Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
) .Liselot schreef:Met 21% btw afdragen en rond de 30% belasting gaat er toch echt zo’n 50% van wat ik op mijn rekening krijg naar de belastingdienst.
Om nog maar niet te spreken over de knetterhoge premie voor een aov en pensioen…
ZZPer is meestal geen vetpot, maar de vrijheid is wel enorm fijn
Bloodymary schreef:Herkenbaar! Ik heb ooit even als kredietadviseur gewerkt. Waren ook ondernemers bij die hun zwarte omzet nodig hadden om in hun levensonderhoud te voorzien. Zoals het hondenpension met een witte, grijze en zwarte agenda. En dan niet snappen dat een krediet alleen op basis van die witte agenda verstrekt kan worden.Wat wel grappig is, als mensen van alles zwart doen en dan een financieringsaanvraag gaan doen voor een woning of zo, maar dat dan niet krijgen omdat hun inkomen te laag is.
Popstra schreef:Gister met mijn zus even over dit topic gehad. Beide ondernemer en (tig generaties) ondernemersdochter. Wij hebben niet-zwart-werken aan ons lijstje van stille rijkdom toegevoegd. Heerlijk om je niet druk te hoeven maken over allerlei geheimzinnige trucs. Jaren geleden keer controle van de fiscus gehad, vond het best spannend, maar wist dat ik niks te verbergen had. Gerust gevoel dat voor mij onbetaalbaar is.Vraag mij af of diegene die zo tegen zwart werk zijn ook eigen baas is!? Een eigen bedrijf hebben.
Suzanne F. schreef:Die 49,5% klopt, maar dat is niet de marginale druk. Die is aanzienlijk hoger, tot zo'n 93%. Zie https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... inale-druk In het verleden is die zelfs boven de 100% geweest! En dan praat je helaas niet over de topinkomens. Gemiddelde belastingdruk kan in box 1 volgens mij onmogelijk boven de 50% uitkomen.Belastingschijf 3 (in de inkomstenbelasting, box 1) is de hoogste schijf voor het inkomen uit werk en woning. In 2026 betaal je over het deel van je belastbaar inkomen boven de € 76.817 een tarief van 49,50%. Het is het marginale tarief, wat betekent dat je over elke extra euro boven dit bedrag bijna de helft aan belasting betaalt.
Dus over alles boven de 76.000 euro betaal je de helft belasting.
Electra63 schreef:Liselot schreef:Met 21% btw afdragen en rond de 30% belasting gaat er toch echt zo’n 50% van wat ik op mijn rekening krijg naar de belastingdienst.
Om nog maar niet te spreken over de knetterhoge premie voor een aov en pensioen…
ZZPer is meestal geen vetpot, maar de vrijheid is wel enorm fijn
Maar ook op het salaris van de meeste werknemers in loondienst wordt verplicht pensioenpremie ingehouden. Dus betaal je (deels) zelf.
BeFunny schreef:AOV heeft niets met pensioenopbouw maar wel met arbeidsongeschiktheid te maken waarbij je met een AOV doorbetaald wordt.
Als werknemer van een bedrijf wordt je altijd verzekerd.
Als ZZPer kunnen AOV's bijvoorbeeld als je ziek geweest bent je gewoon weigeren, ik krijg daarvoor geen AOV. Maar geen haar op mijn hoofd dat bedenkt om thuis te gaan zitten om een uitkering te willen hebben. Met mijn inkomen kan ik niet echt meer sparen dus als ik weer ziek wordt dan raken reserves steeds sneller op.
En ja dat is een nadeel. Er zijn ook voordelen. Ik bepaal zelf voor wie ik werk. Ik ben tussen de middag meestal een paar uurtjes thuis voordat ik naar de volgende klus ga. Maar alles afgewogen betaald de ZZPer vooral de kleine ZZPer het meest. In vergelijking want het grote bedrijf betaald natuurlijk het meest maar profiteert meer van de voordelen van een eigen bedrijf. En de werknemer het minst die hebben ook geen administratie kosten etc etc.
En als die kleine ondernemer zoals een taxi chauffeur, een glazenwasser, een hoefsmid etc ook eens een klusje zwart doet dan veroordeel ik dat niet. Maar gun ik die persoon daar vooral heel veel plezier/geluk mee.
Bloodymary schreef:Wat wel grappig is, als mensen van alles zwart doen en dan een financieringsaanvraag gaan doen voor een woning of zo, maar dat dan niet krijgen omdat hun inkomen te laag is.
Petpa schreef:BeFunny schreef:AOV heeft niets met pensioenopbouw maar wel met arbeidsongeschiktheid te maken waarbij je met een AOV doorbetaald wordt.
Als werknemer van een bedrijf wordt je altijd verzekerd.
Als ZZPer kunnen AOV's bijvoorbeeld als je ziek geweest bent je gewoon weigeren, ik krijg daarvoor geen AOV. Maar geen haar op mijn hoofd dat bedenkt om thuis te gaan zitten om een uitkering te willen hebben. Met mijn inkomen kan ik niet echt meer sparen dus als ik weer ziek wordt dan raken reserves steeds sneller op.
En ja dat is een nadeel. Er zijn ook voordelen. Ik bepaal zelf voor wie ik werk. Ik ben tussen de middag meestal een paar uurtjes thuis voordat ik naar de volgende klus ga. Maar alles afgewogen betaald de ZZPer vooral de kleine ZZPer het meest. In vergelijking want het grote bedrijf betaald natuurlijk het meest maar profiteert meer van de voordelen van een eigen bedrijf. En de werknemer het minst die hebben ook geen administratie kosten etc etc.
En als die kleine ondernemer zoals een taxi chauffeur, een glazenwasser, een hoefsmid etc ook eens een klusje zwart doet dan veroordeel ik dat niet. Maar gun ik die persoon daar vooral heel veel plezier/geluk mee.
Het is logisch dat iemand die ziek (geweest) is geen AOV kan afsluiten.
Een verzekeraar kijkt immers naar het risico
Dan nog is er een keuze zodat er igv uitval door ziekte een vangnet ontstaat.
En da's werken in loondienst.
Jouw mening dat de kleine ZZP het meest betaalt deel ik niet.
Icm de lagere 1e schijf in box I + de vrijstellingen profiteert juist de kleine ZZP-er.
En indien er van de KOR gebruik gemaakt wordt is het juist de kleine ZZP-er die het minst betaalt.
BeFunny schreef:De Kor dat is voor ondernemers die onder 10k blijven per jaar. En dat lukt niet als je er volledig van moet leven.
Niqui schreef:Ik doe het niet (meer). We zijn jaren geleden opgelicht en toen hadden we cash betaald omdat het veel geld scheelde. Je hebt dan geen poot om op te staan, want je kan niets bewijzen. Dat geldt ook als er slecht werk is afgeleverd.
Pantykous schreef:Ik denk dat iedereen wel begrijpt dat we niet kunnen functioneren als bedrijven alles zwart zouden doen. Daar zit ook niemand op te wachten, ik wil graag mijn keuken kopen met garantie of de aannemer eens kunnen bellen als er wat mis is.
Maar hebben jullie echt zo'n probleem met die infrequente klusjes die dan wel zwart gebeuren?
koeke schreef:Zit er nu wel wat over te filosoferen. Ik heb hier via een hovenier een topkracht aan het werk. Spierwit dus. Maar die vertelt doodleuk dat ie bijtijds weg moet, want 's avonds bijbeunen. In het weekend idem. Die kan dus in loondienst en hier nooit het beste van zichzelf geven, want hij moet reserve houden voor de zwarte klanten. Echt even in spagaat wat ik daarmee moet
Ipsilonka schreef:Die dikke auto betaal je ook gewoon best veel bijtelling over in je salaris hè. Dus uit privé en dan gaat echt de helft van het salaris (loonheffing bijtelling etc) naar de blauwe envelop
koeke schreef:koeke schreef:Zit er nu wel wat over te filosoferen. Ik heb hier via een hovenier een topkracht aan het werk. Spierwit dus. Maar die vertelt doodleuk dat ie bijtijds weg moet, want 's avonds bijbeunen. In het weekend idem. Die kan dus in loondienst en hier nooit het beste van zichzelf geven, want hij moet reserve houden voor de zwarte klanten. Echt even in spagaat wat ik daarmee moet
Zie dat de hovenier al een eigen leven is gaan leiden in dit topic. Hij moest eens weten![]()
Zal even wat toelichting geven. Het gaat bij ons om landschapsonderhoud, dat is een maatje te groot voor mij. Er zijn hier in de regio maar weinig bedrijven die dat doen, dus de keus is beperkt. Ik vind dit een heel fijn bedrijf en ook een topmedewerker (een van de 10-15, dus geen eenpitter). Omdat de werkzaamheden hier heel veelzijdig zijn is dit een perfecte leerplek. Er komt dan ook meestal een leerling/stagiaire mee waarvoor we een aangepast tarief betalen.
Wat ik niet vermeld had is dat de medewerker een geschiedenis van rugklachten heeft. Hij moet dus soms ook eerder weg omdat ie het niet meer trekt. Of hij komt onverwacht toch niet omdat ie weer door zijn rug gegaan is. Dat betaal ik uiteraard niet, maar het schopt dan wel mijn planning ernstig in de war. Mijn pijnpunt zit dus vooral in zichzelf (in mijn ogen) overbelasten door onwijs veel bijbeunen en dan niet voor zijn werkgever kunnen werken.
Werkgever is op de hoogte hoor, maar slikt het maar. Het is volgens hem heel lastig om goede mensen te vinden. Als hij ze verbiedt om bij te beunen vindt hij niemand meer. Dat het ziekteverzuim enorm is neemt hij maar voor lief. Maar uiteindelijk betalen de 'witte klanten' daar wel aan mee.
Eleeke schreef:Ipsilonka schreef:Die dikke auto betaal je ook gewoon best veel bijtelling over in je salaris hè. Dus uit privé en dan gaat echt de helft van het salaris (loonheffing bijtelling etc) naar de blauwe envelop
Ik heb meer dan 20 jaar in lease autos gereden en dat brengt nog altijd meer op dan het kost.