Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Goof schreef:Of het nou hèt uitje van het jaar of een wekelijks uitje is doet er toch niet toe?
Zoals iemand eerder al zei; je gaat toch geen 30 euro extra betalen omdat je het gezelschap zo waardeert? Gezelschap is gratis.

Zonnetje81 schreef:Little_Gift schreef:Vind het beetje vreemde opmerking die sommigen hier maken over "het gaat om de gezelligheid en het gezelschap van die en die dus maakt 10/20/30 euro opleg niet uit"...
Euh hoezo dien je iemand te betalen voor diens gezelschap of om een leuke avond mee te hebben dan?
Ik vind het ook vreemd.
Ik kan het makkelijk betalen maar ga niet steeds anderen sponsoren. Dan doe ik dat vrijwillig bij iemand vantevoren die geen budget heeft.
Mensen klagen steen en been over dat alles zo duur wordt maar 3/4 bokt in dit topic heeft er blijkbaar totaal geen moeite mee om te sponsoren. Apart.
DuoPenotti schreef:Tiggs schreef:Net als mensen die iets duurders bestellen als er gesplit wordt; wie zijn dat??
Geen idee wie dat zijn
Als mensen het daarom enkel nemen zou ik daar snel mee klaar zijn met uiteten.
) . Omdat ze meestal mee gaan met een grotere groep, kom ik ze regelmatig tegen. Ze weten nu ook dat ik aangeef om ieder voor zich te betalen als ze weer zo extreem veel duurder dan de rest bestellen, dat het ineens ook over is. Ik heb er echt geen probleem mee om meer te betalen (ik bestel meestal niet de duurste gerechten en drink vrijwel geen alcohol), maar dit werd echt excessief. Creatas schreef:Hier in Australië is het zelfs de standaard. Je gaat naar de bar en bestelt voor jezelf, vaak betaal je direct bij bestellen. Of na het eten ga je naar de kassa en betaal voor je zelf. Moest enorm wennen en bij onze vaste club geven we ook gewoon weer rondjes, niks zo irritant dat je aan een lege tafel zit omdat iedereen in de rij voor de bar staat om voor zichzelf te bestellen (enn voor degene met een kleine portemonnee die weigert dan gewoon, rondje terug wordt niet verwacht -althans door mij/mijn man)..
Ik was dus vooral verbaasd omdat je altijd hoort over hoe 'Hollanders willen splitten' maar hier is het dus echt "
'ieder voor zich'
, dat begon op te vallen, ook dat diegene nooit de rekening op zich nam bij de shoarmazaak, maar wel altijd mee bestelde. Tot 1 keer, diegene was echt aan de beurt met betalen vond iedereen, was geen kwestie van niet kunnen, met veel gemor werd er betaald. De eerst volgende werkdag ging diegene iedereen langs, krijg nog zoveel van je voor het eten van de shoarmazaak. Iedereen heeft betaald met de mededeling dat het wellicht beter was de volgende keer niet meer mee te gaan. Boodschap was duidelijk. meggiemeg schreef:Klopt Zonnetje81 wat je zegt, het is denk ik ook maar net wat voor afspraken je maakt van te voren.
Moet wel zeggen dat ik een poosje de boodschappen voor een klein meisje voor mij heb betaald in de supermarkt. Ze had de pinpas van mama mee gekregen, stond geen geld meer op. Het was een paar euro en geen onzin boodschappen. Bleek dat mama buiten stond en zich schaamde voor het feit dat er geen geld was. Vanaf toen hebben we besloten dat zij wekelijks bij ons fruit en groenten uit de moestuin komen halen. Is niet veel maar toch iets.
In mijn optiek is het wat je geeft krijg je terug maar de praktijk is helaas niet zo. En om het positief te benaderen ga ik er maar vanuit dat ze het niet bewust doen. Zonnetje81 schreef:Als iedereen voor zichzelf doet heb je NOOIT dit soort discussies of een scheef gevoel.
Voorkomt een hoop narigheid. Ik verbaas me hoe normaal iedereen het maar vindt dat je een deel voor een ander moet betalen en mensen die dat niet willen als moeilijk/vervelend/zeurderig/ondankbaar/egoïstisch/krenterig worden weggezet.
In de winkel betaal je ook niet om en om je kleding of boodschappen als je gezellig gaat shoppen.
meggiemeg schreef:Klopt Zonnetje81 wat je zegt, het is denk ik ook maar net wat voor afspraken je maakt van te voren.
Moet wel zeggen dat ik een poosje de boodschappen voor een klein meisje voor mij heb betaald in de supermarkt. Ze had de pinpas van mama mee gekregen, stond geen geld meer op. Het was een paar euro en geen onzin boodschappen. Bleek dat mama buiten stond en zich schaamde voor het feit dat er geen geld was. Vanaf toen hebben we besloten dat zij wekelijks bij ons fruit en groenten uit de moestuin komen halen. Is niet veel maar toch iets.
meggiemeg schreef:Jessix soms komt een bepaald inzicht voort uit ervaringen.
Mijn man en ik kunnen prima voor anderen betalen, maar dat wil nog niet zeggen dat je dat dan ook altijd maar moet doen. Als iemand er voor kiest om bewust minder te werken en daardoor ook minder inkomen te hebben maar wel meer vrije tijd hoeft dat nog niet te zeggen dat je dan ook maar voor diegene op moet draaien. Zit iemand in de problemen dan vind ik dat wat anders, dan kan je zeggen joh ga mee ik betaal voor je als je dat niet vervelend vindt.