De doodstraf zou weer ingevoerd moeten worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:05

mams kan ook weken, die verdient dan haar eigen kost en inwoning maar. Moet een gewoon alleenstaande vrouw ook.
Misschien dat dat een regel werd sommige criminelen nadenken omwille van hun vrouw

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:08

Dus moet het hele gezin maar boeten voor de vader?

En als die man (kan ook vrouw zijn) nu jaren lang gewerkt heeft premie betaalt heeft afgekeurd wordt en dan iets gedaan heeft. Dan vervalt gelijk het recht op die uitkering en de rest van het gezin moet het maar zien te redden?

En de kinderen er mede de dupe ervan laten worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:10

Als de man eruit naait met een ander en op bonaire zit moet de vrouw het ook maar zien te redden.
Waarom nu niet?
Moet ie maar nadenken met wat hij bezig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:11

Marieke schreef:
Wisten jullie trouwens dat de uitkering van een gevangenen gewoon door gaat en wanneer deze vrij komt het bedrag die hij in al die jaren gespaard heeft gewoon uitgekeerd krijgt?

Dit is dus al een hele tijd niet meer zo.
Op het moment dat iemand in verzekering of bewaring gaat moeten wij met grote letters uitkering!!! op het dossier zetten zodat justitie direct de uitkering stop zet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:11

leuke vergelijking?
Hij moet nadenken en zij en de kids zijn de dupe ...

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:13

SmithsGirl schreef:

En de executie moet dan niet te gemakkelijk gaan... een spuitje of de stoel is niet pijnlijk genoeg... denk eerder aan vierendelen (met tractors ipv paarden, met een nat lapje leer in de brandende zon staan, etc.)

Ik zou graag nog aan je stelling willen toevoegen: Lijfstraffen moeten ook weer terug komen!

haha, hier moet ik wel een beetje om lachen. Het is wel erg terug in de tijd en ik ben het er dus niet mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:15

Hebben we weer wat vertier Tong uitsteken
Is het misschien wat rustiger bij het voetballen als mensen hier kunnen kijken Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:16

Halen we dan de leeuwen ook weer uit de hokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:18

Hey, ja goed idee
En laten we stieren op mensen jagen ipv andersom Tong uitsteken

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:21

Dat doen ze in sommige plaatsen als hobby Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:22

ow ja, nu je het zegt Haha! Blond

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:16

Jaren geleden heb ik een amerikaanse documentaire gezien over gevangenen die ter dood veroordeeld waren.

Er was daar een man mij die een moord had gepleegd, was getrouwd en had een zoontje van een jaar. Die man zat al acht jaar te wachten op zijn vonnis. Was vreselijk om te zien, hij had echt berouw (kwam tenminste wel zo over) en wilde echt niet sterven!

Kan je jezelf voorstellen hoe iemand zijn eigen voelt, machteloos en wanhopig. Begrijp me niet verkeerd, als iemand een misdaad heeft gepleegd moet hij daar voor boeten, maar zijn verhaal greep me echt zo aan!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 01:17

dus een moordenaar mag altijd eigen rechter spelen in dit land????

maakt niet uit hoe beestachtig ook je iemand afslacht(ook deze slachtoffers willen naar mijn inziens meestal liever niet dood),de moordenaar heeft altijd recht op een herkansing.

en over familie,het slachtoffer heeft ook familie,en meestal lijkt me dat erger te verwerken dat iemand vermoord is ,als je kind,of man die moordenaar is en terecht staat...

nee nog steeds geen medelijden met de moordenaars...wel met de slachtoffers en familie ervan...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 01:25

maw eens een dief altijd een dief?
Kunnen we gelijk van iedereen die eens een verkeersovertreding heeft gemaakt ook gelijk het rijbewijs laten intrekken. Je kan er immers niet op gaan zitten wachten dat die persoon wederom te hard gaat rijden of zelfs iemand verwondt/doodt.
En een inbreker nooit meer vrij laten, hij zal maar weer aan het inbreken slaan...
En wat doen we dan met een pyromaan?

En wat nu als blijkt dat die persoon onschuldig blijkt te zijn waar men na 8 jaar pas achterkomt? De rechter maar opsluiten, hij zal meer weer zo'n fout maken...
de betreffende officier van justitie, ook maar ontslaan net als de agenten die belast waren met dat onderzoek?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 01:32

maar als de moordenaar nu 1000 % zeker is,dan toch maar zo snel mogelijk eraf vanaf zijn,en stelen en een verkeersovertreding blijf ik nog steeds wat anders vinden als een moord hoor

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 03:05

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar de doodstraf vind ik nooit een optie. Iemand levenslang opsluiten zonder kans op vrijlating is een hele zware straf. Zeker als dat in een strenge gevangenis gebeurt ipv een luxe hotelkamer.

Als is het in sommige gevallen wel verleidelijk vind ik dat een geciviliceerde samenleving nooit iemand het leven mag ontnemen. Iemand doden is altijd fout.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 03:24

Ik ben absoluut tegen de doodstraf.
Ten eerste heeft geen enkel mens het recht te besluiten over het leven/de dood van een ander. De moordenaar niet, en daarvoor moet hij gestraft worden, en de rechter ook niet.
Bovendien zal iemand die eenmaal iemand vermoord heeft niets meer te verliezen hebben.. mensen die niets te verliezen hebben zijn de gevaarlijkste, want waarom zou je dan niet nog meer mensen vermoorden? (bijvoorbeeld om de eerste moord te verdoezelen)

Uit onderzoek is ook gebleken dat niet de hoogte van de straf iemand weerhoudt een misdaad te plegen, maar de kans om gepakt te worden.
Een systeem waarin het grootste deel van de moorden wordt opgelost met evt lagere straffen om de kosten te dekken zou dus effectiever zijn dan een deel van de moorden te bestraffen met heel hoge straffen (waaronder de doodstraf).

Met alle argumenten voor en tegen tellen de morele afwegingen voor mij nog het zwaarste.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:06

kimmie261 schreef:
maar als de moordenaar nu 1000 % zeker is,dan toch maar zo snel mogelijk eraf vanaf zijn,en stelen en een verkeersovertreding blijf ik nog steeds wat anders vinden als een moord hoor

Als een rechter er niet van overtuigd is dat iemand een misdaad heeft begaan dan die persoon ook niet veroordeeld worden.
Dan waren de mannen die onterecht vast hebben gezeten dus veroordeeld tot de doodstraf.

Waarom mag iemand die een verkeersovertreding heeft begaan wel een tweede kans krijgen en zou een moordenaar voor altijd weggestopt/gedood moeten worden?

Ik vermoed dat er meer mensen overlijden agv een verkeersongeval dan dat er vermoord worden (in Nederland).

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:16

Ik heb niet alles gelezen maar ben tegen de doodstraf...
Waarom ? Simpel, iemand is zo heel makkelijk van zn problemen af, heeft geen last meer van eventuele schuldgevoelens ( als ze die al hebben ) voelt zich niet verrot omdat hij geen toekomst meer heeft, levenslang vastzit in de cel of whatever.

Wat is er dan makkelijker om dood te wezen ? Dan ben je van alle troubles af. De enige die je daarmee hebt is familie en vrienden die nog enigzins wel om de dader geven....

Liever levenslang martelen of iets in die geest

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:08

levenslang martelen? en dan na tig jaar erachter komen dat die persoon het niet gedaan heeft?
Wat dan? de officier van justitie, de rechter(s) en de betrokken politieagenten levenslang martelen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:18

Er is een boek van Thea Beckman, dat gaat over een eiland THule.
In dat boek worden misdadigers gestempeld in hun gezicht. Voor een licht vergrijp, krijgen ze een stempel die er bijv na een paar maanden weer afwast, voor het zwaarste vergrijp, moord, krijgen ze een zwart opvallend stempel, wat 7 jaar blijft zitten.
In die straftijd, lopen ze gewoon "vrij"rond, maar door het stempel is iedereen op de hoogte van zijn vergrijp, en is dus gewaarschuwd.
In de tijd dat het stempel er zit, wordt zo iemand door de gehele gemeenschap genegeerd en met de nek aangekeken, en ook goed in de gaten gehouden of hij niet weer wat uitvreet.
Na 7 jaar als paria geleefd te hebben, is het stempel afgesleten en onzichtbaar, en krijgt zo iemand de kans om zich opnieuw een plaats in de maatschappij te veroveren.
De gedachte erachter is, dat men dan wel dubbel uitkijkt, voor men weer een fout begaat, omdat deze straf vrijwel ondraaglijk is.

Ik heb hier wel eens over nagedacht, ik vind het helemaal geen gek systeem.
Mensen worden duidelijk gestraft, maar na 7 jaar is zelfs de zwaarste straf betaald, en krijgt iemand een nieuwe kans in de maatschappij.....

Maar helaas is onze wereld hier te groot en te ingewikkeld voor geworden.
Ik denk nl dat het stempelsysteem best zou kunnen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:29

Billy schreef:
Maar helaas is onze wereld hier te groot en te ingewikkeld voor geworden.
Ik denk nl dat het stempelsysteem best zou kunnen werken.

In kleine gemeenschappen werkt dat nu ook ongeveer zo.
Als er bijv. iemand in een klien dorp/woonwijk wordt aangehouden voor bijv. misbruik van kinderen gaat dat heel snel rond en vaak moeten dat soort mensen verhuizen omdat ze totaal worden uitgestoten.
Putten is bijv. in 2 kampen verdeeld wbt de moordenaars van Christel Ambrosius.
De ene helft is er van overtuigd dat ze het hebben gedaan en de andere helft is er van overtuigd dat ze onschuldig zijn.
In Amerika heb je Megan's Law, die er voor zorgt dat pedofielen bekend worden gemaakt.
Net zo iets als het stempel systeem, alleen kom je er nooit meer van af.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:32

met dat verschil dat de stempel al verdwenen is op het moment dat men verhuist naar een andere gemeente...
Vwb pedofielen: denk ik dat een tatoo voor hun hoofd heel goed werkt, die mensen zijn niet te genezen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:36

ik ben er absoluut tegen, doodstraf is fout, je doet precies het zelfde terug als wat deze idioot heeft gedaan, dan ben jij toch ook fout(de rechter, excuteerder, gemeente enz) En die man Mohammed B Heeft het trouwens veel naarder als hij levenslang krijgt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:38

ik zie dus niet in waarom die rechter fout zou zijn