Rekening splitten of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rekening splitten of niet? Of hangt het er van af.

Ja, splitten.
166 (29%)
Nee, ieder betaalt z'n eigen eten en drinken.
75 (13%)
Het hangt van het gezelschap af.
318 (56%)

Totaal aantal stemmen: 559

Sheran

Re: Rekening splitten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:42

Ja, ik betaal wel mee aan de fooi. Maar meestal is dat per persoon ook niet zoveel, dat gaat maar om een paar euro.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:45

Klopt, daar betaal ik ook aan mee. Betaal ik voor ons samen dan rond ik af naar boven.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:54

Ja, daar betaal ik wel (iets) aan mee.
In verhouding met wat ik zelf besteed heb en in verhouding met hoe het eten was en de service.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 18:57

De fooi betaal ik ook gewoon aan mee.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:59

Het gaat ook andersom.
Een vriendin van mij zit krap bij kas. Als we samen ergens wat eten, dan wil ze splitten. Daarom neem ik soms niet iets duurders, ook al heb ik daar zin in.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:01

Elke pintransactie kost geld.
Hier betaald gewoon 1 iemand en dan delen we het daarna wel

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:11

Wij hebben ook weleens een vriendin vrijgehouden omdat zij krap zat.

Wij gaan ook weleens met elkaar (vriendinnen of met bevriende stellen) een weekeind weg of op vakantie.
We maken een pot en daar wordt alles van gedaan. Is het op, dan storten we weer in de pot. Er wordt niet gekeken wie wat eet of drinkt.

Maar ik kan me voorstellen, dat niet iedereen dit wil of kan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:15

Fooi heb ik nog nooit gegeven. Krijg ik ook niet tijdens het werken :o

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:20

Dat is weer een andere discussie.

Ik ben zuinig opgevoed door mijn ouders en zal nooit het duurste van de kaart bestellen, ook niet als ik het zelf moet betalen of mee uit eten gevraagd wordt.
Pas nog een discussie met iemand over gehad. Ik vind een wijntje van 7.- per glas echt niet oké.
En ook al neem ik normaal vaak 2 wijntjes en kreeg ik het cadeau, het voelt voor mij echt niet goed. Dus dan houd ik het bij eentje.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 19:38

Goof schreef:
Of het nou hèt uitje van het jaar of een wekelijks uitje is doet er toch niet toe?
Zoals iemand eerder al zei; je gaat toch geen 30 euro extra betalen omdat je het gezelschap zo waardeert? Gezelschap is gratis.

Thanx :D

Zonnetje81 schreef:
Little_Gift schreef:
Vind het beetje vreemde opmerking die sommigen hier maken over "het gaat om de gezelligheid en het gezelschap van die en die dus maakt 10/20/30 euro opleg niet uit"...

Euh hoezo dien je iemand te betalen voor diens gezelschap of om een leuke avond mee te hebben dan? :o?

Ik vind het ook vreemd.

Ik kan het makkelijk betalen maar ga niet steeds anderen sponsoren. Dan doe ik dat vrijwillig bij iemand vantevoren die geen budget heeft.

Mensen klagen steen en been over dat alles zo duur wordt maar 3/4 bokt in dit topic heeft er blijkbaar totaal geen moeite mee om te sponsoren. Apart.

Ja die gedachte had ik ook al bij het lezen van de vele antwoorden. Merkwaardig...

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:07

DuoPenotti schreef:
Tiggs schreef:
Net als mensen die iets duurders bestellen als er gesplit wordt; wie zijn dat??

Geen idee wie dat zijn :D
Als mensen het daarom enkel nemen zou ik daar snel mee klaar zijn met uiteten.

Daar hadden 2 personen bij ons een handje van dus (zie eerdere post). Ik was daar ook echt heel snel klaar mee. Ze waren echt geïrriteerd toen ik voor een ander stel op kwam dat ik ieder voor zich eerlijker vond toen (ik wist dat die personen ook bewust iets kleins van de kaart namen omdat ze krap bij kas zaten). Maar goed, die profiteurs deden dat wel op meer vlakken, niet alleen uit eten (Ik kan er inmiddels boeken over schrijven :') ) . Omdat ze meestal mee gaan met een grotere groep, kom ik ze regelmatig tegen. Ze weten nu ook dat ik aangeef om ieder voor zich te betalen als ze weer zo extreem veel duurder dan de rest bestellen, dat het ineens ook over is. Ik heb er echt geen probleem mee om meer te betalen (ik bestel meestal niet de duurste gerechten en drink vrijwel geen alcohol), maar dit werd echt excessief.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:38

Ik ben er ook een keer van geschrokken. Uit eten met vrienden deden we 1 x per jaar. En deelden dan de rekening.
Tot ik een apje kreeg dat het niet helemaal eerlijk was want ik dronk wijn en zij water. En wij " dus" meer moesten betalen.
Dat haar man 2 glazen dronk tegen ik 1 telde niet mee natuurlijk.
Sinds die tijd delen we niet meer. Maar ieder voor zich .

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:21

Creatas schreef:
Hier in Australië is het zelfs de standaard. Je gaat naar de bar en bestelt voor jezelf, vaak betaal je direct bij bestellen. Of na het eten ga je naar de kassa en betaal voor je zelf. Moest enorm wennen en bij onze vaste club geven we ook gewoon weer rondjes, niks zo irritant dat je aan een lege tafel zit omdat iedereen in de rij voor de bar staat om voor zichzelf te bestellen (enn voor degene met een kleine portemonnee die weigert dan gewoon, rondje terug wordt niet verwacht -althans door mij/mijn man)..

Ik was dus vooral verbaasd omdat je altijd hoort over hoe 'Hollanders willen splitten' maar hier is het dus echt "
'ieder voor zich'

Ergens wel het meest handig en eerlijk, kan het nooit gezeur geven dat iemand voor zijn/haar gevoel te veel betaald heeft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:28

Had het met mijn man over dit topic. Gaf hij een mooi voorbeeld van heel wat jaren terug. Hij ging toen veel met vrienden op stap, dan was er nooit een probleem, geld in leggen, 1 beheerde de pot. Had iemand een keer minder uit te geven geen probleem. Kwam altijd goed. Met collega's gingen ze ook regelmatig op stap. Iedereen nam een rondje op zich als dat zo ver was. Na het stappen gingen ze altijd naar de shoarma zaak, even wat eten, de ene keer betaalde de een, de andere keer pakte de ander de rekening op. Er was er 1 bij die altijd net naar het toilet moest bij dat rondje bestellen en lang weg bleef :j , dat begon op te vallen, ook dat diegene nooit de rekening op zich nam bij de shoarmazaak, maar wel altijd mee bestelde. Tot 1 keer, diegene was echt aan de beurt met betalen vond iedereen, was geen kwestie van niet kunnen, met veel gemor werd er betaald. De eerst volgende werkdag ging diegene iedereen langs, krijg nog zoveel van je voor het eten van de shoarmazaak. Iedereen heeft betaald met de mededeling dat het wellicht beter was de volgende keer niet meer mee te gaan. Boodschap was duidelijk.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:34

Als iedereen voor zichzelf doet heb je NOOIT dit soort discussies of een scheef gevoel.
Voorkomt een hoop narigheid. Ik verbaas me hoe normaal iedereen het maar vindt dat je een deel voor een ander moet betalen en mensen die dat niet willen als moeilijk/vervelend/zeurderig/ondankbaar/egoïstisch/krenterig worden weggezet.

In de winkel betaal je ook niet om en om je kleding of boodschappen als je gezellig gaat shoppen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:41

Klopt Zonnetje81 wat je zegt, het is denk ik ook maar net wat voor afspraken je maakt van te voren.

Moet wel zeggen dat ik een poosje de boodschappen voor een klein meisje voor mij heb betaald in de supermarkt. Ze had de pinpas van mama mee gekregen, stond geen geld meer op. Het was een paar euro en geen onzin boodschappen. Bleek dat mama buiten stond en zich schaamde voor het feit dat er geen geld was. Vanaf toen hebben we besloten dat zij wekelijks bij ons fruit en groenten uit de moestuin komen halen. Is niet veel maar toch iets.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:27

meggiemeg schreef:
Klopt Zonnetje81 wat je zegt, het is denk ik ook maar net wat voor afspraken je maakt van te voren.

Moet wel zeggen dat ik een poosje de boodschappen voor een klein meisje voor mij heb betaald in de supermarkt. Ze had de pinpas van mama mee gekregen, stond geen geld meer op. Het was een paar euro en geen onzin boodschappen. Bleek dat mama buiten stond en zich schaamde voor het feit dat er geen geld was. Vanaf toen hebben we besloten dat zij wekelijks bij ons fruit en groenten uit de moestuin komen halen. Is niet veel maar toch iets.

Maar iemand zo een keer helpen vind ik totaal geen probleem. Ook niet het betalen van het eten van een vriendin die krap zit mits ik het aanbied.

Maar de vanzelfsprekendheid dat het normaal is dat anderen betalen voor iemand zijn eten en drank vind ik anders.

Ik had ook moeite met een vriendin die met 2 kids een hele bij mij kwamen eten omdat ze geen keuken had. En nooit vroeg van: moet ik ergens aan meebetalen vind ik ook onbeschoft. Dus heb na 6-8x besloten dat ik dat niet meer ga doen. Want ik ben iemand die extra uitpakt maar van 1 zo’n avond kon ik in mn uppie 4x van eten.

Of als ik 3 dagen op dr kinderen pas en ze dus eten geef en entertain omdat zij dan dr handen vrij heeft om te verhuizen. Ik heb vroeger van thuis meegekregen dat je dan of iets betaalt of het minstens vraagt of iets meegeeft aan drinkpakjes of eten.

Misschien ben ik zo fel omdat ik merk dat het toch altijd wel eenrichtingsverkeer is geweest de vrijgevigheid :+ In mijn optiek is het wat je geeft krijg je terug maar de praktijk is helaas niet zo. En om het positief te benaderen ga ik er maar vanuit dat ze het niet bewust doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:46

Fel is misschien niet het juiste woord, je bent denk ik voor ieder het zijne en je bepaald zelf wanneer je iemand iets meer gunt of niet. Zo zit ik ook in elkaar. Je helpt graag een ander maar het moet niet vanzelfsprekend worden. Alleen de vraag of ze moeten helpen of iets verschuldigd zijn is al genoeg, dat geeft aan dat diegene dat niet voor vanzelfsprekend neemt.
Bij de fotoclub waren het ook altijd dezelfde die met de auto reden en de rest mee namen. Ook altijd dezelfde die als eerste vooraan stonden om aan te geven dat ze graag mee reden en ook altijd waren dat nu net diegene die met stille trom vertrokken. Totdat niemand aanbood om te willen rijden en alle blikken naar diegene gingen die altijd profiteerden. Met veel gedoe werd er dan gereden maar voordat iedereen de kans kreeg om uit te stappen werd er al medegedeeld dat er wel een bijdrage in de brandstofkosten werd verwacht.
Ik sta graag voor een ander klaar maar het moet geen verplichting worden die me opgelegd wordt. Dan is dat snel over. Zeker als ik het gevoel krijg dat er van je geprofiteerd wordt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:46

Zonnetje81 schreef:
Als iedereen voor zichzelf doet heb je NOOIT dit soort discussies of een scheef gevoel.
Voorkomt een hoop narigheid. Ik verbaas me hoe normaal iedereen het maar vindt dat je een deel voor een ander moet betalen en mensen die dat niet willen als moeilijk/vervelend/zeurderig/ondankbaar/egoïstisch/krenterig worden weggezet.

In de winkel betaal je ook niet om en om je kleding of boodschappen als je gezellig gaat shoppen.

Dat is maar net hoe jij en je gezelschap er tegenaan kijken. Ik heb er nog nooit narigheid om gehad. We trakteren gewoon graag en kunnen het ons allemaal veroorloven. Natuurlijk mag iemand voor zichzelf betalen maar het is bij ons niet gebruikelijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:59

Jessix soms komt een bepaald inzicht voort uit ervaringen.
Mijn man en ik kunnen prima voor anderen betalen, maar dat wil nog niet zeggen dat je dat dan ook altijd maar moet doen. Als iemand er voor kiest om bewust minder te werken en daardoor ook minder inkomen te hebben maar wel meer vrije tijd hoeft dat nog niet te zeggen dat je dan ook maar voor diegene op moet draaien. Zit iemand in de problemen dan vind ik dat wat anders, dan kan je zeggen joh ga mee ik betaal voor je als je dat niet vervelend vindt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:15

Ik begrijp zonnetje wel.
Hier jaren terug ook iemand regelmatig mee laten eten, ook op andere manieren een klein beetje geholpen.
En vervolgens maakt ze je nog zwart ook...
Ondertussen weet ik dat ze dat bij andere ook heeft gedaan, echt bij en boel mensen, ook mensen die erg dichtbij haar stonden en er enorm door gekwetst zijn.
En dan ga je daar toch wat voorzichtiger me om daarna.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:21

meggiemeg schreef:

Ik vind dit dan echt weer een vreselijk staaltje van hoe een moeder niet hoort te zijn!
Je stuurt je kind toch niet met een geldloze pinpas de winkel in om het zelf maar op te lossen en gaat als moeder buiten schuilen omdat je je zogenaamd schaamt?!

Je moet je inderdaad schamen ja, niet dat er geen geld is maar omdat je je kind in die positie brengt van aan de kassa te staan met een waardeloze pinpas.

Wat een vreselijke manier om je kind uit te buiten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:22

meggiemeg schreef:
Jessix soms komt een bepaald inzicht voort uit ervaringen.
Mijn man en ik kunnen prima voor anderen betalen, maar dat wil nog niet zeggen dat je dat dan ook altijd maar moet doen. Als iemand er voor kiest om bewust minder te werken en daardoor ook minder inkomen te hebben maar wel meer vrije tijd hoeft dat nog niet te zeggen dat je dan ook maar voor diegene op moet draaien. Zit iemand in de problemen dan vind ik dat wat anders, dan kan je zeggen joh ga mee ik betaal voor je als je dat niet vervelend vindt.

Nee, voor mij zou de logische gang van zaken hier zijn dat degene die minder te besteden heeft uit eigen keuze dan in principe gewoon zelf betaal en dus minder bestelt/minder dure gerechten :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:06

Alleen niet iedereen heeft van nature dat empathische knopje of inzicht. Wat voor de ene een vanzelfsprekendheid is is voor een ander een ver van zn bed show.

In het algemeen is een hoop onenigheid gebaseerd op verwachtingen en aannames.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:41

Wanneer ik met vrienden/vriendinnen ga eten buiten de deur splitten we het bedrag, ongeacht wie wat heeft gegeten/gedronken. Met een grote groep betaald 1 iemand, dan wordt de bon doorgestuurd en kun je dus zelf het totaalbedrag overmaken, via Tikkie.

Wanneer we met vrienden van mijn vriend buiten de deur eten betalen wij 8 van de 10 keer. Geen idee waarom eigenlijk. Ze zeggen wel stuur een Tikkie, maar dat vergeten wij altijd.