voor eens en altijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaar

Re: voor eens en altijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:34

MoonChloe schreef:
@Laui!, goed idee, dat via pb inlichten maarrrrrrrr, ik heb ooit een bokker gepbt om te vragen of ze alsjeblieft niet meer Y ipv IJ wou typen want het leest ontzettend irritant en wat is de nut daarvan?

En ook HET nut! Lachen

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:36

Ik typ altijd tiepen, omdat ik niet weet hoe ik typ precies moet vervoegen Bloos, kreeg ook al een pb over een andere erge taalfout (d/t) in mijn stukje. Ik houd m'n mond alweer Haha!
Wat ik altijd heel verwarrend vind is type (auto Tong uitsteken) en typ (van tiepen, met je vingers op het toetsenbord rammelen). Ach, we zijn niet allemaal voutloos Knipoog (ik had ook máár een 7 voor Nederlands hoor, op m'n eindlijst, Engels was ik beduidend beter in, en nog steeds). En trouwens, ). mag ook niet volgens de regels. Een . is genoeg, daarmee sluit je het ) als vanzelf. Maar ik vind dat voor mezelf heel erg verwarrend, dan weet ik nooit waar de (-) boodschap eindigt, dus ik doe het lekker expres wel altijd.

*legt woordenboek naast het toetsenbord*

Hilli: mannelijke woorden zijn ook 'de', alleen onzijdig is het. Ik kan me voorstellen dat het voor MC heel lastig te onthouden is, zeker als je het niet dagelijks hoort. Je leest het wel (op bokt), maar dat is ook niet altijd betrouwbaar. Persoonlijk vind ik het niet zo storend om dan in een topic te zeggen hoe het wel is, maar per pb denk ik dat je er wel wat aan hebt, als je het tenminste wílt leren. Dat soort scheldpb's maken het niet uitnodigender, dat klopt Knipoog
Wat mannelijk/vrouwelijk betreft: ik heb altijd geleerd dat je mannelijke woorden beet kon pakken (ja, niet doordenken, maar het klopt wel Tong uitsteken) en vrouwelijke niet. Dat klopt ook wel in grote lijnen Knipoog

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:37

hihi, werd gezegt dat D's en T's meestal al op de bassisschool geleerd worden (is basisschool met zoveel Ss'en?). Dat is volgens mij juist het probleem. In groep zeven en acht heb ik dat honderd keer gedaan en nu is het lekker weggezakt.

Trouwens dat Pb'en naar mensen zou wel grappig zijn Lachen hihi, naast Beheerders, Modjes en boktbemiddelaars krijgen we dan ook nog spellingscontroleurs Vork
is goed voor mijn school Knipoog

overigens typ ik meestal maar tikken, daarvan weet ik ten minste hoe ik het schrijf Knipoog

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:40

Dank u, Shaar en Laui!
Daar heb ik iets aan Knipoog

@ Fenn. Ja zo kan het ook Vork

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:54

Laui! schreef:
Ik typ altijd tiepen, omdat ik niet weet hoe ik typ precies moet vervoegen Bloos, kreeg ook al een pb over een andere erge taalfout (d/t) in mijn stukje. Ik houd m'n mond alweer Haha!
Wat ik altijd heel verwarrend vind is type (auto Tong uitsteken) en typ (van tiepen, met je vingers op het toetsenbord rammelen). Ach, we zijn niet allemaal voutloos Knipoog (ik had ook máár een 7 voor Nederlands hoor, op m'n eindlijst, Engels was ik beduidend beter in, en nog steeds). En trouwens, ). mag ook niet volgens de regels. Een . is genoeg, daarmee sluit je het ) als vanzelf. Maar ik vind dat voor mezelf heel erg verwarrend, dan weet ik nooit waar de (-) boodschap eindigt, dus ik doe het lekker expres wel altijd.

*legt woordenboek naast het toetsenbord*

Hilli: mannelijke woorden zijn ook 'de', alleen onzijdig is het. Ik kan me voorstellen dat het voor MC heel lastig te onthouden is, zeker als je het niet dagelijks hoort. Je leest het wel (op bokt), maar dat is ook niet altijd betrouwbaar. Persoonlijk vind ik het niet zo storend om dan in een topic te zeggen hoe het wel is, maar per pb denk ik dat je er wel wat aan hebt, als je het tenminste wílt leren. Dat soort scheldpb's maken het niet uitnodigender, dat klopt Knipoog
Wat mannelijk/vrouwelijk betreft: ik heb altijd geleerd dat je mannelijke woorden beet kon pakken (ja, niet doordenken, maar het klopt wel Tong uitsteken) en vrouwelijke niet. Dat klopt ook wel in grote lijnen Knipoog

Ik mag hopen dat je dat expres deed? Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Jaduuh op 20-07-06 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:56

Hey, pssst... het is 'expres'. Knipoog

Hoewel in diverse regio's ook nog wel eens 'extra' wordt gezegd. Haha!

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:12

Expres had ik expres nog opgezocht Nagelbijten / Gniffelen en voutloos deed ik idd expres.
En dat extra, ik zit het bloopertopic te lezen en ik had het eerst helemaal niet door. En nee, ik kom niet uit die regionen Tong uitsteken. Ik zie het meer als een toegift, gratiz ende voor nix!

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:54

Karin schreef:
Hey, pssst... het is 'expres'. Knipoog

Hoewel in diverse regio's ook nog wel eens 'extra' wordt gezegd. Haha!

Lang leve de edit-knop. Haha!

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:13

Echwel schreef:
Liggen en leggen
kunnen en kennen.

De hond legt daar.
Wat legt hij dan eieren???

maar dat is dialect.. Knipoog

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:15

Plat gepraat... Zo praat ik ook, ik zeg ook altijd 'leggen' Clown

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:31

ach ik zeg qua plat praten ook errepel (aardappel) en leier (ladder). Maar dan hoef ik het nog niet zo in te typen.

Ben er wel achter bij mezelf dat ik één bepaald woord heb wat ik gewoon niet goed kan typen of schrijven. Namelijk september (heb goed opgelet op mn toetsenbord nu). Normaal is het bij mij Sepetember Knipoog En elke keer denk ik, niet fout schrijven en dan gaat het weer fout.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:32

inge81 schreef:
ach ik zeg qua plat praten ook errepel (aardappel) en leier (ladder). Maar dan hoef ik het nog niet zo in te typen.

Ben er wel achter bij mezelf dat ik één bepaald woord heb wat ik gewoon niet goed kan typen of schrijven. Namelijk september (heb goed opgelet op mn toetsenbord nu). Normaal is het bij mij Sepetember Knipoog En elke keer denk ik, niet fout schrijven en dan gaat het weer fout.

Haha dat heb ik altijd bij paar, ik maak er áltijd paard van. Clown

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:34

Haha! pfffffff, dan ben ik gelukkig niet de enigste met zo'n woordje. Knipoog

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:34

inge81 schreef:

Enige toch?

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:36

inge81 schreef:

Helemaal mee eens hoor Ja
Ik typ dan ook gewoon ABN, en laat het 'plat gepraat' achterwege Knipoog

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:38

Jaduuh schreef:
inge81 schreef:

Enige toch?

Enige of enigste ik twijfelde al. Maar volgens mij nu ik het zo zie is het enige. Bloos!

Karin

Zo kom ik op mijn werk vaak het woord 'platform' tegen en ik moet dat zelf ook vaak typen. Volgens mij heb ik het nog nooit direct foutloos opgeschreven, mijn vingers maken er direct 'platforum' van (waarna ik het ook direct verbeter). Haha!

En het is idd 'enige'. Of je moet 'leukste' bedoelen. Tong uitsteken

Flying_Angel

Soms heb ik ook mijn foutjes, maar ik erger me soms ook aan mensen die gewoon fouten maken waarvan je denkt wat een fout. Oke die zijn van mij was ook erg fout. Maar ik begrijp helemaal wat je bedoelt.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:41

haha Karin, ik zou het ook verkeerd opschrijven, ik had Platvorm gedaan denk ik maar ja dan is het weer een platte vorm, klopt het weer niet Vork

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:42

Ach die 1 of 2 foutjes zijn niet zo erg. Begin me meer te storen als het zo geschreven zou zijn:

Ag di 1 of 2 foutjus zijn neit so errug. Begin muh meer te storuh alz het zo gesgrefe sou sijn.

** Best moeilijk nog, ik moet er bij nadenken **

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:42

September kan ik ook niet typen.
Ik maak er altijd spetember van Scheve mond

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:43

ik vond laatst op een foum iemand die iets belaggelijk vond!! KnipoogDat staat voor mij zo raar op papier. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat mensen woordblind zijn en hoe dat voor hen is, maar ach. Lees het eens goed over of even een spellingscontrole en als je in ieder geval maar goed op de leestekens let, dan heb ik er minder moeite mee. Maar een vol verhaal van meerdere regels zonder punten en komma´s, waarin spelfouten worden gemaakt is echt niet puur te wijten aan dyslexie, maar pure laksheid denk ik Lachen

Afijn, werd er een jaartje terug via msn op aangesproken dat ik altijd zo netjes hoofdletters, punten en komma´s gebruikte met msn (hihi, stug achter iedere zin die ik plaats met msn een punt zetten in de oneliners Knipoog )

Mijn afstudeerbegeleider geloofde trouwens ook niet dat mijn verslag níet taalkundig was gecontroleerd door een derde, stonden volgens hem te weinig taalfouten in Boos! Alsof iemand niet bij officiele documenten extra goed zichzelf kan controleren op correcte Nederlands spelling.. Hihi, lang leve de spellingscontrole in Word Knipoog )

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:43

Trouwens mijn collega heeft ook een hele leuke (doet hij altijd verkeerd)

eksklusief

en ik moest de eerste keer vragen wat er nou toch eigenlijk geschreven stond. Haha!

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:54

Ik heb ook een aantal pm's gestuurd naar mensen die fouten maakten. Heb 1 reactie teruggehad en die was positief.

MegChicken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:02

ik weet niet of het al gezegd is. Maar wou bestaat niet. volgens mij xP
maar ja, Wou is al zo gewoon geworden .
Hier in limburg maken veel mensen de fout met:
Ik kan jou. Kun je 100 x zeggen dat dat niet klopt. Maar echt iets er van aantrekken doen ze niet .
Wat voor nederlander ben je dan als je het verschil tussen kennen en kunnen niet weet.
Ik vind het zonde dat iedereen de nederlandse taal op die manier veranderd. Niet dat ik altijd vloeiend nederlands typ of spreek.
Ik heb heel veel moeite met d en t. Als ik het wil kan ik het wel xP. Maar is zoveel nadenken