus je kan zeggen dat ik er vroeg bij was Lachen
Dus ik vind zelf 24 jaar meevallen hoor ,toch heel normaal als je dan een kind wil Lachen
ik heb nog een dochter op mn leeftijd van 24 jaar gekregen en 1 dochter toen ik 30 was.
En qua leeftijd merk niet zoveel verschil over t feit of je op jonge of oudere leeftijd een kindje krijgt Lachen
Veel succes met je kiddies Lachen

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:21

Jippie schreef:
Kilian schreef:
Ik ben afgelopen jaar ook zwanger geraakt.
(door omstandigheden is het toen misgelopen.)
Het was niet gepland, maar het kindje had niks tekort gekomen.

Dat is onmogelijk om dat nu al te stellen. Over 20 jaar zal pas blijken of jij je kind emotioneel en materieel voldoende hebt kunnen bieden om het op te voeden tot een gelukkige volwassene die een toegevoegde waarde levert aan onze maatschappij.........

Laten we het dan zo zeggen, er was voldoende geld om het alles te geven wat het nodig had (materiele dingen).
En geldt jouw stelling niet voor iedereen die een kind krijgt! Hoe oud iemand ook is!

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:37

Ik zit al even mee te lezen en ik moet voor mezelf wel lachen. Ik ben 27 en ik vind mezelf nog niet eens klaar om moeder te worden. Als ik dan lees dat iemand hier schrijft dat ze haar moeder van 34 oud vind, dan moet ik daar wel om lachen.
Momenteel is er bij ons nog geen stabiele situatie voor een kind en dat is wel het allerbelangrijkste. Daarbij ben ik zelf nog zo'n verschrikkelijke bezige bij dat ik me daar nu nog niet aan toe vind.
Ook in m,in omgeving is iedereen ongeveer dezelfde leeftijd maar daar is nog niemand zwanger van.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:37

ik kreeg gister een tijdsdchrift. WIJ jonge ouders.
Daar stond een stuk in over een meiske die nu zwanger is van haar 5e ! kindje.. meiske is 22.. en GEEN 2 ling er tussen!!

Ze is bewust met pil gestopt op 15e. Heel dom en naief zei ze ook. Maar ze was er blij mee.
Toen ze 16 was moest ze haar school afmaken.. EN kind onderhouden EN haar eigenhuisje met haar vriend samen.
Ze had ontheffing voor haaar school. aan gevraagd.
Na anderhalf jaar kwam nummer 2.
Weer kleine 2 jaar later nummer 3
en op haar 21 kwam nummer 4..

Nu is ze 23 weken zwanger van haar 5e kindje!!
En ze heeft er bewust voor gekozen.
Ze heeft weinig geld samen met haar man ondertussen * vader van alle kids*
Maar ze zegt.. Ik geef me kids een stabielejeugd. leuke dingen doen we veel.
ZEi vertelde ook. Omdat ik zo jong ben.. heb ik zelf nog soms dat kinds in me zitten> Dus ga hutten bouwen.. gek doen met dansen in de kamer. ZIt uren te tutten met de meiden.

IK ben toch wel respect voor haar.
Ondanks haar leeftijd heeft ze het wel goed voor elkaar gevochten!
De leeftijd maakt niks uit. tis puur waar je prioriteiten liggen.

Deze meid zei nog: Ik krijg veel scheven gezichten.. maar waarom? ik ben toch moeder ? en zien mijn kids mijn leeftijd?? nee die zien iemand waar ze tegen op kijken. HUN MOEDER!

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:49

Caye: dat is wel heel extreem, maar idd iedere situatie is anders en leeftijd heeft daar geen f*ck mee te maken!

zoals diegene die hier iets zei over kinderen tienermoeder die hun kinderen bij moeder stoppen om uit te gaan en dan uit te slapen?
sorry hoor, maar elke moeder (ook van 30 of 40 of weet ik wat) gaat wel eens ergens heen en die doen de kinderen ook naar de ouders of kennis om eens een keer te kunnen uitslapen, wat heeft de leeftijd daar nu weer mee te maken!

Bryan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:55

ben nu 27 bijna 28. Mijn dochtertje wordt over 14dagen 9 en mijn zoontje is 3,5. Geweldig om jonge moeder te zijn. mijn moeder was al wat ouder toen ze mij kreeg maar ik merk dat ik veel meer dingen samen met mijn kinderen doe dan mijn moeder met mij deed. Ik ga skeeleren met mijn dochtertje 3keer per week en samen buitenritten maken samen op concour en ook met mijn zoontje samen in de speeltuin samen fietsen.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:53

Ben nu 20 en moet nog 2 jaar studeren. Volgend jaar ben ik zeker weten het huis uit. Mijn vriend is afgestudeerd dit schooljaar dus over 3 jaar wil ik in ieder geval wel zwanger zijn (als dat lukt tenminste)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:27

IK was bijna 22 toen mijn oudste zoon geboren werd en 24 toen de 2e kwam. Ik ben nu 36 en mijn jongens zijn 14 en 11. Ik vind het heerlijk. Ben nog hardstikke jong en zit niet meer in de kleine kinderen. Ik volg een HBO-opleiding en hoef geen oppas meer te zoeken nu ik stage ga lopen. Ik heb tijd voor mijn paard.. Mijn jongste zoon deelt mijn hobby en heeft een pony.
Om mij heen hebben de meeste van mijn vrienden en familie nog hele kleine kinderen. ALs ik die bezig zie ben ik heel blij dat ik die periode al gehad heb.

Ik moetg er wel bij zeggen dat ik op mijn 19e samenwoonde, wij allebei een baan hadden en een eigen huis. Een stabiel uitgangspunt om aan kinderen te beginnen. Ik heb er nooit spijt van gehad.
Nog een voordeel is dat mijn kinderen ook jonge grootouders hebben die nog voldoende energie hebben om met de kleinkinderen op pad te gaan. En dat ook leuk vinden!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:08

Wat zijn hier veel mensen vroeg moeder geworden zeg! Mijn moeder werd 24 op de dag dat ze mij kreeg, maar dan praat je over meer dan 20 jaar geleden. Toen was ze al een van de eersten die een kind kreeg binnen de familie/kennissenkring van mijn ouders. Uit mijn direkte omgeving ken ik eigenlijk niemand die voor zijn 30ste aan kinderen begonnen is. De gemiddelde leeftijd van een vrouw wanneer ze haar eerste kind krijgt ligt toch ook op 31 jaar? Het is een maatschappelijk probleem dat de vrouwens steeds ouder worden.
Het ligt natuurlijk ook aan de ambities en doelen in je leven. Als je al vanaf je 16e/17e werkt (ipv studeert) kan ik me voorstellen dat je emotioneel maar ook financieel eerder aan kinderen toe bent dan wanneer je tot je 25ste of langer op school zit.
Jong moeder worden heeft absoluut zijn charmes. Maar 28 vind ik ook nog heel jong! Knipoog

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:52

MIjn ambities kwamen gewoon wat later Knipoog Ik ben 3 jaar geleden aan een HBO-opleiding begonnen en met wat grotere kinderen is dat prima te combineren. Toen ik 20 was wist ik echt niet wat ik wilde worden en ben ik na een mislukte universitaire studie maar gaan werken.

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:07

nikkigioa schreef:
Maar 28 vind ik ook nog heel jong! Knipoog

Dank je wel! Haha! Knipoog

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:06

Wat raar dat er gelijk al gedacht wordt dat het een foutje was
Collega van mij is ook hele jonge moeder, is 24 en net bevallen van haar 2e
Ik hoor haar er nooit over dat ze commentaar krijgt, maar zij heeft haar kinderen dan nog niet op de peuterspeelzaal

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:44

samantha5 schreef:
Ik zou er zelf niet bewust voor kiezen om een hele jonge moeder te worden, maar mocht er een ongelukje gebeuren dan is het ook welkom. Abortus is niet te bespreken.

En tienermoeders kunnen het echt wel redden als ze er volledig voor gaan. Ze zullen een hoop aan de kant moeten zetten om alles voor elkaar te krijgen. Maarja een kindje is ook een dierbaar bezit het is maar net waar jij je eisen stelt. Elke weekend stappen, feesten en beesten en onbeperkt op vakanties is dan over. Maar of je dat nou erg moet vinden? Ik zou daar geen moeite mee hebben.

Een ex-collega van mij was ook zwanger toen ze 16 was, inmiddels is ze 23 en heeft een prachtige meid van 6 jaar rond lopen. Haar moeder heeft haar helemaal geholpen zodat ze haar studies af kon maken en erbij kon blijven werken. Top is dat en die meid is niks te kort gekomen hoor, eerder het tegenovergestelde; ze kreeg alles wat ze wilde hebben.

Dát vind ik vreselijk: je moet zélf verantwoordelijk zijn voor je acties dus moet je ook zélf voor de gevolgen zorgen. Als haar moeder dan ervoor moet zorgen dan vind ik het erg sneu. Als oma moet je van je kleinkind genieten en niet als volledige oppas zorgen omdat je eigen kind een 'foutje' heeft gemaakt. Haar moeder is dus verantwoordelijk voor zowel eigen kind als kleinkind en dat is geen goede verhouding.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:02

Welshcobfan, Dat jíj dat vreselijk vindt, kan.
Maar dan nog is het de keus van de moeder/oma zelf.
Mocht mijn dochter ooit heel jong per ongeluk zwanger raken, en ze besluit het ondanks alles tóch te willen houden, zal ik zorgen dat ik haar bij sta waar ik maar kan.
En dat dat dus in houdt dat ik op het kindje pas, zodat zij kan leren... ok.
Het is wat anders dat ik zou oppassen terwijl zij blijft feesten en beesten. Maar dan nóg is het de keus van die personen zelf!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:04

Weet ik, maar als jij je verantwoordelijk genoeg vind voor seks moet je ook zelf voor de gevolgen staan. Want het is dan net of haar moeder dan een kind heeft gekregen aangezien de echte moeder haar eigen leven leid. Dat is een verstoorde verhouding.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:13

Zoals ik al schreef... dat vind jíj. Knipoog

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:33

Welshcobfan schreef:
samantha5 schreef:
Ik zou er zelf niet bewust voor kiezen om een hele jonge moeder te worden, maar mocht er een ongelukje gebeuren dan is het ook welkom. Abortus is niet te bespreken.

En tienermoeders kunnen het echt wel redden als ze er volledig voor gaan. Ze zullen een hoop aan de kant moeten zetten om alles voor elkaar te krijgen. Maarja een kindje is ook een dierbaar bezit het is maar net waar jij je eisen stelt. Elke weekend stappen, feesten en beesten en onbeperkt op vakanties is dan over. Maar of je dat nou erg moet vinden? Ik zou daar geen moeite mee hebben.

Een ex-collega van mij was ook zwanger toen ze 16 was, inmiddels is ze 23 en heeft een prachtige meid van 6 jaar rond lopen. Haar moeder heeft haar helemaal geholpen zodat ze haar studies af kon maken en erbij kon blijven werken. Top is dat en die meid is niks te kort gekomen hoor, eerder het tegenovergestelde; ze kreeg alles wat ze wilde hebben.

Dát vind ik vreselijk: je moet zélf verantwoordelijk zijn voor je acties dus moet je ook zélf voor de gevolgen zorgen. Als haar moeder dan ervoor moet zorgen dan vind ik het erg sneu. Als oma moet je van je kleinkind genieten en niet als volledige oppas zorgen omdat je eigen kind een 'foutje' heeft gemaakt. Haar moeder is dus verantwoordelijk voor zowel eigen kind als kleinkind en dat is geen goede verhouding.

Zij zorgde zelf zeer goed voor haar kind, ze kwam nooit wat te kort. Maar oma heeft haar dochter ook alleen op moeten voeden omdat vriendlief er vandoor ging. Ze wist dus hoe het was. Mijn collega heeft hierdoor een opleiding kunnen afronden, zodat ze nu een goed inkomen verdiend.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 21:55

ik vind dat die meid het prima heeft gedaan.
Welshcobfan, ik vind dat je erg kortzichtig bent. Wil je zeggen dat jij wacht met sex tot je getrouwd bent en een goede baan hebt? Ook al gebruik je de pil, er bestaat een kans dat je zwanger wordt!!

Ik zou blij zijn met zo'n zorgzame moeder, maar zo te horen mogen jou ouders nooit op je kinderen komen oppassen.

Mijn moeder en schoonmoeder komen regelmatig oppassen als ik ga werken of naar school moet en mijn man ook moet werken. En ik ben hierr heel blij mee, mijn ouders en schoonouders zouden echt niet willen dat de kinderen naar vreemden gingen.

Ik denk dat je hier pas mee kunt over praten als je zelf kinderen hebt en niet alleen maar als je "hoog" geschoold bent. Dit heeft te maken met gevoelens die je als moeder hebt, zonder kinderen kun je je zulke gevoelens helemaal niet voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:42

Ik sluit me aan bij Welchcobfan.

En kind van 16 dat een kind krijgt heeft een aantal dingen echt goed fout gedaan. Dat zo'n kind er voor kiest om de baby te houden en door haar moeder op te laten voeden is eerder een situatie van de paasei naar de nering zetten, roeien met de riemen die je hebt.

Maar we zijn het er hier toch allemaal wel over eens dat je in deze huidige maatschappij op je 16de nooit klaar kunt zijn om een kind op te voeden omdat je op je 16de zelf nog kind bent en daarmee emotioneel niet stabiel genoeg om zo'n zware taak op je te kunnen nemen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 23:46

Ik neem ook niet aan dat dat meisje er zelf voor heeft gekozen om op haar 16e zwanger te raken?

Wat vinden jullie dan? abortus?

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 07:37

Charos schreef:
Ik neem ook niet aan dat dat meisje er zelf voor heeft gekozen om op haar 16e zwanger te raken?

Wat vinden jullie dan? abortus?

Het was een ongeluk, maar haar vriend ging er vandoor. Dus ze stond er alleen voor. Wie heeft het er over dat ze zelf haar kind niet opvoed? Haar moeder heeft haar gewoon altijd bijgestaan. Echt niet gek hoor dat zouden mijn ouders ook gedaan hebben in zo'n situatie. Ze heeft er ook een hoop voor moeten laten hoor, ze kon niet meer stappen en nam de verantwoordelijkheid voor haar kind opzich, maar haar moeder wilde dat ze samen een goede toekomst tegemoet gaan dus vandaar hielp ze mee.

Abortus vind ik dus echt not done he! Behalve als je verkracht bent en zwanger blijkt te zijn, kan je dit overwegen. Maar abortus zal ik nooit laten plegen.