Buurvrouw met schizofrenie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:17

@Germie:
Serieus.. Uit jouw teksten blijkt dat je echt geen idee hebt waar je het over hebt, en kennelijk begrijp je ook niet dat bij volstrekte wilsonbekwaamheid, in combinatie met en gevaar voor zichzelf of anderen zijn, niets doen niet alleen onmenselijk verwaarlozend is, maar ook echt dramatische gevolgen kan hebben voor de patient zelf, als ook zijn of haar omgeving

( we kennen allemaal de verhalen van een in normale doen verschrikkelijk aardige mens, die in een psychose toch echt heel akelige dingen heeft gedaan...)
Laatst bijgewerkt door Punz op Vandaag, 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:36

germie schreef:
Laat maar. Ik weet dat ik gelijk heb. Punt. Arme vrouw, ze krijgt geen passende hulp. En blijft zo een lastpak.

Volgens mij zet niemand de buurvrouw hier in een kwaad daglicht en heeft iedereen juist het beste met haar voor.

Petpa

Re: Buurvrouw met schizofrenie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:39

Juist in dit topic wordt er respectvol over de buurvrouw gesproken.
Alles wat ik lees is dat het een lastige situatie voor de buren is.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:44

Jammer dat dit topic zo'n welles-nietes verhaal is geworden.
Hier heeft TS weinig aan :(

TS, fijn dat het nu zo goed gaat! Hoelang zou de buurvrouw ongeveer "effect" hebben van die langdurige medicatie?
Laatst bijgewerkt door Farjen op Vandaag, 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:45

Moderatoropmerking:
dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de regels van Bokt.nl

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:02

@Farjan: dat hangt van de medicatie af. Sommige depot medicatie werkt weken, andere soms wel maanden. Maar als deze vrouw nu pas net op depot medicatie staat, dan kan het ook nog wel even zoeken zijn wat de exacte dosering moet gaan zijn/ wat de exacte frequentie moet gaan zijn.

Heel fijn voor de buurvrouw dat dit nu zo loopt, en ik hoop voor haar dat dit in samenwerking en samenspraak met haar hulpverleners heeft kunnen gaan ( in plaats van gedwongen via een ZM).

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:28

Dedikley schreef:
En er zo poltiek zo te koop mee te lopen als sommigen hier doen.....Rien020/112/

Dat is pas ziekelijk fanatisme.

Hahahahaha :') :') :') :') :') :') :') Ik neem aan dat de '112' ik ben, en daarom deze opmerking o.a. op mij gemikt is :')

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:35

lor1_1984 schreef:
Sorry hoor, maar ADHD hebben en psychotisch zijn is niet vergelijkbaar. :n

Oei.., mensen met ADHD hebben een grotere kans om schizofrenie op te lopen :')

En verder lijkt iedereen die hier een iets andere mening heeft die wat menselijker is, direct flink aangevallen met felle reacties. Daarbij vind ik het nogal kinderachtig hoe sommigen hier reageren, en vooral nogal snel (ver)oordelen. Daardoor heb ik dit topic even opzij gelegd. En ga ik hier ook niet verder meer reageren.
Ja ik heb ervaring, zelfs ruime werkervaring ook in buitenland met deze doelgroep.
En ja, er is ook een andere manier. Bv de eerder aangehaalde Jim van Os, als denk ook in de richting van waarmee begonnen is namelijk de antipschiatrie. Bv Jan Foudraine met zijn bekende boek over schizofrenie wie is van hout, hem die ik ivm mijn werk ook persoonlijk gekend en ontmoet heb. Er is namelijk geen hard bewijs, voor schizofrenie of andere etiketten in de ggz. Al willen mensen die daar werken dat heel graag als ook de omgeving graag. Realiseer wel dat iedereen dus schizofrenie kan krijgen, dus jij ook. Iets menselijker ermee omgaan zou fijn zijn. En dat hoeft niet hele dagen voor iemand te zorgen. Dat heb ik ook helemaal niet gezegd. En ik heb ook gezegd dat duidelijke grenzen aangeven ook belangrijk daarbij is.

Edit voor kleine toevoeging; Steeds meer onderzoek laat zien dat trauma, stress en omgevingsfactoren, grote invloed hebben op het ontstaan van psychotische ervaringen. Daardoor zien sommige onderzoekers schizofrenie niet als een “ziekte”, maar als een verzamelnaam voor bepaalde manieren waarop de geest ontregeld kan raken.
Laatst bijgewerkt door Sabri op Vandaag, 11:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:40

Koper schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de regels van Bokt

Nou zeg, zo persoonlijk worden is nergens voor nodig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:45

Volgens mij ligt het véél genuanceerder dan 'iedereen kan schizofrenie krijgen'. Mijn partner heeft een psychose gehad, maar heeft geen schizofrenie (onderzocht). Ben je daar misschien mee in de war? Dat iedereen een psychose kan krijgen?

Dat mensen met ADHD een grotere kans hebben op een psychose, betekent niet dat ADHD en Schizofrenie hetzelfde is.

Maar goed, het is de toon die de muziek maakt, en jouw toon naar TS is echt niet fair in je laatste bericht naar haar toe, Sabri :). Als je daadwerkelijk ervaring hebt met mensen die schizofrenie hebben, hoe kun je dan TS adviseren een relatie op te bouwen met haar buurvrouw, een zorgtaak naar de buurvrouw op zich te nemen? Terwijl de buurvrouw in haar psychoses aggressief en gevaarlijk is. En wanneer TS dat niet wil om voor haar goede redenen, haar verwijten niks te geven om haar buren?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:51

Oh @ _San87_ : zo ééns met jouw post!

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:59

De diagnose krijgen mensen niet zomaar.
Er moeten langdurig herhalende problemen en psychoses zijn voordat iemand die diagnose krijgt. De buurvrouw kampt al 10 jaar met deze problemen.

Op de website van Os zie je dat hij wetenschappelijk onderzoek vooral onderuit haalt met onderbuik gevoelens maar kan geen bewijzen linken naar wetenschappelijk onderzoek naar de claims die hij maakt.
-

Daarnaast heeft het topic een gigantisch zure wending genomen in de laatste 2 pagina's waardoor ik niet veel meer gereageerd heb.
Persoonlijke aanvallen naar mij, en andere commenters omdat je het niet eens bent met elkaar vind ik niet acceptabel. Het zorgt niet voor een constructief gesprek en zorgt er alleen maar voor dat iedereen hier met de rugharen overeind op elkaar springt.

Sommige mensen zetten mij hier neer alsof ik de buurvrouw haat, en dat raakt mij zeer.
Ga even op je handen zitten voordat je reageerd, en denk na hoe je commentaar anderen kan beinvloeden.

Ik wil ook namelijk graag dat de buurvrouw een gewoon fijn normaal leven kan hebben. En ik wil zelf een gewone normale leefomgeving hebben. Beide kunnen tegelijk waar zijn. Het is niet zwart en wit.

En nee ik ga geen gevaarlijk advies aannemen wanneer de buurvrouw aggressief is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:04

Jammer dst het zo loopt ja.
Ik hoop dat je blijft posten, ik vind de casus (om het even heel zakelijk zo te noemen) wel heel interessant.
Sneu voor mevrouw, superrot voor alle buren. Ik ben blij dat ik er niet woon.

Is het nu rustig?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:06

germie schreef:
https://www.hersenstichting.nl/hersenaa ... 20terugval.

Hier staat toch echt dat veel jongeren genezen, zeker als het een eerste keer is en dat 'sommigen' last hebben van een terugval. Dus sommigen is niet de helft, en daarmee genezen de meesten. Wel met juiste behandeling.
En zoals gezegd schort het daar aan.

Dus je wilt het waarschijnlijk niet horen of lezen, maar genezing kan wel.

En het stuk dat die vrouw ook gevoelens heeft wordt wederom aan voorbij gelopen. Triest en sneu voor haar.

Het topic is dus een verhaal van 1 kant over hoe slecht en lastig die buurvrouw is, die wil niets, blabla. Terwijl ik blijf zeggen dat de behandeling niet juist is. Arme buurvrouw. Hopelijk vindt ze ooit wel echt rust.

Bij een familielid duurde het 15 (!) jaar voor er een arts op het idee kwam een bepaald middel te proberen, Persoon had in 1x haar leven terug. Eén van haar kinderen was al het huis uit (al jong zelfstandig gaan wonen ivm stress-situatie thuis), de ander had voor het eerst van haar leven een normale moeder, zonder paranoia of absurde stemmingwisselingen.

En daarom zijn GGZ werkenden zo blij met anti-psychotica: vroeger hadden veel patiënten in een psychiatrische inrichting moeten verblijven, en dankzij die middelen hoeft dat niet meer.

Verder durf ik rustig te stellen dat een schizofrenie-patiënt zónder medicatie een gevangene is van zijn/haar eigen ziekte. En zoals uit dit topic blijkt, met medicatie is er meteen minder stress voor die persoon, evenals voor de omgeving. Ik heb schizofrenie wel eens omschreven horen worden (door een bekende psychiater) als "een hel". En ik vermoed dat het voor de buurvrouw zelf ook "een hel" was.

Dat sommige jongeren genezen van hun schizofrenie is wellicht doordat de diagnose wat te voorbarig gesteld was, plus jongeren hebben nogal eens rare tijdstippen om te gaan slapen, stress ivm studie, of gebruik van partydrugs... dat kan allemaal een vertekend beeld geven. En ja, er wordt vermoed dat stress ook psychoses uit kan lokken bij gevoelige mensen en als je stress voorkomt/managed kan dat ook een boel schelen.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:13

Goof schreef:
Jammer dst het zo loopt ja.
Ik hoop dat je blijft posten, ik vind de casus (om het even heel zakelijk zo te noemen) wel heel interessant.
Sneu voor mevrouw, superrot voor alle buren. Ik ben blij dat ik er niet woon.

Is het nu rustig?

Het lijkt nu goed met haar te gaan. Ik zie haar weer haar dagelijks ritme oppakken met lekker wandelen en hoor haar weer regelmatig op haar gitaar spelen.
Komt ook af en toe een praatje maken wanneer we elkaar tegen komen. De eerste indruk die ik had is dat ze weer lekkerder in haar vel zit, vrolijk.

Ze kon ook weer normaal zinnen vormen en luisterd niet meer naar stemmen. Tijdens haar psychose als je haar aansprak kon ze opeens tegen een muur/plafond aankijken voor een tijdje en dan aan je vragen stellen over wat ze dan hoorde van die stemmen.
Ze heeft ook weer gewoon schone kleding aan, haren gekamt etc. Verzorgd.

Ik hoop natuurlijk voor haar intern dat het hetzelfde voelt als dat het nu overkomt natuurlijk.
Edit: Ik weet niet of ze verdere hulp/begeleiding zal oppakken. Ook weet ik niet hoe lang werkend het depot is wat ze heeft gehad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:35

Mooi dat het beter gaat.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:41

Heel fijn dat het beter gaat! Mooi om te zien dat ze zich prettig voelt en leuke dingetjes doet.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:18

Fijn dat het beter lijkt te gaan en zij en jullie nu wat meer rust hebben. Hopelijk blijft dat nu een tijd zo.

Dit is voor niemand een makkelijke situatie. Ik snap dat jullie als buren met de handen in het haar zitten. Al denk ik dat je niet veel meer kan doen dan je al doet.

Heel de discussie over medicatie, wat de juiste zorg is,… doet eigenlijk weinig of niks ter zake. Als buren heb je daar gewoon geen invloed op. Het is aan hulpverlening en aan de buurvrouw zelf om te bepalen welke weg bewandeld wordt.
Dat buurvrouw geen medicatie wil nemen, kan verschillende redenen hebben; daar kunnen buitenstaanders die de situatie niet kennen moeilijk / niet over oordelen. Medicatiegebruik is echt iets complex, zeker omdat dergelijke medicatie vaak heel wat bijwerkingen heeft en invloed kan hebben op eventueel andere gezondheidsproblemen. Dat is echt iets wat de persoon zelf, samen met een psychiater moet bekijken (wel of geen medicatie, welk product werkt voor die persoon, wat zijn eventuele bijwerkingen , wat is de juiste dosering enz enz).

Jammer dat dit topic op zeker punt toch een nare wending heeft gekregen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14 min geleden

Iemand met schizofrenie heeft langdurig last ( gehad) van psychoses, iemand met een psychose heeft niet direct schizofrenie.
Er zijn veel verschillende oorzaken die bij een psychose gevoeligheid voor uiting kunnen zorgen.
Depotmedicatie werkt normaliter enkele dagen tot weken, maanden is een grote uitzondering.

Ik vind het pijnlijk om te lezen dat zo veel mensen echt niet begrijpen dat de hulpverlening niet zomaar over alle grenzen van de patiënt heen medicatie kan opdringen.
Voor dwang moet het echt eerst ( een paar keer) fout gaan. Zeggen dat de hulpverlening faalt op wat de ts hier schrijft, laat mij zien dat heel veel mensen echt niet snappen wat voor een moeilijke afwegingen er in de GGZ gemaakt worden.
Ik vind het nog veel pijnlijker dat er gesuggereerd word dat de ts te weinig doet en alles in die strekking.

Ts, jij bent warmer betrokken dan de meeste buren kunnen zeggen. Je zoekt naar oplossingen, niet voor je eigen rust, maar voor je buurvrouw en de veiligheid.
Je doet wat jij als buurvrouw kan doen, zonder gevaar op te zoeken.

Soms gaat het in dit soort zaken langzamer dan de hele buitenwereld wil, maar sneller dan de patiënt kan verwerken. Soms is er dan een lange adem nodig voor het beter kan gaan.
En soms is er dwang nodig, maar besef dat dat bijna een straf is voor iets waar iemand niets aan kan doen.
Iemand moet, zonder zelf te zien waarom, prikken accepteren. Weet dat dat echt heftig is en bijna onmenselijk.
Het alternatief: leven in psychose, is echter een nog slechter alternatief.