Het gevecht van een alleenstaande moeder (schaduwaccount)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 22:18

PaulSimonFan schreef:
Citaat:
Voor het opstellen van een (verplicht) ouderschapsplan bij scheiding moet je wel beide gezag hebben. Erkenning is dan niet voldoende. Dus dan krijg je te maken met alimentatie (plichten), maar hij krijgt ook rechten.

Overigens kun je bij de rechter wel alimentatieverplichting afdwingen, maar dan betekent niet dat de man het ook gaat betalen. Daar gaat het vaak mis.

Ouderschapsplan word vaak ook opgezet bij enkel gezag. Werd mij verplicht door rechtbank. Mijn ex heeft geen gezag.

Inzien ex niet betaald kan het lbio aangeschreven worden. Pakken zij de zaak op. En word er desnoods zelfs beslag gelegd op loon of eigendommen.
Hoe dat zit met in het buitenland wonen weet ik niet.

Dat laatste is o.a. afhankelijk of er een verdrag is met het betreffende land. Hier kon het LBIO iig niks, ondanks dat het nato bene ging om een land binnen het koninkrijk der Nederlanden :roll:
Dus dat is idd ook nog niet zo vanzelfsprekend. Tenzij hij wellicht nog loon uit NL ontvangt, maar hoe die details zitten weet ik ook niet.

KikiCelinevs

Re: Het gevecht van een alleenstaande moeder (schaduwaccount)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:14

Als ik het goed begrijp gaat dochter niet (of niet fulltime) naar school. Daarnaast heeft ze eigenlijk geen vrienden maar wel een vriendje die aangetrouwde familie is van A. Ook heeft ze contact met nichtje (ook van A zijn kant). Op social media repost ze een bericht en gelijk krijgt ze reactie vanuit de kant van familie van A. Klopt het dat haar cirkel naast jou dan eigenlijk voornamelijk bestaat uit mensen die iets te maken hebben met A? Want dan begrijp ik de fixatie op het verkrijgen van het DNA bewijs. Ze kan simpelweg niet om hem heen. Blokkeren van nummers doet niks als A zijn kring precies weet hoe ze je dochter en jou kunnen bereiken. Als je echt geen invloed van hem en zijn kring wil hebben moet je van nummers veranderen. En haar social media afschermen. En eigenlijk contact laten afbreken met de mensen om hem heen. Anders zal je altijd in deze vicieuze cirkel zitten.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 14:04

Tja dat is lastig hè… van nummer veranderen en afschermen gaat alleen maar lukken / een verschil maken als ze niet meer samen is met vriendje en als ook nichtje nummer etc niet krijgt.

Dat ze niet om hem heen kan… op zich wel natuurlijk. Hij heeft haar niet erkend, hij heeft nu weinig / geen rechten. Dus als TS en dochter besluiten niets meer met hem te maken te willen hebben, kan dat in principe wel.

TS: het is fijn en goed dat je luistert naar en rekening houdt met de mening van jouw dochter. Tegelijkertijd: op die leeftijd kan je de gevolgen nog niet goed overzien en ik denk dat het daarin wel aan jou is om rekening te houden met eventuele gevolgen. Als er een DNA test komt die uitwijst dat A de vader is, staat inderdaad zwart op wit dat B dochter is van A, maar A krijgt daardoor ook meer in handen om dingen zoals omgang etc te gaan eisen. Met alimentatie is het net zo: als hij alimentatie betaalt, kan hij jou en/of dochter ook onder druk gaan zetten “want hij betaalt (alimentatie)”. Ik ken A niet en weet natuurlijk niet wat hij gaat doen, maar er zijn ouders die geld / alimentatie gebruiken als chantagemiddel / drukkingsmiddel / als middel om te zorgen dat je niet weggaat /-kan uit een destructieve “relatie” / context. Let daar dus ajb mee op. Ga na wat jullie willen bereiken. En dan bedoel ik de diepere laag (bv. wat zit er onder het feit dat je dochter wil dat A niet meer kan zeggen dat zij zijn dochter niet is, welke behoefte / welk verlangen zit daaronder). Wat wil jij en wat wil je dochter met het contact met A? Wat hoop je te bereiken met alimentatie? En gebruik dat om een doordachte / weloverwogen beslissing te nemen mbt wat de volgende stappen zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:21

Er zijn al veel goede tips gegeven ts. Ik vermoed dat je ex niet de vader van je dochter kan zijn, waar ze op hoopt. Wellicht niet alleen onwil, maar ook onvermogen.
Je hebt moeilijke tijden doorgemaakt en steeds het best mogelijke voor je dochter gedaan.
Ik wens jou en je dochter een zonnige toekomst met meer rust; Acceptatie van wat je niet kunt veranderen en kiezen voor wat wel kracht en vertrouwen geeft.
Veel sterkte en liefde gewenst.