Ik ben bang dat mijn kat de vogelgriep krijgt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SanderD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:35

Ik zie de bui al hangen als in het dorp waar ik woon een besmetting wordt geconstateerd.
Ik woon in Duitsland (vlak over de grens, maar toch), er lopen hier tientallen half verwilderde katten rond van boeren die hun katten amper zien en aangezien het dorp tegen het bos en de weilanden aan ligt zie je hier ook nog eens heel veel vogels.

Gelukkig zijn honden vooralsnog niet besmetbaar, en kan het ook niet van kat naar mens. Toch wel een geruststelling.

knightloekie

Re: Ik ben bang dat mijn kat de vogelgriep krijgt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:32

Onze katten komen nooit buiten ! Dus ik maak me er absoluut geen zorgen over dat onze katten besmet zullen raken

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:50

Desiree schreef:
je hebt niet goed gelezen ranna. Niemand hier is bang voor de griep zelf. Ze zijn bang voor de paniek die uitslaat. En daar zijn gegronde redenen voor.

Had ik wel begrepen hoor
Maar de kans dat je kat het krijgt is bijzonder klein. Er wordt zolangzaamaan zoveel ophef over gemaakt dat ik er persoonlijk helemaal sch*tziek van wordt.
De media helpt hier fijn aan mee door gewoon té beknopt het 'nieuws' te brengen en niet in te gaan op de echte oorzaken en gevaren.
Iedereen krijgt zo het idee dat elke overvliegende vogel die poept het voor de mens gevaarlijke griepvirus heeft en je kat/hond of goudvis het ook zomaar aangewaaid krijgt.

Vandaar mijn opmerking om er eerst eens wat meer over uit te vinden en dán te besluiten of je in paniek wilt raken over je dieren of eventueel jezelf

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:44

Katten zijn al massaal gedumpt, zo zijn mensen! Zo reageren ze. Ik zit gewoon niet te wachten op dergelijke reacties. MAar ik weet dat ze komen als het hier uitbreekt en het ZAL hier uitbreken. Dat is evident. Vogels vliegen ook hier naartoe.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 02:18

x4you schreef:
Heey!

Stel je voor de vogelgriep komt in NL.
Hoe kan ik dan voorkomen dat onze kat het niet krijgt? Meneer vangt regelmatig vogeltjes, die dus de vogelgriep kunnen hebben.

Maar ik wil hem ook niet binnen houden, dat is niks voor een kat.

Als de kat vogelgriep heeft kunnen mensen het dan ook krijgen?

Hoe lossen jullie dat op?

Je kat in huis houden dat is de enige manier denk ik.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 07:54

De kans is groter dat jouw kat de lotery wint

Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 08:30

Ik heb geen katten hoor,maar zou het helpen als je niet wilt
dat je kat nu vogels vangt om een belletje bij hem/haar
om te doen? met zo'n veiligheidsbandje je weet wel met
zo'n stukje elastiek erin

Mijn dochter werkt hier bij de Uithof (Utrecht) gezeldschapsdieren
ik heb via haar nog geen rare gevallen gehoord
Er werd alleen gezegd dat als je kat erg dus echt erg veel niest
je er even naar moest laten kijken. Maar dit is natuurlijk ook te
verwarren met de niesziekte/calici virus.

blackheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 18:40

@ Ivan: Onze kat heeft/had wel een belletje, maar hij red het altijd op om die af te krijgen

Maar we gaan waarschijnlijk een ren voor ze bouwen, maar nu lopen ze nog fijn buiten om

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:19

ALS katten al gevaar lopen, wanneer de ziekte hier uitbarst, dan komt het niet van de vogelgriep. Dan komt het van de mensen! DAT is wat ik wil aangeven.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:47

Mensen, volgens mij las ik van de week (geloof op de vogelgrieppagina van teletekst) dat het nu zelfs onwaarschijnlijk is dat het virus van katten op mensen overgaat!

Hopen dat deze informatie ons land eerder bereikt dan de vogelgriep maar helaas te laat voor een hoop duitse katten.....

En echt òveral staat dat het nu niet nodig is om katten binnen te houden. Zelfs al komt je kat nu met een dode vogel aanzetten dan is er geen reden tot paniek. Veel vogels overlijden in deze periode t.g.v. het voedseltekort in de winter. Je hoeft alleen maar te bellen als je één van deze vogels dood aantreft (of roofvogels). Voor een dooie mus hoef je niet te bellen.

Daarnaast is het zo dat vooral zwanen, eenden, ganzen e.d. gevoelig zijn voor het griepvirus. En dat zijn vogels waar de gemiddelde kat toch niet snel mee thuis zal komen

Natascha13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:53

x4you schreef:
Ja dat weet ik dus niet of ze daar gevoelig voor zijn. Ben ik wel benieuwd naar

Ze zijn er niet gevoelig voor (geloof ik) Ik weet van die kat in Duitsland die vogelgriep had, maar die had een vogel met vogelgriep gegeten.

Onze kat mag zowieso niet naar buiten(behalve aan een lijn, waarmee hij de hele tuin door kan) omdat wij aan een drukke weg wonen.

Natascha13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:55

KiWiKo schreef:

Ben ik het helemaal mee eens

leentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 00:18

ellenlouise schreef:
Zijn die ettenbakken dus weer allerlei rottige testen met katten en vogels aan het uithalen.

Nee het is natuurlijk veel diervriendelijker om maar alle beesten zonder pardon binnen op te sluiten (ook de katten die het niet gewend zijn van constant binnen te zitten, wat echt NIET te vergelijken is met katten die nog nooit buiten geweest zijn), zelfs wanneer ze misschien geen gevaar zouden lopen als ze WEL buiten zouden lopen (dus zonder reden)
Nu weten ze tenminste wel dat het gevaar bestaat.

ellenlouise schreef:
En verder, tja, er is weinig veranderd t.a.v. gesleep met dieren over de hele wereld, overvolle stallen en ga zo maar door. MKZ, varkenspest en gewone vogelgriep hebben kennelijk nog niet genoeg indruk op ons mensen gemaakt. En nu slaat de natuur terug: met een virus dat dodelijk is voor mensen. Gaan we het eindelijk begrijpen????

nu pas? HIV bestaat al tientallen jaren, ook vrij dodelijk dacht ik zo...

ellenlouise schreef:
Mandyy er ìs nog niet eens vogelgriep hier! De mondkapjes schijnen trouwens ook al overal uitverkocht te zijn....

Bespaart een hoop mensen weer de paniekaankoopkosten, die dingen helpen toch niet
(enkel bepaalde professionele modellen)

Desiree ook weer lekker kort door de bocht zie ik...
(ja ik weet het, jij vindt dieren ten allen tijde belangrijker dan mensen, maar de manier waarop je spreekt over iemand die de omgekeerde mening toegedaan is... )

Oh ellenlouise ook al

Pas wanneer iemand de gewone griep heeft, EN daarbovenop besmet raakt met H5N1 EN deze twee virussen gaan recombineren, DAN PAS wordt het overdraagbaar van mens op mens.

Paniek? die wordt onder andere door sommige mensen in topics zoals dit mee gezaaid hoor

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:59

Ik snap niet waar jij het over hebt Leentje. .Snap echt niet waarom ik kort door de bocht ben. Je zegt het alleen maar zonder erbij te zeggen waarom.

Over kort door de bocht gesproken. En ik geef Ellenlouise gelijk. Er zijn een paar katten getest en die zijn overleden. Ik vind dat ook niet echt getuigen van beschaving t.a.v. die katten. Ik kreeg er ook een slecht gevoel bij terwijl er zat mensen zijn die hier kunnen getuigen dat ik niet echt een kattenliefhebber ben.

Verder staat hier al een paar keer vermeld dat er helemaal niet zoveel gevaar is voor mensen en dat ze het niet kunnen krijgen van katten. Dus hoezo begin jij in dit topic dat ik dieren belangrijker vind dan mensen?

Wat heb jij dus een zinloze bijdrage geleverd aan dit topic! Als je niets beters weet, dan blijf in het vervolg maar weg hier.

Nu weer back on topic: Overigens, ik las dat er in Duitsland nu ook een steenmarter overleden was aan deze ziekte. Zeker ook een zieke vogel gegeten. Gelukkig kunnen ze niet gedumpt worden of binnengehouden.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:25

Buiten dat begrijpt Leentje ook niet helemaal wat ik bedoel.....

HIV heeft hier helemaal niets mee te maken. Het gaat er nu om dat er nu ook mènsen ziek worden, i.t.t. mkz, varkenspest e.d..

Dit is ook de reden dat o.a. katten getest werden/worden. Alleen om na te gaan of het van kat op mens wordt overgebracht en niet ten gunste van de kat. Als je goed gelezen had dan had je ook gezien dat ik juist tegen het paniekerig opsluiten van katten ben!

Dieren belangrijker dan mensen? Lekker zwart-wit weer. En totaal verzonnen. Maar dieren zijn zeker niet op de wereld om alleen maar door ons mensen te worden gebruikt en misbruikt.
Want wie heeft bepaald dat de mens boven de dieren staat? Juist, de mens....

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:24

ja, omdat we het welzijn van mensen niet boven dieren stellen, vindt LEentje dat we het welzijn van dieren dan maar meteen boven mensen stellen. Over doorslaan gesproken.

leentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:51

Kom Desiree, andere berichten op Bokt van jou laten duidelijk genoeg merken dat jij aan (het welzijn van) dieren meer belang hecht dan aan (het welzijn van) mensen.
(kijk ook maar eens naar je onderschrift )

Niets mis mee en ik heb daar respect voor, maar ik heb geen respect voor de manier waarop jullie hier een meisje en haar vader lopen te veroordelen die hun kippen slachten omdat het gewoonweg een te zwaar gezondheidsrisico is voor die vader.

En ik had het inderdaad begrepen alsof ellenlouise het in het algemeen had over nu opeens een virus dat dodelijk is voor de mens, blijkbaar verkeerd begrepen dus.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:01

o, daar waren we al over uit Leentje. Jammer dat je er nu weer overnieuw begint. Ik ga er niet meer op in, want ik heb al genoeg gezegd daarover. Dat meisje en wij zijn er namelijk allang uit.

Mijn onderschrift begrijp je niet, dat is ook weer duidelijk. MAar ja, ik verwacht niets anders van iemand die al een oordeel over mij klaar heeft zonder mij verder te kennen. jij leest wat je wilt lezen en trekt die conclusies die jou het beste passen. DAar valt toch nooit iets tegenin te brengen.

leentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:06

Nee jouw manier van discussiëren heeft nut (de pot verwijt de ketel)

(ik begrijp jouw onderschrift wel, maar interpreteer het op twee manieren, ongetwijfeld de manier waarop je het zelf bedoeld hebt, en nog een andere)

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:08

Eigenlijk moet ik hier geen tijd meer insteken, maar goed, het eten is toch nog niet klaar

De opmerking van dat meisje, of meer eigenlijk de manier waarop ze het bracht schoot me in het verkeerde keelgat, vandaar de opmerking. Het meisje zelf is de opmerking waarschijnlijk allang vergeten.....

Het zou niet logisch moeten zijn dat dieren te allen tijde het onderspit moeten delven. Wij mensen hebben dieren nodig, dieren ons niet. Sterker nog, de meeste kunnen ons missen als kiespijn

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:57

Meidje, geloof wat je zelf wil!
Jammer van het topic alleen.

Natascha13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:49

Sorry, wil geen ruzie zoeken, maar gaat het hier nu over vogelgriep of over het verschil in standpunten??

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:57

KiWiKo schreef:

Dat denk ik niet.
Ik woon 2 meter van een hele grote kippenhokken (broedeieren) ik dacht z'n 20.000 kippen/hanen.
Dus de kans dat mijn kat het krijgt die stiekem nog wel eens naar binnen glipt is groter dan dat ze de loterij wint.
(maar ik ben niet bang hoor.
Als het hier in de buurt komt word ik wel bang, maar dat is dan vooral omdat ik waarsschijnlijk zelf niks meer kan.
(Paard het erf af) (ik heb zelf ook geen bak dus))

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:20

Desiree schreef:
ALS katten al gevaar lopen, wanneer de ziekte hier uitbarst, dan komt het niet van de vogelgriep. Dan komt het van de mensen! DAT is wat ik wil aangeven.

Precies! En niet alleen katten, de rest van de dieren ook. Er wordt gewezen naar trekvogels als boosdoeners net als naar wilde varkens nu er in Dld weer varkenspest is uitgebroken.
De bioindustrie wijst overal naar behalve naar zichzelf.
Zoveel dieren zonder bescherming op elkaar proppen is vragen om moeilijkheden.

NOg 1 x: de vogelpest verspreidt zich van oost naar west, parallel aan de handelsroute waarlangs het (pluim)vee massaal versleept wordt.
Trekvogels gaan van noord naar zuid en weer terug.

Als hier al een schuldige en veroorzaker aan te wijzen is is het de mens. Zo is het nu eenmaal.

Vroeger had je deze ziektes ook maar omdat we toen niet in 24 uur 3x de wereld rondtrokken met vee stierf het ter plekke uit. Maar nu moet alles van hot naar her gesleept worden omdat het ergens anders goedkoper slachten is of wat ook maar en omdat bepaalde landen geen geënt vlees willen doen we dat ook maar niet meer. Verdienen we lekker bakken met geld mee.

Das mooi, totdat je de narigheid krijgt die nu speelt.
Dit zat er een keer aan te komen en we zijn er zelf schuld aan.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:40

Helemaal mee eens Ranna. En dit geldt voor alle veeziektes die uitbreken. De mens speelt die ziektes in de kaart en de dieren (ook de gezonde) moeten er voor sterven. Een complete holocaust is het dan.