Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:28

Ik kom graag even meekletsen als dat mag. Ik ben er namelijk bijna van overtuigd dat ik over moet op kunstplanten. Werkelijk alles dat ik aanraak gaat dood (op deze na).
Afbeelding

Ik geef te veel water, te weinig water, te weinig zon. Het ging totdat wij de de boel beter gingen isoleren heel goed met de planten in huis, maar nu is het drama.

Ik heb een Spathiphyllum te veel water gegeven (ik wist niet dat dat kon) daar ik ze al jaren heb en ook vaak vermeerderde. Nu zaten er allemaal vliegjes in de aarde en staat hij in een vaas met water en heb ik de aarde weggegooid. Is dit oke? Wat kan ik het beste doen?

Ik had een mooie Alocasia zebrina gehad voor mijn verjaardag, maar deze laat steeds een stengel hangen en vervolgens afsterven. Die gaat mijn volgende verjaardag niet halen dacht ik, dus heb ik hem naar mijn moeder gebracht die een groot raam op het zuiden heeft. Die heeft de stengels nu bij elkaar gebonden (ja zo kan ik het ook :)) ).
Afbeelding

Ik heb een Asparagus plumosus, die doet het best oke, maar laat op een bepaald moment ook zijn bladeren dood gaan, waarom weet ik niet.
Afbeelding
Afbeelding

En dan hebben we nog een Monstera, ik zag hier iemand die met een mosstok aan de gang ging. Aangezien mijn Monstera de breedte in ging -wat niet praktisch was- heb ik ook een mosstok geplaatst en hem ook verplaatst. Nu groeit hij niet echt meer, maar nog wel groen, dus misschien ligt het aan het seizoen ook. Ik vind het vooral nu een erg lelijke plant. Iemand tips om dit er beter uit te laten zien? (Behalve het recht zetten van de stok :o )

Verder bedenk ik me nu dat ik nog wat varens heb, een hangplant en nog iets, maar ik moet eerst nog op zoek naar de namen.
Laatst bijgewerkt door silll91 op Gisteren, 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:37

Karlijnxxx schreef:
Mag ik hier wat vragen stellen?

Ik heb meerdere kamerplanten en dit ging super voor een langere tijd maar heb nu wat issues.

Ik heb een calenthea (?) met luis. Deze is al eens behandeld maar moet herhaalt worden. Ik gebruik nu een spray maar kan de plant niet buiten zetten op dit moment (te koud). Hebben jullie dit al eens behandeld en wat werkte goed?
[ Afbeelding ]

Ik heb een orchidee die nieuwe bladeren halverwege de stam aanmaakt
[ Afbeelding ]

Wat moet ik hiermee doen?

Ik ben benieuwd naar jullie plantjes!

Vooral heel trots zijn. Orchideeën vind ik mega lastig te verzorgen. Ik koop ze wel in knop, maar ze gaan later niet meer bloeien. Bij menig bezoek dat ik breng zie ik van die zielige takjes in de vensterbank staan. Ze zijn zo mooi als ze bloeien, maar ik vind het daarna zo'n sippe bedoeling. Super gaaf dat je baby's hebt :D

_Karlijn

Re: Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:10

@Sill: voor rouwvliegjes kun je aaltjes inzetten, maar ik doe zelf altijd een soort waterrantsoen, ik geef m'n planten een week of 2 geen water (als ze dat toelaten).

Alocasia's laten vaak de oudste stengel hangen als er nieuwe worden gemaakt, dat is altijd wel rot. Daarom heb ik geen Alocasia's meer :') helaas, want ik vind bijvoorbeeld de Frydek supergaaf.

Wat voor Monstera heb je? Ze groeien vaak supersnel, en een mosstok kun je ze langzaam aan opbinden. Maar ik weet niet in hoeverre dat nog lukt met eentje die al ver de breedte ingegroeid is...

Je foto's zijn erg klein trouwens :D

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:23

_Karlijn schreef:
Je foto's zijn erg klein trouwens :D

Ik zie het, wat heb ik verkeerd gedaan?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zorgenkindjes nogmaals

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:54

Dat laten hangen van de Alocasia is normaal en hoort zo. Doet de mijne ook en die heb ik al jaren. Zodra hij ze laat hangen en ze geel beginnen te worden snijd ik ze zo dicht mogelijk bij de stam af en droogt het gewoon in. Dan hoeft hij er geen energie meer in te steken en kan hij dat besteden aan het aanmaken van nieuw blad. Die van mij heeft nu wat minder blad omdat hij laatst gebloeid heeft, dus die ben ik tijdelijk wat voeding aan het bijgeven, maar normaliter heeft hij 4 à 5 bladeren per stam.

Ik heb mijn Monstera laatst op stok gedaan, maar bij mij hangt hij ook scheef, dus daar geen tips. :+

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:50

Ik wist niet dat ze konden bloeien! Staan ze bij jou op een lichte plaats?

Ik heb geen idee wat voor Monstera ik heb, hij is best veel gegroeid vorig jaar, toen stond hij op een plek met veel zon en vergat ik hem vaak water te geven. Ik heb er nu in de avond zo'n groeilamp op staan, maar dat helpt nog niet. Hij maakt wel veel wortels aan boven de grond.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:49

silll91 schreef:
Ik kom graag even meekletsen als dat mag. Ik ben er namelijk bijna van overtuigd dat ik over moet op kunstplanten. Werkelijk alles dat ik aanraak gaat dood (op deze na).
[ Afbeelding ]

Ik geef te veel water, te weinig water, te weinig zon. Het ging totdat wij de de boel beter gingen isoleren heel goed met de planten in huis, maar nu is het drama.

Ik heb een Spathiphyllum te veel water gegeven (ik wist niet dat dat kon) daar ik ze al jaren heb en ook vaak vermeerderde. Nu zaten er allemaal vliegjes in de aarde en staat hij in een vaas met water en heb ik de aarde weggegooid. Is dit oke? Wat kan ik het beste doen?

Ik had een mooie Alocasia zebrina gehad voor mijn verjaardag, maar deze laat steeds een stengel hangen en vervolgens afsterven. Die gaat mijn volgende verjaardag niet halen dacht ik, dus heb ik hem naar mijn moeder gebracht die een groot raam op het zuiden heeft. Die heeft de stengels nu bij elkaar gebonden (ja zo kan ik het ook :)) ).
[ Afbeelding ]

Ik heb een Asparagus plumosus, die doet het best oke, maar laat op een bepaald moment ook zijn bladeren dood gaan, waarom weet ik niet.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

En dan hebben we nog een Monstera, ik zag hier iemand die met een mosstok aan de gang ging. Aangezien mijn Monstera de breedte in ging -wat niet praktisch was- heb ik ook een mosstok geplaatst en hem ook verplaatst. Nu groeit hij niet echt meer, maar nog wel groen, dus misschien ligt het aan het seizoen ook. Ik vind het vooral nu een erg lelijke plant. Iemand tips om dit er beter uit te laten zien? (Behalve het recht zetten van de stok :o )

Verder bedenk ik me nu dat ik nog wat varens heb, een hangplant en nog iets, maar ik moet eerst nog op zoek naar de namen.

Ik herken dit.... bij mij gaat ook praktisch alles dood maar ik ga toch weer een poging doen om beter voor planten te zorgen.
Ik weet er alleen niks van, dus ik doe het volgens de kaartjes en op goed geluk...

Grappige is dat de achterbuurvrouw (een kennis) gaat verbouwen en 3 maanden in een chalet woont. Ze kon een hoop planten nergens kwijt, dus die logeren bij mij.... ik ben benieuwd hoeveel er over 3 maanden nog leven ....
Ik wil zelf ook nog wat mooie planten voor in mijn huis, maar ik ben nog een beetje aan het zoeken wat ik wil. Veel rondkijken brengt me wel op ideeen...

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:50

@Sill: jouw monstera is een Monstera deliocia. De wortels boven de grond zijn luchtwortels, dat hoort bij de plant :)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:07

silll91 schreef:
Ik wist niet dat ze konden bloeien! Staan ze bij jou op een lichte plaats?

Ik heb geen idee wat voor Monstera ik heb, hij is best veel gegroeid vorig jaar, toen stond hij op een plek met veel zon en vergat ik hem vaak water te geven. Ik heb er nu in de avond zo'n groeilamp op staan, maar dat helpt nog niet. Hij maakt wel veel wortels aan boven de grond.

Ik ook niet :+ de Alocasia staat voor een raam op het oosten, dus in de ochtend zon.

Seven

Re: Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:57

Wat een leuk topic
Ik ben gek op planten en heb er dan ook een hele boel.

Meerdere monstera in verschillende kleuren. Vooral thai constellation momenteel, orchideeën, strelitzia en allocasia waar onder 1 die op het moment bloeit.

Zal later eens fotos maken van een paar <3